На 7 години не може да говори

  • 8 486
  • 91
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: X
Ще потърся, благодаря!

# 46
  • Мнения: 3 551
Трудно е да му бъдеш логопед когато става въпрос за езикови проблеми, но можеш да свалиш от интернет, ако не ви е дадена от предишния логопед артикулационна гимнастика и да го караш да я прави всеки ден. Така ще раздвижи езика. Като те чета и това е проблем при детето.

# 47
  • Мнения: X
И не може да казва "р", и все чакам да мине време щото момченцата по-късно нали... Правихме упражнения специални с клечка от сладолед, гледахме клипчета, и нищо не се получава.

# 48
  • Мнения: 3 551
О, с "клечките" и моето не можа да свикне. Дори уста не отваряше. За р използваше пръста си. Постоянство трябва. Моето също научи р късно. След края на първи клас. Значи след 7,5 години. Добавям се, погледнах в архива видеа. Започнало е да произнася нещо като р след 8,5 години. Е, това разбира се е късно, но е факт при моето дете.

Последна редакция: пн, 21 юни 2021, 20:05 от laurentin

# 49
  • Мнения: 5 290
Според мен няма проблем детето. Не очаквайте да говори гладко като възрастен. Има деца, които го правят, но не всички са такива. Имах и подобен пример с дете на същата възраст. И не, не е заради приятелите или липсата им. А за букви, цифри,смятане, доста учитрлив първи клас искат да им е лесно. Само че доста учители в детската градина също искат да им е лесно и някак се получава така, че родителите вкъщи следва да учим децата си на пишат и четат. Имам доста примери, че децата излязоха и излизат неподготвени от градината. Както и да е. Според мен освен логопед (който явно е достигнал задоволително ниво) вие вкъщи говорете много. Ама много, с обяснения, постоянно. Имаме дъшеря на 9 почти, понеже аз много говоря, и тя....страшно е. Детето копира маниер на говор, изказ, построяване на изреченията. За четене е рано. Според мен щом смята, значи няма умствено изоставане ( извинявам се за грубия израз). На детето му трябва комуникация.

# 50
  • Мнения: X
brumm, сърдечно благодаря!

# 51
  • Мнения: 12 154
brumm, ама защо да има умствена изостаналост? Говорът на детето не отговаря на възрастта. Това не е свързано само с умствена изостаналост. Има и разстройства на езика. Разбира се за тях има и други маркери. Детето на Катерун покрива поне още един - не разбира двустепенни команди или по-дълги инструкции и обяснения. Нужно е детето да бъде консултирано с екип от специалисти, които да отхвърлят проблем или да идентифицират такъв. След определен брой срещи с детето и съответни тестове и наблюдения.
Работа на учителя е да даде определен обем знания като част от подготовката за първи клас. Работа на родителя е да следи развитието на детето си. В днешно време има достатъчно уроци и ресурси и в интернет, които могат да се ползват от родителите за обучение на детето. Друг въпрос е, че детето избягва работата с родителя. Но.мално, родителят е родител, а не учител, детето разделя ролите.
катерун, обърнете се към Отдел закрила на детето и поискайте да ви насочат към безплатни услуги в общността - психолог и логопед. Не е страшно да се самозаявиш в ОДЗ и поискаш нещо за детето си.
Това, че детето гледа на чужд език не означава, че ще научи езика само от екран, де да ставаше така, ама не става. Не означава и че ако е двуезично ще допуска такова говорене и смесване на езиците. Двуезичните деца спират да смесват езиците и оправят граматиката още на възраст 4-5 години, но при условие, че наистина е в двуезична среда. Във Вашия случай не мисля, че става въпрос за двуезичие.
Има един безплатен образователен сайт academico, който може да ползвате детето поне да научи буквите. Потърсете из интернет пространството, ако детето толкова виси на устройства или не желае да учи по друг начин. Между другото в градината обучителните ситуации са по 10-20 минути. Разгледайте книжките, по които са работили. Прочетохте ли какво пише на гърба на свидетелството относно подготовката на детето?
И не разчитайте само на безплатна подкрепа и работа от специалисти за детето, че не винаги върши работа безплатното.
Всички издателства имат качени безплатно помагала и учебници от детската градина  до седми клас включително. Препоръчвам тези на Просвета, но Вие може да си изберете и на друго издателство.

# 52
  • bulgaria
  • Мнения: 310
Според мен става дума за дислексия. Най-общо, децата с дислексия често са интелигентни, но имат трудности с изразяването, често пропускат букви и думи при писа, обръщат срички и тн.
Задължително да работи постоянно с логопед, защото нещата се задълбочават и става все по-трудно с годините. Явява се изоставане с материала, оттам комплекси и прочие. При работа в логопед, тези неща се преодоляват успешно, но не се ли вземат мерки- проблемът няма да изчезне от самосебе си.
Нямам много време и пиша малко по диагонал, но непременно отидете поне един път на частен логопед, ако не друго, поне да се уточни дали има проблем.

# 53
  • Мнения: 5 290
Мама Ру, използвах груб израз, а това, че детето не изпълнява команди, изказани по-сложно, явно съм пропуснала.
Моята 9 годишна също не изпълнява команди. Не само сложно изказани, прости команди не изпълнява. Не знам как е при това дете.
Иначе примерът с нашето дете дадох, за да покажа, че 7-8-9 годишните доста често съвсем умишлено не ни "отразяват". Аз съм склонна да вярвам и подхождя позитивно, с дислексия нямам опит и не знам какви са симптомите. Пак казвам, имам точно такъв пример с дете, което не говореше правилно до първи клас, сега нещата си влязоха в рамките, вече завърши втори. Лято е, детето си е вкъщи, предполагам ползва телефон, таблет, играе игри, а там потъва в собствен свят. Ако е така, според мен трябва да бъде извадено и поощрявано да общува.

# 54
  • Мнения: X
Характеристиката на детето от завършването на градината е чудесна - пише, че се развива добре, има еди какви си умения, познава буквите и ги разбира (ама наистина ли? Не ми го показва в къщи!)
Точно от тези безплатни услуги ползвахме - личната дава един талон и след разговор с детето и родителите, се преценя какво му е нужно. Логопеда го искахме всички. За психолога настоях аз, въпреки, че през цялото време ми се обясняваше, че детето няма необходимост от такъв. Имал нужда от граници, възпитание. Аз не наказвам или наказвам за минути и после "на мама момчето". Само крещя като е непослушен. А трябвала наказания и да не викам. Трудна работа. Вече почти не викам, но с наказанията не мога да се справя - наказвам го, той сам си отменя наказанията, става неконтролируем и аз се предавам. Или става послушко и аз отменям наказанието. Мъжът ми е точно като мен. Не го бием. Проблема с руския се дължи на мен, защото от малък си има негов си таблет, а най-интересните детски са на руски - почнахме с Маша и мечока, през желираното мече Валера, стигнахме до Фиксиките - как да му ги забраня, той толкова неща учи от тях за света! Сега е на вълна "деца - влогъри" - не се използват лоши думи, темите са интересни, често са деца с родители влогъри. Но всичко това на руски. Аз НЕ искам да знае повече от 1 език. Искам българския да научи, пък за другите има време по-нататък. Просто, както казах, в училището задължително ще изучава два чужди езика. А с руския се бърка, нито руски знае, нито бг. Но според мен не му е проблема в това, че оня ден научи, че ра́дугата е всъщност дъга. А в това, че не може да изговаря думите и не може да съставя и да разбира изречения, по-дълги от няколко думи. Нещо се случва и не знам дали не си внушавам вече или той си играе с мен нещо. Снощи се оказа, че вече не знае трите си имена. Знаеше си адреса точно, с гордост го казваше, и имената си, и моето, на татко си. Снощи ми вика "не помня, забравих". Почнахме да го учим, научи го с няколко повтаряния и днес знае само галеното си име. Мъжът ми казва, че се лигави. Ох, чакам сестра ми да се обади тея дни да чуя поне какво е говорила с докторката от Св. Никола.
За дислексия не съм се интересувала, но ще погледна. Помагала съм преглеждала из интернет, трябва да почна наистина пак по стария начин да се занимавам с него -> логопедката ни беше дала срички, които трябва да се повтарят в определена последователност.
Като беше малък мислех, че изостава умствено, но една от госпожите в градината работи И с деца със СОП. Тя е родена с призвание да е детски учител. Отлична! Та тя каза, че детето е много умно, но единствено има проблем с концентрацията и възпитанието.

