„Начинът, по който вие говорите на детето, ще се превърне в негов вътрешен глас, когато то порасне.“

Ако си мислите, че няма нужда да стимулираме появата на речта на детето, да знаете, че грешите. Нещо повече, ние така или иначе оказваме влияние върху формирането на уменията за общуване на нашето дете, дори още докато то е в утробата ни. Ето защо е важно да сме запознати с принципите и спецификите на процеса.

Появата на речта е ключово умение, което се формира в първата година след раждането. Но както вече казахме, нещата започват през бременността. Тук ключова роля играе пренаталната стимулация.

След раждането стимулацията се изразява най-вече в движение. Това движение е пряко свързано с двигателните умения. Дори видът на храната, която предлагаме на детето, оказва влияние. Как ли? Много просто: при пюрираната храна няма нужда от дъвкателни движения, но именно тези движения спомагат за развитието на определени мускули, които ще участват на малко по-късен етап в речта и говора на детето.

Кога и как проговарят децата? Кои други умения предхождат речта? Кога можем да говорим за изостаналост в речевите умения на детето? Какви може да са причините за подобно забавяне? Какво на практика можем да направим, за да стимулиране появата на речта на нашето дете? Отговори на тези и други въпроси заедно с примери ще откриете в лекцията на Ива Александрова:



Ива Александрова е логопед и специалист по ранно детско развитие с богат практически опит по специалността. Член на Европейската асоциация по ранна интервенция и автор на книгата „Умно бебе“.

Последна редакция: пт, 12 ное 2021, 18:26 от Редактор*