Онлайн консултации с д-р Гергана Маркова, специалист по ранно детско развитие

  • 5 884
  • 78
  •   1
Отговори
  • Мнения: 32
Свободното движение е от съществено значение за пълноценното развитие на децата както физически, така и ментално. То им осигурява възможността да изразяват себе си, да изучават света около тях и да се развиват в пълноценни, спокойни и здрави личности.

Как Pampers отговаря на нуждите на най-малките?  

Гащичките Pampers Pants са специално създадени за бебета от 6 до 18-месечна възраст и предлагат най-добрата защита от протичане досега, благодарение на революционния джоб Stop & Protect. Той е разположен в задната част на гащичките и осигурява по-голяма абсорбация, както и предотвратява изтичането откъм гърба. Защитата е гарантирана от суперабсорбиращо ядро, което незабавно отвежда течността далеч от кожата на детето ви и предлага до 12 часа защита от протичане.



Дизайнът е разработен да осигурява и подкрепя свободното обръщане, пълзене и прохождане, така че бебето да развива и изучава спокойно новите си способности. Гъвкавата лента и еластичните маншети около крачетата на Pampers Pants прилягат идеално на всяко дете и чудесно се нагаждат към всяка форма на тялото.

Осъзнавайки значимостта на темата и нуждата от консултация с утвърден експерт, Pampers покани д-р Гергана Маркова да отговори на вашите въпроси, свързани с двигателното развитие на децата и важните етапи, за които е необходимо да знаем като родители.



Гергана Маркова има докторска степен и над 20 години опит в детското развитие. Нейната многогодишна практика включва работа като логопед, специален педагог, психотерапевт и невромоторен консултант. Работата ѝ е фокусирана върху ранното детско развитие, невро-двигателното и психоемоционалното развитие на децата, адаптацията към различни образователни среди, езиково-говорното и речево развитие, социалните и академични умения, както и върху различни поведенчески разстройства.

Холистичният ѝ подход към детското развитие включва не само емоционални и социални фактори, но и физически и когнитивни аспекти заради убеждението че промяната започва от физическото ни тяло. Тя работи с програми за интегриране на първични и вродени рефлекси, не само за да укрепва физическите и сетивни аспекти на развитието, но и да допринесе за психическото здраве и емоционалната устойчивост на личността.

Всяко дете, което прекрачи прага на д-р Гергана Маркова, получава възможността да бъде лидер на своя живот. Децата се учат да дръзват да изследват границите си и да разкрият своя потенциал. Като специалист, лицензиран инструктор и консултант по сетивно-двигателната програма Rhythmic Movement Training International (RMTi) и като ментор на родители по метода на Алфред Адлер, нейната мисия е да вдъхновява и преобразява децата, техните родители и всички, които желаят да постигнат лекота в живота. Тя помага на децата да разкрият своя потенциал, като същевременно подкрепя родителите в тяхната роля да ги вдъхновяват.

📩 Темата ще е отключена за консултации до 19 май 2024 г. Д-р Маркова ще отговаря веднъж седмично на зададените към нея въпроси.

Правила на консултативните теми

Последна редакция: ср, 08 май 2024, 12:05 от Жaклин

# 1
  • Мнения: 819
Здравейте детето ми на 30 става на година и четири притесняваме че не може да се отпусне да ходи сама явно краката не са готови и кръста за ходене иначе за една ръка вече ходи какво да направя за да проходи вече

# 2
  • Мнения: 7
Здравейте! Бебето ми е на 8месеца уча го да пляска с ръце, да показва колко голям ще стане, да прави “ку-ку” но то не може да направи нищо от това на което го уча.

# 3
  • Мнения: 29
Здравейте детето ми на 30 става на година и четири притесняваме че не може да се отпусне да ходи сама явно краката не са готови и кръста за ходене иначе за една ръка вече ходи какво да направя за да проходи вече

Здравейте, Вяра,

Разбирам загрижеността Ви относно развитието на Вашето дете. Важно е да знаете, че развитието на детето се влияе от фактори като това: дали е стояло по корем, дали е пълзяло и лазело, дали е прекарвало повече време на пода. Тези активности помагат за развитието на мускулите и баланса, интегрирането на първичните рефлекси, които са основа за бъдещото му прохождане. Не е необичайно някои деца да преминават през определени стадии на развитие по-бавно от други.

Вашето дете на 1 година и 4 месеца е на фаза на непрекъснато развитие. Игрите и активностите са от изключително значение за това, особено когато става въпрос за вестибуларната функция и баланса. Ритмичните движения могат да помогнат в развитието на детето. Тези активности не само са забавни, но и стимулират развитието на баланса и вестибуларната функция и всички сетива  на детето.

Ето няколко игри като предложения за стимулиране на прохождането:

• Бавно завъртане на бебето: Поставете бебето по коремче и го въртете върху скутер или възглавничка нежно и бавно.
• Движения нагоре-надолу: Играйте игри с детето нагоре и надолу, като му осигурите подходяща подкрепа и усещане за сигурност.
• Подрусване на бебето върху колената.
• Люлеене в хамак.
• Търкаляне на пода във всяка посока.
• Масаж по цялото тяло.
• Навеждане напред и назад върху голямата топка.

Опитайте се да не държите детето за ръка, а го оставяйте повече самостоятелно да учи през пробата и грешката.

Всяко дете е уникално и се развива със свое темпо. Хубаво е да се консултирате със специалист, разбира се, за повече информация, подкрепа и насоки, които да Ви насърчат.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: чт, 02 май 2024, 10:23 от Рaдост

# 4
  • Мнения: 29
Здравейте! Бебето ми е на 8месеца уча го да пляска с ръце, да показва колко голям ще стане, да прави “ку-ку” но то не може да направи нищо от това на което го уча.

Здравейте!

Поздравления за общуването с Вашето бебче!
То е на 8 месеца, което означава, че все още се намира в ранната фаза на своето развитие. Когато го учите да прави определени движения или да изпълнява определени действия, е важно да бъдете търпеливи и последователни. Важно е да се насърчава Вашето бебе да изследва и да се забавлява, докато учи, без натиск или очаквания за бързи резултати. Нека прекарва повече време на пода, да се наслади на самостоятелното си изучаване на света. Не се притеснявайте, ако Вашето бебе все още не показва интерес или не може да изпълни определени умения. Подкрепяйте го, поощрявайте го и продължавайте да му предлагате възможности да се развива. Стимулирайте движения - пълзене, лазене, търкаляне.
Ако имате въпроси относно развитието на Вашето бебе, винаги е добре да се консултирате със специалист в областта на детското развитие за допълнителни съвети и насоки.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: чт, 02 май 2024, 10:24 от Рaдост

# 5
  • Мнения: 62
От известно време ми прави впечатление че бебка си извива главата на зад всякаш прави мост педиатърката твърди, че нищо и няма дори леко ми се присмя, но аз все още се притеснявам четох много неща и май не е нормално .. Тя е на почти 3 месеца.

# 6
  • Мнения: 2 173
Здравейте, имам близнаци на 1,8г, момче и момиче.
Още не казват почти никакви думички, момчето казва  "мама, тати, да", а момичето "мама, тати, не" и от вчера момичето се опитва да брои до 5, но казва само гласните букви и двамата знаят как правят няколко животни, това им е речника.
 Общо взето въобще не искат да повтарят по мен. Четем книжки всеки ден, много обичат.
Цял ден бърборят нещо на бебешки , но нищо не им се разбира.
Моля дайте ми насоки, с които да ги стимулирам.

# 7
  • Мнения: 545
Здравейте,
Имам дете на 2 г и 2м и вече за трети път пада назад по глава. Били сме на рентген и прегледи, видимо всичко е наред, но ме притеснява до кога може напълно да се изключат някакви неприятни отражения върху детето. Има ли нвкакъв срок в които да се следи за последствия ?

