Професия учител - 13

  • 56 796
  • 741
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 1
Здравейте! Като млад преподавател и класен ръководител следя темата с интерес и съм безкрайно благодарна за всичко научено.

Днес обаче ще пиша за пръв път, за жалост по неприятен повод.

Преди дни бях свикана на среща с ръководството на нашата институция по повод анонимен сигнал/жалба (по време на срещата беше наречен с тези две думи и не съм убедена дали има разлика от правна гледна точка), в която са написани редица неща, които за  жалост (и мое щастие) са много далеч от истината така както са написани. Обвинения, че подхождам с неуважение към колеги, към ученици, че уронвам моралното развитие на децата с това, че съм казала неща, които не съм казала, неща извадени от контекста (иванчо пита " госпожо какво мислите за последите събития около Майчето Манолова и Фъндъчката?", аз казвам "Мисля, че е излишен коментар по темата. За 'майчето манолова' и 'фъндъчката' (във въздушни скоби саркастично) нямам намерение да водя разговор в часа си. И хоп госпожата обсъжда "фъндъчката" в часа) или че съм била казала, че съм била двойкаджийка в училище(нещо, което дори не е вярно, хаха, завърших гимназия със златен медал за успех; казаното от мен беше нещо от рода на: "Двойката не е причина за демотивация. Ученето е процес и не винаги всичко е перфектно. В подготвителен клас и аз съм имала двойки, но това е знак, че нещо трябва да се промени, дали вашето отношение към предмета или начинът на учене, не знам. Вие сами ще разберете с времето и ще получите съответното възнаграждение. ") Била съм споделила, че на рождения си ден, ще съм пияна от обяд- нещо, което чисто технически не е вярно, тъй като от септември месец подлежа на лечение с медикаменти, несъвместими с алкохол. Какви ли не упреци, включително че съм по-млада отколкото съм, както и че не съм завършила, а все още уча, все неща, които са неверни. Поради ковид ситуацията все още не е намерен явно моментът да се направи церемонията за връчване на дипломи, но технически погледнато съм завършила с педагогически профил с отлична диплома.

Сигналът/Жалбата е анонимна. Ясно е, че всеки може да каже всичко. По-скоро ме притеснява фактът, че ръководството подхожда към ситуацията сякаш всичко описано е на 100% истина, а при опит да се изкажа бях "срязвана".  Днес получих Покана за "обяснения" по дадени точки свързани с методиката на работа и атмосферата на общуване в часовете ми. Всичко окей, но предвид че във въпросните обяснения по тези две конкретни точкиняма как да кажа каквото и да е било по "обвиненията", значи ли това че ще пиша обяснения просто защото такава е процедурата и съответно ще понеса последствия от ситуацията без значение какво ще напиша?!

Възможно ли е заради нечии твърдения без никаква почва и доказателство да отнеса уволнение, предупреждение за уволнение или финансови санкции?!

Изключително болно и обидно ми е. Преди години реших, че ще бъда учител, защото наистина искам и го правя с цялата си любов и сърце от ден едно...След гимназията бях приета в наистина престижни унивеситети в Англия и реших да оставя всичко и да се закостя с тази сравнително нископлатена работа в името на децата и знанието. Работя от тъмно до тъмно БУКВАЛНО, за да може всичко да е изрядно. Толкова родители ми се свързаха с мен за да ми благодарят за усилията и времето, които влагам, и да ми кажат колко голям напредък виждат в децата си. И аз се чувствам толкова удовлетворена от това... Децата са чудесни, стараят се толкова много и успехите им на състезания и олимпиади са наистина видими. А това ми подейства толкова демотивиращо... Укора, по законов ред или не, няма да има друг ефект, различен от обида.
Още по-обидното е, че ще по понеса заради анонимен сигнал. Т.е БУКВАЛНО всеки може да каже всичко. Съвсем склонна съм да вярвам, че това е родител на някого от по-слабите ученици(именно техните родители живеят с мисълта, че децата им са неприкосновени)... Теоретично погледнато може да е съседът, когото помолих да не използва бормашина по време на часовете ми онлайн, хаха.

Наистина се чувствам в патова ситуация, в която няма какво да направя, за да се защитя (ходи обяснявай, че не си казал нещо) от човек, който дори не се е представил, предвид че неговата дума просто пристига в писмо от министерство, а моята е просто на един млад учител, останал в България, за да преподава.... Започвам да си мисля "За целия този цирк ли беше всичко и за него ли хабя толкова безмерно много усилия и нерви?"

Много бих се радвала да чуя вашето мнение за ситуацията!

# 46
  • Майничка
  • Мнения: 12 605
Не разбрах, сигналът е подаден към МОН и препратен към училището или е подаден директно към училището?
При всички положения, ръководството е длъжно да поиска обяснения. Вие обаче си пишете нещата така, както са, без да влизате в конкретика "той каза, аз казах". Не сте коментирали политически или обществени личности в часа си, не сте казвали, че сте били двойкаджийка, нито че сте пияна от сутринта, това обективно Ви е невъзможно. Преподавате по програмата, утвърдена от МОН и постиженията на учениците го доказват, атмосферата в часовете Ви е нормална (да заповядат и да се уверят).
Запазвате копие от заповедта за обяснения и от Вашите такива. Ако се притеснявате, може да се консултирате юрист на профсъюзите или към независим такъв.

Последна редакция: ср, 26 яну 2022, 16:59 от gargamela

# 47
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
В такъв случай аз бих отказала да пиша обяснения и бух се обърнала към адвокат. Поне бих поискала съвет и защита от синдикат.
В момента водя дело срещу самозабравил се директор, която много си беше повярвала до степен да си позволи да пише неверни неща за мен и това да урони моя престиж, достойнство, дори и можех да загубя работата си.

# 48
  • Бургас
  • Мнения: 1 987
Правилно те посъветваха "Пази си всичко написано , и от двете страни"  .Наистина, длъжни са "да обърнат внимание" на всеки сигнал, дори и анонимен, но е важно ти какво ще отговориш. През годините ще ти се случват различни перверзни истории.Трудно е да се "отръскаш" от тях и да не им обръщаш внимание. Дано имаш близък човек до теб, на когото да се опреш, да споделиш и да те окуражава.
Скрит текст:
Имах случай, когато директорката ме повика и ми поиска писмени обяснения, защо на ХХХ съм писала 3, след като той бил приет с медицинско в езиковата гимназия, а не с конкурса като всички деца. Той, явно, трябвало да има 2.  Той беше дете на медицинската сестра в училищто и аз първоначално си помислих, че атаката е насочена към нея. Но, това ме накара да поискам справка от всички класни във випуска кои ученици са приети по този начин. Оказа се, че сред всичките шест деца, има такива с оценки 4, 5, 6. Това си беше част от отговора. Примера го давам , за да споделя, че не бива да очакваш перфектни отношения в колектива .
И учителите са хора като всички останали и трябва да приемеш, че и сред тях има лоши хора. Ще чуваш небивалици за себе си, но ако ти личи , че се дразниш и тормозиш, това ще ги окуражи. За теб трябва да е важно написаното, а какво ще си приказвате на четири очи с ръководството- няма значение. Може напрежението да стихне, може да ескалира- зависи от амбициите на недоброжелателите. Не е решение да си търсиш друго училище с надеждата , че там нещата ще са по-стока. Трудно се маха учител , ако е на постоянен договор.
Както те е посъветвала Лиляна, можеш да се обърнеш към адвокат, но първоначално нещата изглеждат като учителски простотии и тормоз . Ако са ти поискали писмени обяснения, си длъжна да ги напишеш. Ако директорът е решил да те наказва, той е длъжен да ти поиска обяснения, и ако е тарикат, ще ги поиска писмено, за да си върже гащите. Но едва ако те накаже с по-сериозно дисциплинарно наказание, тогава може да търсиш адвокат, защото наказанието може да го отмени само този, който го е заповядал, или съда. Не се обезкуражавай.

# 49
  • Мнения: 885
Здравейте,
В момента работя като библиотекар, но обмислям да си довърша първото висше образование като магистратура (Приложна лингвистика) и да придобия учителска правоспособност. Искам да имам и резервен вариант.
Има ли вероятност да ми се признае трудовият стаж като библиотекар, ако евентуално бъда назначена като учител?
Сегашното ми образование е строго профилирано, само за библиотекар. Работила съм и на други места, в областта на туризма.
Благодаря ви!

# 50
  • Бургас
  • Мнения: 3 593
mishi.6, на срочен договор ли сте, възможно ли е да Ви "търсят цаката"? Нещата, които са представени, изглежда са били известни на учениците само, да не си писала много двойки? Joy  Другият вариант е, родител или учител, "да работи" заедно с учениците с цел да се "оваканти" мястото...Може дори самото ръководство да има пръст, бъдете предпазлива и много премерена в приказките, дори и пред колеги, които чувствате близки, както и незапознати с казуса.

# 51
  • Добрич
  • Мнения: 5 458
mishi.6, дадоха ли Ви екземпляр от "жалбата"?
Би трябвало да Ви предоставят ( на хартия или по  e-mail) в какво Ви обвиняват, за да можете, да се защитите точка по точка.

Щом са Ви " срязали" , може би не са добронамерени в ситуацията и консултация с адвокат, ще Ви бъде от полза.

Интересно е, че са описани подробности от разговори, които предполагам са проведени в часовете. Едва ли колега стои и подслушва зад вратата ( неведнъж при това). Може би разпитва учениците или родител разпитва.

Струва си да опровергаете писмено всички обвинения едно по едно (с входящ номер), но адвокат може да Ви помогне как да изложите всичко така, че да бъде максимално във Ваша полза.

Желая Ви успех!

mar4ela, стажът, като библиотекар няма как да бъде признат за педагогически.

# 52
  • Бургас
  • Мнения: 1 987
mishi.6, при всички случаи, цитатите са извадени от контекста. Мисля, че няма нужда да описваш подробно :
А каза"....
Б каза:...
Аз казах:...
 Да си ги доказват твърденията със свидетели, ако им стиска на свидетелите.  Може би и камери имате включени, а пък ако не са ги били включили- да са!
Аман от дребни интригантски душици.

# 53
  • Мнения: 885
Вела, и аз така разбрах от прочетените по-назад теми, но реших все пак да попитам. Вие сте по-компетентни от мен в случая. Благодаря Ви!
Мishi.6, успех ! Всичко да се нареди по най-добрия за Вас начин!

# 54
  • European Union
  • Мнения: 1 408
Не знам колко са големи учениците, но е възможно всичко да идва от тях. Не знам защо мислите, че може да е само родител или учител.
Моите наблюдения са, че в "елитните" училища се пишат много повече жалби. В т.нар. "селски" училища се диша една идея по-спокойно.
Освен това ми се струва, че ръководството е длъжно да обърне внимание на сигнал, който е подписан с името на родителя. Анонимни сигнали спокойно могат да се пренебрегнат.

# 55
  • Бургас
  • Мнения: 1 987
Това ,че и анонимните сигнали са длъжни да се проверяват, ми беше казала колежка, която е била няколко години в Инспектората . Дали са се променили нещата сега, не знам. Но си мисля, че при анонимни оплаквания, наистина директорът откликва по свое желание. С това колективът му се вмирисва от главата, както казва народната приказка.

# 56
  • Мнения: 415
Това ,че и анонимните сигнали са длъжни да се проверяват, ми беше казала колежка, която е била няколко години в Инспектората . Дали са се променили нещата сега, не знам. Но си мисля, че при анонимни оплаквания, наистина директорът откликва по свое желание. С това колективът му се вмирисва от главата, както казва народната приказка.

В началото на учебната година избираме  "Етична комисия". Тя си има правилник и в този правилник, освен всичко друго, пише, че комисията разглежда жалби и сигнали, но не е длъжна да разглежда анонимните такива. Проверете дали имате такава комисия в училище и мисля, че ако в нея влизат добронамерени колеги, може би ще ви бъде спестен целия този кошмар с обясненията.

# 57
  • София
  • Мнения: 1 740
Здравейте, може ли да попитам защо декларацията по чл. 220, ал. 3 от ЗПУО е написана в минало време? Ако човек сега започва работа, защо трябва да декларира, че миналата година не е обучавал свои ученици срещу заплащане? Та те тогава не са му били ученици! Имате ли идея как се попълва такава декларация при започване на работа?

# 58
  • Sliven
  • Мнения: 250
Здравейте! Изключително ми е приятно да се включа за първи, надявам се и не за последен път в темата. Считано от 7 февруари ще започна работа в училище със 100% дечица от ромски произход в подготвителната група. Това е нещо съвсем ново за мен и различно от досегашната ми работа като счетоводител. Преквалифицирах се преди година и с голямо желание и нетърпение търсих работа и се явявах на безброй интервюта, като най-накрая се случи. Изключително щастлива съм, но и също толкова развълнувана и притеснена с новото начало. Моля за всякакви съвети за работа и подход с тези 6 годишни дечица. По думите на директорката работата ще е колкото с децата, толкова повече и с родителите им (в което и аз съм убедена). Някои от тях не знаят и не разбират български. Ще имаме и езикова бариера. Та съвети и "акъли" всякакви ще са ми от полза от професионалисти, като всички вас тук Blush

# 59
  • Мнения: 3 640
Здравей!
Това за мен е първа учебна година като учител и твоето чувство ми е много познато. Моят съвет не е свързан с учениците или с родителите, а с колегите. Внимавай с тях! Внимавай какво говориш. Съветвам те даже въобще да не говориш в учителската стая или минимално с хора, в които си сигурна.
В нашето училище постоянно и всички се клюкалят пред шефа и са ужасни групички, отбори ... нещо като 5. клас в училище. 😉 Не си мисли, че всички ще ти помогнат ... както ти обясняват нещо, защото нали си нова и после внимавай да не чуеш, че нищо не разбираш и не ставаш за тая работа. 😉 Това са истински реални случки от моето училище, а не ля-ля. Не съм вярвала, че някога ще го кажа, но много често лицемерието е начин да оцелееш в прословутата учителската стая.

Пожелавам ти твоят колектив да е различен, защото учениците се сменят лоши или добри, но колегите си остават. Злобата също.

Общи условия

Активация на акаунт