Прием на ученици в първи клас в общинските училища - София - 8

  • 41 280
  • 804
  •   1
Отговори
# 780
  • Мнения: 357
Всеки един може да изкаже мнението си директно към вносителите.

https://www.sofia.bg/web/guest/first-class-system

# 781
  • Мнения: 1 826
Моите близнаци са родени 2015, но от сега заглеждам темата. Имам и голяма дъщеря, която е вече студентка. Опитът ми с нея ме кара да харесвам системата с училище по район. Моите деца ще учат в кварталното училище и нямам намерение да пускам документи на друго място. Знам че има едно училище в Овча купел и едно в Младост, в които се обучават предимно деца от малцинствата и те не са опция за живеещите в районите им. За тези родители ще е предизвикателство да намерят училище за детето си. Всички други се главоболят напразно.
В Младост вече не е (131-во) .Там влезнаха да обучават Шилер и Луис Карол и с новата директорка ,доста се подобри положението( синът ми беше от първите от набора с обучение в сдружение Шилер). До миналата година ( а и сега дори) ,все още не е пренаселено , но ако ,когато той беше ПГ , имаше по 1 паралелка в 1-ви,2-ри и т.н.клас,вече са по 3-4 .
Има и вече много добри начални учители , плуване ,което е безплатно ( за 40лв на година) ,стаи ( оправени от родителите повечето) ,които наистина могат да се съревновават с такива на частно училище. Повечето неща родителите и сдруженията правят ,защото парите не стигат . То в София , са няколко училищата ,които печелят всички иновативни проекти (119,125 ,18,32 и още 1-2 май ),всички останали са на един хал. Въпреки това проблеми с дисциплината,буйни деца , неадекватни и некомпетентни учители - навсякъде има и никой не е застрахован( освен в частно евентуално).

# 782
  • Мнения: 2 710
paulieM това е добра новина. Дано намерят начин да решат и проблема в Овча купел. Там знам, че има едно национално училище, което приютява децата от района, но не би трябвало да е така.
Моят опит с голямата ми дъщеря е, че умните и мотивирани деца се справят отлично и при по-посредствен учител. От друга страна на калпазаните и най-добрия учител не може да им помогне. Знам, че добрият учител е вдъхновение и че най-добре децата да попаднат на такива, но не всички ще имат късмет.
Моите близнаци са в двете крайности. Момиченцето е амбициозно и попива всичко, което учат в градината. Момчето не проявява никакъв интерес и дори не е разбрал, какво са учили. Момчето ходи на логопед, каято работи, както в градината, така и в кварталното училище. Тя ми каза, че за момиченцете няма значение при кой учител ще бъде, но за момчето е много важно.

Последна редакция: ср, 17 фев 2021, 11:38 от Monza

# 783
  • София
  • Мнения: 6 004
Проблемът е че в един и същи административен район има училища,  които са с лоша репутация и такива които са много желани. Оттам е невъзможно целият район да се блъска да кандидатства в едното елитно у-ще ( например)
Иначе има места за всяко дете. Но пак, трябва да се отсеят децата по някакви критерии и критерия близост до у-щето е много разумен. Аз като минала през това 2 пъти ще кажа, че груба грешка е да запишеш дете в 1ви клас далеч от вкъщи, най - добре да е близо и да ходите пеш за 5-10 минути . Сутрин се става рано, няма къде да се паркира около у-щето, изобщо логистиката е много важна.
Сега пак ще кандидатстваме с най-малкото и ще се надявам да бъде в близкото у-ще на сестра й. Да ги водя заедно, но знае ли човек как ще ни класират.
Иначе, ако детето е умно ще се справи навсякъде. Сега с пандемията и тези дистанционни у-ща е много много важно родителя да работи с детето вкъщи , да обръща внимание и да записва допълнителни школи по език например. Образованието на детето до голяма степен е дело на родителя и зависи от родителското усилие и отношение. Така се оказва. Учителя колкото и да е добър с 25-27 деца в клас няма много опции да се справи с всички.
Навиците за учене се създават още в предучилищна и първи клас.

# 784
  • Мнения: 1 826
Аз също съм за това детето да е в по-близко училище, но например е разумно да ти е даден избор от 2-3 училища наоколо, в които да може родител да си реши, кое му е най-удобното и да ползва уседналостта си в него и да си го сложи на 1-во желание. В момента, от СО решават в кое училище да те разпределят , и както е в нашия случай всяка година това разпределение се сменя , а накрая сме дори и в най-далечното училище в района ( при наличие на 3 , които са на по-близко и удобно расцтояние). Това е безумието . В този случай , аз не мога да избера нито ПГ в тези 3 по-близки училища, нито мога да избера училище според това къде приятелчетатата на дъщеря ми ще отидат. Просто в 4-та група, дори с +5т за съседен пр. район , пак нямаме шанс да влезем .
Места има за всички ....но нищо не пречи утре , детето ми да е "разпределено" в Слатина или Младост , защото там трябва да се усвои сградния фонд, на някое нежелано училище ...еми обидно е.
Още повече , че аз се имам за интелигентен човек , и ако видя , че за едно училище има 200 деца преди моето с повече точки ...еми няма смисъл да си го слагам на 1-во желание и ще избера друго ..както е с ДГ .

# 785
  • Мнения: 53
И в моя район всяка година се сменя прилежащия район. От миналата година е 8мо СОУ, което ми е супер далече. Това означава, че аз трябва да карам детето всеки ден и да го взимам с колата... Стискам палци тази година да е по-благослонен жребият. Но всички ми казват, че не е важно училището, а класната от 1ви до 4ти клас. Дано всички имаме късмет Simple Smile

# 786
  • София
  • Мнения: 23 175
paulieM, явно живеем в един квартал Simple Smile
моето дете сега е първи клас, обаче предните години всяка година бяхме в различен район.
следях всичките училища наоколо че да знам къде имаме шанс.
накрая миналата година промениха за пореден път районите и е точно в училището в което исках и в което са повечето му приятелчета от детската.

и наистина е важна конкретната учителка в малките класове. при нас са 6 класа, ами има голяма разлика, започнаха да местят децата вече. и с това дистанционно обучение е важно и учителя как ще организира всичко.

# 787
  • Мнения: 2 710
И в моя район всяка година се сменя прилежащия район. От миналата година е 8мо СОУ, което ми е супер далече. Това означава, че аз трябва да карам детето всеки ден и да го взимам с колата... Стискам палци тази година да е по-благослонен жребият. Но всички ми казват, че не е важно училището, а класната от 1ви до 4ти клас. Дано всички имаме късмет Simple Smile
Идеята децата да учат в най-близкото училище е добра, но явно работещите в софийското РУО нямат капацитет да я разберат и приложат. Аз също живея в района на 8-мо училище. Абсурдът е, че част децата живеещи в квартал Витоша са разпределени в 8-мо училище, а живеещите до Софиямед са разпределени в 105-то. Първите имат 2 по-близки училища 11-то и 105-то, а за вторите единствено 8-мо е на пешеходно разстояние и се чудят какво да правят за да се класират там. Проблемът идва от там, че бул. Г.М. Димитров е граница на районите Изгрев и Студентски. Като се определят районите на училищата София трябва да се разглежда, като един град и да не се гледат микрорайоните, а кое училище е най-близко и най-удобно.

# 788
  • Мнения: 1 826
Еми то явно ние всички сме в район Студентски Simple Smile Simple Smile Simple Smile Аз писах становище , че искам точно да имам избор измежду 2-3 близки училища ...точно , защото 8-мо сега е възможно най-далечното ни училище ( от 11, 105,55 ) . Дори цитирах случая, как в едната ДГ ( 10 или 12 не помня) беше гранична и дълго време можеше да се кандидатства с адрес от Изток и от Студентски -т.е. 2 адм. района даваха равен брой точки. Това не пречи , така да се направи и с някои училища, като 8 -мо , 11-то ( за кв. Витоша и Студентски град) . Даже си намерих и становището от 2017 год. , както се оказа, което беше маркирано като основателно ....и какво от това .Нищо няма да се промени, докато тия идиоти не се махнат от там. Сега ще налеят едни пари за една система с коренно различни критерии от съществуващите, за да могат следващите 15 години, да наливат още и още. А критериите за прием в ПГ , трябва само малко да се ревизират , за да отразяват брат/сестра в училището и това е .....едни точки да се донагласят за различните уседналости.
Не знам да се смея ли на тоз доклад или да плача  , с глупостите за "усвояване на сградния фонд" и "В процеса на своята дейност работната група е взела предвид и становищата на родителски и неправителствени организации. " - да бе , щото някой ти повярва , че  работната група(е съставена сигурно от от 3-ма директори , 2 секретарки )  реално е прочело някое родителско становище и го е взело в предвид .... Simple Smile
А това уби тъпомера " Използването и надграждането на една утвърдила се с годините и спечелила доверието на родителите система за прием "   - очевидно , че само я използвате , но дори и това не може да направят като хората ....а пък за довериято нямам думи - за 8 години, що критерии видях и минах .....направо ми се повръща от тази система ...толкова дълго време имаше какви ли не вратички да се вкарват "наши" деца , че направо си е заслужила "ДОВЕРИЕТО" ..направо си е за Господари на ефира- един скункс да му дадат за глупостите дето ги е написал Simple Smile Simple Smile  Не знам дали има нормален човек, който може да му повярва на "мотивите" - освен за сградния фонд де ...то там е разковничето Simple Smile

# 789
  • София
  • Мнения: 23 175
като изключим 55, в другите училища из района си има свободни места на трето класиране.
моето дете е в 105, още прииждат деца. едно дойде точно от 55.

# 790
  • Мнения: 1 826
Не знам последните 2 години за 105-то, но в 55-то всяка година отлистват адреси от прилежащи райони , и въпреки това май до 4-та група не се стига. В 8-мо , пуснаха мисля 1 или 2 допълнителни паралелки, заради интереса ( към сградния фонд разбира се) , а в 11-то миналата година съседи си направиха регистрация в района, за да влезнат ...и аз бях много изненадана, че нали уж има места ...но явно не е точно така. А в 105-то явно , след като половината Студентски го махнаха от прилежащия район, вече има и след 3-то класиране ...преди 3 години, имаше много малко места останали за 3-то и то мисля , в паралеката с италиански език.

# 791
  • Мнения: 215
Здравейте! Имам следното питане - при новата система също ли може да запишем детето и след това да продължим да кандидатстваме на следващи класирания за други по-предпочитани училища?
Аз лично също бях потресена от мотива и цел на новата система - "равномерно запълване на сградния фонд". Все едно децата са  стока, която трябва да запълва ежедневно някакви помешения, за да не стоят празни. Ами да се замислят нашите скъпи управници защо се получава така, от няколко съседни училища едното да е много желано, а друго - тотално нежелано. И да си насочат усилията към повишаване на качеството на обучение в такива нежелани училища, а не с такива дискриминационни критерии да принуждават родителя да запише детето си на кофти място. Училището не е просто сграден фонд и е много жалко, ако някой така го възприема. Както и да е, ще съм много благодарна, ако може някой да ми отговори.

# 792
  • Мнения: 1 826
Ако е направена ,по подобие на системата за ДГ , както се твърди , детето ще може да продължи в класиранията , но с точките си от желанието ,което не е класирано.
Обяснявам : При подреждането на желанията  се дават 3т за 1-во желание, 2т за 2-ро и 1т за 3-то желание за училище( вероятно така ще са).  Ако детето е класирано по 1-во желание , то във 2-ро класиране ще участва с +2т, и +1 точка за съответно при подредбата на желанията. Ако е класирано, но не се запише по първо желание , също е възможно да ги загуби тези 3т и да участва само с +2 и +1 .
Сега за ДГ ги връщат тези 3т( ако не се запише дете), но чак следващата голяма кампания, което няма смисъл за кандидатстване в 1-ви клас ,и най-вероятно ще ги изгубиш.
Това естествено ще намали шанса в по-нататъшни класирания ,защото детето ще е с по-малко точки.
Което ме ядосва още повече,защото не стига че ти дават реално избор само от едно ,прилежащо училище, ами и за да си сигурен трябва да си го избереш, и после да нямаш и добър шанс за 2-ро класиране .

Честно казано ,не знам как точно ще го направят това ,хем с точки по желание,хем с групи ( предполагам,че и там ще има точкуване ,но не става ясно още ) .

Като цяло ,ще има много ,много неясноти и не е много ясно кое как ще се случи .

# 793
  • Sofia
  • Мнения: 1 052
В тази статия се дават отговори на някои въпроси, какво обаче ще е крайното решение, все още не се знае (тече общественото обсъждане): https://www.monitor.bg/bg/a/view/s-e-sistemata-za-1-vi-klas-dete … VUqepLO1TR8TPC8AQ

# 794
  • Мнения: 289
При класирането за първи клас няма точки за поредност на желанията. Критериите са ясно разписани и доколкото виждам, не са различни от миналата година.
Просто редите училищата според реалните си жалния. Не е казано, че трябва да сложите прилежащото Ви училище на първо място, ако имате друго по-желано училище. Системата Ви класира в най-желаното възможно училище, според това как Вие сте ги подредили. Класира ли Ви някъде, спира да се опитва да Ви класира нататък по по-долните Ви желания.

Общи условия

Активация на акаунт