На каква основа учителят има право да пише оценки ?

  • 2 704
  • 45
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 167
Не може да обвиняваме само децата или само учителите.Първо ние трябва да си свършим работата качествено,да си въвпитаме детето как да се държи в час,с учители и съученици и тогава,когато сме сигурни,че сме се справили да имаме претенции как други си вършат работата.Авторът така и не се появи да даде повече яснота по въпроса.Пак казвам,че има разлика между това да са в междучасие,детето да отиде за вода и да му напишат двойка,само защото е напуснал двора,и насред часа да руши,че няма нищо да иде да си купи вода.Първото е недопустимо,а второто е разбираемо поне за мен.Как обаче са станали нещата не знаем,защото не сме били там.
Давам пример с нас.На последната родителска среща всички скачат срещу госпожата по физическо,защото имала много големи изисквания.Само моя похвален,не защото е голям спортист,а защото бил послушен в час.И ме питат двете госпожи пред сичките родители как.Казах това,което казах и на него:"Слушаш госпожата,правиш това,което ти каже,колкото можеш,пък колкото толкова.Без самоцелно бягане,скачане и други такива.Часът по физическо не е зверилник,всеки да си прави каквото си иска.В час се слуша и се прави,каквото каже госпожата."Даже и бонбонка му дала в края на часа.
"Часът по физическо не е зверилник,всеки да си прави каквото си иска"

А, отиди им го обясни на по-  голямата  част от обществото, и аз съм имал същия проблем с големите изисквания по физическо, но  това се вижда само по ФВС, не и по другите предмети.

# 31
  • Добрич
  • Мнения: 933
Ами да, часът по ФВС се приема от мнозина,деца и родители,като време за свободно търчане насам-натам,бутане,блъскане,скачане,изобщо показване на всички магарии,и той се превръща в зверилник.А за безумните нормативи,които трябва да се покриват не е виновна учителката,а "умниците"от МОН.

# 32
  • Мнения: 24 467
Пак се почна с изтъркани оправдания.
Учениците се държат така, както им се позволява.
Ако всеки спазва правилата, вкл. правоимащите налагат предвидените мерки и оценки се пишат за реални знания, училищата нямаше да са такива джунгли.

И за да не са джунгли училищата, не е зле и родителите да повъзпитат малко децата си. Не може да се иска само учителите да спазват правилата, а децата и родителите да правят каквото си искат.

Родители винаги ще има всякакви, защото всеки е длъжен да си прати децата в училище.
Но училищните власти са тия, които налагат училищните правила и контролират за спазването им.
Останалото са плитки оправдания.
...
За лоша дисциплина в закона пише какво се прави. Не се пишат двойки, налагат се наказания.
Грамотните и отговорни учители са наясно и го прилагат.

# 33
  • Мнения: 167
Пак се почна с изтъркани оправдания.
Учениците се държат така, както им се позволява.
Ако всеки спазва правилата, вкл. правоимащите налагат предвидените мерки и оценки се пишат за реални знания, училищата нямаше да са такива джунгли.

И за да не са джунгли училищата, не е зле и родителите да повъзпитат малко децата си. Не може да се иска само учителите да спазват правилата, а децата и родителите да правят каквото си искат.

Родители винаги ще има всякакви, защото всеки е длъжен да си прати децата в училище.
Но училищните власти са тия, които налагат училищните правила и контролират за спазването им.
Останалото са плитки оправдания.
...
За лоша дисциплина в закона пише какво се прави. Не се пишат двойки, налагат се наказания.
Грамотните и отговорни учители са наясно и го прилагат.
"Но училищните власти са тия, които налагат училищните правила и контролират за спазването им."

Училищните власти не са учителите!!!
Училищните власти са директорите,които пък   са винаги поставени лица на нечия партия!

# 34
  • Мнения: 24 467
Е, хайде, прочетете си закона. Учителят си има своите правомощия и при лоша дисциплина. Приложете ги, вместо да се оправдавате. Така всики ще спечелят. Вярно е, че се иска активно поведение и чувство на отговорност, то имате работещи и отговорни колеги. Учете се от тях.
В моята работа аз не виня хората за лошо поведение. Има си санкции - налагаме или инициираме производства. Не се оправдаваме, че някой няма домашно възпитание. Такива хора винаги ще има. Но правилата се налагат от институцията и работещите в нея.

