Етажната собственост - такава, каквато си я направим

  • 30 420
  • 836
  •   1
Отговори
# 795
  • Варна
  • Мнения: 1 885
И ние плащаме 60 лв на месец асансьор, 100 лева за чистачка, 100 лв за домоуправител + касиер, има и фонд ремонт според % и т.н. За живеещ човек е около 20 лв., за тези с половин такса - 10 лв, така че вашите цени са повече от нормални.

# 796
  • Мнения: 6 276
Здравейте Дами,
Имам апартамент, който не ползвам и съответно е заключен.
Как ви се вижда това плащане. Нормално ли е?
8 етажен блок по два апартамента на етаж

7,75 лв за ½ човек
3,00 фонд ремонт  на  апартамент
2,50 касиер и домоуправител на  апартамент
0,60 чистачка /1,20   за „цял“ човек/-50 лева за целия вход
0,85 поддръжка на месец асансьор /1,70 за „цял“  човек / 60 лева на месец е цялата такса/
0,65 ток асансьор  /1,30   за „цял“ човек/-
0,15 ток стълбище /0,30   за „цял“ човек/-


Благодаря Ви


Тук не иде реч как ни се струва, а до това чели ли са отговорните лица във Вашата сграда ЗУЕС и има ли някакво изрично гласуване минало на редовно събрание и с изискуемия кворум да се събират парите по тази схема...
Съгласно ЗУЕС дължите САМО фонд ремонт щом не пребивавате повече от 30 календарни в имота (в случая и толкова). Разпечатайте си го от интернет, подчертайте с маркер и отправете писмено запитване към управата на ЕС. Може и в общината да идете да се консултирате на гише ЕС.

# 797
  • София
  • Мнения: 3 148
И дали управата на ЕС е уведомена както трябва (писмено), че имотът не се обитава.

# 798
  • Русе
  • Мнения: 5 347
Ако има писмено уведомяеане за необитаеане, се дължи 50%  от разходите за поддръжка на ЕС.
Ако има решение на ОС за опрощаване на парични задължения, не се дължи нищо - този случай не е такъв.
За справка - тези 7.75 лв. са нормална сума. Тока на асансьира е около 25-30 лв., осветление около 6 лв., другите пера като чистачка и т.н. са дадени.

# 799
  • Мнения: 6 276
Ако има писмено уведомяеане за необитаеане, се дължи 50%  от разходите за поддръжка на ЕС.
Ако има решение на ОС за опрощаване на парични задължения, не се дължи нищо - този случай не е такъв.
За справка - тези 7.75 лв. са нормална сума. Тока на асансьира е около 25-30 лв., осветление около 6 лв., другите пера като чистачка и т.н. са дадени.
Това след промяна в ЗУЕС ли е? Не съм чула за такава. Тези 50% са след гласуване и при отсъствие над 30 дни, но присъствие повече от 30 дни годишно в имота. Жената ползва под 30 дни апартамента и съответно дължи само суми за Фонд Ремонт.

# 800
  • Мнения: 144
Аз мога да предоставя моята екселска таблица за приход/разход.
Тук може ли да се качва файл?
Много  благодаря!

Не виждам опция за качване на файл,
има само за картинки и видео. Някой знае ли начин за качване на файла?

Може би да качиш файла другаде, например в dox.bg или подобно място и да дадеш тук само линка към него.

# 801
  • Русе
  • Мнения: 5 347
Аз кометирах Ал. 3 от Чл. 51 ЗУЕС, drago ти коментираш Ал. 2. И в двата случая трябва да има писмено уведомяване на УС/Управителя според мен. И пак може да има Решение на ОС , която да опрощава или не дължими суми. В нашия вход до скоро имаше решение за децата навършили 6г. да не заплащаме такса.
Скрит текст:
Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Не се заплащат разходите по ал. 1 за деца, ненавършили 6-годишна възраст, както и от собственик, ползвател и обитател, който пребивава в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на една календарна година.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Общото събрание с мнозинство повече от 50 на сто от идеалните части от общите части може да реши собственик, ползвател или обитател, който отсъства повече от 30 дни в рамките на една календарна година да заплаща за времето на отсъствие 50 на сто от разходите за управление и поддържане по ал. 1. За отсъствието се уведомява писмено председателят на управителния съвет (управителят).
Събирам идеи как да изглежда годишен доклад на Управителя - вероятно да е с обем като за лепене на информационно табло табло.

# 802
  • Мнения: 4 496
Някой успявал ли е успешно да убеди криви съседи да дадат пари за неотложен ремонт на покрив? Моля да сподели как се е справил.
Видях домоуправителя и каза, че трябва да го правим и започва борба за събирането на пари. Още имаме съседи, които не са дали едни мижави няколко лева за почистване и пръскане. Просто ми е непонятно как има хора, смятащи, че не трябва да дават абсолютно нищо за общи части.

# 803
  • Русе
  • Мнения: 5 347
Първо с много говорене, обясняване. Печелят се сериозните, които ще участват. Второ задължително всичко се прави според ЗУЕС до последната запетайка. И от време навреме се пуска някоя приказка колко е грозно съседи да се съдят.
Поне нашият опит е такъв. Един по-упорит плаща разсрочено. Всички бяха в течение как върви събираемостта и кой и защо се опъва.

# 804
  • оттам, откъдето започва България
  • Мнения: 10 789
Вариантът е добър за тези, които имат пари, но не плащат.
Какво правите с тези, които нямат пари (вкл. в момента са без ток, тъй като и него няма с какво да платят)?

# 805
  • София
  • Мнения: 3 451
Аз лично потоянно напомням задължението на всеки  собственик да дава гласуваната сума на фонд.ремонт!Изкарвам списъци с платили/неплатили, като  съм   маркирала в червено  длъжниците! МАлко им става неудобно на някои в някакъв момент.На тези, които не живеят в жилищата ежемесечно  им пускам   извадка на техните задължения- стари, добавени  за следващ месец и т.н..... Свързват се с мен  за да се издължат

# 806
  • Варна
  • Мнения: 1 885
Ако обикновени разговори не помагат, може да общото събрание да им прочетете някое съдебно решение в полза на Етажната собственост по сходен проблем. Аз бях една от първите домоуправителки, която съди 2-3 от съседите и сега всички си плащат, но ми костваше доста време, средства и нерви. Тогава нямаше съдебна практика, но сега примери много.

# 807
  • Мнения: 22
Здравейте,
ако може някой по-запознат да адресира следните аспекти.
Според ЗУЕС Домоуправител може да е собственик, обитател или фирма. Но не става ясно дали това важи само за входа, в който живееш или за цялата етажна собственост. С две думи, ясно е, че можеш да си Домоуправител на входа, в който живееш, но можеш ли да си и в останалите от сградата, ако те изберат и там, разбира се.  Също и някой, ако има информация данъчно как стои ситуацията, над какъв доход трябва да се регистрираш там, какви са данъците, на какви начала работиш с УС-и на входовете, може би на граждански договор? Пак с две думи, ако искам да съм домоуправител примерно на 5 входа от един един блок, мога ли да го направя като частно лице и  какъв е начинът да се направи и данъчно - какъв е най-оптималният вариант
Благодаря,

Последна редакция: вт, 28 яну 2020, 04:34 от petapixel

# 808
  • Мнения: 11 569
Ако имате гласувано решение на етажната собственост, слагате едно съобщение, че завеждате дело срешу нередовните платци.

# 809
  • Варна
  • Мнения: 1 885
petapixel ,

Ако всеки ход е отделна етажна собственост, тогава има различни домоуправители. Ако не, избирате един или управителен съвет от трима, петима... Вие може да си направите отделни ЕС:

Чл. 8.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 21 от 2018 г., в сила от 09.03.2018 г.) Когато сградата е с повече от един вход, управлението може да се осъществява във всеки отделен вход. Това управление обхваща и общите части на сградата, прилежащи към самостоятелните обекти на съответния вход.

Данъчно най-добре е да не обявявате доход /устна договорка за някаква сума/, иначе доходът се декларира до края на април с годишната данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ. Ако не сте сдружение, няма нужда от договор.

Общи условия

Активация на акаунт