Отговори
# 1 740
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 346
Не може да се отрекат субективните фактори: 1. Всеки родител гледа нещата през своята призма и се опитва да се изказва авторитетно по образователните теми. Всеки провал на детето се възприема повече като провал за родителя, затова той е особено чувствителен към слабите резултати. Има и родители, които знаят какво е ученето и не гледат на него като на възход или падение, а като процес на изграждане. 2. Учителят е обикновен човек, а не въздесъщ разум, който да знае точно кое дете от 20 и косур от какво има нужда, за да му се събуди ентусиазма. 3. Детето винаги ще излезе с набор от знания и умения, създадени от системата или въпреки нея. На печелившите - Честито!

# 1 741
  • Мнения: 3 461
Ето и една статия за отношенията: учители - родители в учебния процес. Дългичка е, но може някой да прояви интерес - докъде се простира интересът на училището към участието на родителите.
https://www.segabg.com/category-observer/da-boyadisva-ili-da-pis … telyat-uchilishte

# 1 742
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 346
Ето и една статия за отношенията: учители - родители в учебния процес. Дългичка е, но може някой да прояви интерес - докъде се простира интересът на училището към участието на родителите.
https://www.segabg.com/category-observer/da-boyadisva-ili-da-pis … telyat-uchilishte
Това е доста сериозен проблем. Родителите работят на пълен работен ден. Ако искат да участват в училищните инициативи, то трябва да се вместят в работното време на учителите или вторите ще трябва да измислят вечерни  или съботно-неделни занимания за семействата. Не се ли изисква прекалено много от учителите?

Инициативата трябва да дойде от родителите. В класа на моето дете имаше час за професионално ориентиране, в който родителите представяхме професиите си. Ден за хоби - всяка майка се опита да запали децата. Имаше плетене, шиене, четене, месене на хляб, квилинг. Тези неща се случват успешно с активни и ангажирани хора. Ето, опитали са се в училището от материала да събудат общността и да включат родителите при поддръжката на сградата и те вече са недоволни, щото не им е интересно и го свързват повече с хамалогия, а не със забавление. Забавачка и за родители ли да е училището? Айде, няма нужда.

# 1 743
  • Немция
  • Мнения: 6 924
Не става дума за забавачка на родители, а за общи инициативи, които са за опознаване и сплотяване- обикновено на територията на училището. Съобразени с работещите родители все пак, защото в България масово хората са на пълен работен ден.
Например летен празник на класа в края на учебната година, организиран от учители и родители.
Има родителски комитет, който се заема да организира събитието и се обръща за доброволна помощ към останалите родители.

# 1 744
  • Мнения: 3 763
Абсолютно отказвам да си запълвам почивния ден с училищни ремонти, които би трябвало да се извършат от квалифицирани специалисти, били те и градинари. Само Ленински съботник не са предложили още, за да спестят пари от бюджета. Аман от глупости!

# 1 745
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 346
Еко тема е имало и едва ли са варосвали декари плодни дръвчета.

Най обичам някой просто за спорта да се заяжда или да търси кусури, както в случая от статията. Точно детската градина - искаме инициативи с децата, ама друг да ни ги организира. А сега следва най-важното - да се погрижи и да ни е забавно, щото ще разкажем всичко на журналистите. Таз буля едни сладки да беше направила да почерпи, че да й дойде сърце на място.

# 1 746
  • София
  • Мнения: 827
Алергия, хубава е тази инициатива, но родителите също са заети хора и не всеки може да се посвети. Когато стане задължително, определено започва много да тежи.

Разбирам, че когато децата са малки е хубаво. Но ще дам за пример детската градина на дъщеря ми - частна градина. Май месец беше най-кошмарният за мен: всеки ден, открити уроци по езици, по четене, театрална постановка, по български език, по математика, просто да се съберем... Добре, че шефът ми е много разбран човек, та издържаше на постоянните ми излизания. За училище, държавно, учителката им беше вълшебна, по-умерено организираше, като се включваха на ротационен принцип по 2-3 родителя.
Станат ли децата на прогимназиална възраст, всичките тия инициативи са нещо, което тежи на всички. Дните за почистване на класните стаи се превръщаха в бой с метли, децата се занимаваха с всичко друго, но не и почистване, а няколкото доброволци родителя бяха пред самоубийство. Сега дъщеря ми е в гимназия и не мисля, че на някого изобщо би му хрумнало да организира такова нещо, ще е трагедия, трудно ги озаптяват в часовете, никой не ходи на родителска среща, т.е. 3-5 родителя са отишли.

По отношение на училището - аз предлагам да се съсредоточат в основната си функция - да ограмотят децата. Децата излизат ужасно неграмотни, защото само се препуска по материала. И ако трябва да избирам - вместо да боядисвам дръвчета, предпочитам да ме впрегнат в помощ децата да правят повече упражнения и да не четем чатове с рАка, ОсмиФка и подобни.

# 1 747
  • София
  • Мнения: 764
slanchezara, принципно съм съгласна, освен в частта с "рАка"-та, "ОсмиФка"-та и т.н. На такова базово ниво усетът за правопис се формира най-вече с четене. А интересът към книгите трябва да бъде заложен в доста по-ранна възраст, още преди училище. Ако един първокласник не е вече приобщен към книгите още от семейната си среда, училището трудно може да направи нещо за него.
Ако на дете Х му е четено от малко, беседвано е върху съдържанието на книгите, то когато това дете се научи да чете само, ще го прави редовно и с интерес. Ако дете У няма формирано отношение към книгите от семейството, с четенето в училище ще я кара по линията на абсолютния минимум. И като грамотност и лексикално богатство Х ще е доста пред У, няма как да се очаква друго.

# 1 748
  • София
  • Мнения: 827
hatred, права си, обаче... На моите деца чета от малки. И на двете. И за приказки сме си говорили, и  баби и дядовци им четяха, усилия са положени.
Голямата заобича четенето към 15-тата си година. Сега чете по 3-4 книги на седмица. Малката, обаче - не. А сме ги гледали по един начин. Децата са различни. Масово не четат, това е много тъжно. И много ми тежи, че малката ми дъщеря не желае да чете. И намилам. Силно се надявам, като порасне ноще мъничко, да започне да чете и тя.

А този правопис виждам ... при осмокласници. Във втори ешелон елитно училище - топ15, да кажем.

# 1 749
  • Мнения: 12 386
Не е съвсем така. Дори и сред дислектиците. Дъщеря ми много обичаше да й чета, но в първи клас на обследване казаха, че е с беден речник. Започна да чете странична литература към 9-10 годишна възраст. Вече твърдят, че има богат речник за възрастта си, но последната година-две намали четенето на извънкласна литература. Доста от прочетеното, в това число и уроците не разбира или среща трудности в разбирането, както и се затруднява за разказва, обяснява.
Малкият има богат речник и чиста дислексия. Никога не е искал или търпял да му се чете, изключение беше да му разказвам приказки на заспиване. Не иска да чете, казва че не разбира какво чете.

# 1 750
  • Мнения: 11 967
Синът ми не заспиваше без да му се чете нещо. Освен това, аз водих нещо като "читателски дневник", по-скоро за забавление - говорихме си за написаното, за героите и го записва. Научи се много рано да чете покрай едно дете в ДГ, което по месеци беше с 10месеца по-голямо и си носеше книжки. В първи клас четеше гладко и с разбиране но пак четяхме заедно, за да си обясняваме някои понятия, да вмъква допълнително факти и интересни неща. Е, от втори започна да чете само енциклопедии и училищна литература по задължение. Сега е в края на гимназията, чете само биографии и съвети на спортисти и пак задължителната литература. Така и не за обича четенето, а има книги, които формират мироглед, източник са на "крилати изрази", емблематични произведения за всяко време. Иначе, има богат речник, но не и богати познания върху литературата.
Не винаги има зависимост между четенето в ранна възраст и по-нстатъшния интерес.

# 1 751
  • Мнения: 29 768
Моят обича да чете странична литература и ние пък затова имаме драми - уроците малко си оставя настрана. Та, не е ясно кое е оптимално. Някак трябва да се съчетават всички неща и ангажименти, все пак денонощието има само 24 часа.

# 1 752
  • Мнения: 2 471
Моят син кандидатства в такава паралелка след седми клас. В 10 ни накараха да изберем нови профили, че нещо се объркало и ще минем профилирано като другите. Не разбрахме даже и защо така се случи.

# 1 753
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 7 361
И как този "съвсем малък пример" влияе върху резултатите от НВО? Защото резултатите масово са слаби, дори по нашите мижави критерий за положителна оценка!?

Ами слаби са, ей на. Нормално е с оглед на семействата, децата, ценностите, а и системата разбира се. Ама защо си мислите, че само у нас е така? Ей сега реших да проверя как е в САЩ. През 2023 година средният резултат на техния изпит САТ е бил 1028 точки при максимум 2400, което ще рече 42,8%. И при това от близо 4 милиона ученици на изпита са се явили близо 2 милиона. Тоест ако се явяваха всички под строй като у нас колко щеше да бъде резултатът, а?  На всичко отгоре и там резултатите вървят на долу с всяка година...
https://www.bestcolleges.com/research/average-sat-score-full-statistics/
Другаде четох за Англия, където паралелно с випускниците на Итън има и не по-малко ученици с речник от 1000 думи.
За мен е важно системата да дава възможности за всеки и у нас, макар и не чак равни, но ги има все пак. Пък от там нататък който иска намира начин, който не иска намира оправдание.

Не че нещо, ама има неточност, скалата отдавна не е 2400 т, а е 1600 т, тоест 1028 от 1600 е вярното.

# 1 754
  • Мнения: 7 161
Моля, публикувайте нова тема.

Общи условия

Активация на акаунт