Дисграфия

  • 3 437
  • 24
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • Всички
  • Мнения: 12 407
Здравейте. Имам първокласник, второ дете ми е. Каката е с обучителни затруднения (дислексия и дискалкулия), но малкият се развиваше чудесно. Може би поради това не забелязах или по-скоро не обърнах внимание на някои неща до сега. В първи клас, обаче се появи един сериозен проблем при писането. Първата консултация със специалист я провали, отказа да съдейства, за да бъде тестван. Насрочили сме втора. Упорит, харизматичен и много буден е, затова може би до сега умело избягва и саботира неща, при които среща затруднения.
Ще се радвам, ако някой е минал по този път и може да сподели практически опит за работа у дома с детето. Аз от своя страна вече съм говорила и с класната, и с ресурсната на каката за оказване на подкрепа в училище, за да бъде преодоляна затруднението още в началния етап докато върви ограмотяването.

Последна редакция: пн, 22 ное 2021, 19:26 от Mama Ru

# 1
  • Мнения: 29 793
Доколкото разбирам детето още не е тествано. Би трябвало първо да се определи от специалист дали наистина става въпрос за това или просто пише грозно и не му се пише като цяло. И двете са преодолими с труд, но второто е по-скоро от неразвита добре финна моторика, което се оправя с повече писане. Ако е от мързел, това също е преодолимо. Ако е дисграфия, ще трябва специализирана помощ. Първи клас е труден за всички въвлечени страни..... Вероятно всичко това го знаете, де.... Пожелавам успех на детето, на каката също, както и здрави нерви на всички.

# 2
  • Мнения: 12 407
Тестван е преди две години. Тогава освен за недоразвита фина моторика не стана въпрос за друго.
И не става въпрос просто за грознопис.

# 3
  • Мнения: 4 812
Мама Ру, какво точно те притеснява? Изписването на различни редове?

# 4
  • Мнения: 12 407
Не само. По принцип, ако не е дълга и трудна дума идентифицира звуковете, но като почне да я пише се обърква. Ако пише под диктовка, а и не само изобщо в един момент няма дума, която да се разчете, защото или не е изписал изцяло буквите, или е пропускал, или изобщо е писал някакви подобия на букви и драскулки. Отделно, че му е трудно да пише само в реда.
Тръгна много рано и добре да се развива, изпреварвал е до половин година връстниците си двигателно в някои моменти, говорно също вървеше много напред. Обаче след три години и половина като тръгна на детска постепенно премина от лява към дясна ръка. До тогава първо усвояваше нещо с лявата, а после сам се учеше с дясната. Беше нещо като амбидекстър, но лявата му беше малко по-удобната ръка. И до ден днешен допуска граматични грешки, нехарактерни за възрастта, а не е и билингв. От едногодишен упорито отказваше всякакви дейности като четене, оцветяване, мозайка, пъзел, конструктор, пластилин... Започна да реди пъзел и да играе с Лего около шестгодишен. На всичкото отгоре не само, че той не искаше да го прави, но пречеше и на кака си. Оцветява много зле, претупва всичко, което му е трудно, но е задължително. Умело прикрива, че му е трудно. Педали започна да върти чак на пет. Премина от баланс байк на колело с педали, но доста време беше нестабилен на колелото. Кака му се научи да пази равновесие на 8г на импровизиран баланс байк, след което директно премина на колело с педали и единствено й трябваха няколко опита да се научи да тръгва. Тя е с проблеми в развитието, но в момента забелязвам някои съвпадения, в това число и при слятото писане. Абсолютно по същия начин като нея слива в едно букви с еднакви елементи. Например ми прилича на леко разкрачено ш, защото втората дума я изписва наполовина.

# 5
  • София
  • Мнения: 62 595
Езиково нарушение (на почти цялата езикова система), диспраксичност, незрялост наактивното внимание, зрително-пространствени.
Да продължи да развива грубата моторика - да кара колело, да тича, да танцува и т.н.; продължавате с пъзелите и всичко, което иска ориетниране в двумерното пространство, рисуване (не оцветяване), пишете на бял лист, а не на редове (така няма как да отива на другия ред, а ще-неще, ще започне да спазва някаква линия интуитивно), правете упражнения за звуков анализ и писане на определена последователност на елементи (не букви, а графични елементи).

# 6
  • Мнения: 12 407
Андариел, двигателните ги прави, т.е катери се, тича и т.н, но тук има още един момент - има хиперподвижни стави (всички) и често губи равновесие като се засили да тича или се блъска и удря. Зрително няма проблеми и добре се ориентира, разбира езика, изпълнява указания, разбира инструкции и обяснения. Схваща много бързо, може да се изразява от съвсем малък, никога не е говорил бебешки, използваше още от 14-15-месечен правилно лице и число на глагола "Ида купа мако", "Може галя кучето?", "Пак дойдем" (в кукления театър)... На 20 месеца вече се ориентираше ляво/дясно и то, когато му се показва от човек срещу него, а гледа само един "Сънчо" по темата. Може би затова не отдадох голяма значение на някои дребни наглед неща.
Днес ми хрумна да го карам да пише думи, но всяка буква с различен цвят, за да не ги прелива. Получи се.

Класната каза, че днес в училище се е справил по-добре с писането, може би наистина вниманието му да не е устойчиво. Ще пробваме да пише с химикал, за да внимава повече като знае, че не може веднага да изтрие с гумата.

# 7
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво означава хиперподвижни стави? Това лекар ли ви го каза?
Сама пишеш за пъзелите, минаването на друг ред, писане на допълнителни елементи към буква, а в предишни постове май беше писала за писане на ръкописните б и д или нещо такова, не помня добре.

# 8
  • Мнения: 12 407
Да, за ставите съм го водила на ортопед.  Огъват се много над допустимото. Тази година е освободен по физическо и спорт заради тях, опитвам се да го предпазя от контузии. Пръстите на ръцете докторът при прегледа ги огъна без проблем на 90°. Колело си кара, малко по-трудно свикна, понякога пада и с него, но пък кара бързо и уверено. Научи се лятото и на пениборд.
Проблемите с писането ме тревожат и искам да взема мерки още в началото на първи клас да ги преодолее, а не да се успокоявам, че ще ги израсне.
Пъзели не иска да реди, не проявява интерес. За кратко е редил 1-2, но бързо му омръзна. Понякога играе с Лего, но не много. Рисува само в училище или на клуба по рисуване, сам не би се хванал, а рисува доста прилично.
Ръкописни б и д още не са учили. Кака му има обучителни затруднения. Сега е пети клас и вече учи английски, тя имаше такива проблеми там - b/d, затова беше важно тя да свикне да пише на английски ръкописно. Със смесено специфично разстройство е тя, като по-засегнато е математическото мислене (в Св. Никола е обследвана). В асоциация "Дислексия" след тестовете написаха становище за дислексия, дискалкулия и елементи на дисграфия и диспраксия. Сега обаче с малкия ситуацията е различна, макар че има някои общи неща в писането като проблеми.

Последна редакция: пт, 26 ное 2021, 22:05 от Mama Ru

# 9
  • София
  • Мнения: 62 595
Той затова не иска да реди пъзели и да играе с лего, сигурно и мозайки не иска да реди, не играе на морски шах - защото му е трудно да се ориентира. Това, че кара бързо, не може да се спре, включително като пише елементите и пише повече елементи в буквата са все свързани с вниманието, самоконтрола, също и серийно изпълнение, с колелото е въпрос на координиране и редуване.
Думите от последната снимка диктувани ли са? Приличат на преписани. Ако правилно помня, за диктовките беше писала, че му липсват части от думи, елементи от букви и др. и е разкривено.

