ДарК ... #2 ...Sic Mundus Creatus Est

  • 13 180
  • 741
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 36 529
В Дарк имаше препратки към гръцката митология - Тезей и лабиринтът на Минотавъра.

А към Библията... Май в кабинета на Адам имаше картини, изобразяващи ада.
Изумрудените скрижали за митологична препратка ги броим?

Логото на Incite, на което е изобразен Робоам, не прилича на уроборос, а на лабиринт - лабиринтът от първи и втори сезон на ЗС:


Това би трябвало да го пиша в темата за ЗС (още не съм гледала новия епизод, впрочем), но забелязах малък детайл, който не е важен за историята; все пак - лабиринтът от първи и втори сезон е плосък, защото е свързан с малкия затворен свят в Парка, лабиринтът на Робоам е с форма на сфера, защото обхваща цялото земно кълбо. Съответно - от този лабиринт ще се излезе много по-трудно.

# 166
  • Мнения: 790
Това би трябвало да го пиша в темата за ЗС (още не съм гледала новия епизод, впрочем), но забелязах малък детайл, който не е важен за историята; все пак - лабиринтът от първи и втори сезон е плосък, защото е свързан с малкия затворен свят в Парка, лабиринтът на Робоам е с форма на сфера, защото обхваща цялото земно кълбо. Съответно - от този лабиринт ще се излезе много по-трудно.

Давай да пишем в темата за ЗС. И аз не съм гледала. Но голяма работа.

Теории можем да обсъждаме.

Аз имах предвид, че ей това прилича на Уроборос ...

# 167
  • Мнения: 47 996
Там, викам си нещо ново за Дарк, а то бозата Западен свят Wink
Всички теории за Дарк ми заминаха в коша в последния епизод на 2 сезон.
Според мен има свободна воля, но все повече мисля, че може да е свързана с прескачане между светове. От решенията ти зависи в кой свят ще прескочиш. Май девс ми повлия в тази посока Wink И вече всеки от тези светове си е детерминантен за себе си. Там това все е щяло да се случи. По този начин някак всички теории стават верни едновременно Stuck Out Tongue Winking Eye

# 168
  • Мнения: 790
Според мен има свободна воля, но все повече мисля, че може да е свързана с прескачане между светове. От решенията ти зависи в кой свят ще прескочиш. Май девс ми повлия в тази посока Wink И вече всеки от тези светове си е детерминантен за себе си. Там това все е щяло да се случи. По този начин някак всички теории стават верни едновременно Stuck Out Tongue Winking Eye

Много яки разсъждения ... Hug

Не харесваш ли Западен свят? Hushed

# 169
  • Мнения: 36 529
Що се отнася до моите теории: ако се окаже, че Микел няма по-голяма роля в последния сезон, ще съм разочарована))

В 12 маймуни от един момент нататък много говореха за този уроборос, времето и съдбата, обаче накрая направиха нещо като глич, за да се победи съдбата и да има щастлив финал... Не беше много смислено от научна гледна точка, но пък беше въздействащо.

# 170
  • Мнения: 47 996
Не го харесвам Joy Тоест не е лош,но според мен изобщо не са успели да пресъздадат изкуствения интелект и проблемите му и не ми въздейства. Понеже не виждам нещата като останалите, се дразня и не го следя
И аз очаквам Микел да има роля в 3 сезон. Изчезването и смъртта му дадоха тласък на почти всичко, а в паралелна вселена вероятно е жив.

# 171
  • Мнения: 790
Поствам един кратък откъс от книгата "На Изток от Рая" на Стайнбек:

Скрит текст:
Цитат
Китаецът посегна към врата си и се усмихна.
— Недоумявам как ще свикна с липсата на опашката. Изглежда, ми е вършила работа повече, отколкото съм предполагал. Да, историята. Нали съм ви казвал, мистър Хамилтън, че ставам все по-китаец? Хрумвало ли ви е някога, че сте по-ирландец?
— Идва и заминава — рече Самуел.
— Помните ли как ни прочетохте шестнайсетте стиха от четвърта глава на Битието и какъв спор водихме?
— Как да не помня, нищо че беше много отдавна.
— Близо десет години — уточни Ли. — Този разказ така дълбоко ми влезе в главата, че го проучих дума по дума. И колкото повече мисля за него, толкова по-бездънен ми се вижда. Тогаз сравних преводите, с които разполагаме. Бяха удивително близки. Едно място обаче ме смути. Във версията на крал Джеймс се казва, че когато Йехова попитал Каин защо е разгневен, питал го с думите: „Нямаше ли да те приемат, ако беше постъпил добре? Но ако не си постъпил добре, грях ще легне на твоя праг и ще иска да вървиш по волята му, но ти трябва да го победиш.“ Порази ме именно това „ти трябва“, защото е като обещание, че Каин ще надвие греха.
Самуел кимна:
— Но децата му не го изпълняват докрай.
Ли отпи от кафето си.
— Тогава взех Американската стандартна Библия. Там беше съвсем ново. Пасажът е различен. Казва се „Победи го!“ Разликата е значителна. Това вече не е обещание, а заповед. И взех тогава да разсъждавам. Каква ли е била първоначалната дума в най-първия текст, та са били направени два съвсем различни превода?
Самуел опря длани на масата, наведе се и в очите му светна старото младо огънче.
— Ли — рече той, — не ми казвай сега, че си учил староеврейски!
— Ще ви кажа — отвърна Ли. — Тя е дълга и широка. Ще пийнете ли по капка китайска ракия?
— Онази, дето има вкус на царски гнили ябълки ли?
— Да. С нея говоря по-добре.
— А може би аз слушам по-добре — рече Самуел. Когато Ли изчезна към кухнята, той попита: — Адам, знаел ли си за тези неща?
— Не — призна си Адам. — Не ми е казвал. Или не съм го слушал.
Ли се върна с камениновата си бутилка и три порцеланови чашки, толкова тънкостенни и нежни, че светлината сияеше през тях. Като наливаше почти черната течност, Ли каза:
— Да пием по китайски. Направена е с много пелин. Питие и половина, ако пийнеш достатъчно, има същото въздействие като абсента.
Самуел опъна една глътка.
— Искам да знам защо ти е толкова интересно.
— Защото ми се стори, че човекът, който е могъл да съчини тази велика история, ще да е знаел съвършено точно какво е искал да каже, тъй че да няма никаква двусмислица.
— Казваш „човекът“. Следователно не смяташ, че става дума за една божествена книга, написана с мастиления пръст на Господа?
— Мисля, че мозъкът, който е могъл да измисли това, е бил мозък удивително божествен. И в Китай сме имали няколко подобни глави.
— Просто исках да знам — рече Самуел, — в края на краищата ти не си презвитерианец, така ли?
— Нали ви казах, че ставам все по-китаец? Но да продължа. Отидох в Сан Франциско, където е седалището на нашето фамилно сдружение. Не сте ли чували? Нашите по-големи семейства имат центрове, където може да отиде всеки член, да даде или да получи помощ. Родът Ли е много голям, сам се е погрижил за себе си.
— Чувал съм — каза Самуел.
— Сигурно за китайци със секири, които водят Тонгови войни заради заробени момичета?
— Нещо подобно.
— В действителност е малко по-друго — продължи Ли.
— Отидох там, тъй като в нашия род е имало немалко древни високопочтени благородници, които са били големи учени. По-точно — мислители. Човек може години наред да си блъска ума само над едно изречение от учения, когото вие наричате Конфуций. Реших, че там ще има специалисти по езиците, които да ми обяснят. Това са изтънчени старчета. Следобед изпушват по две лули опиум, което ги отморява и освежава мисълта им, а сетне цяла нощ будуват с прекрасно прочистени глави. Няма според мен друг народ, който така добре да използва опиума. — Ли накваси език с черната напитка. — Аз почтително поставих своя въпрос на един от тези мъдреци, прочетох му текста и споделих какво съм разбрал. На другата нощ ме чакаха четирима, поканиха ме да вляза и разисквахме цялата нощ. — Ли се засмя. — Сигурно е смешно — каза той, — знам, че другиму надали бих посмял да го кажа. Представете си четирима престарели господа, като най-младият е вече над деветдесетте, които изучават староеврейски! Повикаха един начетен равин и се заеха да учат, сякаш са деца. Граматика, упражнения, думи, прости изречения. Да можехте да видите как се пише на иврит с четка и с китайски туш! Това, че се пише от дясно на ляво, не ги смути, както би смутило вас, понеже ние пишем от горе на долу. Ах, как искаха всичко да изпипат! И стигнаха до зародиша на нещата.