# 8
  • Мнения: 32


Здравейте, скъпи родители,

След края на консултативната ни тема ще зарадваме вашите съкровища с малка изненада! В томболата ни ще се включи всеки, който е публикувал пост с въпрос към д-р Маркова. Екипът на BG-Mamma ще изтегли трима късметлии на 20 май 2024 г.



Общите условия на кампанията може да прочетете ТУК.

# 9
  • Мнения: 29
От известно време ми прави впечатление че бебка си извива главата на зад всякаш прави мост педиатърката твърди, че нищо и няма дори леко ми се присмя, но аз все още се притеснявам четох много неща и май не е нормално .. Тя е на почти 3 месеца.

Здравейте!
Бих искала да Ви поздравя за търсенето на информация, която може да Ви помогне да разберете по-добре развитието на вашето бебче. Тонично-лабиринтният рефлекс е един от първите рефлекси, които се появяват при бебетата. От раждането до 3-ия месец изразът на този рефлекс в позиция назад е най-силен. Той се проявява чрез изпъване на главата и врата назад, което наблюдавате при Вашето бебче. С времето, между 3-тия и 9-тия месец, този рефлекс се интегрира постепенно. Въпреки че той може да продължи да се проявява след този период, честотата му обикновено намалява.

Тонично-лабиринтният рефлекс е важен за усвояването на контрола на главата и мускулния тонус, които помагат на вестибуларния апарат и проприорецепцията. Той развива умението на тялото да стои право и да се движи стабилно и балансирано. Неговата интеграция е от съществено значение за развитието на баланса и стабилността на Вашето бебе. Въпреки че тонично-лабиринтният рефлекс е част от нормалното развитие на бебето, все пак е важно да се консултирате със специалист, ако имате въпроси относно извиването на главата. Важно е да знаете как да подпомогнете този процес.

Моля, имайте предвид, че този и други рефлекси са част от нормалното развитие на бебето и обикновено не са предмет на проблем, но е важно да знаете как да стимулирате полезно движението и играта с цел интегриране на първичните рефлекси. Ако имате въпроси или желаете да получите по-детайлна оценка на развитието на Вашето бебе, с удоволствие ще Ви помогна.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 08 май 2024, 20:09 от Рaдост

# 10
  • Мнения: 29
Здравейте, имам близнаци на 1,8г, момче и момиче.
Още не казват почти никакви думички, момчето казва  "мама, тати, да", а момичето "мама, тати, не" и от вчера момичето се опитва да брои до 5, но казва само гласните букви и двамата знаят как правят няколко животни, това им е речника.
 Общо взето въобще не искат да повтарят по мен. Четем книжки всеки ден, много обичат.
Цял ден бърборят нещо на бебешки , но нищо не им се разбира.
Моля дайте ми насоки, с които да ги стимулирам.

Здравейте,

Развитието на Вашите близнаци звучи обичайно за тяхната възраст. Важно е да не се фиксирате върху това колко думи казват в момента, а да продължавате да се забавлявате и да ги подкрепяте в техния естествен процес на учене. Общувайте през процеса и глаголната форма, като им давате повече стойност на техните постижения. Използвайте повече глаголи и говорете с прости, ясни изречения (същ.име + глагол или само глагол). Примерни изрази могат да бъдат: "Ехааа, риташ топка сам. Ритайй. Ураааа, вкара гол", или "Стана, бравооо, ставаш сама". Можете да използвате повече игри за развитие на груба и фина моторика (повече игри на пода, с топка, сензорни игри с различни текстури).

Много важно е също да им предоставяте възможност да се движат и да учат чрез пробата и грешката. Бъдете насърчителни и не очаквайте децата да повтарят след Вас. Повтарянето може да води до отказ на децата да говорят с нас, защото това не е общуване, а контрол. Говорете кратко и ясно, през умението и се забавлявайте. Правилното развитие на децата изисква време, свобода за движение, вяра и общуване. За тях е важно да имат възможност да изследват света и да се развиват чрез активни дейности. Ако решите да се консултирате с невро-моторен консултант и логопед, ще получите ценни идеи и съвети, които да Ви помогнат в процеса на подпомагане развитието и говора на децата. Работата на специалисти като мен е да Ви подкрепим и дадем насоки, които да използвате, за да насърчите оптималното развитие на децата си. Възползвайте се.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 08 май 2024, 20:12 от Рaдост

# 11
  • Мнения: 185
Здравейте!Дъщеря ми е на година и месец,пукна лъчева кост и е с гипс.Бихте ли препоръчали двигателни активности след сваляне на гипса,с които по-плавно да се върнем към обичайните игри?

# 12
  • Мнения: 2 688
Здравейте,
Синът ми е на 2 г., развива се в рамките на нормалното - проходи на година и 2 м, има речников запас, започна да прави и кратки изречения. Притеснява ме това, че като не стане на неговото започва да пищи до посиняване и изобщо не чува какво му се говори. В началото го отдавах на това, че не може да се изрази вербално, но вече водим една прилична комуникация и в определени моменти все още изпада в такива истерии. Период ли е, все още емоционалната незрялост ли е виновна за това поведение или е редно да се обърна към специалист?

# 13
  • Мнения: 1 174
Здравейте! Самуил ще навърши 2г. през Юли.
Буквално,преди седмица отказа адаптираното мляко и го замени с домашно кисело. Иначе похапва всичко.
Остава обаче "проблема" с памперса.
До сега никога не е вършил работа в гърне,а е изключително разбран и схватлив!
Има умения,които смея да твърдя,са за доста по-големи деца,но получавам отказ с гърнето.
Моля,дайте ми съвет,как по-лесно да го откажа от памперса.

# 14
  • Мнения: 99
Здравейте! Синът ни е на 3 месеца. Забелязвам, че предпочита да спи наляво. Въртя го и на двете страни, за да не се деформира главичката.  Все ми се струва, че е наклонена леко в ляво, когато го държа. Възможно ли е да правим някакви леки масажи, както и какви физически активности се препоръчват в тази възраст?
Правим масаж преди баня.
П.п. Роден е със секцио, в 38 г.с., след нормално протекла бременност.

# 15
  • Мнения: 65
Здравейте какви двигателни умения е нужно бебето да е придобило на 7-месечна възраст?

# 16
  • Дупница
  • Мнения: 293
Здравейте. Нашият бебо е на 5месеца и много обича да подскача на коленете ми. Не е ли много малък за тези неща ,а не обича да лежи по корем.

# 17
  • Мнения: 699
Здравейте Д-р Маркова,дъщеря ми е на 1г и 3м,но не иска да показва нищо.Опитвам се да я науча да показва чао с ръчичката ,но тя извърта главата в друга посока.От думичките казваше мама  и кака,но напоследък и тях рядко казва.Благодаря!

# 18
  • Мнения: 340
Здравейте, дъщеря ми е на 1г. и 4м. Ние сме билингуално семейство и и говорим на български, а бабите на турски. В момента изпълнява команди на двата езика, също така казва някои думички на български и на турски. Дали това е правилно или да и говорим само на единия език докато не проговори?

# 19
  • Мнения: 668
Здравейте! Детето ми е на 2 години и почти 5 месеца. Много обича букви и цифри до 10, даже бих казала, че ги знае почти всичките. Лошото е, че се затруднява да казва изречения. Трудно се разбираме в някои случаи. Да изчакам ли да навърши 3 години, за да го заведа при логопед?