# 35
  • Добрич
  • Мнения: 933
Работата и отговорността на учителя е да учи децата,да предава знания,а не морално-етични ценности.Това е работа на родителя.Един въпрос:Какво става,когато дете,несвикнало да изпълнява правилата за поведение попадне в институция,в която те се спазват?Отговорът го виждаме.Пълна анархия.И какви са правомощията на учителя?Забележка в дневника и бележника.Онеправданият се прибира в къщи,бесен и с наранено его,как така някакъв тъп даскал е дръзнал да му се скара.Казва на родителското тяло и има два вариянта:
1.Иска обяснение,изтъква грешките на отрока,обяснява му защо не е прав и евентуално го наказва,в зависимост от постъпката.Този вариант е все по-нищожен в днешно време.
2.По адрес на учителя се чуват нецензурни реплики от рода на:"Тоя тъп даскал за к'ъф се мисли,бе?!Утре ше дода в тъпото даскало и ше му е@а мамата!"Ако са от прослойката на новите пари става още по-зле.Последното съм го чувала с ушите си.

# 36
  • Мнения: 60
По принцип няма право, естествено, но в днешно време учителите си правят каквото искат.

В днешно време учениците правят каквото си искат! Той учителят ще ги изтърпи някак си 40 мин., но родителите с такова мислене, ще си ги търпите цял живот! Не съм учител!

# 37
  • Мнения: 24 467
По принцип няма право, естествено, но в днешно време учителите си правят каквото искат.

В днешно време учениците правят каквото си искат! Той учителят ще ги изтърпи някак си 40 мин., но родителите с такова мислене, ще си ги търпите цял живот! Не съм учител!


Там е проблемът в училище - за да не си разваля рахата, учителят предпочита да изтърпи 40 минути, но не предпрема нужните действия.
Ако вместо да търпи си изпълни ангажиментите по закон и поработи качествено, нещата нямаше да са такива.

Последна редакция: пн, 17 фев 2020, 09:50 от Judy

# 38
  • Мнения: 1 673
Аз съм много мнителна към ситуации, представени с 5 думи и само от един човек.

Ами ако ученикът е бил вдигнат за изпитване и той казва "Г-жо, не мога сега, устата ми е суха, чакайте да ида да си купя една вода и тогава ще отговарям на въпросите" и излиза?? Ами разбира се, че ще му пишат 2-ка... Не е подготвен в час.

Като се попита учителката, ще се чуе и нейната гледна точка. Едва ли няма да има обяснение жената. Ще има! И то може да е доста изненадващо...

Пращайте си децата с бутилка вода в раницата и изрядно подготвени. Да са готови за час - да седят, да слушат, да участват. А не да им се налага да си търсят вода, да си измислят причини, да излизат (да бягат от час), все едно са на бойно поле, а не в училище за знания.

# 39
  • Мнения: 24 467
Конкретната ситуация не я обсъждам. Не я знам точно каква е. Както и останалите тук не я знаете. И да си предполагаме разни неща е напълно безсмислено.
Родител тук просто задава въпрос, не търси разрешаване на спор с учител.
Отговарям обаче на конкретно поставения въпрос - на каква основа се пишат оценки. И подчертавам, че те не се пишат за поведение, а за показани знания.

Затова ще цитирам ЗПУО:
"Чл. 117. (1) Оценяването е процес на установяване и измерване на постигнатите резултати от обучението и нивото на подготвеност на учениците за бъдещата им реализация .
(2) Основните цели на оценяването са:
1. диагностика на индивидуалните постижения и на напредъка на ученика и определяне на потребностите му от учене и на областите, в които има нужда от подкрепа;
2. мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване качеството на образование.
(3) Оценяване се извършва:
1. в процеса на обучение;
2. в края на клас или на етап от степен на образование;
3. при завършване на степен на образование.
Чл. 118. (1) Оценяването се извършва чрез текущи изпитвания и изпити. - т.е. винаги при проверка на знания/умения.
(3) Оценката е показател за степента, в която компетентностите, постигнати от учениците в резултат на обучението, съответстват на определените с държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка, с държавния образователен стандарт за профилираната подготовка и/или с държавния образователен стандарт за придобиването на квалификация по професия и/или с учебната програма по съответния учебен предмет или модул за съответния клас.
(4) За учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуална учебна програма, оценката е показател за степента, в която са постигнати компетентностите, заложени в нея.

