Отговори
# 60
  • Варна
  • Мнения: 472
АО= ОD / диагоналите са равни и се разполовявят от пресечната си точка/
90-х=2х и х=30

# 61
  • София-Младост
  • Мнения: 23 377
7 клас
това как се решаваше?
3х2 − 4х − 4 = 0

# 62
  • Мнения: 8 143
7 клас
това как се решаваше?
3х2 − 4х − 4 = 0
2x2-4x + x2-4=0
2x(x-2)+(x-2)(x+2)=0
(3x+2)(x-2)=0
3(x+2/3)(x-2)=0
x1=-2/3
x2=2

# 63
  • Мнения: 19 338
Навремето ни бяха учили на някаква хитрост как да разлагаме многочлени. Някак можеше да се разбере единият множител в скобите или нещо подобно. Някой да се сеща?

# 64
  • София
  • Мнения: 18 134
Навремето ни бяха учили на някаква хитрост как да разлагаме многочлени. Някак можеше да се разбере единият множител в скобите или нещо подобно. Някой да се сеща?

x^2- 5x+6=
= x^2-3x -2x +6=
= x(x-3) -2(x-3)=
=(x-3)(x-2)

Ако имаш предвид това, търсим две числа, чието произведение да е равно на произведението на коефициента пред кавадратната степен и свободния член и сборът от които да е равен на коефициента пред първата  (линейната) степен.
Тоест  в нашия случай търсим две числа, които да докарат произведение 6 и паралелно с това сбор 5.

Може да имаш предвид и отделеняето на точен кавдрат, но се съмнявам, тъй като той е често използван от децата.

Може да имаш предвид и схема на Хорнер, тя от малките ученици не се учи, но все пак в много опростен вид,  най-вече с коефициент 1 пред най-високата степен, биха могли да я ползват и те като жокер за множител в разлагането. След малко ще напиша и такъв пример, понеже не знам какво точно имаш предвид като нещото, на което някога са ни учили. Има и други методи за разлагане, но при тях  трябва пък да знаеш да намираш корените преди това - било с дискриминанта или Виет, което ги прави малко неприложими за 7 клас..Има и метод на  неопределените коефициенти, но той също не е за 7 клас подходящ.


Частичен Хорнер:
 х^3 - 2х^2 - 5х +6 =
Поглеждаш коефицинта пред най-високата степен да ти е 1. Не че не може и друг да е, но за 7 клас ще е по-трудно. Поглеждаш после свободния член. В нашия случай той е 6. Намираш делителите му, те са  + и - 1, + и -2, + и - 3, + и -6.  Почваш ги поред да видиш при кой се нулира изразът ( със заместване). Първият ти успешен опит ще е още с 1, следователно имаме множител  х-1. Можеш да пробваш и с другите и да стигнеш до извода, че  и при -2 и +3 също се нулира. Но можеш да продължиш и само чрез нагласяне от х-1.
В гонене на х-1  като общ множител получаваме:
x^3-x^2-x^2 +x-6x+6=
x^2(x-1) -x(x-1) -6(x-1)=
=(x-1) (x^2-x-6) Квадратния тричлен във втората скоба разлагаш със 7-класен материал.. А ако не те е мързяло всичките 6 делителя да ги провериш за нулиране , още на старта ще знаеш, че разлагането е  (х-1)(х+2)(х-3)

Това е само жокерче, същинската схема на Хорнер малко по-другояче се ползва, но горното на седмокласник при забиване би помогнало. Поне на моите девойки им беше от полза някога.

Последна редакция: сб, 05 юни 2021, 21:22 от пенсионирана русалка

# 65
  • Мнения: 19 338
Да, едното беше точно първото описано. Бяха ни го показвали преди да вземем дискриминанта на кръжок, не в училище.
И за Виет имам някакъв спомен. Жалко, че чак сега се сетих да питам. Не остава време вече да се обясни и прилага.

# 66
  • Мнения: 3 071
Дъждец, моето дете учих така:
1. Ако коефициентът пред х е кратен на 2, можеш да допълниш до точен квадрат без пънкане да представяш някой от членовете на многочлена като сбор.
2. 2х^2-5x+3
Ако модулът на някой от коефициентите е равен на сбора на модулите на другите два, често той се разделя. В примера - 5х ще стане - 2х и - 3х и после е лесно. Или може 2х^2 да стане 5х^2-3х^2. Абе, има подсказка в тези случаи.
3. Написаното от Русалка.
Та в този ред.

# 67
  • София
  • Мнения: 3 293
Национален кръг Европейско кенгуру 2017 3 клас

Николай и Петър се срещнали в блока на Петър.
Николай казал: "Ако от двуцифрения номер на моя блок извадим числото, записано със същите цифри, но в обратен ред, ще се получи номерът на твоя блок. Кой е номерът на моя блок?"
Петър отговорил: "Това е лесна задача!" - и бързо дал отговор.
Кой е номерът на блока на Николай?

Не мога да докарам официалния отговор 91. Всъщност мога да го докарам, но не е единствен. Кажете ми, моля ви, къде греша.

# 68
  • Мнения: 921
Национален кръг Европейско кенгуру 2017 3 клас

Николай и Петър се срещнали в блока на Петър.
Николай казал: "Ако от двуцифрения номер на моя блок извадим числото, записано със същите цифри, но в обратен ред, ще се получи номерът на твоя блок. Кой е номерът на моя блок?"
Петър отговорил: "Това е лесна задача!" - и бързо дал отговор.
Кой е номерът на блока на Николай?

Не мога да докарам официалния отговор 91. Всъщност мога да го докарам, но не е единствен. Кажете ми, моля ви, къде греша.

От условието следва, че ако номерът на блока на Николай е двуцифреното число ab, то цифрата a е по-голяма от цифрата b и двете цифри са различни от нула (защото съществува двуцифрено число ba записано със същите цифри в обратен ред).

Основната идея на тази задача е, че ако означим с Х номера на блока на Петър (Х може да бъде едноцифрено или двуцифрено), то съществува единствено число ab, такова че
ab – ba = X.

Например, ако Х = 9, понеже 21 – 12 = 32 – 23 = 9 или ако Х = 54, понеже 71 – 17 = 82 – 28 = 54, то има повече от едно число ab, което удовлетворява условието.

Х = ab – ba = 10.a + b – (10.b + a) = 10.a + b – 10.b – a = 9.a – 9.b = 9.(a – b)

Числото a – b може да приема стойностите 1, 2, . . . , 8, но от всички тези стойности само a – b = 8 може да се получи по единствен начин, при a = 9 и b = 1.

# 69
  • Мнения: 4 145
Не получавам отговорите
За разстояние получавам 273 км,отг  78
Втората част  S=75м
v= разликата от скоростите=69км/ч=115/6 м/сек
Отг 30 сек

# 70
  • София
  • Мнения: 12 193
Имам нужда от помощ за тези две задачи /за четвърти клас/, но, ако може, с по-подробно разписване, като за нематематици. Blush


Първата уж знаем как трябва да се реши, но не получаваме нито един от посочените отговори.

# 71
  • Мнения: 6 358
Не получавам отговорите
За разстояние получавам 273 км,отг  78
Втората част  S=75м
v= разликата от скоростите=69км/ч=115/6 м/сек
Отг 30 сек

Вярно е 78 km...

3 h 15 min = 3 15/60 = 13/4
4 h 20 min = 4 20/60 = 13/3

S = (v + 3) * 13/4
S = (v - 3) * 13/3
=>
(v + 3) * 13/4 = (v - 3) * 13/3
v = 21 km/h (това е чистата скорост на парахода, без течение)
Заместваме в една от двете фомули за S:
S = (21 + 3) * 13/4 = 24 * 13/4 = 78 km

За втората част: Уравнението се съставя, че за да изпревари напълно танкера, параходът изминава дължината на танкера + своята дължина + допълнителното разстояние, което изминава танкерът, докато се изпреварват.
t - времето на изпреварване
15 км/ч - скоростта на танкера по течението
24 км/ч - скоростта на парахода, когато е по течението

75/1000 + 15t = 24t
9t = 3/40
t = 1/120 ч. = 30 сек.


Имам нужда от помощ за тези две задачи /за четвърти клас/, но, ако може, с по-подробно разписване, като за нематематици. Blush


Първата уж знаем как трябва да се реши, но не получаваме нито един от посочените отговори.
Периметърът е даден в дм, отговорите също са в дм, затова първото нещо е да обърнем разликата на страните също в дм.
20 см = 2 дм
Съставяме уравнение за периметъра на правоъгълника, като знаем, че формулата е дължината*2 + широчината*2
2x + 2(x + 2) = 360
x = 89 дм
Щом намерихме едната страна х = 89 дм, то другата според условието е х + 2 = 91 дм.
S = 89 * 91 = 8099 кв. дм. (отговор Б)

Последна редакция: нд, 06 юни 2021, 15:27 от Barbabeau

# 72
  • София
  • Мнения: 2 319
санака, за първата задача. Означаваме ширината с Х, тогава дължината е Х+2 ( работя с дм).
360 = 4Х+4
356=4х
х=89 ширината, дължината е 89+2 = 91
S = 89.91= 8099 кв.дм
И втората:
От А до В се е движил 3 ч със скорост 20 км/ч, значи разстоянието е 3.20 = 60 км.
На връщане е изминал 36 км ( 60 – 24, които са останали)
Изминати са пак за 3 ч, значи скоростта срещу течението е 36:3 = 12 км/.ч
скоростта на лодката по течението е нейната собствена скорост плюс скоростта на реката
скоростта срещу течението е собствената скорост минус скоростта на течението
И аз на моя внук обяснявам така:
V + V по теч. = 20 км/ч
V – V  с/у теч. = 12
Събирам двете уравнения  2 V = 32     V = 16 е скоростта на лодката
И оттук 20 – 16 = 4 км. е скоростта на течението
Той го смята направо 20-12 = 8      8: 2 =4

Последна редакция: нд, 06 юни 2021, 15:19 от sali

# 73
  • Мнения: 2 285
Имам нужда от помощ за тези две задачи /за четвърти клас/, но, ако може, с по-подробно разписване, като за нематематици. Blush


Първата уж знаем как трябва да се реши, но не получаваме нито един от посочените отговори.

За втората задача - на отиване скоростта на лодката е равна на скоростта на лодката в спокойни води + скоростта на течението. На връщане лодката се движи срещу течението, следователно скоростта на лодката е равна на тази в спокойни води минус скоростта на течението. Ако скоростта на лодката ни е х, а скоростта на течението - у, то тогава:
х + у = 20
За три часа в двете посоки имаме:
3х + 3у = 60 и
3х - 3у = 36
Събираме двете уравнения, откъдето получаваме, че 6х = 96. Нататък мисля, че е лесно...

# 74
  • София
  • Мнения: 12 193
Мерси, момичета! Видях къде сме грешили в първата задача.

Sali, мерси за подробното обяснение на втората задача. Голям тормоз с тези течения. Joy А в тази допънително ме объркаха "спокойните води". Smirk

Общи условия

Активация на акаунт