Шестокласници 2022/2023 - Тема 1

  • 36 041
  • 749
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 29 446
Нормално е. Всички искат игра и телевизия.....

Ако иска да се занимава с математика, само училищният материал не е достатъчен. Задължително трябват допълнителни занимания, най-малкото решаване на задачи от минали състезания.

# 16
  • Мнения: 512
Моята девойка днес е на Областен кръг по география, чак ме изуми Simple Smile

Иначе завърши първия срок с пълен отличен.
Щастлива е, че треньорката по волейбол препоръча да ходи по 3 пъти на тренировки, защото напредвала много бързо.

По КМИТ започват темата Компютърно моделиране, за Paint им даваха интересни задачи, които прави с удоволствие. Не ги ограничиха да ползват само Paint, бяха им показали Paint 3D, тя рисува с Krita на графичния таблет.

В 5. клас Excel/Електронни таблици в задължителната програма e към края на годината, заложено е само запознаване с 1-2 урока, не знам как има учители, които са успели да вземат Компютърно моделиране и Текстообработка и вече са към края.

Маmа Ru, действащите учебници по ИТ на Просвета са с менюта на български - такова беше изискванието едно време. Ето връзка към учебника, изисква регистрация - https://bg.e-prosveta.bg/free-content/e-readable/105/131/ebook?page=1
Новите по КМИТ, които ще се ползват от следващата година вече са с менюта на английски и екрани от Office 2016.

# 17
  • Мнения: 12 110
Ето за това говоря



Не разбирам какъв е този зор в масова паралелка децата да работят с програмите на английски, когато ги има на български? На мен всички програми на лаптопа са ми с менюта на български и съм забравила английските наименования. Докато програмите бяха на английски, бях се научила да се ориентирам в графичното изображение или с набора букви и по мястото къде какво действие се изисква, но отдавна съм ги забравила, а и никога не съм знаела как точно звучат, понеже не съм с английски. Обаче госпожата, а и когато мен ме обучаваха в тези учителски квалификационни курсове менютата на Айтитата са на английски и за мен е много объркващ този българо-английски. При това те щракат на бързо из екрана и става мазало. Трябва ми нещо като елементарен речник команди и инструменти на английски и българското им съответствие.

Последна редакция: сб, 26 фев 2022, 10:19 от Mama Ru

# 18
  • Мнения: 1 207
Аз съм на малко по-друго мнение относно подготовката за състезания от първи клас, и по-специално за Кенгуруто. За първи клас трябва най-вече децата да четат добре, за да нямат затруднения с разбирането на задачите и вместването във времето. Мисля, че предварителната подготовка е излишна, даже може да им попречи донякъде. Детският мозък интерпретира задачите по друг начин и съответно "вижда" решения, много по-лесни и логични, отколкото ще са тези на възрастния. Ако предварително е изрешило задачите от предишни състезания, детето вече ще се опитва да открива модели и да ги решава по подобен начин и това донякъде ще му попречи на интуитивното откриване на много по-лесно решение.
Моята дъщеря се яви в първи клас на ЕК без никаква подготовка и без да познава формата дори - класната им беше преценила, че може да се пробва. Изкара близо 80 точки. Следващите години беше с доста по-ниски резултати. Наши близки бяха решили да подготвят детето, като бяха решили всички предишни състезания, но в крайна сметка на истинското състезание изкара много нисък резултат - около 30-ина точки. Все си мисля, че ако бяха я оставили да се яви просто така, щеше да се справи по-добре.
Това специално за първи клас, за втори, а още повече за трети клас стават много по-трудни задачите и подготовката и решаването на типове задачи вече има смисъл - може би от 3-4 клас нататък вече почва да става ясно дали детето наистина има математическо мислене и талант. На дъщеря ми специално вече в 3-ти клас ѝ беше доста по-трудно и резултатите ѝ по състезанията далеч не бяха впечатляващи.

# 19
  • Мнения: 29 446
В общия случай по-добре подготвените деца се представят по-добре.

Всеки си знае, разбира се, но знанията идват с учене и упражнения, не се пръкват от само себе си в главата на детето.

# 20
  • Мнения: 1 207
Естествено, че трябва да учат, за да имат знания. Никъде не твърдя обратното.
Писала съм конкретно за състезанията и съвсем конкретно за първи клас. Задачите са адаптирани точно за тяхната възраст и специално на Кенгуруто са много интересни и направени така, че да провокират логиката и любопитството им. Определено смятам, че целенасочена подготовка още от първи клас е по-скоро вредна и много натоварва с очаквания, а оттам и разочарованието ще е по-голямо, ако се окаже, че не се справят.
Както и по-горе писах - от втори клас е по-друго - вече имат някаква "база" с математически познания, а и на тази възраст всяка година е от значение - има разлика дори при деца, родени в началото и края на годината. Та тогава вече подготовката си е нужна и полезна за състезанията - самите задачи също стават доста по-трудни.

# 21
  • София
  • Мнения: 6 562
Да ви следя.

# 22
  • Мнения: 12 110
Момичета, помагайте. Петокласничката е на "Проста лихва". Госпожата им я дава с формули, но е трудно за детето. Обяснявам я простичко. Учат по учебника на изд. Архимед. Днес купих учебна тетрадка към учебника, защото там задачите са по-леки отколкото в сборника. Затрудних се на последната задача. Т.е аз знам колко е отговорът, но не мога да дам решение.
Задачата е следната:
Бизнесмен внесъл в банката определена сума пари при проста годишна лихва от 2%. След 5 години влогът нараснал на 55000лв. Колко пари е внесъл?[/b]
Някакви идеи като за дете, което изобщо не може да проумее що е то лихва? Формулите не ми вършат работа. Търся простичко решение.

# 23
  • Мнения: 29 446
Първо ѝ обясни, че при простата лихва се олихвява само началната сума. Примерно ако парите са 1000 лв., а лихвеният процент е 2%, то всяка година лихвата ще е в размер на 1000*2%=20 лв. За всички години, да речем 10 г., все ще е 20 лв., но, ако не се тегли, тя ще се натрупа в сметката и ще стане 1000 + 20*10=1200 лв общо.

За задачата: Ако парите са Х, то

Х+5*(Х*2%)=55000 лв
Х+5*(Х*2/100)=55000
Х+Х/10=55000
11Х=550000
Х= 50000 лв.

Прави си проверка:

50000 + 5*50000*2%=50000+5*1000=55000 лв

Без формула не знам как ще стане.

# 24
  • Мнения: 12 110
Нещо не разбирам. Как
х + х * 1/10 се превърна в х + 10х?
11х=55 000
х=5 000 лв лихва и от там намира, че 55 000 - 5 000= 50 000 внесени.
Обаче не стигам до 11х 🤔
А аз знам какво е лихва и й го казах, ама тя не може да го проумее. Говорим за дете с дислексия и дискалкулия, като именно математическото мислене е по-силно засегнато от там много прости за други неща, за нея са непонятни. Парите са нещо, което не разбира, въпреки че пазарува. Знае, че 4,50 е по-малко от 5лв, но никога не е сигурна ще й стигнат ли парите, когато я пратя да купи нещо, особено ако не е само едно. Докато брат й от 6-годишен пресмята колко време остава до определен час, колко ресто ще върнат и т.н. Петокласничката ми не разбира и какво означава да ми развали пари. Колкото и да обяснявам, взема банкнотата, но се разстройва като трябва да даде в замяна дребните пари, защото мисли, че й вземам парите. Много е трудно да обясниш каквото и да било при това положение, особено нещо толкова абстрактно.

# 25
  • Мнения: 29 446
Х+5*(Х*2%)=55000 лв
Х+5*(Х*2/100)=55000 - тук 5*х*2/100 става 5*2=10х/100=х/10

или х+х/10=55 000 лв, после се привежда под общ знаменател 10 (може да го обясните, че се умножават всички събираеми с 10), или

10х+х= 550 000 лв

от там:

11Х=550000
Х= 50000 лв.

В случая Х е основната сума, а лихвата е Х*2%.

За съжаление математиката е формули и трудно се обяснява без такива. Не знам как би могло да се представи без уравнение......Дано да успеете.

# 26
  • Мнения: 12 110
Имам предвид, че на тях им го дадоха с някакви икономически формули.

Аз такова нещо никога не съм учила, а предишни години беше в материала по математика в гимназиалния курс. Сега в пети клас ми дойде като гръм от ясно небе. А следващите уроци са някакви таблици и диаграми и пиктограми. По 1 урок на тема и после тест на дроби.

# 27
  • Мнения: 1 207
Mama Ru, пробвахте ли с някои от видео уроците? Тук намерих урок, в който ми се струва, че е обяснено разбираемо (като изключим, че гласът на дикторката е малко дразнещ) :
https://www.youtube.com/watch?v=uKPkRqZvBe4
Аз се сещам, че преди 100 години, когато кандидатствах за ЕГ Blush, на изпита ни се падна задача с капитализирана лихва, а ние изобщо не бяхме учили за такава. Дали изобщо не е било в учебния план, или е било пропуск на нашия преподавател (макар той да беше много стриктен), все още не съм напълно сигурна. Тогава се досетих за какво става въпрос, но в първия момент за малко да блокирам от притеснение.
Та, мисля, че за специално за проста лихва трябва да сме учили още в прогимназиалния етап.

Последна редакция: вт, 01 мар 2022, 14:30 от Lúthien

# 28
  • Мнения: 12 110
Не съм пускала видеоуроци, но ще ги погледна и тях.
Лихва учат в гимназиален курс отново.
На НВО в 7-и клас ще е с ресурсен, ама и той колко ще може да насочи не се знае. Това да й е проблемът. Днес смята среден успех по предмети в някакви таблици. Това правят класните в училище, ама ... Чудя се с какво ги занимават в пети клас.

# 29
  • Мнения: 38
Здравейте! Някой знае ли откъде мога да сваля тези или подобни на тях тестове по български език?

Общи условия

Активация на акаунт