Недопустимо е целта на оценяването да се изкривява в насока санкция. Бих препоръчала при такъв случай да се подаде писмена жалба в РУО с копие до директора на училището. Не следва да оставаме пасивни при нарушаване на закона. Независимо кой го нарушава.
Винаги, когато е нужно ще напомням, че учителите и училищното ръководство следва да познават добре нормативните актове, с които работят и при лоша дисциплина да осъществяват законово предвидените си правомощия /защото такива има и винаги е имало, каквото и някой да се опитва да ви лъже, понеже така му е по-удобно за оправдание, когато бива запитан, защо не се наказват провинилите се ученици/ - своевременно, еднакво спрямо всички нарушители на реда.

Последна редакция: пт, 21 фев 2020, 10:31 от Judy

# 40
  • Варна
  • Мнения: 10 493
На теория звучи добре, на практика винаги може да каже няколко пъти подпитвах и написах оценка, така чееее.
На моят син миналата година при оценки две 5-ци и две 6-ци написаха 5, при мой въпрос защо, учителката отговори, че го бил препитвал, а той се отнесал несериозно.

# 41
  • Мнения: 24 467
Разбира се, че може. Просто давам информация за какво се пишат оценки. А ако някой е "препитвал", то това препитване следва да се обективира в конкретна оценка, а не в имагинерно свободно съчинение.
Затова съм против, когато годишна оценка от училище се взема предвид при каквото и да било кандидатстване. Несъпоставими са много често.

# 42
  • Пловдив
  • Мнения: 14 117
А между покупката на водата и двойката дали няма още едно звено? Защото много често се процедира - ученикът си прави каквото си иска (например си купува вода без разрешение), учителят го изпитва и след това му пише двойка (заслужена за знанията, които е показал). И следва оправданието пред родителите - той ми писа двойка, защото отидох  да си купя вода.

# 43
  • Мнения: 24 467
Има. Заболя ме чак ръката да го пиша. Има контрол, има санкции. Просто който има правомощието, да бъде тъй добър да си свърши работата. Аз не мога да вляза в училище и да налагам санкции. Не работя там и не вземам заплата за това.

Да се пъна да гадая каква е точно история - нема нужда. Който иска - да пусне един боб. Не е като да не сме виждали несправедливо отношение в училище. Всичко има там.
Друго се пита. И друго се отговаря.

# 44
  • Мнения: 1 673
Джуди, разбирам те, че искаш да обясниш точно и ясно какво е правилото, за какво се пишат оценки и искаш да си полезна. Но мисля, че е редно да приемеш и начина по който другите четем този пост.

Аз лично мисля, че няма родител в България, който да не знае за какво се пишат оценки - за изпитване, за подготвени уроци и за знания. Хайде, някъде по Родопските махали, без интернет, без течаща вода, може и да не знаят хората. Училище, учители, оценки, може и да им е размазано като информация. Но! Родител с достъп до интернет, който решава да се регистрира специално и с първото си писане тук да зададе тема, която завършва емоционално с 2 "??" и 1 "!" - е, този родител е наясно за какво се пишат оценки, но това не го интересува. В случая той е в ролята на орлицата, на защитника на детето си и иска други да го подгреят за ринга (кавгата в учителя).

Всеки пост е не само един въпрос, на който се очаква да се получи формален и технически отговор. Той и в Гугъл да беше написал "за какво се пише 2-ка", щеше да му излезе нещо. Всеки пост е съвкупност от автор, от неговото форумно поведение (нов, първи пост), всеки пост е излята емоция, търсене на "справедливост", на "съпричастни", всеки пост е "зов" за нещо си.

Предпочитам вместо да наливам масло в огъня учител-родител да предложа първо Павката1234 да поразпита добре детето си, защо аджеба е хукнал за вода... Разговорите с детето са най-бистрият извор на информация, но родителят трябва да умее да пие. Ако стискаш ръцете си в юмруци, на бой, няма да отпиеш вода. Ако протегнеш ръка за разговор, за разбирателство, ще си налееш, ще пиеш.

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт