ТУЕС - 9 тема

  • 44 817
  • 482
  •   2
Отговори
# 465
  • София, ж.к. Стрелбище
  • Мнения: 169
Няма перфекна среда. Без да се отричат посочените проблеми,  училището има своите положителни страни и те не са малко.

Да, училището има положителни страни. Има доста такива постове. Аз посочвам два неоспорими факта (липса на училищна сграда + голям % свободни часове). За мен те имат неагативен ефект, за друг положителен, за трети - няма да го интересува.

Определено ТУЕС  е нещо различно и е за силни духом, в голяма степен самостоятелни /self-motivated/ деца. Ако някой не е сигурен в мотивацията на детето, или държи на материалната база, или смята, че някъде е гарантирано 100% преподавателско присъствие и само отлични преподаватели или просто се колебае и не е сигурен   - да направи друг избор.

ТУЕС не е чак толкова различно училище, не го представяйте като нещо извънземно, без аналог в образователната система. Училище като училище, със специфични предмети за избрания профил, със сравнително добри ученици. И аз определено бих се затруднила да определя дали детето ми е self-motivated на 14 години, когато е кандидатстването. Да, искаше да е в това училище, приеха го на първо класиране, много е доволен. И аз съм доволна, че се оказа self-motivated, но определено това нямаше как да го предвидя, когато завършваше седми клас. Извадих късмет, че уплътни добре свободното време, предоставено от училището. Надявам се при всички ученици да бъде така 😊

Въпросът е училището да ги подготви за живота - да научат колкото може повече и по общите, и по специалните предмети, и на самостоятелност, и на работа в екип, и на борбеност, и на позитивизъм при решаване на проблемите, и на реализъм.

Това са много хубави думи, заредени със силно пожелателен дух, които наистина не виждам какво общо имат с темата. Могат да се напишат в темата за всяко едно училище, за всеки един етап от образованието.

Имаме нужда от позитивизъм, негативизмът на помага. Реалността в България в момента е такава, каквато е. Възможностите на ръководството по отношение на сградата явно са ограничени. Вероятно, когато сметнат, че има нужда от помощ от родителите, ще се поиска такава. Но за добър резултат, винаги трябва добра координация !

Това нали не е "покана" да се пишат само положителни отзиви за ТУЕС?

Последна редакция: пн, 29 апр 2024, 12:27 от Hина

# 466
  • София
  • Мнения: 248
Това нали не е "покана" да се пишат само положителни отзиви за ТУЕС?

Търсим под вола теле.
Казахте, че училището е добро за Вашето дете. За нашето - също.
Не слагам нито розови, нито черни очила.

Последна редакция: пн, 29 апр 2024, 15:12 от xxxxxx

# 467
  • Мнения: 353
Ако това ще ви успокой, дъщеря ми е в СМГ и там също доста от учителите не влизат в час и английския е доста зле😁

# 468
  • София
  • Мнения: 248
Ако това ще ви успокой, дъщеря ми е в СМГ и там също доста от учителите не влизат в час и английския е доста зле😁
И не само за там се чуват такива неща.  Събираме инфармация за следващото дете, мечтател по душа.

# 469
  • Мнения: 3
Здравейте Нина,

Ще си позволя да Ви отговоря тъй като съм част от преподавателския колектив по специалните предмети и в частност по предмета "Интернет програмиране" на 12 клас. Не съм редовен член на форума и съвсем случайно попаднах на последните мнения, така че ще Ви отговоря с допускането, че не съм запознат с предходните страници от темата.

Първо искам да Ви благодаря за обратната връзка - смятам че е ценна както за мен, така и за останалите преподаватели. Част от доводите мисля обаче, че са базирани на моментната Ви фрустрация, а не на рационален анализ.

1. Отсъствията на учители, както отсъствията на персонал генерално, са неизменна част от функционирането на всяка институция или бизнес, разчитаща на човешки ресурс. Управлението на риска в случая, както в частни предприятия, така и в училище, е свързано с наличието на алтернативен ресурс, който да замени отсъстващия. Предвид, че всяка година има кампания за набиране на "титулярни" преподаватели в училището и общата ситуация с преподавателите в средното образование, не съм сигурен как стигнахте до извода, че администрацията на училището може да замени отсъстващи преподватели от днес за утре, особено по специализирани предмети. Твърденията Ви звучат още по-абсурдно предвид ситуацията на пазара на труда за такива специалисти с която съм сигурен че не сте запозната.