# 10
  • Мнения: 9 898
Средният ми син пише отвратително. Не сте виждали такова нещо в 6- класник, обещавам ви. Сега и малкият е ужас. За средния ми казваше класната че има дислексия, дис... Много неща ме увещаваше, че има. Водих го на преглед, работи с логопед. Оказа се, че той МОЖЕ да пише добре, когато му вися на главата и пише в спокойна обстановка, и само когато той иска. Не е тъп, ходи по състезателна математика, справя се много добре. Но си е такъв. По успех в момента е последен в класа, но по медалите от училищните състезания, е пръв. По английски разбира и чете отлично, бих казала ниво А2-В1. Но по писане е ужас, ме може да пише думите. За мен, това е чист мързел, и той е избрал да се представя добре само за нещата, които са му интересни. Това е, и понеже е инат, няма какво да го пречупи.
А за малко успокоение, е ви покажа една от красивите странички на малкия ми син. С него работя интензивно всеки ден. И постигнахме това засега. А ако не пишем, то съвсем става зле. Но пък още от ДГ с математиката е супер. Умножава, дели, и спечели медали по състезания. Стигнах до извода, че не на всеки му се отдава всичко.

# 11
  • София
  • Мнения: 8 673
Дисграфията не означава намалени интелектуални способности. Просто мозъка не обработва информацията по стандартния начин, не изпраща и стандартнире сигнали, за да изпише детето думите.
Синът ми е с дисграфия, но има "леки конгитивни затруднения", както казва логопедът. Не следи мисълта, инструкциите, трудно прави последователни неща, задачки. Клони към ADHD. Малкото ми дете е различно, има коренна разлика в реакциите и действията им.
А мързелът е слаба мотивация, която идва от нещо. Неспособност, трудности...слаб интерес. Слабият интерес също си има причини. Аз самата винаги съм била и сега съм със симптоми на ADHD и успявам да се поставя на мястото на моето дете. Понякога нещо изглежда толкова трудно и голямо, че не знаеш от къде да го подхванеш. Аз съм си измислила компенсиращи " системи", така че да си ангажирам вниманието и да излъжа ума си, че нещо е интересно или лесно. Но детето трудно се сеща, макар да съм го хващала няколко пъти, че си измисля специални последователности, игри, така ще да напише редовете с букви.
Децата, които имат по-различно работеща нервна система, чесро са добри и прилежни в едни неща(които са им интересни) и небрежни, непаметливи за други.
Синът ми играе шах- там успява да планува ходове, да смята квадрати... Но ако трябва да напише диктовка умира от мъка.
По същия начин аз бях, но можех да пиша 10 страници литературни анализи, но и досега не мога да сметна екементарни неща по математика и не ми се учеше по този предмет. Просто не разбирах нищо, логиката ми е различна и не схващах какво  ме питат и какво искат от мен.
Вкъщи сме решили да насочваме детето според възможностите и интересите му, а другото да покрива на възможния минимум, с наша помощ или ако се наложи частни уроци, помощ от логопед.

# 12
  • София
  • Мнения: 62 595
Румка, на снимката буквите не са интегрирани като елементи в един цялостен знак - виж, че и-то се изписва всяко ченгелче отделно. Това не е точно моторно, то е "виждане" на графичния знак като отделни елементи, а не като едно цяло. Нещата ще стават по-лесни, когато започне да интегрира букви, срички и цели думи и да ги изписва "на един дъх".
Останалото е до индивидуален размах, координиране и действие на мускулите. Всеки си е различен и затова почерците ни са различни. Вниманието е друг компонент, който влияе.

# 13
  • Мнения: 9 898
Благодаря ти. Аз само се надявам да почне да пише четливо, в някакъв момент.
Имате ли впечатления, колко от децата в един клас, имат такива проблеми, в първи клас? В стаята госпожата слага тетрадки с образцово писане, на поне 4-5 дечица от класа. Но каква част от останалите деца пишат като моя, не знам

# 14
  • София
  • Мнения: 62 595
Не гледай образцовото писане на няколко деца. Нямаш нужда да сравняваш него с другите. Като родител и като възрастен и грамотен човек знаеш как трябва да изглеждат нещата. Пропуска ли букви и думи, когато пише самостоятелно или под диктовка? Гледам на снимката май са правили диктовка или е препис?

# 15
  • Мнения: 9 898
Като пише печатно под диктовка е ок.

# 16
  • София
  • Мнения: 62 595
Важното е да е вярно и да пише бързо. Въпросът е дали ще успее с по-дългите диктовки да пише бързо.

