Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 7

  • 36 149
  • 382
  •   1
Отговори
# 345
  • Мнения: 12 407
Вариант музикално училище обмисляли ли сте?

# 346
  • Мнения: 415
Здравейте, аз съм с дете във втори клас. Напоследък започнах да се замислям, че нещо с нея може да не е съвсем наред. Много е проблемна с ученето още от първи клас. Сяда да пише домашните с мен само след много подканяния, викове, наказания и почти насила. Казва, че и е скучно и иска да си играе с куклите и няма никакво притеснение, че ще отиде на училище без домашно. Когато успея да седна с нея да учи се започва едно въртене, хвърляне на химикалите зад дивана, хвърля си учебниците и тетрадките, разсейва се с разни неща, задава ми въпроси, несвързани с домашните, става да си налива вода, крещи, че не иска да учи, пее песни, плези ми се и т. н. Става страшен панаир и обикновено накрая и тя и аз плачем. Не съм си представяла такъв ужас. Пише грозно и с различни по големина букви, като не ги свързва с "ръчичка". Обяснявам, че трябва да си препише думите, които е сгрешила в диктовката, за да научи правилния им правопис или поне да ги разгледа, но тя изобщо не ме слуша и си преписва сама диктовката, заедно с грешките в нея. Не ми дава изобщо да я поправям, даже понякога спори с мен кое как се пише и аз отварям Гугъл, за да я убедя. Добре, че поне на него вярва. Но истинския проблем е математиката. Обяснявам по стотици пъти сигурно и по различни начини и уж ме е разбрала, направи няколко верни упражнения и на другия ден същите задачи ги е сбъркала в училище. Интересът и към училището е нулев. Не иска да чете книги. Лятото и прочетох целият списък сама, поне да знае за какво се разказва в книгите. Пробвах и с добро и окуражаване, разбира се- нулев резултат. Включих странични хора, да не би аз да бъркам нещо с подхода си. С тях не бе толкова крайна, но пак едва ли не- насила. В неделя започваме да пишем домашни в 10, 00ч. сутринта и около 23, 00ч. е написала половина страничка препис на диктовката и упражненията по английски+ 5-6 думи на английски по 3 реда всяка, а до математиката въобще не стигаме. Направо съм се предала. Госпожата и започна да ми звъни всяка седмица и да пита какво става и защо не работя с нея вкъщи. Когато и обясня, тя казва, че в училище детето е изпълнително и кротко. Иначе не съм забелязала да разменя срички. Нямам някакви свръхамбиции, искам да учи и работи след това, това, което ще я прави щастлива. Казвала съм и, че не държа да има шестици,още повече по математика, която и на мен и баща и не ни е вървяла, но и не и позволявам да е слаб ученик, а тя натам върви. Тя ми отвръща, че иска само да рисува, пее и играе физкултура и нищо друго не и е интересно в училище. Според вас дали има индикация за проблем?
Как се чувства детето в училище? Има ли приятели? Тормозили го някой - дете или учител? Моят син се държеше по същия начин. Отне ми 3 години, за да разбера, че не е попаднал в правилния клас. Преместихме го в друга паралелка, в същото училище и проблемите изчезнаха като с магическа причица.

Дъщеря ми е в първи клас. Още от самото начало беше нарочена от учителката по занималня, че трудно се справяла, защото била 6 - годишна. На този етап с математиката се справя отлично, но по БЕЛ срича и пише бавно диктовките, за учителките това е проблем. Прави грешки, напр. "връзка" пише като "врзка", т.е. пропуска гласната. В много редки случаи разменя местата на две съседни букви. При диктовките учителките се съобразяват с 3 - 4 деца, които се справят най - бързо, тя изостава и се чувства ужасно. Не знам от къде да започна - логопед, психолог или курс по бързо четене. Какво ще ме посъветвате?

# 347
  • Мнения: 12 407
Учителката трябва да се съобразява с най-бавното дете, а не с най-бързите. Децата тръгват с различна готовност на училище и някои по-бавно правят диктовки, защото процесът при декодиране на звука в буква е по-бавен. Трябва време за това, в началото на втори клас ще пише по-бързо диктовките. Въпреки, че диктовката не трябва да е за скорост, а за правилно писане.

# 348
  • Мнения: 21
nells- Благодаря за споделеното. Доколкото ми е споделяла, не харесва училището. Двете и госпожи са авторитарни, действат с много наказания, вкл. не им позволяват да се хранят, докато не си напишат домашното /в занималнята/ или ги лишават от физкултурата и рисуването, докато не си довършат започнатите задачи. Рядко ги извеждат в двора на училището и то за малко, за разлика от другите класове. Наказват със стоене в ъгъла с двигнати ръце до кошчето за боклук / по нейни думи пак/, като след няколко закъснения сутрин са я наказвали и със седене на пода до вратата на стаята. Иначе има една по-близка приятелка от класа, а тази година я каниха на 4- 5 рожденни дни, което за мен е индикация, че се разбира с децата. Питала съм я дали иска да я преместя в друг клас, в същото училище, но тя казва, че момчетата в другите класове се бият повече от тези, в нейния клас и затова не иска да се мести.

# 349
  • Мнения: 415
ko6uta78,  да, и моят син беше канен на рождени дни, основно общуваше с момичетата, общуваше много с учителите. Те постоянно го водеха в учителската стая. Училището е основно и той познаваше повечето учители, които преподаваха в начален етап. Той също не искаше да се мести, направи "скандал", когато му казах, че е преместен в друга паралелка, но за един месец отношението му към ученето и всичко негативно се промени в положителна посока.

Щях да напиша дали дъщерите ни не учат в един клас, но видях, че Вашата е във втори клас. Многократно връща следобедната закуска цяла. Същото - не закусват ако не са написали домашното, не им разрешават да ходят на физическо, учителката я спира от допълнителните занимания ако не е написала всичко. До края на този месец таткото ще отиде на официална среща с двете учителки.

Mama Ru, благодаря за мнението. Аз съм на същото мнение, но реших да проверя дали все пак не е проблема в моето дете. В началото на учебната година една позната сподели, че в тяхното училище се работи с напредналите деца, а останалите да се оправят както могат. Май, това е не е само при тях.

Последна редакция: вт, 12 мар 2024, 16:40 от nells

# 350
  • Мнения: 341
"В началото на учебната година една позната сподели, че в тяхното училище се работи с напредналите деца, а останалите да се оправят както могат. Май, това е не е само при тях."

На много места е така, масово е. Миналата година от класа на едното ни дете /имаме близначки, които първоначално бяха разделени в отделни паралелки по наше желание/, напуснаха 7-8 деца, едно от които нашето, точно по тази причина - работеше се с тези, които тръгнаха в първи клас научени, другите ги обявиха за "посредствени". Системата все още е пълна с вампири, които обичат методите на Макаренко, докато някой родител не изпуши и не пребие някое /както аз най-отговорно ги наричам/ чудовище. Нашето дете беше стигнало до заекване, плачеше, не можеше да си поеме дъх, не искаше да влиза в класната стая, казваше, че я е страх, постоянно ме питаше: "Ти мен нали ме обичаш?" "Величайшето чудовище", болно от амбиции да бъде обявено за учител на вселената, мачкаше детски души и още на първия учебен ден ми заяви: "Тя цял ден остри моливи, ако продължава така, ще изостане".

# 351
  • Мнения: 12 407
Макаренко не е насилник. Той спасява деца с противообществени прояви от улицата в много трудни години, превъзпитава ги с доверие и гласуване на отговорност.

# 352
  • Мнения: 341
Макаренко не е насилник. Той спасява деца с противообществени прояви от улицата в много трудни години, превъзпитава ги с доверие и гласуване на отговорност.
[/qu

Добре, ще използвам "методите на пръчката, боя, наказанието - вдгнати ръце в ъгъла на стаята, седенето на пода до вратата". Така разбираемо ли е?

"Макаренко – забележителен педагог и хуманист. Трудно е да се каже защо и как у нас името му се е превърнало в нарицателно за сурови, дори жестоки методи на възпитание, включващи физически  наказания. Съчетания като „макаренковско възпитание“, „макаренковски методи“"

# 353
  • Мнения: 12 407
Това описаното е забранено от етичния кодекс, от правилника на училището и от каквото още се сетите. Това не са възпитателни методи и нямат вместо в днешното училище. Но Макаренко не ги е прилагал, не ги преписвайте на него.

# 354
  • Мнения: 1 943
Аз скоро не съм писала. Има огромен напредък с моя първокласник и писането. Не че ги няма затрудненията, но почти напълно уцелва гласните вече, доживях първо да видя диктовка с няколко верни думи, а после и само с няколко грешни. И това най-вече благодарение на класната му, която в часовете за консултации много работи с него. Сега проблем са звучните и беззвучни съгласни не само в края на думите, ьо, йо, я, ю и когато няколко съгласни са накуп (много например е гного и няма сила да го убеди, че е заменил буква). Но с повечко зор запомня кое как е.
И стигаме до текстовите задачи. Решава за секунди наум задачи от състезания, но ако аз му ги прочета. Започне ли сам да чете условието, се губи моментално. Трудно му е и от разбъркани думи да състави правилни изречения, но пък може дълги думи да ги изговори наобратно без да ги вижда написани 🤷
С четене на художествен текст, или някакви детски енциклопедии няма проблем, чете малко като робот без интонация, но разбира, запомня, преразказва, обаче от текст да извади задача сам (било по бел или математика) - празен поглед. Колко ябълки и круши ми минаха пред погледа да смятаме напоследък, чет нямат. И краката на някакви пуйки и прасета, които ще сънувам. И пак не вдява какво се иска като чете условие сам, това е. Свалихме реч на текст някак, а сега се борим от текст да извадим задачата.
Не са големи затрудненията на тоя етап, но все повече му пречат. Той в училище просто се отказва като не става и си измисля сам условията колкото да напише нещо там. Като му преглеждат работата и му прочетат задачата, дава верен отговор, но на самостоятелна работа не може да се справи.

# 355
  • Мнения: 9 797
Nells, при нашето шестгодишно изпускането на гласни се оказа пропуснат цял период в обучението. Не сричкуваше.
Частни уроци по български три пъти в седмицата втора година и бавно виждаме светлина в тунела

# 356
  • София
  • Мнения: 3 503
Nells, аз бих завела детето на логопед. Специалист е и ще прецени откъде са затрудненията. Само намери подходящ, че много те гледат като подвижна касичка.
Грешките, които описваш, за мен са нормални за възрастта.
Аз имам две деца. Диктовките им в първи клас изглеждаха така:
Дете в норма: “Мама отиде до магзина отиде до магъзина магазина и купи хляб купи хляб хляб. Купи хляб.”
Другото: “Мама отипи хляб.”
На второто госпожата дописваше изреченията, за да може да поправи.
От първото госпожата все се оплакваше, че не се справя. А второто все ми казваше, че е по-бавен по БЕЛ, но по математика е сила и ще си навакса. И с малко помощ от логопед и психолог компенсира почти всичко.

# 357
  • Мнения: 9 797
При нас логопедът беше загуба на време, но не значи, че на друг не би помогнал.

# 358
  • Мнения: 415
Май ще трябва да тръгна от психолог. Вчера 3 деца са били на АЕ като допълнително занимание. Закъсняли са, защото учителката ги е задържала, следователно и на трите са написани злобни забележки в школо. Отказала е да каже на закъснелите какво правят, а по - късно избухнала и се е развикала на дъщеря ми. Прави ми впечатление, че като повиша тон, малката се стряска и буквално подскача.

# 359
  • Мнения: 9 797
Психолог добре, но не се моткайте със смяна на клас. Аз така давах шанс на млад учител цяла година, съсипа ми детето.

Общи условия

Активация на акаунт