# 55
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
За границите съм съгласна, за наказанията - не толкова.
Кой каквото и да ми обяснява, при някои деца въобще не работят, даже са контрапродуктивни.
Което в никакъв случай не означава, че трябва да оставим детето да прави каквото си иска.
Много е важно да има ясни правила и граници и постоянно да се поддържат. Децата редовно и доста креативно тестват дали все още границите са там или мама/тати ще отстъпи. Викането за мен е безсилие.
Аз също викам понякога, но после анализирам защо се е стигнало дотам и гледам следващия път да не оставям ситуацията да ескалира толкова.

Прочети книгата на Томас Гордън "Трениране на успешни родители" и гледай да се водиш по този метод.

За артикулацията, неразбирането и лошата артикулация не мога да взема отношение.
Моето дете расте двуезично, също гледаше като по-малък филмчета на руски, после и на други езици, по едно време японския му харесваше, но не смесва езици и водещия му език не страда от това.
Т.е. не е само от гледането на филмчета на руски!
Това, че има проблем с изразяването, неозначава, че има и когнитивни дефицити.
Важно е да разбереш какъв е проблема и да работиш при него, за да не се задълбочи.

# 56
  • Мнения: 12 154
Катерун, много от нещата се отнасят и до моето дете относно поведението, но... Не се забравят адреси и имена! Ако наистина ги е забравил, бих се притеснила сериозно. Изобщо на 7 години такъв регрес за мен е странно, но аз не съм специалист, а родител на дете с обучителни затруднения. Определено проблемът не е в руския, моят син също гледаше много на руски, че и аз съм с руска филология, ама изобщо не дава признаци да знае руски. Знае думи, реплики, правилно окончание в някои случаи, но да води разговори на езика още не съм установила да може. На 7г е, на есен ще е първокласник. На 6г установих, че не знае буквите и не иска да работи с мен. Есента го записах в асоциация дислексия и ежеседмично го водя за по един час. Хън-мън, учеше по няколко букви на ден, срича и е на крачка да се отпусне да чете гладко. Също рязко дръпна напред в математиката, без да съм го занимавала. Това му е интересното на този етап.
Каката ми е със Смесено специфично разстройство (език и математическо мислене), говори и пише правилно, но й е трудно да направи изказване, да обясни, да разбере обяснения и указания.

# 57
  • Мнения: X
Mama Ru как реши да се обърнеш към тази асоциация? Как разбра, че има дислексия? Отварям да чета сега.

# 58
  • София
  • Мнения: 7 995
За да се говори за дислексия, логопедът трябва да е забелязал индикации преди това. Моят син от 3-годишен работи без прекъсване с логопеди и терапевти и някъде около 5 годишна възраст ми обърнаха внимание, че има прояви, които на по-късен етап може да се окажат дислексия. Давам примери: учейки цифрите, започна да ги пише огледално, бъркаше 3 с 5 и 8, след това започна с буквите - имаше значение шрифта, огледално ги пишеше, не ги разпознаваше и т.н. За възрастта казаха, че може да бърка по сходство, но може и да е дислексия. Отделно беше с беден за възрастта речник, изпитваше силни затруднения да преразкаже с 2 изречения приказка, която многократно е повтаряна, невинаги разбираше какво му се говори.
Според мен обърнете внимание на буквите - дали наистина ги е учило, има ли проблем със запомнянето или са нестабилни познанията. Изхождайки от личния опит, попитах и в какво се изразява нежеланието да ги учи - дали наистина са учени, писани и повтаряни или в ДГ са отчели дейност и само на хартия са преминали през материала на МОН.
С инструкциите също е важно да се разбере дали наистина разбира какво му се казва или прави оглушки.

# 59
  • София
  • Мнения: 28 645
Да, дислексията в случая... Логопедът щеше да е разбрал, ако има такава.

Общи условия

Активация на акаунт