# 17
  • Мнения: 12 407
Кой клас е детето? Ако е първи клас не е нормално да пише дълги диктовки и бързо. Прави му бавни диктовки у дома. За къде да бърза? Та той още не може добре да изпише буквата, при бърза диктовка съвсем нищо няма да се чете.
Дъщеря ми вече е 6 клас, пишеше бавно у дома и не сливаше, в клас просто не успяваше да декодира и запише думата с темпото на останалите. Някъде през април чак успя да напише четлива диктовка. С по две грешки но дума, но поне се разбираше коя е думата. Във втори клас и нагоре диктовките й изкарваха положителна оценка на контролните. Все още допуска грешки, къде от невнимание къде от по-лошо правопис, но нейните затруднения са комплексни. Мисълта ми е, че при някои деца темпото е малко по-бавно, но наваксват.

# 18
  • Мнения: 29 793
Важно е да се научи да пише ръкописно. Иначе няма да смогва да записва не само диктовките, а и принципно в час. Печатното писане е прекалено бавно. Някои хора минават на изписване на някои букви печатно като по-големи при оформяне на почерка - 5-6-7 клас някъде.... Обаче основата на ръкописното изписване на буквите трябва да се усвои.
Ако детето е първи клас, все още е рано да се мисли за диктовки, все пак е едва месец от началото. Намерете от нета диктовки за първи клас, които са по няколко думи/изречения и са точно подбрани за нивото на децата.
За краснописа може да се купят помощни тетрадки с букви с точки, по които да се научи как точно се изписва. Нещо такова:



Това също е вариант за краснопис и текст едновременно....

# 19
  • София
  • Мнения: 62 595
Индивидуално е. Има случаи, в които по-бързо децата пишат печатно, а не ръкописно. Постепенно децата започват да заместват някакви ръкописни букви с печатни и до края на четвърти клас вече човек пише така, както пише - къде печатни, къде ръкописни, къде красиво, къде грозно. Лично за мен е важно да е вярно написано и да може да се чете. Ръкописът не го е спуснал Господ, че да се кълнем в него като единствено вярно решение за писане. Понякога целесъобразността е по-важна от спазването на буквата на ръкописа. Не бих придиряла на дете, което замества някои ръкописни с печатни букви. А и честно да ти кажа, дори за мен са твърде много ченгелчетата и луличките в ръкописното, много лесно се бърка броят им в букви като П и Т, И и Ц и Щ.
Но това са неща, които решават родителите.

# 20
  • Мнения: 9 898
Благодаря ви, момичета. Точно такава тетрадка за упражнение купих в петък.
Опасявам се, че май не случихме на класна. У дома се упражнявахме в едната тетрадка с тесни и широки редове, и по мое мнение на конкретната буква постигнахме успех (голямо Н). Започна да я изписва симетрично, без да излиза от редовете. А днес видях, че госпожата е върнала тетрадката, задраскала е страницата и писала да не пишем домашни, които не им е давала. Ами...тъй ли се мотивира дете?
Но, както и да е. Ще се упражняваме, вярвам, че ще успеем. Вероятно трябва да си направя някакъв график на работата, да го вземам, примерно, два пъти седмично на обед, за да имаме време за писане. Защото то отнема много време да си почине, и да почнем да пишем. Не знам как и дали ще успея, защото сега ни е много натоварено. Но само чрез упорити упражнения ще постигнем успех

# 21
  • Мнения: 12 407
Румка , само гледай да не предозираш упражненията, за да не намрази писането изобщо. Майка ми като не харесваше нещо ме караше да преписвам цели листи че и тетрадки. Пишех и ревях, а ръката ми се схващаше от напрежението. В резултат намразих писането за години напред.

# 22
  • Мнения: 3 464
А защо е важно да се научи да пише ръкописно?
Не че "нашето е най -доброто" но в много страни вече децата не учат да пишат ръкописно, а пишат възможно най-опростения вариянт на всяка буква и не им вреди.

# 23
  • Мнения: 29 793
Аз лично смятам ръкописното писане за бързо и лесно, за разлика от изписването на отделни букви в печатен шрифт. Според мен. Иначе всеки може да учи детето си, както иска и смята за правилно.

# 24
  • Мнения: 9 898
Здравейте, и аз мисля, че ръкописното е по-бързо. Инак трудно ще успява с темпото в по-големите класове

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт