Правопис в първи клас

  • 31 448
  • 199
  •   1
Отговори
# 105
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз пък смятам, че твърдението, че деца до 6 г. нямат развита памет и затова не следва да учат букви и т.н. е дълбоко невярно. Имам едни 20-тина примери от класа на дъщеря ми, които се научиха на ръкописните букви в края на предучилищна без абсолютно никакъв проблем и напрежение.

Не е лошо да излезем малко от примерите на нашата си дълбоко несъвършена система и да погледнем какво правят в някои други държави в Европа. Неща, които тук се учат в 1 клас, там са смъкнати с до 2 години надолу. Но .... ключът е в начина на поднасяне и методологията.



Именно излизайки от нашата си система и нашите си деца, мога да кажа, че е въпрос на зрялост и на слухово-вербална памет, и на зрително-моторна координация, и на зрително възприятие за ориентацията на различни прави и криви в двумерното пространство. При повечето деца тази зрялост естествено си идва около 6-7-годишна възраст. Има си тестове за тази работа и който ги познава си ги ползва и няма нужда да се обяснявам, че в предучилищната печатните букви са им достатъчни като познаване и изписване, при това доста големички трябва да се като размер на шрифта. Мога да разкажа каква е връзката между изброените зрително възприятие, памет, моторика и т.н., но не му е тук мястото. Чуждите системи, дето толкова са ни давани за пример, да правят каквото си искат, може пък, техните деца да са суперразвити, което е доста спорно. Във всеки случай е по-добре да изчакаш и 80-90 процента от децата да достигнат естествената зрялост в първи клас и без особен зор да възприемат ръкописа, отколкото да дърпаш тревата за косата насила да расте. Да, може до известна степен да се подпомогне развитието на възприятието и моторната дейност, но пак е в някакви граници. Грубо казано, ако детето $не вижда$ и не може да възпроизведе наклона на различни прави и криви, то колкото и да му смъкнеш, ако ще да е от марсианската система, то с подпомагане можеш да постигнеш някакво процентно подобрение, но не и драстично. Методология и каквото щеш да приложиш, природата си казва своето, колкото и да ни се иска нещо друго. С мотивация и методология имаш ограничен резултат и няма как от едно незряло дете да направиш зряло по магичен чужбински път.


Шарена, може на немски да се казват така, но то си е тяхна работа как ще си ги кръстят. Не ми се влиза в обяснителен режим, защото не му е тук мястото да изнасям образователен курс кое какво е. Щом ти харесва да си ги наричаш диктовка, защото немците така са го нарекли, ок.

Последна редакция: ср, 15 мар 2017, 20:06 от Andariel

# 106
  • Мнения: 106
Андариел, а защо мислиш, че само ти можеш да изнесеш образователен курс по темата? Наричам ги така, защото така се наричат, и не се смятам за по-компетентна от тези, които са ги нарекли така, за да търся нови термини. А и сигурно немците имат някаква причина да позлват точно тези названия.
Понякога може да е много полезно човек да погледне над ръба на чинията и да разшири кръгозора си, ей така за разнообразие.

# 107
  • София
  • Мнения: 62 595
Ок, слушам те! Разказвай каква е твоята компетентност по темата! Аз мога да обоснова всяко нещо, което съм написала, защото това го работя и съм го учила и чоплила като механизми, а и , виждам какви са разликите в зрелостта на доста големи групи деца, а не само на децата от класа на моите деца или комшийските. Или като се немци...? А? Като в Оркестър без име, в който другарката превица Рени обясняваше как Джани Леопарди е италианец, а не прост българин и има кафене в Сан Ремо.
Мерси, не ги ядем кръгозорите с хоризонтите, не бой се! Нищо, че не сме немци - в днешно време научните знания са достъпни за този, който иска да ги разбере и да се възползва от тях.

# 108
  • Мнения: 9 052

сега съм убедена , че никой вече не се бои от нищо  thumbsup

# 109
  • София
  • Мнения: 62 595
Ми, тъй де, немците, та немците! Да вземем да викнем Хамериканците, ако ще си мерим чужденците!

# 110
  • Мнения: 9 052
...Да вземем да викнем Хамериканците, ако ще си мерим чужденците!
И как ще ни стигнат Хамериканците

# 111
  • Мнения: 106
А не, тук ме разбра погрешно. Изобщо не става дума за това, че са немци и правят по-добре нещата. Това, че знанията днес са достъпни за всички, е факт. Въпросът е наистина да се възползваш, а не да се движиш въпреки достъпността в една посока, без да искаш да погледнеш настрани.
Просто дадох пример. И моята компетентност не се изчерпва с наблюдения над комшийските и моите деца. И аз работя в бранша и също имам реални наблюдения над големи групи деца в различен възрастов диапазон.

# 112
  • София
  • Мнения: 62 595
Ок, тогава обоснови позицията си без да викаш на помощ немците, че щом нарекли нещо диктовки, то непременно трябва да са диктовки.  Аз вече се обосновах защо описаното от теб не са диктовки, както и относно ненужността да бъдат карани децата да пишат ръкописно и т.н. преди първи клас и зрелостта.

# 113
  • Мнения: X
Ти пък що се фиксираш в ръкописното писане? За друго идеше реч. За твърдението, че
децата до 6 годишна възраст нямат развита памет и дори и да схванат нещо, до след 1-2 дни са го забравили и ученето, доколкото е налице изобщо, на такъв тип знания, е механично, съответно - безсмислено. В този ред на мисли те не могант да надграждат нови знания върху стари в предучилищния период. Не защото не схващат, а защото нямат още развити памет, тип на мислене, асоциации, умения, вкл. достатъчно развита фина моторика.

И изведнъж след няколко месеца когато са навършили 7 години децата магически придобиват памет, имат мислене, асоциации и фина моторика. Несериозно звучи.

За сведение фина моторика започва да се тренира от 1 яслена група.

# 114
  • София
  • Мнения: 62 595
Природата си го е измислила - има цикличност при развитието на хората. По незнайни за нас причини, именно около 7-годишна възраст децата узряват биологично, при някои дори се получава сякаш за една нощ да $включат$. Има си измервания по въпроса - дават се едни и същи задачи на деца на различна възраст, също и на едни и същи деца в период от 6 месеца и се вижда колко се е променило детето. Мисля, че имаше някакви пояснения от невробиолозите какво се случва около тази възраст, но не помня добре, беше нещо свързано с предната част (зад челото) на кората на главния мозък и на хипокампа (той отговаря за паметта) и вниманието на децата е по-устойчиво, възприятието също.
Фина моторика можеш да тренираш от първа яслена, но какво ще покаже детето? И за това си има тестови батерии - на каква възраст какво са способни да изфинят моторно, и то не защото просто са станали по-ловки, а защото възприятието им е узряло. За да нарисува затворено кръгче е нужно много повече от фина моторика. Или за да прерисува линия с определен наклон или затворена фигура.

# 115
  • Мнения: 106
Да, при диктовката с ходене до определено място няма възприятие слухово на устна реч, но пък го има момента със запаметяването и последващо изписване, правилно или не на дадена дума. Това е метод, който разчупва рамката на класическата диктовка, но не е за първокласници. По този начин децата са по-мотивирани, отколкото ако знаят, че ще пишат диктовка, диктувана от учителката. След това проверяват сами, което също е важна компетенция за развитието на децата.
И не е нужно думата диктовка да се приема буквално. Става дума за това да се предлагат различни и интересни задачи и методи на работа на децата, при които те да имат желание да се занимават с тях и да се разчупи рамката.
Класическа диктовка би имала смисъл в един по-късен етап, в който децата могат прилагат вече стратегии за правописа и съответно да са в състояние разберат, защо думата им грешна.
В крайна сметка децата пишата така / това, което чуват в началото, в1. Клас. Така че какъв е смисълът да правиш диктовки на първокласник, след като той така или иначе ще напише това, което чува. Дали ще го чуе специално от мен или ще си казва думата на глас, опитвайки се да я напише, има ли разлика или аз не я забелязвам просто?  Децата едва на по-късен етап започват да прилагат стратегии по отношение на правописа.

# 116
  • София
  • Мнения: 62 595
Тогава каква дикновка е, ако няма слухово възприемане и фонемно-графемно прехвърляне? Тренираме памет ли? Тогава каква памет тренираме - зрително-пространствена, краткосрочна, дългосрочна? четене?  какво общо има тук дистовката? Диктовката си е диктовна - нито разширено, нито интерпретативна, нито с проеверка от друго дете. Спроверката какво тестваме? Четене и откриване на грешки. Което пак няма общо с диктовката.
Ти всъщност в кой бранш си? чета общи приказки и нищо конкретно като обосновка, т.е. никакви отговори навъпроса "защо?".

Последна редакция: чт, 16 мар 2017, 00:26 от Andariel

# 117
  • Мнения: 106
В образователния бранш съм, нищо че не ми личи. Само че за разлика от теб съм любител на иновативни методи.
А какво могат и какви компетенции развиват учениците при класическата диктовка? Тренират си слуха ли? Защото и при нея има момент на запаметяване, но ако погледнем отзад напред ще видим, че целта е да се види, дали правилно изписват думи. Пътищата за достигане до тази цел могат обаче да бъдат различни.
А защо да няма четенето общо с диктовката? И защо едно дете да не се тренира и в тази насока? Какво пречи децата да се учат от малки да поемат отговорност в учебния си процес и да се учат на самостоятелност?
Има и други методи свързани с контролирането на собствен и чужд текст, но в по- големи класове. Нарича се писмена конференция един от тях, при който ученици проверяват текст на друг ученик и си дават взаимно съвети. Та в този ред на мисли, колкото по-рано се положат основите, толкова по-добре.

Последна редакция: чт, 16 мар 2017, 00:32 от Шарена

# 118
  • София
  • Мнения: 62 595
редовен учител, ресурсен учиител...? Като какъв го играеш? относно мантрата за иновационните методи, те също има своята най-скучна обосновка и аз искам нея да чуя,  а не ала-бала за различности. Тези за иновациите и различноситите можеш да ги пробутваш на някой тренинг за хора, които са слаби в досадните подробности откъм отговор на въпроса +защо". Мисля, че не си наясно за какво пишеш. Какво означава"отзад"?Не се бой да иползваш термини- ще те разбера.

# 119
  • Мнения: 106
С отзад имам предвид първо да се запита човек за целта на дадено нещо и тогава с оглед на тази цел да го конструира.
Същия въпрос за твоята длъжност мога да задам и аз.

Общи условия

Активация на акаунт