— А ти? — попита Самуел.
— Следвах ги, слисан от красотата на гордите им чисти умове. Заобичах си расата и за пръв път ми се дощя да съм истински китаец. Срещах се с тях на всеки две седмици, а тук, в стаята си, изпълних сума страници. Купих всички познати речници на иврит. Но старците все ме изпреварваха. Не се мина много и надминаха дори равина! Накрая той си доведе един колега. Е, да можехте, мистър Хамилтън, да присъствате на тези нощни спорове и дискусии! Въпросите, разчепкването им и тази чудесна промисъл… тази красива промисъл! Като минаха две години, почувствахме, че вече сме в състояние да се заемем с тия ваши шестнайсет стиха от четвърта глава на Битието. Моите старейшини сметнаха също като мен, че думите „ти трябва“ и „победи го“ са много съществени. И ето в какво се състоеше златното зрънце, до което се добрахме след цялото ровене: „Ти можеш“, „Ти можеш да надвиеш греха“. Старейшините се усмихваха и кимаха, разбирайки, че тези години са били добре оползотворени. Вън от всичко това ги измъкна от техните китайски черупки и в момента изучават старогръцки.
— Фантастично! — продума Самуел. — Постарах се да внимавам, но, изглежда, нещо пропуснах. Защо са толкова съществени тези думи?
Пълнейки крехките чашки, ръката на Ли потрепера. Изпи своята на един дъх.
— Не разбирате ли? — извика той. — Американският стандартен превод нарежда на хората да надвият греха, а за грях можем да приемем и невежеството. Джеймсовият превод с думите „ти трябва“ обещава, че хората на всяка цена ще победят греха. Но староеврейската дума, думата „тимшел“, тоест „ти можеш“, вече предлага избор. Може би това е най-важната дума на света. Тя означава, че пътят е открит и отново възлага всичко на човека. Защото „ти можеш“ е равносилно на „ти не можеш“. Не разбирате ли?
— Да, да, разбирам. Ти не вярваш, че става дума за божествен закон. Защо смяташ, че е толкова важно?
— Ето защо! — рече Ли. — Откога исках да ви кажа. Дори предвиждах какво ще ме питате и се подготвих добре. Съществено е всяко писано слово, което е повлияло на мисленето и на живота на безброй хора. Съществуват милиони, в различни секти и църкви, които приемат заповедта „Победи го!“ и поставят тежестта върху подчинението. Милиони повече са ония, които чувстват предопределението в „ти трябва“. Нищо, каквото и да правят, не може да отмени онова, което ще стане. Но „ти можеш“! Ехе, това прави човека голям, приравнява го с боговете, защото в слабостта си, в своята низост и с убийството на брата си, той пак притежава великия избор. Той може да си избере път, да го извърви в борба и да победи. — В гласа на Ли ехтеше триумфален напев.
— Вярваш ли в това, Ли? — попита Адам.
— Да, вярвам. Вярвам. Много е лесно от леност и слабост да се хвърлиш в скута на божеството и да кажеш: „Нищо не можах да сторя, така било писано.“ Помислете обаче за величието на избора! Тъкмо той прави човека човек. Котката няма избор, пчелата е длъжна да прави мед. В това няма нищо свято. Знаете ли, тия старци, които неусетно се носеха към смъртта, сега са много любопитни да умрат.
— Искаш да кажеш, че тези китайци са повярвали в Стария завет? — попита Адам.
— Тези старци вярват на истинските истории, още като ги чуят, и познават какви са. Те са тълкуватели на истината. Знаят, че шестнайсетте стиха представляват една история на човечеството от всяка епоха, от всяка култура или раса. Те не вярват, че човек може да напише петнайсет стиха и три четвърти истини и същевременно да излъже с един глагол. Конфуций съветва хората как трябва да живеят, за да мине животът им добре и ползотворно. Но тук, тук имаме стълба, по която можем да се изкачим до звездите. — Очите на Ли искряха. — И не можем никога да я изгубим, тя откъсва нозете ни от слабостта, от страха и от леността.
— Не ми е понятно как си могъл да въртиш кухня, да възпитаваш децата, за мен да се грижиш и пак да се занимаваш с такива неща — каза Адам.
— И аз не разбирам — рече Ли. — Но след пладне и аз като старейшините, ни повече, ни по-малко, изпушвам своите две лули. И се чувствам човек. И схващам, че човекът е нещо изключително важно, дори може би по-важно и от небесните светила. Тук няма никаква теология. Лишен съм от всякаква набожност. Но заобичах това блестящо сечиво, човешката душа. Във Вселената тя е нещо прекрасно и неповторимо. Вечно нападана, но никога не унищожавана, защото „ти можеш“.

