На 5 години в първи клас?

  • 7 931
  • 292
  •   1
Отговори
# 225
  • Мнения: 12 507
Разсъждаваш правилно относно товаренето с ненужната информация. От гледна точка на живеещ в бг единствено не мога да се съглася за езиците. Възможно е навън само английски да е достатъчен, но за у нас два езика чужди са си добър старт. Е, твоето дете има шанс за три езика, единият от които поне навън е рядък - българският. Повечето българчета нямат такъв шанс, затова ги товарят в училище и по школи, курсове за подготовка за НВО по БЕЛи математика, състезания, олимпиади, за да може детето да влезе в елитните ЕГ или МГ, които после да му отворят пътя за чуждите университети. Тъй като ти си минал по друг път и нямаш подобни цели, а и семейните ви обстоятелства са различни начинът ти на мислене ще остане неразбран от болшинството хора. В такъв случай мисля, че е по-добре да заложиш на неелитно училище, където детето ти ще е по-малко натоварено. Така ще можеш да освободиш ресурс за надграждане там, където са интересите му, а ако останете в България и в гимназиален етап ще може да си избере и някоя интересна професия, нещо, което го влече.

# 226
  • София
  • Мнения: 12 641
N_ik[
То по твоята логика да не учи нищо детето, защото след 20 години ще му имплантират чип с информацията, която ще му е нужна…
А за френското училище - там не се учи език, то е за френскоговорящи и французи, другите бързо стават такива, но и аз сигурно нямаше да го избера ако синът ми не беше французин.

# 227
  • Мнения: 12 507
Защо, Бояна? Не е ли това най-добрият начин едно дете да усвои език и то до ниво роден?

# 228
  • Варна
  • Мнения: 5 401
Значи приемате, че ИИ ще се занимава с преводите... Той ще се справи и с формули, и с изчисления. По тази логика защо ще ви е да юркате детето да учи по математика? Вземете го юркайте по физическо, че не знам как изкуственият интелект ще го научи на дисциплина и спортсменство , ще му развие мускулите и ще го предпази от затлъстяване.

# 229
  • София
  • Мнения: 18 168
Мама Ру, нека се абстрахираме за момент от таксите. Учещите  в училища като френския лицей, като коментираното по-нагоре американско училища, като дойче шуле и подобни НЕ получават  бг диплома. За  деца изцяло със съответния произход или за деца със смесен такъв това не е проблем, за изцяло българчетата може и да е, може и да не е - въпрос на нагласи на родителите, на планове за по-нататък..Та предполагам, че заради това го каза Бояна - едно решение е взела някога при положение, че  детето й е полуфранцузин, друг избор би направила, ако  е изцяло българче. 

Последна редакция: нд, 21 апр 2024, 14:28 от пенсионирана русалка

# 230
  • Мнения: 12 507
А ако от осми клас детето учи в българско училище? Или не може?

# 231
  • София
  • Мнения: 18 168
Може, ако не се лъжа ( да ме извини, ако е  иначе) точно нейното дете сега е в бг училище. Но едва ли е лесен/приятен преходът от една образователна система в друга, ако единствената цел да учиш в такова училище е да научиш езика до ниво матерен и после да се махнеш...

# 232
  • София
  • Мнения: 12 641
Защо, Бояна? Не е ли това най-добрият начин едно дете да усвои език и то до ниво роден?
В първи клас трябва да го знае, иначе няма как да учи там. В София май имат летен курс преди първи клас, но трябва нещо да знае и отпреди това. Тези училища са като стандартни училища  в съответните страни. Авторът каза, че е с международен брак сякаш, детето двуезично, но не става ясно какъв е другият език.

Русалка, моето дете е наполовина франсе, това е единствената причина да учи такова училище. ФЛ се скапа много и от 75 ученика във випуска на сина ми останаха 30. Понеже синът ми е и българин го преместих в бг гимназия и съм много доволна. Но той ще учи в бг университет и това му е ок, пък и имаше нужда българския да му стане по-добър.

# 233
  • Мнения: 1 298
Ник, ако следваме твоята логика, то и на математиката няма нужда да набляга кой знае колко, защото там пък съвсем не може да се конкурира с ИИ, освен ако не се занимава конкретно с разработването му.
А общата култура по мое мнение е изключително необходима в ежедневието, в общуването с хората, дори в това да се забавляваш. Аз лично не мога да общувам с хора с ограничена обща култура. Разговорът просто не върви. Дори съм забелязала, че такива хора нямат и чувство за хумор или не могат да схванат това на другите. Не си представям, докато разговарям с някого, постоянно да проверявам нещо, което не знам, в Интернет. В този смисъл твърдението ти, че ИИ и Интернет могат да заменят всичко, за мен не е особено адекватно.
Та искам да кажа просто да не подценяваш толкова общата култура, защото тя дава един по-широк мироглед, по-добра комуникация с другите, по-добра оценка на редица житейски ситуации, по-висока емоционална интелигентност. Аз даже мисля, че пак ще настъпят времена, в които тя ще се цени повече, защото вече ще е дефицит.
За качествения и пълнокръвен превод, особено на художествена литература, ИИ ще почака малко, защото там се иска много контекст, много обща култура и не на последно място доза творчество. Да, ще се усъвършенства и в това, но доста по-нататък във времето. А сега говорим за реализацията на нашите деца, което ще е след 15-20 години, т.е. в не толкова далечното бъдеще.

# 234
  • Мнения: 3 481
Но, както казах, проблемът не е неговата възраст, а тази на потенциалните му съученици. БГ системата е решила, че българчетата са най-бавно загряващите в Европа и е определила, че им трябват 7г за да тръгнат на училище. Та, проблемът няма да е в "неговия телевизор", а в системата. Особено заради риска от тормоз, който в БГ училищата е доста по-висок отколкото на Запад. Това е една друга "екстра" на БГ училищата, която за много от пишещите е естествена, а за някои едва-ли не е предимство (има дори една, която смята, че казармата е абсолютно наложителна). Това е, което би ни разубедило да го запишем наесен на училище.

Това за кой път го казваш и нима се надяваш за един и същ казус да получиш различен отговор?
Да, системата е такава, децата ни са такива, традициите са такива и ти твоето дете ще го запишеш в тази система, не в друга. И доколкото не можеш да промениш системата няма значение, че проблемът не е в детето ти, защото в комбинацията "дете - система" ще има проблем. Респективно алтернативите ти са:
- частно училище (и то не всяко), където дефектите на системата са ако не елиминирани, то смекчени.
- съобразяваш се със системата и играеш по нейните закони.

Избери си едно от двете, но не виждам смисъл от повтарянето на все едни и същи обяснения.
Русалката каза, че говори от опит, и аз имам опит. Може едно дете да чете на три години, да смята, да смята, да решава ребуси, да се справя с английския и прочее, но това съвсем не значи, че има емоционалната зрялост да устои на системата. Особено ако има малшанса другите деца да го нарочат за нещо (случва се понякога без да има причина. Нещо като онова произведение на Марк  Tвен "Pudd'nhead Wilson"). И това е така, защото за за кажеш на групата "майната ви, аз мисля различно и не ми пука" се иска увереност, а не много ум. А тази увереност идва със зрелостта.

Не бих могла да го кажа по- точно!

# 235
  • Мнения: 314
Ник, ако следваме твоята логика, то и на математиката няма нужда да набляга кой знае колко, защото там пък съвсем не може да се конкурира с ИИ, освен ако не се занимава конкретно с разработването му.
А общата култура по мое мнение е изключително необходима в ежедневието, в общуването с хората, дори в това да се забавляваш. Аз лично не мога да общувам с хора с ограничена обща култура. Разговорът просто не върви. Дори съм забелязала, че такива хора нямат и чувство за хумор или не могат да схванат това на другите. Не си представям, докато разговарям с някого, постоянно да проверявам нещо, което не знам, в Интернет. В този смисъл твърдението ти, че ИИ и Интернет могат да заменят всичко, за мен не е особено адекватно.
Та искам да кажа просто да не подценяваш толкова общата култура, защото тя дава един по-широк мироглед, по-добра комуникация с другите, по-добра оценка на редица житейски ситуации, по-висока емоционална интелигентност. Аз даже мисля, че пак ще настъпят времена, в които тя ще се цени повече, защото вече ще е дефицит.
За качествения и пълнокръвен превод, особено на художествена литература, ИИ ще почака малко, защото там се иска много контекст, много обща култура и не на последно място доза творчество. Да, ще се усъвършенства и в това, но доста по-нататък във времето. А сега говорим за реализацията на нашите деца, което ще е след 15-20 години, т.е. в не толкова далечното бъдеще.

На мен също ми допада общуването на хора с богата обща култура. Но и да не са това не значи, че общуването с тях е безсмислено. Така или иначе, свободното време е малко и човек иска или не иска си подбира социалната среда и така по естествен път общува по-често с подобни на себе си или поне със сходни интереси.

Но тук въпросът е по-скоро философски - дали е задача на образователната система да създава богата обща култура? И дали не е по-добре това да става в свободното време? Това имах предвид цитирайки Марк Твейн за разликата между образование и обучение.

За мен идеалната образователна система е донякъде като шведската маса - дава ти възможност за избор, но не те насилва. Единственият "натиск", който е смислен е по отношене на 3-4 ключеви умения: математика, анализ на нехудожествен текст, ефикасно писане на кратък не-художествен текст, английски и компютърни умения. Под "натиск" имам предвид задълбаване с контролни и оценки. Но следва да се остави поне 20% от времето за задълбаване някъде другаде (хуманитарни дисциплини, точни науки и пр). Говоря за първите няколко години от средното образование.

За съжаление, от тези умения реално погледнато само математиката и английския се преподават добре в БГ училищата (и то не навсякъде). Останалото трябва да е в извънучебно време. Вместо това, образователната система често обременява с "обща култура", която не е критично необходима. Тоест БГ образователната система е като шведска маса, която те задължава да ядеш, примерно, локум и пасти, но не ти дава достатъчно зеленчуци и месо (или друга форма на протеин). Давам си сметка, че тази хранителна аналогия леко куца, но се надявам, че става ясно какво имам предвид - учебната програма е претоварена с образователна баластра, но не дава достатъчно от фундаменталните умения, които са трудно заменими.

Що се отнася до ИИ - тя ще удари най-тежко така наречената "обща култура". ИИ вече има по-богата обща култура от, който и да е човек живял някога. Това, което ИИ все още не го прави добре е да създава ново познание. И това е в което образователната система следва да акцентира - развитие на любопитство, умението да се анализира информация, креативността. Също, ще има специализирани технически умения в които ИИ поне още известно време няма да е конкурентноспосбна.

Последна редакция: нд, 21 апр 2024, 15:47 от N_ik

# 236
  • Мнения: 12 507
Ама то и в образователната ни система сме като българи на шведска маса. Ако не си виждал в нашите хотели, дори непретенциозните как се препълват чиниите с всичко, кълве се от тук - от там и накрая се оставя камара храна в чинията.
Та и в образованието ни - натискаме децата във всички посоки, заливаме ги с информация, която пък и трябва да усвоят, защото няма откъде да знаят до 11-12 клас какво точно им харесва и някъде искат да поемат. Колко от тази информация помнят и шест месеца по-късно е отделен въпрос.

# 237
  • Мнения: 314
Ама то и в образователната ни система сме като българи на шведска маса. Ако не си виждал в нашите хотели, дори непретенциозните как се препълват чиниите с всичко, кълве се от тук - от там и накрая се оставя камара храна в чинията.
Та и в образованието ни - натискаме децата във всички посоки, заливаме ги с информация, която пък и трябва да усвоят, защото няма откъде да знаят до 11-12 клас какво точно им харесва и някъде искат да поемат. Колко от тази информация помнят и шест месеца по-късно е отделен въпрос.

Точно така!

Това се опитвам да избягна. Бих искал децата ми да имат солидно ниво в тези 3-4 области, а останалото знание да си го набавят според интереса и заложбите. Тоест, образно казано, да сложат в чинията си месо, зелечук, кисело мляко и да избягват големите порции въглехидрати.

Другото име на "общата култура" е "повърхностно знание". Не е излишно, но не помага особено ако срещу себе си имаш ИИ, която вече има повече обща култура и от най-добре образования човек. И, която, на всичкото отгоре, може да добави само за броени часове повече обща култура отколкото ти можеш да получиш през целия си живот. Това е като да се опиташ да надбягаш леопард. Безсмислено е.

Образователната система (не само нашата) въобще не е адаптирана за това предизвикателство. Но нашата е още по-неподготвена от западните.

# 238
  • Мнения: 1 298
Само не мога да се съглася с дефиницията ти за обща култура. Това не е просто информация, факти, складирани някъде в мозъка, което можеш да замениш с един бърз поглед в Гугъл. Ще се повторя, но това е И способността да можеш да комуникираш, да преценяваш и оценяваш хора и ситуации, това е чувството за хумор, широкия мироглед, по-богатия избор за професия и занимания.
Та това, което аз разбирам под обща култура, изобщо не може да се замени с ИИ, защото тя се трупа с години, през което време човек е имал време да се впечатлява, да разсъждава, да си философства (както ние правим в момента), да си задава въпроси. Всичко това се натрупва и изгражда личността, формира начина на мислене, възпитава ценности.
Ако започнем да разчитаме за всичко на ИИ, егати скуката, дето ги очаква нашите внуци Wink

Допълвам се с един въпрос, тъкмо ми се е паднал човек, който се занимава с това. ИИ има ли чувство за хумор? Това е тема, която ми е много любопитна.

# 239
  • Мнения: 1 421
Авторе, колкото и да напредне изкуственият интелект, той НИКОГА няма да замени изцяло човешкия труд. Дори ако медицината още повече се технологизира, винаги ще има нужда и от труда на лекарите, от тяхната преценка и умения. Един апарат може да помогне за поставяне на диагноза, може да се оперира и чрез робот (но пак лекар го управлява!), винаги ще трябва и преценката на лекаря, за да оцени състоянието на пациента, както и за лечението, защото то винаги е индивидуално! Медицината е и психология. Понякога добрите думи също лекуват!

А за да станеш добър лекар - трябва да имаш добри познания в много области – биология, физика, химия и мн. др. Как ще ги придобиеш, ако не получиш поне основите в училище? Невинаги децата знаят какви искат да бъдат още от малки.

Това се отнася и за останалите учебни дисциплини. Училището трябва да дава базови знания и умения по много предмети, а с какво ще се занимават учениците по-нататък, е друг въпрос. Човек може да смени и няколко професии през живота си.

Имам позната на 70 години, която е електроинженер по образование и е работила в тази сфера през по-голямата част от професионалния си път, но няколко години преди да се пенсионира стана социален работник. Никога ИИ няма да замени труда на социалния работник, например.

Същото е и с преводите. Едва ли ИИ би превел така добре Библията или някой богословски текст така, както биха го направили хората.

Или пък Шекспир, Сервантес, Гьоте и още много писатели...

Никога ИИ няма да „научи" всички човешки диалекти и говори! Хората винаги ще бъдат по-умни, защото притежават собствен опит, който могат да осмислят, а ИИ не притежава такъв!

Последна редакция: нд, 21 апр 2024, 17:54 от Radilena

Общи условия

Активация на акаунт