# 20
  • Мнения: 345
Здравейте,
Синът ми е на три месеца. От няколко седмици насам изявява голямо желание да стои седнал или прав. Когато му подадем ръце, той се хваща и сам се набира до седнало положение. Когато го върнем в легнало положение започва да се сърди, след което се опитва набирайки се за дрехите си да седне. Същото се случва и в количката. Хваща се за играчките които съм закачила и се опитва да се набере до седнало положение. Всички ми казват, че това е изключително опасно за развитието на костите му и при никакви обстоятелства не бива да му позволявам да стои седнал. Въпросът ми е нормално ли е такова поведение у детето и дължи ли се то на някакъв проблем? Както и лога най-рано мога да му позволя да си постоява в седнало положение с моя помощ?

# 21
  • Мнения: 787
Здравейте, до каква възраст е нормално езиково изоставане при двуезични деца?

# 22
  • Мнения: 1 955
Бебче е на 3  месеца - какви упражнения, масажи и занимания следва да правим за да му помогнем да се развива?

# 23
  • Мнения: 2 508
Здравейте. От каква възраст бихте препоръчали да започне целенасочено обучение по чужд език? Не става дума за многоезична среда.

# 24
  • Мнения: 263
Здравейте. Имам две дъщери. Голямата е на 4г и половина. Започнах да я слагам на гърне още от 7м възраст, но успехите дойдоха на много късен етап. Отделно и се изпускаше по малка нужда докато спи, до 4г възраст. Вече няма такива проблеми, но сега идва ред на малката ми дъщеря и не знам как да процедирам. След 3 седмици ще стане на 1г. Купила съм гърне , но все още не съм я слагала. Не може да върви все още. Как да процедирам с нея. Да започна ли да я слагам на гърнето или да изчакам? Закъсняла ли съм вече, като не съм и го показвала все още? Знам, че всичко е индивидуално, но ми се ще този път нещата да се получат по-лесно.

# 25
  • Мнения: 333
Здравейте!  Дъщеря ми тъкмо навърши 10 месеца. От два месеца се изправя сама по мебелите, стои много стабилна и вероятно скоро ще проходи. Проблем ли е ранното прохождане или е нормално ако бебето само дава признаци за такова и не е стимулирано допълнително с проходилки и тн?
Бих се радвала да ми дадете съвет и за баткото - на 2г и 9м, който все още говори на 'бебешки'. Знае всичко, много будно и умно дете е, но от инат ли не знам, не иска да повтаря думички, нарочно ги казва по неговия си начин. Дори и да знае думата и да съм я чувала от него, когато го накарам да я каже - отново я казва на 'бебешки'. Все още не е воден на логопед, тъй като знам, че това се прави след 3-тата година на детето. Това инат ли е? До кога се счита за нормално говоренето на 'бебешки' с думички, които само ние му разбираме? (От около година е без памперс и биберен, не пие адаптирано мляко и все още не ходи на ясла)
Благодаря предварително!

# 26
  • Мнения: 1 269
Здравейте, д-р Маркова!
Бебето ми е на 4 месеца. От третия месец, половин-един час сутрин преди да се събуди прави въртеливи движения с главичката наляво-надясно. Не го прави всяка сутрин, но като го прави движенията на моменти са много силни и резки, чак мен ме хваща страх. Педиатъра казва, че това са нормални движения за бебетата и няма нужда от допълнителни изследвания.
Според вас това нормално ли е и има ли нужда от преглед при специалист?

# 27
  • Мнения: 203
Здравейте, д-р Маркова!
Въпросът ми като цяло обхваща голям период от развитието на детето - ходенето на пръсти. Чувала съм много майки да се оплакват от същото с децата си (някои дори и на 5-6 годинки все оше продължават да ходят така), но засега не съм срещнала някакъв добър съвет за научаването на детето да ходи на цяло краче. Дъщеря ми е на 2г и 6м, не ходи изцяло на пръсти - предимно като е боса и е в къщи, защото навън с обувките рядко съм я виждала да стъпва на пръсти. А от яслата казват, че си стъпва и така и така. Явно е на етапи този вид ходене от нейна страна.
Та въпросите ми са 2:
* До каква възраст е нормално (за детето) да ходи/стъпва на пръсти?
* И има ли някакви методи, упражнения или дори разговори, които да обяснят на детето, че трябва да си стъпва на цялото краче като ходи?

ПС: Наскоро ни подариха Орто пъзел, но дъщерята не иска да играе с него - да ходи по него - бързо губи интерес, колкото и да се опитвам да измислям игри с него, за да ходи отгоре му. Да продължавам ли упорството с такъв вид килим пъзел за да стъпва на цял крак?

# 28
  • Мнения: 792
Здравейте! Синът ми е на 1г. и 20 дена, проходи на 10месеца, аз също съм проходила на толкова ранна възраст и от тийнейджърските години страдам от болки в краката, предимно коленете. Има ли нещо общ с ранното прохождане и какво мога да направя за подсилване силата на крачетата на сина ми.

# 29
  • Мнения: 2 758
Здравейте, какви игри и упражнения са подходящи за дете на годинка и пет месеца?

# 30
  • Мнения: 16
Здравейте,
детето ми е на 7 месеца и от месец го поставяме в люлката , която е и проходилка за 20 мин.   на ден. Моля за вашето мнение относно използването на проходилки тип паяк или уокър,  който се бута?

# 31
  • Мнения: 38
Здравейте,
Синът ми е на година и осем месеца. Притеснява ме много фактът, че се удря сам по главата, по лицето с ръце, когато е нервиран, когато е сбъркал нещо, когато му се направи забележка или когато не е удовлетворено някакво негово желание (това се случва по доста пъти на ден). Тези действия не отшумяват, при все, че игнорирах в началото, после обяснявах, че не се удря никого, не знам каква друга тактика да приложа. Посяга и на най-близките, но рядко, а с непознати не се държи агресивно. В добавка мога да кажа, че разбира всичко, когато му се говори, но той самият не се справя много успешно с говоренето, с изключение на думите "мама, баба, деде", имитиране на десетина животни и първата сричка на повече от 20 думи, за които се сещам. Не желае да повтаря и повече сочи с пръсти и обяснява с ръце и знаци. Все още не е махнат памперса, въпреки че ходи на гърне. Дали е някакъв процес, през който преминава и не му оказвам адекватна и ефективна помощ или тази автоагресия не е нормална за възрастта и следва да се консултираме със специалист, и с какъв? А може би невъзможността да се изразява го мъчи, аз не мога да установя къде точно е проблемът.
Ще съм много признателна за професионалното Ви мнение и каквито и да било съвети или насоки.

# 32
  • Мнения: 89
Здравейте, имам момченце на почти осем месеца. Не може да стои все още самостоятелно седнал самичък, бихте ли ми казали какви упражнения е добре да правим, за да му помогна? Иначе откакто се научи да се обръща от гръб на корем, постоянно това прави. Държим го доста на пода и го слагаме седнал с подпора, правим масаж, но не съм наясно какво друго мога и трябва ли да правя. Благодаря!

# 33
  • Мнения: 804
Здравейте! Имам момченце на почти 3 г и скоро очакваме бебче. Разказали сме му за бебето сравнително наскоро, за да не знае прекалено от рано. Гледа корема ми, гушка и целува го, подготвяме го и че бебето ще плаче, мана ще го храни и гушка, той може да помага също. За момента не се е появила ревност, даже напротив иска да купуваме неща за бебето и приготвя своите. Как е редно да реагираме, ако се появи ревност от негова страна?

# 34
  • Мнения: 44
Здравейте. Може ли да ми дадете насоки за някои от психологическите аспекти, които могат да влияят на двигателното развитие на децата?

# 35
  • София
  • Мнения: 1 447
Здравейте, въпроса ми е кога е удачно/нормално детето да започне да се храни самостоятелно и има ли повод за притеснение, ако не започне до 3 годишна възраст?

# 36
  • София
  • Мнения: 280
Здравейте! Кога е крайният разумен срок, в който детето да започне да се храни самостоятелно? Също след каква възраст е повод за притеснение липсата на цели изречения, а само на отделни думи?

# 37
  • Мнения: 5 781
Детето е на една година и половина, проходи нормално преди годинката.
Но от близо месец започна на върви само на пръсти.
С удобни и подходящи обувчици е, сменяме ги, но без резултат, продължава да ходи на пръсти.
Какъв съвет ще дадете в този случай?

# 38
  • Мнения: 1 761
Здравейте! Моето дете е на 2 години и 8 месеца и от скоро започна да изговаря повече думи, но по - скоро по бебешки. Прави кратки изречения с две думи. Трябва ли да го заведа на логопед ?

# 39
  • Мнения: 6 048
Здравейте, дъщеричката ми е родена 1 месец преждевременно (термин 16.12.2023 г., раждане на 15.11.2023 г.). Като че ли забелязвам, че нещата които нейните връстници умеят да правят по отношение на двигателни способности, при нея се случват с малко закъснение. Знам, че всяко бебе се развива със собствено темпо, но нормално ли е преждевременно родените бебета да изостават със съответния период, с който са родени по-рано или развитието им трябва да си отговоря на реалните месеци, на които е детето?

# 40
  • Мнения: 858
Здравейте, предстои ни много скоро да станем родители. Разглеждаме много неща и четем доста по темата. Срещала съм много различни мнения относно проходилките тип паяци. Вярно ли е, че могат да навредят на моториката на малчуганите, ако се използват?

# 41
  • Мнения: 685
Здравейте, синът ми този месец става на 3г. , говори много, но много често не изговаря пълните думи, а само последната част от тях. Напр. вместо костенурка, казва нурка, вместо катеричка - еличка/ричка и т.н. Това индикации за проблем ли е или просто е малък за пълно изговаряне на някои думи?

Също така често се оплаква, че го боли врата или гърба, трябва ли да се обърнем към специалист или това са болки на растежа?

# 42
  • София
  • Мнения: 13 209
От каква възраст е подходящо да се учи да ходи на гърне?

# 43
  • Мнения: 3
Здравейте искам да попитам детето ми е на четири годинки проговори трудно на три годинки сега не знам от детска градина ли става това нещо от един път почна да заеква и като иска нещо да ми каже стиска устните докато ми каже се минат няколко секунди аз се опитвам да го изслушвам да не го прекъсвам повечето случаи иска да ми говори на ухото когато ми говори тихо на ухото и изговаря спокойно думите а когато сме с други хора много трудно изговаря думите напряга се като гледам дори му изпъкват жилите на вратлето благодаря предвари

# 44
  • Мнения: 2 670
Здравейте! Бебето ми е на 2 годинки, уча го да пляска с ръце, да показва колко голяма ще стане, да прави различни движения, да имитира животни, но трудно схваща и само се смее.
Моля дайте ми идей, с които да ангажирам вниманието му

# 45
  • Мнения: 2 670
Здравейте! Бебето ми е на 2 годинки, уча го да пляска с ръце, да показва колко голяма ще стане, да прави различни движения, да имитира животни, но трудно схваща и само се смее.
Моля дайте ми идей, с които да ангажирам вниманието му

# 46
  • Мнения: 29
Здравейте! Самуил ще навърши 2г. през Юли.
Буквално,преди седмица отказа адаптираното мляко и го замени с домашно кисело. Иначе похапва всичко.
Остава обаче "проблема" с памперса.
До сега никога не е вършил работа в гърне,а е изключително разбран и схватлив!
Има умения,които смея да твърдя,са за доста по-големи деца,но получавам отказ с гърнето.
Моля,дайте ми съвет,как по-лесно да го откажа от памперса.

Здравейте. Имам две дъщери. Голямата е на 4г и половина. Започнах да я слагам на гърне още от 7м възраст, но успехите дойдоха на много късен етап. Отделно и се изпускаше по малка нужда докато спи, до 4г възраст. Вече няма такива проблеми, но сега идва ред на малката ми дъщеря и не знам как да процедирам. След 3 седмици ще стане на 1г. Купила съм гърне , но все още не съм я слагала. Не може да върви все още. Как да процедирам с нея. Да започна ли да я слагам на гърнето или да изчакам? Закъсняла ли съм вече, като не съм и го показвала все още? Знам, че всичко е индивидуално, но ми се ще този път нещата да се получат по-лесно.

От каква възраст е подходящо да се учи да ходи на гърне?

Здравейте!

Разбирам Вашите предизвикателства с прехода от памперс към тоалетна. Сигналите и знаците, за които можем да следим, са както физически, така и когнитивни. Когато детето е стигнало до фаза, в която самостоятелно може да се съблече и облече бельото си или долна дреха, то това е един добър показател за неговата готовност или невро-моторна зрялост. Когато забележите, че детето може да изкачва и да слиза по стълби съвсем самостоятелно, без помощ и опора, това значи че развитието на неговия мозък е напът да развие вътрешен контрол на волево задържане и отпускане на отделителната система. Тук говорим за зрялост на мозъка, респективно тялото на детето, или така наречената неврологична зрялост.

Освен тези показатели важно е детето да има концепция за това как и къде се използва гърнето. Достатъчно е да му е обяснено и показано как функционира то, за какво служи и за това, че използваме гърнето само в тоалетната. Това е единственото място, където и възрастните ходят до тоалетна.
Затова възрастта, подходяща за адаптиране към гърне, е около 2 г., 2 г. и 4 месеца. до около 3 г. Като по-често е по-късно при момчетата. Ако имате други въпроси, не се колебайте да ме попитате!

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 09:58 от Рaдост

# 47
  • Мнения: 29
Здравейте! Моето дете е на 2 години и 8 месеца и от скоро започна да изговаря повече думи, но по - скоро по бебешки. Прави кратки изречения с две думи. Трябва ли да го заведа на логопед ?

Здравейте! Кога е крайният разумен срок, в който детето да започне да се храни самостоятелно? Също след каква възраст е повод за притеснение липсата на цели изречения, а само на отделни думи?

Здравейте!  Дъщеря ми тъкмо навърши 10 месеца. От два месеца се изправя сама по мебелите, стои много стабилна и вероятно скоро ще проходи. Проблем ли е ранното прохождане или е нормално ако бебето само дава признаци за такова и не е стимулирано допълнително с проходилки и тн?
Бих се радвала да ми дадете съвет и за баткото - на 2г и 9м, който все още говори на 'бебешки'. Знае всичко, много будно и умно дете е, но от инат ли не знам, не иска да повтаря думички, нарочно ги казва по неговия си начин. Дори и да знае думата и да съм я чувала от него, когато го накарам да я каже - отново я казва на 'бебешки'. Все още не е воден на логопед, тъй като знам, че това се прави след 3-тата година на детето. Това инат ли е? До кога се счита за нормално говоренето на 'бебешки' с думички, които само ние му разбираме? (От около година е без памперс и биберен, не пие адаптирано мляко и все още не ходи на ясла)
Благодаря предварително!

Здравейте! Детето ми е на 2 години и почти 5 месеца. Много обича букви и цифри до 10, даже бих казала, че ги знае почти всичките. Лошото е, че се затруднява да казва изречения. Трудно се разбираме в някои случаи. Да изчакам ли да навърши 3 години, за да го заведа при логопед?

Децата обикновено започват да произнасят първите си думи между 12 и 18 месеца, след което развиват свой речник и започват да формират прости изречения. Въпреки индивидуалното развитие, има някои общи указания, които могат да покажат кога е добре да се обърнете към логопед:

· Липса на прогрес в езиково-говорното и речево развитие.
· Неспособност да използва думи и изречения.
· Трудности с разбирането или използването на речта.
· Несъответствие във възрастта на развитие на речта.

Ако забележите тези признаци или имате въпроси, консултирането с логопед е препоръчително. Като експерт детско равитие, невромоторен консултант, доктор по логопедия използвам най-новите и работещи подходи и техники за детско развитие. Работим с екипа ми както за езиково-говорното и речево развитие на децата, така и невродвигателно. Така Вие разбирате как да се стимулира свободното движение на детето и как да си взаимодейства със света, за да активира речта и мозъчната функция.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 09:59 от Рaдост

# 48
  • Мнения: 29
Здравейте, синът ми този месец става на 3г. , говори много, но много често не изговаря пълните думи, а само последната част от тях. Напр. вместо костенурка, казва нурка, вместо катеричка - еличка/ричка и т.н. Това индикации за проблем ли е или просто е малък за пълно изговаряне на някои думи?

Също така често се оплаква, че го боли врата или гърба, трябва ли да се обърнем към специалист или това са болки на растежа?

Благодаря за въпроса Ви!

Когато дете на 3 години все още не използва цели думи или говори на бебешки, това може да бъде сериозно предизвикателство, което изисква внимание от специалист. В тази възраст децата обикновено трябва да имат значителен речников фонд и да използват различни думи и изрази. Не бих го нарекла проблем, а по-скоро предизвикателство. Добре е, че обръщате внимание върху това. Препоръчвам Ви да направите консултация, дори и да е само като превенция. С екипа ми работим едновременно върху езиково-говорното и невродвигателното развитие, координацията и моториката. Осигуряваме насоки и подкрепа, за да се улесни родителският опит и да се укрепи връзката с детето. Вярвам, че предизвикателствата в развитието на децата са възможности за растеж и усвояване на нови умения. Не се колебайте да ме попитате за повече информация, ако имате нужда.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:01 от Рaдост

# 49
  • Мнения: 29
Здравейте искам да попитам детето ми е на четири годинки проговори трудно на три годинки сега не знам от детска градина ли става това нещо от един път почна да заеква и като иска нещо да ми каже стиска устните докато ми каже се минат няколко секунди аз се опитвам да го изслушвам да не го прекъсвам повечето случаи иска да ми говори на ухото когато ми говори тихо на ухото и изговаря спокойно думите а когато сме с други хора много трудно изговаря думите напряга се като гледам дори му изпъкват жилите на вратлето благодаря предвари

Здравейте,

Относно заекването, което започва след 3 години, е важно да се изследва причината за това. Дали действително е заекване и ако е, какво е точно? Колкото по-рано започнете работа с логопед и невромоторен консултант, толкова по-бързо ще се преодолее и това няма да се превърне в комплекс, защото ще се предложат подходящи стратегии за подпомагане плавността на речта.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:01 от Рaдост

# 50
  • Мнения: 29
Здравейте, дъщеря ми е на 1г. и 4м. Ние сме билингуално семейство и и говорим на български, а бабите на турски. В момента изпълнява команди на двата езика, също така казва някои думички на български и на турски. Дали това е правилно или да и говорим само на единия език докато не проговори?

Здравейте, до каква възраст е нормално езиково изоставане при двуезични деца?

При двуезична среда е важно, до проговарянето на детето, майката да говори на матерен език и след това и тя може да започне да общува с детето и на друг език, който е част от семейството. Децата имат удивителна способност да усвояват няколко езика едновременно. Важно е обаче да се осигури достатъчно време за езиково взаимодействие на всеки от езиците и да се избягва смесването на езици в рамките на едно изречение. Нормално е да има някои леки закъснения при двуезична среда, но ако имате сериозни притеснения, не се колебайте да ми пишете и попитате.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:02 от Рaдост

# 51
  • Мнения: 29
Здравейте. От каква възраст бихте препоръчали да започне целенасочено обучение по чужд език? Не става дума за многоезична среда.

Здравейте,

Няма един отговор, тъй като това зависи от индивидуалните способности и интереси на детето. Важно е преди това детето да е проговорило майчин език. Много деца започват да учат втори език от ранна детска възраст, някъде около 3-та година и по-рано. Ученето на чужд език е добре да се осъществява чрез подходящи и игрови методи, които да бъдат стимулиращи и забавни за детето, които да поддържат интереса и мотивацията му.

Поздрави,
Д-р Маркова

# 52
  • Мнения: 29
Здравейте!  Дъщеря ми тъкмо навърши 10 месеца. От два месеца се изправя сама по мебелите, стои много стабилна и вероятно скоро ще проходи. Проблем ли е ранното прохождане или е нормално ако бебето само дава признаци за такова и не е стимулирано допълнително с проходилки и тн?
Бих се радвала да ми дадете съвет и за баткото - на 2г и 9м, който все още говори на 'бебешки'. Знае всичко, много будно и умно дете е, но от инат ли не знам, не иска да повтаря думички, нарочно ги казва по неговия си начин. Дори и да знае думата и да съм я чувала от него, когато го накарам да я каже - отново я казва на 'бебешки'. Все още не е воден на логопед, тъй като знам, че това се прави след 3-тата година на детето. Това инат ли е? До кога се счита за нормално говоренето на 'бебешки' с думички, които само ние му разбираме? (От около година е без памперс и биберен, не пие адаптирано мляко и все още не ходи на ясла)
Благодаря предварително!

Прохождането е нормално да се случи около 12 - 15 месец, като някои деца може да започнат по-рано, а други по-късно. Важно е да се помни, че всички деца се развиват в различни темпове. Ако възрастта, в която детето Ви започва да прохожда, изглежда необичайно ранна или късна, или ако имате други притеснения относно психо-емоционалното и двигателното развитие на детето, можете да ми пишете или да се свържете с мен за повече информация и среща.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:04 от Рaдост

# 53
  • Мнения: 29
Здравейте, д-р Маркова!
Въпросът ми като цяло обхваща голям период от развитието на детето - ходенето на пръсти. Чувала съм много майки да се оплакват от същото с децата си (някои дори и на 5-6 годинки все оше продължават да ходят така), но засега не съм срещнала някакъв добър съвет за научаването на детето да ходи на цяло краче. Дъщеря ми е на 2г и 6м, не ходи изцяло на пръсти - предимно като е боса и е в къщи, защото навън с обувките рядко съм я виждала да стъпва на пръсти. А от яслата казват, че си стъпва и така и така. Явно е на етапи този вид ходене от нейна страна.
Та въпросите ми са 2:
* До каква възраст е нормално (за детето) да ходи/стъпва на пръсти?
* И има ли някакви методи, упражнения или дори разговори, които да обяснят на детето, че трябва да си стъпва на цялото краче като ходи?

ПС: Наскоро ни подариха Орто пъзел, но дъщерята не иска да играе с него - да ходи по него - бързо губи интерес, колкото и да се опитвам да измислям игри с него, за да ходи отгоре му. Да продължавам ли упорството с такъв вид килим пъзел за да стъпва на цял крак?

Детето е на една година и половина, проходи нормално преди годинката.
Но от близо месец започна на върви само на пръсти.
С удобни и подходящи обувчици е, сменяме ги, но без резултат, продължава да ходи на пръсти.
Какъв съвет ще дадете в този случай?

Здравейте,

Ходенето на пръсти е често срещано при деца и се свързва с неинтегриран тонично лабиринтен рефлекс - първичен рефлекс, но може да има и друга причина. Важно е да стимулирате полезните движения и игри, които подпомагат интегрирането на първичните рефлекси. Ако имате въпроси или желаете по-детайлна оценка на развитието на Вашето дете, не се колебайте да се свържете с мен. Ще се радвам да бъда полезна със знанията и индивидуална програма, за да може детето Ви да не компенсира през ходенето на пръсти, а да има добър баланс, стойка, координация и добре развито вестибуларно сетиво.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:06 от Рaдост

# 54
  • Мнения: 29
Здравейте,
детето ми е на 7 месеца и от месец го поставяме в люлката , която е и проходилка за 20 мин.   на ден. Моля за вашето мнение относно използването на проходилки тип паяк или уокър,  който се бута?

Здравейте, предстои ни много скоро да станем родители. Разглеждаме много неща и четем доста по темата. Срещала съм много различни мнения относно проходилките тип паяци. Вярно ли е, че могат да навредят на моториката на малчуганите, ако се използват?

Като специалист в областта на детското развитие съм против използването им. Тези уреди ограничават свободното движение на детето и могат да забавят нормалния процес на учене чрез опит и грешка, както и интегрирането на рефлексите. За мен те не предоставят реална помощ за развитието на детето, а по-скоро могат да ограничат неговото пълноценно развитие. Стимулирайте свободното движение, не ограничавайте детето, дайте му свобода. Интелектуално знаем, че децата ни в крайна сметка трябва да се научат да се справят с житейските пречки и разочарования. Но не можем просто да оттеглим изобилието си от любовна загриженост; имаме нужда от вдъхновение, за да го пренасочим. Трябва да дадем на децата си предимството, от което наистина се нуждаят, подаръка от другата страна на монетата: радостта от „Направих го!“ „Направих го, сам/а. Ходя без помощ” е великолепното чувство за постижение, което децата жадуват от момента, в който се родят. Тези кратки моменти на постижение са основа на детето за самочувствие, любов към ученето, упоритост, въображение, независимост и силен ум. Не помагайте на бебето и детето и не ги затваряйте в клетка.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:07 от Рaдост

# 55
  • Мнения: 29
Здравейте, предстои ни много скоро да станем родители. Разглеждаме много неща и четем доста по темата. Срещала съм много различни мнения относно проходилките тип паяци. Вярно ли е, че могат да навредят на моториката на малчуганите, ако се използват?

Здравейте. Нашият бебо е на 5месеца и много обича да подскача на коленете ми. Не е ли много малък за тези неща ,а не обича да лежи по корем.

Не съм попадала на подобни изследвания, които да дават конкретен отговор на този въпрос. Болките в краката и коленете в по-късна възраст могат да бъдат причинени от различни фактори, като например растежни спазми, претоварване на мускулите и ставите и други.

Поздрави,
Д-р Маркова

# 56
  • Мнения: 29
Здравейте, имам момченце на почти осем месеца. Не може да стои все още самостоятелно седнал самичък, бихте ли ми казали какви упражнения е добре да правим, за да му помогна? Иначе откакто се научи да се обръща от гръб на корем, постоянно това прави. Държим го доста на пода и го слагаме седнал с подпора, правим масаж, но не съм наясно какво друго мога и трябва ли да правя. Благодаря!

На 8-месечна възраст някои деца все още могат да не са развили достатъчно сила и координация, за да стоят седнали самостоятелно. Важно е да разбера дали детето е стояло по корем, пълзяло ли е, опитва ли се да се лази. Сядането е вследствие от тези фази на двигателно развитие. Не подпирайте детето с възглавници. Оставете го повече на пода да лази, пълзи, търкаля и т.н. Едно от най-добрите решения е да се консултирате колкото се може по-бързо с невро-моторен консултант. Аз имам специализирано знание и опит и мога да предложа стимулиращи подходи и методи, които ще бъдат най-подходящи за Вашето дете. Може да се разработи персонализирана програма, която да подпомогне развитието на детето и да препоръчам подходящи стратегии за развитие. Оставам на линия за помощ и подкрепа.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:09 от Рaдост

# 57
  • Мнения: 29
Здравейте, въпроса ми е кога е удачно/нормално детето да започне да се храни самостоятелно и има ли повод за притеснение, ако не започне до 3 годишна възраст?
Здравейте! Кога е крайният разумен срок, в който детето да започне да се храни самостоятелно? Също след каква възраст е повод за притеснение липсата на цели изречения, а само на отделни думи?

Важно е да подкрепяме децата в процеса им на самостоятелност, включително и в областта на храненето. Като родители трябва да бъдем гъвкави и да следваме техния ритъм и интереси. Това означава да създадем подходяща среда, в която те могат да се изразяват и да развиват уменията си. Поддържането на положителна и подкрепяща атмосфера в дома помага на децата да се чувстват уверени и мотивирани да изследват и преодоляват предизвикателствата пред тях. Важно е да бъдем търпеливи и да даваме на децата възможност да учат и да растат в собствен темп, без излишно налагане на очаквания и изисквания.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:10 от Рaдост

# 58
  • Мнения: 29
Здравейте, дъщеричката ми е родена 1 месец преждевременно (термин 16.12.2023 г., раждане на 15.11.2023 г.). Като че ли забелязвам, че нещата които нейните връстници умеят да правят по отношение на двигателни способности, при нея се случват с малко закъснение. Знам, че всяко бебе се развива със собствено темпо, но нормално ли е преждевременно родените бебета да изостават със съответния период, с който са родени по-рано или развитието им трябва да си отговоря на реалните месеци, на които е детето?

За преждевременно родените деца важна е коригираната възраст по отношение на двигателното развитие, която отчита периода на преждевременното раждане. Това е по-точен показател за тяхното физическо развитие в сравнение с календарната им възраст. Коригираната възраст се изчислява, като се вземе предвид биологичната им възраст, коригирана за периода на преждевременност. Така можем да определим подходящите етапи от двигателното развитие и методите за тяхното подпомагане. Препоръчвам Ви да се работи по индивидуални програми за двигателно развитие. Аз и екипа ми разработваме такива програми. В случай че имате въпроси и мога да съм Ви полезна, не се колебайте да се свържете с мен.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:11 от Рaдост

# 59
  • Мнения: 29
Здравейте какви двигателни умения е нужно бебето да е придобило на 7-месечна възраст?

На 7-месечна възраст развитието на бебетата е индивидуално и може да варира значително. Важно е да се отбележи, че контролът върху главата е важен, както и способността им да се търкалят по пода и да пълзят като войници. В тази ранна възраст бебетата могат да започнат да използват ръцете си, за да хванат и манипулират предмети, което е важна стъпка за развитието на фините моторни умения. Също така, те могат да показват желание да се хранят със своите ръце и да изразяват предпочитания за храна. Бебетата могат да следят движението на обекти с очите си, да фокусират вниманието си върху предмети и да се интересуват от различни цветове и форми. Тези допълнителни аспекти от развитието са важни за общото развитие и благосъстояние.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:11 от Рaдост

# 60
  • Мнения: 29
Здравейте Д-р Маркова,дъщеря ми е на 1г и 3м,но не иска да показва нищо.Опитвам се да я науча да показва чао с ръчичката ,но тя извърта главата в друга посока.От думичките казваше мама  и кака,но напоследък и тях рядко казва.Благодаря!

Разбирам Вашата загриженост. Възможно е Вашата дъщеря да преминава през фаза, в която е по-заета с нови впечатления и умения, които усвоява. Като специалист с 20-годишен опит в областта на детското развитие и като невромоторен консултант, вярвам, че зад всяко поведение на детето стои определена причина. Понякога нашето желание и стремеж не отговарят на техните, а причините могат да бъдат много. Ще се радвам да Ви бъда полезна в разглеждането на ситуацията и предлагането на съвети за стимулиране на развитието на Вашата дъщеря.


Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:12 от Рaдост

# 61
  • Мнения: 29
Здравейте,
Синът ми е на три месеца. От няколко седмици насам изявява голямо желание да стои седнал или прав. Когато му подадем ръце, той се хваща и сам се набира до седнало положение. Когато го върнем в легнало положение започва да се сърди, след което се опитва набирайки се за дрехите си да седне. Същото се случва и в количката. Хваща се за играчките които съм закачила и се опитва да се набере до седнало положение. Всички ми казват, че това е изключително опасно за развитието на костите му и при никакви обстоятелства не бива да му позволявам да стои седнал. Въпросът ми е нормално ли е такова поведение у детето и дължи ли се то на някакъв проблем? Както и лога най-рано мога да му позволя да си постоява в седнало положение с моя помощ?

Бебче е на 3  месеца - какви упражнения, масажи и занимания следва да правим за да му помогнем да се развива?

Разбирам, че търсите подкрепа за развитието на Вашето бебе, което е важно и забавно пътуване! На 3-месечна възраст, като експерт по ранно детско развитие и невромоторен консултант, бих предложила да се фокусирате върху основните движения, които ще подпомогнат неговото физическо и моторно развитие. Лежането на корем, докато бебето се опитва да повдига главата си, е важно за укрепване на мускулатурата на шията и гърба, важна основа за ученето в училище след време. Различни упражнения, като движение на краката и ръцете, игра с леки играчки и въртене от една страна на друга, могат да помогнат за развитието на моториката и координацията.
Ако имате затруднения или имате нужда от допълнителна помощ, не се колебайте да ми пишете.

Ще се радвам да Ви предложа индивидуализирани и стимулиращи упражнения, които да подпомогнат здравословното развитие на Вашето бебе. Важно е да се помни, че всяко дете се развива с индивидуален темп, така че не се притеснявайте, а се наслаждавайте на този специален период в живота на Вашето малко чудо.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:14 от Рaдост

# 62
  • Мнения: 29
Здравейте! Имам момченце на почти 3 г и скоро очакваме бебче. Разказали сме му за бебето сравнително наскоро, за да не знае прекалено от рано. Гледа корема ми, гушка и целува го, подготвяме го и че бебето ще плаче, мана ще го храни и гушка, той може да помага също. За момента не се е появила ревност, даже напротив иска да купуваме неща за бебето и приготвя своите. Как е редно да реагираме, ако се появи ревност от негова страна?

Здравейте,

Когато по-голямото дете прояви ревност към новороденото, е важно да се реагира с разбиране и търпение. Покажете му внимание и подкрепа, включете го в семейни дейности и подчертайте положителните страни от неговия принос в семейството. Имайте време само за него. Добре е, че показва ревността си. Съществуват подходи, които могат да помогнат на детето да се адаптира към промените и да намери своето място и стойност в новата семейна динамика. В моите холистични консултации, използвайки и адлерианския подход (индивидуална психология), работим върху увереността, стойността и способността на детето, за да приеме новото и да се почувства значимо, способно, приобщено и съдействащо.

Поздрави,
Д-р Маркова

# 63
  • Мнения: 29
Здравейте. Може ли да ми дадете насоки за някои от психологическите аспекти, които могат да влияят на двигателното развитие на децата?

Двигателното развитие влияе на емоционалното състояние. Промените в развитието започват първо през физическото ни тяло и след това се отразяват на емоционалното ни състояние. Без адекватно движение сетивата не развиват докрай способностите си да работят ефективно, което води до трудности при съсредоточаването, концентрацията на внимание, възприятието, четенето, писането и различни трудности в поведението и емоциите. Важно е да се научим да разбираме средата около нас, защото колкото по-добре възприемаме и обработваме информацията за нея, толкова повече ресурси имаме, за да функционираме добре. Част от моята работа е свързана с проследяване на невромоторното развитие при бебето и децата, като наблюдавам за наличието на дисбаланс в мозъка. Първото място, където можем да видим този дисбаланс, е моторната система и начинът, по който детето се движи в пространството. Какъв е мускулният тонус – дали има симетрия или асиметрия на целия тонус на тялото и психиката. Причината за това може да бъде присъствието на примитивни рефлекси. В моите консултации разработвам програма за работа върху двигателното развитие на детето, за да достигне емоционална стабилност.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:16 от Рaдост

# 64
  • Мнения: 29
Здравейте,
Синът ми е на година и осем месеца. Притеснява ме много фактът, че се удря сам по главата, по лицето с ръце, когато е нервиран, когато е сбъркал нещо, когато му се направи забележка или когато не е удовлетворено някакво негово желание (това се случва по доста пъти на ден). Тези действия не отшумяват, при все, че игнорирах в началото, после обяснявах, че не се удря никого, не знам каква друга тактика да приложа. Посяга и на най-близките, но рядко, а с непознати не се държи агресивно. В добавка мога да кажа, че разбира всичко, когато му се говори, но той самият не се справя много успешно с говоренето, с изключение на думите "мама, баба, деде", имитиране на десетина животни и първата сричка на повече от 20 думи, за които се сещам. Не желае да повтаря и повече сочи с пръсти и обяснява с ръце и знаци. Все още не е махнат памперса, въпреки че ходи на гърне. Дали е някакъв процес, през който преминава и не му оказвам адекватна и ефективна помощ или тази автоагресия не е нормална за възрастта и следва да се консултираме със специалист, и с какъв? А може би невъзможността да се изразява го мъчи, аз не мога да установя къде точно е проблемът.
Ще съм много признателна за професионалното Ви мнение и каквито и да било съвети или насоки.

Самонараняването като удряне по главата може да бъде знак за емоционален стрес или фрустрация. Децата често проявяват такова поведение, когато се чувстват неразбрани или им липсва внимание. Важно е да се реагира с разбиране и да се опитате да идентифицирате причините за напрежението. Осигурете спокойна и подкрепяща среда, насърчете детето да изразява чувствата си вербално и предлагайте алтернативни начини за справяне с напрежението. Аз имам разработена програма, която дава техники за управление на стреса и развитие на позитивни поведенчески модели, които помагат на детето да се справи с емоционалните предизвикателства по здравословен начин.

Поздрави,
Д-р Маркова

# 65
  • Мнения: 29
Здравейте,
Синът ми е на 2 г., развива се в рамките на нормалното - проходи на година и 2 м, има речников запас, започна да прави и кратки изречения. Притеснява ме това, че като не стане на неговото започва да пищи до посиняване и изобщо не чува какво му се говори. В началото го отдавах на това, че не може да се изрази вербално, но вече водим една прилична комуникация и в определени моменти все още изпада в такива истерии. Период ли е, все още емоционалната незрялост ли е виновна за това поведение или е редно да се обърна към специалист?

Здравейте,

Разбирам Вашата загриженост относно поведението на сина Ви. При 2-годишна възраст е обичайно децата да изпитват емоционални изблици. Въпреки това, ако синът Ви пищи до посиняване и не реагира на говоренето, е добре да се консултирате със специалист. Това може да е свързано с емоционална незрялост или други проблеми, които е важно да се изключат, като например проблеми в развитието или чувствителност към сензорни стимули. Моят съвет е да потърсите консултация със специалист, който да предложи персонализирани стратегии за подпомагане на развитието и емоционалното благополучие на Вашето дете.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:17 от Рaдост

# 66
  • Мнения: 29
Здравейте! Синът ни е на 3 месеца. Забелязвам, че предпочита да спи наляво. Въртя го и на двете страни, за да не се деформира главичката.  Все ми се струва, че е наклонена леко в ляво, когато го държа. Възможно ли е да правим някакви леки масажи, както и какви физически активности се препоръчват в тази възраст?
Правим масаж преди баня.
П.п. Роден е със секцио, в 38 г.с., след нормално протекла бременност.

Здравейте!

Наистина е важно да предоставите разнообразие на бебчето Ви по време на сън, но също така и да сменяте страните, докато го кърмите или храните с биберон, и да следите за обръщането му през деня. Аз оставам на Ваше разположение, за да Ви бъда полезна със съвети за движения, които е важно да се покажат.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:17 от Рaдост

# 67
  • Мнения: 29
Здравейте,
Имам дете на 2 г и 2м и вече за трети път пада назад по глава. Били сме на рентген и прегледи, видимо всичко е наред, но ме притеснява до кога може напълно да се изключат някакви неприятни отражения върху детето. Има ли нвкакъв срок в които да се следи за последствия ?

Разбирам Вашата загриженост относно безопасността на Вашето дете след паданията. Препоръчвам да продължите да следите внимателно здравето и поведението на детето си.
Обърнете внимание на активността и поведението на детето си, като наблюдавате дали се движи нормално и се учи на нови неща.

Проверете дали детето Ви продължава да спи и храни нормално. Ако забележите някакви необичайни симптоми или се притеснявате за здравето на детето си, се консултирайте с лекар. Те ще могат да Ви насочат какво да направите и дали са необходими допълнителни изследвания или мерки за предпазване.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:18 от Рaдост

# 68
  • Мнения: 29
Здравейте, д-р Маркова!
Бебето ми е на 4 месеца. От третия месец, половин-един час сутрин преди да се събуди прави въртеливи движения с главичката наляво-надясно. Не го прави всяка сутрин, но като го прави движенията на моменти са много силни и резки, чак мен ме хваща страх. Педиатъра казва, че това са нормални движения за бебетата и няма нужда от допълнителни изследвания.
Според вас това нормално ли е и има ли нужда от преглед при специалист?

Здравейте,

Не бих могла да изкажа категорично мнение, предвид това, че не мога да видя движенията, които Ви тревожат, макар да са достатъчно добре описани. Важно е да имате доверие в своя педиатър, ако все пак изпитвате съмнение, бих Ви препоръчала преглед при специалист.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:18 от Рaдост

# 69
  • Мнения: 29
Здравейте!Дъщеря ми е на година и месец,пукна лъчева кост и е с гипс.Бихте ли препоръчали двигателни активности след сваляне на гипса,с които по-плавно да се върнем към обичайните игри?

Здравейте,

След свалянето на гипса е важно постепенно възстановяване на ръката.
Препоръчвам:

1. Леки упражнения за ръката:
   - Сгъване и разгъване на ръката.
   - Държане и пускане на малки предмети.

2. Игри за фина моторика:
   - Пъзели и строителни блокчета.
   - Игри с пластилин.

3. Водни игри:
   - Пълнене и изливане на вода.

4. Масаж и разтягане:
   - Лек масаж и разтягане на ръката.

За индивидуална програма и насоки, можете да запишете консултация при мен.

Поздрави,
Д-р Маркова

# 70
  • Мнения: 29
Здравейте, какви игри и упражнения са подходящи за дете на годинка и пет месеца?

На тази възраст подходящи са:

1. Двигателни игри:
   - Лазене, повече време на пода
   - Прохождане и катерене.
   - Игра с топка.

2. Фини моторни умения:
   - Подреждане на кубчета и форми.
   - Рисуване и оцветяване.

3. Сетивни игри:
   - Игра с пясък и вода.
   - Игри с различни материали.

4. Социални игри:
   - Игра с други деца.
   - Ролеви игри с кукли.

За персонализирана програма, можете да разчитате на моята помощ и подкрепа.

Поздрави,
Д-р Маркова

# 71
  • Мнения: 89
Здравейте, имам момченце на почти осем месеца. Не може да стои все още самостоятелно седнал самичък, бихте ли ми казали какви упражнения е добре да правим, за да му помогна? Иначе откакто се научи да се обръща от гръб на корем, постоянно това прави. Държим го доста на пода и го слагаме седнал с подпора, правим масаж, но не съм наясно какво друго мога и трябва ли да правя. Благодаря!

На 8-месечна възраст някои деца все още могат да не са развили достатъчно сила и координация, за да стоят седнали самостоятелно. Важно е да разбера дали детето е стояло по корем, пълзяло ли е, опитва ли се да се лази. Сядането е в следствие от тези фази на двигателно развитие. Не подпирайте детето с възглавници. Оставете го повече на пода, да лази, пълзи, търкаля и т.н. Едно от най-добрите решения е да се консултирате колкото се може по-бързо с невро-моторен консултант. Аз имам специализирано знание и опит и мога да предложа стимулиращи подходи и методи, които ще бъдат най-подходящи за Вашето дете. Може да се разработи персонализирана програма, която да подпомогне развитието на детето и да препоръчам подходящи стратегии за развитие. Оставам на линия за помощ и подкрепа.

Поздрави,
Д-р Маркова


Здравейте отново! Той стои основно по корем, даже откакто се научи да се обръща от гръб на корем само това прави, вече е трудно и памперс да сменя. Като седи по коремче вдига често дупето високо и има някакви наченки да тръгне да пълзи.  Бихте ли ми предложили подходящи методи, с които да подпомогна силата и координацията? Благодаря!

# 72
  • Мнения: 699
Д-р Маркова,имам племеник на 2г.и7м,все още не се е отпуснал да говори.Казва определени думи,но не свързва прости изречения.Много е буен на моменти започва да посяга,хапе и щипе.Време ли е да посетят логопед или да изчакаме ?Благодаря!

# 73
  • Мнения: 48
Здравейте,имам доста щураво момченце на 1 година и 5 месеца, доста интензивно му излизат зъби,като вече има 16 и сега вади още 4 задни кътника. Това което малко ме притеснява е ,че е много настървен и ме хапе ,предимно мен хапе , опитвам се да му обяснявам по всякакви начини,но не ме възприема и пак ме хапе. Притеснявам се да не понечи да захапе някое дете и много се надявам с излизането и на последните зъби това да спре. Приемам всякакви съвети как да му обясня да спре да ме хапе и ,че това е лошо. Това не се случва постоянно, но се случва! Благодаря Ви за вниманието.

# 74
  • Мнения: 263
Здравейте. Писах по-рано въпрос, но сега имам още един.
Дъщеря ми /4г/ преди около 2-3 седмици/ изкара парвовирус. Зачервени бузи, червени петна по ръцете и краката, температура, повръщане. Четох, че след боледуване човек си изгражда имунитет и повече не повтаря. От 2 дни дъщеря ми е със зачервени бузи, както при вируса. Без други симптоми. На допир са горещи. Сутринта до обяд са така, по-късно са си нормални на цвят. На какво може да се дължи?

# 75
  • Мнения: 1 138
Здравейте, какви препоръки бихте дали за дете на 2 г., което расте в двуезична среда. На двата езика ли да се говори или само на единия. Как по- лесно детето да възприеме ситуацията?

# 76
  • Мнения: 177
Здравейте, д-р Маркова.

Имам бебенце на 3 месеца и половина. Като цяло кога е нормално да започне да се върти от корем по гръб и обратно? За момента само си вдига краката и стои доста стабилно по корем, но не прави опити за завъртане. Единственото е, че се завърта до странично положение, когато е сложен по гръб, но не изцяло.

# 77
  • Мнения: 336
Здравейте, детето ми е на 1г.и 2м, лази доста интензивно, опитва се да ходи като се придържа към мебели и търси опора, но при опитите ни да я насърчим да пробва да се пусне срещаме огромна съпротива- предпочита лазенето.Как да я насърчим да не се страхува, без да я притискаме?

# 78
  • Мнения: 101
Здравейте, имам момиченце на 2г и 2м,не казва никакви думички, иначе си мрънка нейните си "гугарадатакошавара", но нищо смислено.Нормално ли е?

Общи условия

Активация на акаунт