"Ти можеш", казва Бог на Каин в Библията ...

В Битие Глава 4: Бог казва на Каин:

Цитат
7 Ако правиш добро, не ще ли бъде прието? Но ако не правиш добро, грехът лежи на вратата и към тебе се стреми; но ти трябва да го владееш.”

Ако заменим "трябва" (да победиш греха / злото) с ”ти можеш!” (да победиш греха / злото) ...

Всъщност, пише "трябва" вместо "можеш", но тимшек на иврит означава "ти можеш".



Между другото, имената на персонажи на Стайнбек в "На изток от Рая" са Кейлъб и Сайръс.


Хепи, 3-ти сезон на ЗС е за хората. Роботите са само фон.

Последна редакция: пн, 06 апр 2020, 14:22 от Elena Pau 663353

# 172
  • Мнения: 36 529
А, пак си е за изкуствения интелект, само че не в Парка Wink

# 173
  • Бургас
  • Мнения: 909
Да питам какво е Уроборос?

# 174
  • Мнения: 790
Да питам какво е Уроборос?

Със сигурност си виждала на много места, защото се ползва често като символ. Представлява змия, захапала опашката си.


Чест символ в алхимията, метафизиката, на разни марки и т.н.

Цитат
Уроборосът е символ на безкрайността, на вечния кръговрат и единството на противоположностите. Змията, захапала опашката си, символизира, че на всеки край съответства ново начало във вечно повторение, че приключването на даден път или процес означава ново начало.

Символ е също така на философския камък, който би трябвало да се състои от един безценен материал и от един – без стойност.



Какво общо има Уроборосът с ДарК?


Ще допълвам ...

# 175
  • Бургас
  • Мнения: 909
Благодаря ти, чакам допълнението

# 176
  • Мнения: 9 205
Всъщност, пише "трябва" вместо "можеш", но тимшек на иврит означава "ти можеш".
Не е тимшек,а тимшел.
Да,това ти дава право на избор - дали да продължиш да слушаш или да се преобориш,можеш да продължиш по начина с който си свикнал,но можеш да го промениш,можеш да слуаш Бог,но може и да не го слушаш.Животът е само в твоите ръце.

Уроборос е един от най-старите култове и е свързан със змията,която захапва опашката си.Символ на безкрайността,на вечния кръговрат,вечното повторение.
Примерно "Колелото на времето" на Робърт Джордан е изцяло свързана с уроборос:
"Колелото на Времето се върти и Вековете идват и си отиват, оставяйки спомени, които се превръщат в легенди. Легендите заглъхват в мит и дори митът отдавна е забравен, когато породилият го Век се върне отново...."

# 177
  • Мнения: 790
Светът в ДарК е детерминистичен, т.е. всяко събитие, включително човешкото съзнание и действия, е причинно предопределено от непрекъсната поредица от по-ранни събития.

За всяко нещо, което се случва, си има някаква причина. Но тогава, ако се замислим, коя е най-първата причина, която е породила следствие, което е станало причина за друго следствие ... и така до края на света.

Би следвало да бъде самото възникване на Вселената, нали така?

Но коя е причината за възникването на Вселената? Теистите казват, че е Бог. Той е безпричинен, извън времето и извън пространството.

В ДарК, обаче, се спекулира, че най-първата причина, т.е. началото, е всъщност краят. Нали казват нещо от рода на краят е началото и началото е краят. Имаме нещо като въртене в кръг от причинно-следствени отношения.

В тоя кръг, краят става начало ... и всичко се повтаря отново и отново (вечното повторение на Ницше). Т.е. това е нещо като змия, захапала опашката си.


Адам иска точно това да разбие. Тоя непрекъснат кръговрат. Тоя кръговрат е нещо като затворенна времева линия. Затворената времева линия е нещо като кръг, т.е. Уроборос.


Между другото, символът на Теософското общество е Уроборос (някаква версия на Уроборос):




Ето го символът на SIC MUNDUS:


Всъщност, пише "трябва" вместо "можеш", но тимшек на иврит означава "ти можеш".
Не е тимшек,а тимшел.
Да,това ти дава право на избор - дали да продължиш да слушаш или да се преобориш,можеш да продължиш по начина с който си свикнал,но можеш да го промениш,можеш да слуаш Бог,но може и да не го слушаш.Животът е само в твоите ръце.

Благодаря ти Hug

Да, точно това в Библията е свободната воля.

Последна редакция: пн, 06 апр 2020, 14:46 от Elena Pau 663353

# 178
  • Мнения: 9 205
Цитат
В тоя кръг, краят става начало ... и всичко се повтаря отново и отново (вечното повторение на Ницше).
Нещо като феникс-а,който избухва в пламаци и се преражда  отново.
Трябва да умреш,за да се родиш.Трябва да унищожиш,за да създадеш.
И при това се среща като символ в разлизни култури.

# 179
  • Мнения: 790
Цитат
В тоя кръг, краят става начало ... и всичко се повтаря отново и отново (вечното повторение на Ницше).
Нещо като феникс-а,който избухва в пламаци и се преражда  отново.
Мене много ме кефи тая философия.

Даже имам

Скрит текст:
татуировка феникс на гърба Smiling Imp

Общи условия

Активация на акаунт