2. За голяма част от преподавателите по специалните предмети (включително и за мен) преподаването не е основен източник на доход. Разликата между заплащането на един учебен час с пазарното заплащане за съответния специалист на час на пазара на труда е в порядъци. Преподавателската дейност далеч не се ограничава с "присъствието в часовете": тя включва изготвяне на учебни материали, записване на видеа с обяснения на материала, срещи с ученици извън часовете, проверки на проекти, проверяване на контролни всяка седмица, проверяване на домашни. Всичкото това касае 25+ ученици и предвид възрастта им изисква специфичен подход да се поднесе материала, който отнема допълнително време. Преподаването обаче се заплаща на база учебен час (присъствие) и в този ред на мисли, то е по-скоро благотворителна инициатива, отколкото "ангажимент", както го наричате. Противно на това преподавателите се стараем да носим максимална стойност за учениците, и както описах, се налага това да става доста често извън предвиденото в гражданския договор с университета време за това.

3. Формата на обучение е специфична за съответния предмет. Всеки преподвател сам решава как да организира учебния процес. Трудовите ми правоотношения с училището (в частност ТУ София) не включват това да информирам родителите какъв формат учебни материали изпращам. В моя час например, учениците се оценяват както бих оценил кандидат за работа. Това дали са учили от мои лекции, от лекциите на учениците от минали години или от интернет, за мен е без значение.

4. Средата в училището не е "разхайтена", а среда, където се развиват и работят зрели хора. Ако детето Ви очаква да го следя, да го гледам дали си играе на телефона, дали слуша лекцията и дали внимава, няма място в моя час. Ако очакванията Ви са че в гимназията и в живота някой ще държи сина Ви за ръка постоянно, може би не го пускайте и в университет или на пазара на труда, защото средата там е сходна.

5. Относно сградата, не е в компетенцията ми, но по мои наблюдения текущата сграда е доста по-добра от сградата, в която съм учил, когато бях ученик в училището. За сградата в Младост не мога да кажа в какво състояние е и кога ще може да влезе в експлоатация.

6. Kазвате, че не харесвате празни приказки, но аз не прочетох предложение как да се адресират проблемите за които споменахте, или че сте търсили решения по някакъв път. Училището не е търговско дружество, то се финансира с Вашите данъци, съответно развитието на училището е и Ваша отговорност, не само на преподавателите и администрацията.

В заключение, ако имате конструктивни предложения как ръководството може да се справи с предизвикателствата, винаги може да ги изговорите на живо с екипа на училището или представител на АЗ-ТУЕС.

Сигурен съм че всеки, завършил училището като мен, който инвестира ежеседмично личното си време в развитието на ученици, както и лични средства чрез асоциацията на завършилите, би бил съгласен с моята позиция.

Последна редакция: нд, 05 май 2024, 10:37 от arnaudoff

# 470
  • Мнения: 508
Падна ми мандибулата Cry отговора не е към мен, ноооо.....радвам се, че нямам нищо общо с това училище (не съм сигурна дали да не го сложа в кавички...явно не се смята за такова)
Изключвам нотификацията за следена тема.

# 471
  • Къде ли не
  • Мнения: 692
Господин Арнаудов, изглежда скоро сте завършил ТУЕС. Вашите родители дали щяха да са уверени в избора на училище, ако всяка седмица има поне един свободен час по специален предмет, на родителски срещи болшинството от преподавателите пак по специалните предмети не идват? Няма никаква обратна връзка освен оценките, които обичайно се попълват на края на срока. Понякога в последната седмица. Отсъствия рядко се пишат. И "временно" са в сгради за студенти, част от които са все така мизерни и неподдържани от вътре както са били преди двадесет години.
И още малко да кажа.
Туес е училище, което независимо, че не е общинско е задължено да спазва програмите на МОН, за добро или лошо.
Вие може и да водите "лекции" на пълнолетни дванадесетокласници, но част от вашите колеги са учители на малолетни и непълнолетни, за каква дисциплина и отговорност говорите!? Та тези неща точно в тази възраст се изграждат!
И последно. Каква точно е ролята на АзТуес в в учебния процес на ТУЕС? Ако някой родител ей сега пожелае да се срещне с предложения за подобряване на училищната организация,с училищната администрация, кой ще присъства на срещата и ще вземе решенията, директора  или организацията?

# 472
  • Мнения: 29 730
Живо се интересувам дали и кога ще е готова сградата на училището? Някаква информация дава ли се от ръководството? Досега, каквото прочетох, е, че никой не знае, а "ремонтът" трае вече години. За толкова време цели нови сгради се вдигат и влизат в експлоатация.....

# 473
  • Мнения: 3
Господин Арнаудов, изглежда скоро сте завършил ТУЕС. Вашите родители дали щяха да са уверени в избора на училище, ако всяка седмица има поне един свободен час по специален предмет, на родителски срещи болшинството от преподавателите пак по специалните предмети не идват? Няма никаква обратна връзка освен оценките, които обичайно се попълват на края на срока. Понякога в последната седмица. Отсъствия рядко се пишат. И "временно" са в сгради за студенти, част от които са все така мизерни и неподдържани от вътре както са били преди двадесет години.
И още малко да кажа.
Туес е училище, което независимо, че не е общинско е задължено да спазва програмите на МОН, за добро или лошо.
Вие може и да водите "лекции" на пълнолетни дванадесетокласници, но част от вашите колеги са учители на малолетни и непълнолетни, за каква дисциплина и отговорност говорите!? Та тези неща точно в тази възраст се изграждат!
И последно. Каква точно е ролята на АзТуес в в учебния процес на ТУЕС? Ако някой родител ей сега пожелае да се срещне с предложения за подобряване на училищната организация,с училищната администрация, кой ще присъства на срещата и ще вземе решенията, директора  или организацията?

Здравейте, благодаря Ви за отделеното време. Иска ми се да бях завършил наскоро Simple Smile

Коментара ми е насочен към генерализацията за работата на преподавателите, която не смятам, че е уместна.

Дали и как моите колеги, които преподават на по-млади ученици, си изпълняват задълженията по гражданския договор, не мога да кажа, не е в компетенцията и задълженията ми. Моята методика на работа и коментарът ми са предимно касаещи учениците в по-горните класове.

Относно моите родители - със записването ми в училище са поели риск, което е нормално. Няма прекрасна среда и решението е въпрос на баланс. Aз също не смятам, че училището е перфектно, но както споделих не съм само "завършил", а съм инвестирал и време и пари в училището, за да върна това, което ми е дало. Събитията покрай училището и успехите на учениците не идват безплатно, а се финансират от бизнеса/организацията.

За програмите на МОН, извън програмата на моя предмет, не съм компетентен и не мога да Ви отговоря. Не съм част от администрацията или ръководството на училището/университета, а преподавател. Също така не съм наясно кой регулира дейността на училището и директора, и дали въобще има такъв орган.

АЗ-ТУЕС е сдружение с нестопанска цел, може да прочетете устава тук - https://drive.google.com/file/d/14ssnyvY01GXfZVhhsw6fJYjdn57bgLBp/view

Не съм запознат с правната форма на училището в детайли, но силно се съмнявам че НПО може да е част от управителен съвет/борд или да е едноличен управител. Организацията е със спомагателна цел. Респективно, решенията за учебния процес не би следвало да идват от там, а от държавата/университета. Възложител на гражданските договори на преподавателите по специалните предмети е ТУ-София, съответно ако смятате, че някой от тях не изпълнява задълженията, които са му отредени, би следвало да се търси отговорност от университета и училището, и управителите/представящите ги като институции. Писането на коментари в Интернет че преподавателите са едва ли не бездарници няма правна тежест да постигне резултатите, които очаквате.

Относно коментара за дисциплината, разбирам Ви напълно. На мен също ми е трудно да се налага да съм родител, особено на 18-годишни, затова просто освобождавам хората, които пречат на работата ми, както и на останалите ученици. За съжаление не съм родител и не мога да Ви отговоря как да възпитавате децата си, моите лични наблюдения са, че част от тях са арогантни и не уважават дори съучениците си. Според мен това не би следвало да е основната функция на гимназията, но съм съгласен с Вас, че е при прехода от пред-гимназиалното образование в 8 клас е необходим различен подход. Все пак, положителното е, че поне в горните класове, по-голямата част от тях са вече зрели хора с които се работи прекрасно.

Какви са механизмите, по които може да потърсите обратна връзка за всеки от предметите, също не мога да Ви отговоря, защото не ги преподавам. Ако имате въпроси относно "Интернет програмиране" и 12А клас обаче, съм на линия по всяко време да обсъдим развитието на децата Ви, независимо дали има или не родителска среща.

Последна редакция: нд, 05 май 2024, 17:12 от arnaudoff

# 474
  • София
  • Мнения: 248
Живо се интересувам дали и кога ще е готова сградата на училището? Някаква информация дава ли се от ръководството? Досега, каквото прочетох, е, че никой не знае, а "ремонтът" трае вече години. За толкова време цели нови сгради се вдигат и влизат в експлоатация.....
Индиректната информация, която получих, е че ремонтът е некачествен и сградата на може да бъде приета / мазето се превръщало в плувен басейн при всеки дъжд/
Възложител на ремонта - МОН.

# 475
  • Мнения: 29 730
Ясно. А някаква идея за това как, кога и до кога ще продължи?

# 476
  • Къде ли не
  • Мнения: 692
Благодаря за отговора! Вторият Ви пост е по - обективен и честен от първия. Както и аз самата съм писала няколко пъти не може да се слагат под общ знаменател всички учители нито в едната нито в другата посока. Хубаво, е че има хора като Вас, които си вършат методично и съвестно работата.
Разбира се, че има нагли и безпардонни ученици, които не знаят за какво са там. Някои са подкрепяни и от родителите си. Аз не очаквам някой да възпитава детето ми в училище и се надявам на бърза обратна връзка, ако е забравил на какво е научен у дома. А във възрастта между 14 - 17 и най - възпитания и трудолюбив младеж или девойка може да загуби правия път. После става лесно. Повечето се осъзнават и започват да си гонят интересите за бъдещето, а останалите просто завършват със служебни тройки . Грозно е, но това е истината и Вие точно в този период сте с тях. Естествено, че никой не очаква на пълнолетни хора да им се молите да внимават в час! И това съм го казвала. Знания с фуния не се наливат!

# 477
  • Мнения: 4 266
На мен ми беше странно преди година как се обясняваше, че децата учели като студенти, та пропуснахме училищвто

# 478
  • Мнения: 2 214
На мен ми беше странно преди година как се обясняваше, че децата учели като студенти, та пропуснахме училищвто

Това е практика предимно по специалните предмети, където не съществуват учебници. Как се очаква да им преподават? Да чакат МОН да издаде учебници, които първо няма кой да напише и второ, докато ги напише те ще бъдат вече остарели като информация. Съответно на децата се изпращат презентации, източници с информация, за да се подготвят. А това развива едно доста полезно умение да се ориентират в подбора и прилагането на точната информация.

Съвсем нормално си учат по всички общообразователни предмети.

# 479
  • Мнения: 3
Проблема с материалите относно техническото образование не е само в ТУЕС, има го и в българските и западни университети. Причината е много проста - технологиите се развиват със скорост много по-бърза от скоростта, с която държавните институции могат да формализират материала. В ТУЕС спецификата е, че освен актуален, материала трябва да е така поднесен, че човек без силен фундамент в математиката и компютърните науки да го разбере.

Част от "елитните" университети в България митигират проблема като залагат основно на теория. На практика идеята е - преподаваме ти фундаментални знания и пропускаме новостите, но отговорността се прехвърля на теб като студент да ги наваксаш, или на бизнеса, който ще трябва да инвестира още Х време в твоето развитие. Ефекта от това е, че студентите са демотивирани, а аргумента им е разбираем - "защо да уча неща, които бизнеса не изисква от мен и ме правят неконкурентноспособен на пазара на труда"? Аргумента на бизнеса е - "на мен не ми трябват теоретици, а хора, които решават реални проблеми". Това води до феномена: "завърших, но не ме взимат на работа".

В ТУЕС подхода по повечето специализирани предмети е - преподават ти се фундаменталните знания (теория) и как да я прилагаш. Имаш основата, така че да си специалист, а не занаятчия, но имаш и практическата подготовка да си полезен за бизнеса. Предизвикателство е да продадеш на учениците сухата и трудна теория като нещо готино през практическите проблеми. Това че някои ученици почват работа в 12 клас не произхожда от това че са оставени на произвола на съдбата, а че преподавателите, асоциацията, бизнеса и училището работят ръка за ръка. Доста често предходния ден съм имал проблем, който давам като пример по време на лекцията. Контролните, които давам, не се различават от задачи за интервю както в български, така и в западни компании. Проектите, които учениците правят, не отстъпват по сложност на комерсиални проекти с огромни бюджети. В този ред на мисли, смятам че училището има иновативен подход към техническото образование на фона на общата картинка в страната.

Дали има място за подобрения - със сигурност. Дали ТУЕС е правилното училище за детето - зависи, и както написах по-нагоре е свързано с елемент на риск: няма как да се предскаже, че щом детето е добро по математика или си играе на компютъра на 14 години, ще е отличен ИТ специалист след 10 години. Няма и как да се предскаже дали на детето това ще му остане основен интерес през годините. Практиката и опита обаче показват, че хората, които са започнали в по-ранна възраст са в пъти по-добри специалисти от тези, които са почнали по-късно, защото начина им на мислене е формиран от много по-ранна възраст и чисто и просто са придобили повече опит. Освен това средата е ключова за по-нататъчното развитие, както от гледна точка на контакти в сферата, така и от гледна точка на това, че учениците се бутат един друг и се развиват заедно.

Илюзия обаче е, че преподавателите изцяло могат да покрият самостоятелните усилия на учениците, или че училището е панацея и може да направи от всеки ученик успешен човек. В училището се изисква сериозна работа и учене, и тя не е за всеки. Историите за успешни мулти-милионни български ИТ фирми, които наливат милиони в държавния бюджет под формата на данъци и осигуровки, и с които политиците се хвалят по новините, не са фолклор, а са плод на дългогодишен труд на цялата екосистема - от ученика, който стъпва на прага на училището в 8 клас, до предприемача, който е създал компанията, и наел същия ученик след Х години.

Последна редакция: вт, 07 май 2024, 00:05 от arnaudoff

Общи условия

Активация на акаунт