Шестокласници 2022/2023 - Тема 1

  • 36 164
  • 749
  •   1
Отговори
# 675
  • Мнения: 29 913
Не мисля, че е така. Някои и на 20 не знаят какво искат, камоли на 12. Повечето момчета искат да се занимават с компютри, повлияни от игрите. Нито знаят какво е програмиране, нито колко е трудно,  какво остава да преценят дали ще са щастливи.
Важи за всяка професия.
Според мен ролята на родителите и учителите е да открият в какво е добро детето и да го насочат натам. Щастието ще дойде, когато може да си плати сметките и да си гледа семейството.

# 676
  • Мнения: 6 426
Аз мисля точно обратното. Децата, които от рано знаят какво искат- като го получат често се чувстват излъгани, защото са градили дълги години детска, илюзорна и разкрасена представа за желаното, а като го имат - приземяват се и виждат лошите му страни, за които не са си давали сметка по време на унеса. Познавам такива порастнали.

# 677
  • Мнения: 3 619
Според мен мислите еднакво. И смятам, че е по- добре да има повече хуманитарни гимназии с изучаване на общообразователни предмети, а не тясно профилиране. Например в моя град тази година в МГ, в която бяха открити 6 паралелки се е влизало и с бал 240. А в хуманитарната гимназия с 2 паралелки мин бал 350. Както каза една позната, синът ми се изложи на НВО по мат и влезе в МГ- то! Звучи като виц, но е  истина.

Последна редакция: нд, 02 окт 2022, 09:59 от laurentin

# 678
  • Мнения: 6 426
Това обаче важи само в частен случай, както е при вас. За София би било пълен нонсенс.

# 679
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 7 376
В 11 и 12 клас вече всички профилират. Общообразователните се учат до 10 клас.

# 680
  • Мнения: 12 494
За да бъде едно училище елитно, трябва да се влиза с висок бал, т.е трудно и така се отсяват най-можещите и мотивираните, съответно се работи на високо ниво. Обаче за целта трябва да има конкуренция за това училище. Ако в града на Лорентин, да кажем от 1000 седмокласници има 200 ч, желаещи за МГ, то няма гаранция, че всичките 200 ще са с бал над 400-450. Т.е ще има ученици и със 250, които може да се класират, защото винаги има такива, които се надяват на невъзможното - изкарало 146 бал, ама иска МГ. 6 паралелки по 26 ученици МГ са едно в град с 350 000 жители и друго в град с 1 000 000 или 100 000.
Има и регионални дадености, например в Сандански и Петрич Земеделска гимназия може да е елитна, ако има интерес към нея от силни ученици, докато в моя град едва оцелява с тройкаджии.
В Бургас има езикова гимназия с руски език, която тази година е приела 4 или 5 класа с първи чужд руски, докато в моя град имаше 13 места. Ако бяха обявили 4 паралелки с този език просто нямаше да има такъв интерес и да се напълнят с добри ученици.
В град със 140000 жители МГ, три езикови гимназии, една хуманитарна (елитна) + 2-3 професионални гимназии, които се радват на интерес и балове 300-400 средно, то какво остава за останалите десетина +?

# 681
  • Мнения: 3 619
И стигаме до РУО, или който там определя вид и брой паралелки и гимназии. Ние сме град със 70000 жители, много голяма област, но пък и много бедна. Да си кажем право, едва ли децата са много способни по мат. Така че 6 паралелки МГ едва ли са уместни. То срамота да приемаш деца с трудности по мат да учат МГ.

# 682
  • Мнения: 29 913
Приемът в различни паралелки се определя на база завършващи деца от дадения набор.
Ако за София са 10 паралелки (примерно), то за Бургас ще са 5, а за Враца максимум 2. Та има различие.

# 683
  • Мнения: 12 494
За Русе, при средно 1000 деца +/-, има 5 паралелки прием в МГ или 4, но не са по-малко. Преди няколко години като им орязаха една паралелка, то не бяха протести, не бе чудо. Приемът е с бал над 400, но не е и като в София.

# 684
  • Мнения: 1 254
Ами, това е заради прословутите делегирани бюджети - най-голямата глупост, сътворена в образованието, според мен.

# 685
  • Sofia
  • Мнения: 4 471
Вид и брой паралелки заявяват самите училища, РУО ги одобрява. Поне аз съм останала с такова впечатление, защото ние на съвет в началото на втори срок (мисля) обсъждаме и гласуваме план-прием за следващата година. Това е на база опит от предходни години - към коя паралелка е имало голям интерес, коя не се е осъществила, а също и с какви преподаватели разполага училището.

# 686
  • Мнения: 12 494
Точно така е. Обаче и РУО могат да одобрят или не заявките. При нас точно така правят от години - орязаха от тук от там по една паралелка на някои гимназии така насочиха част от учениците към други.
Спомням си, че преди 2-3 години тук, в бг мама, в тема за образованието имахме спор по този въпрос доколко е редно РУО да реагира план-приема и дали е полезно МГ да приема и по-слаби ученици, само и само да запази броя паралелки от времето, когато градът е бил двойно по-голям.

# 687
  • European Union
  • Мнения: 1 429
РУО предварително заявява на директорите колко паралелки ще одобри и какви трябва да бъдат. А педагогическият съвет на училището просто се съобразява със заръките на РУО.

В последните години има голям натиск на замяна на профилираните паралелки с професионални такива и то със СТЕМ насоченост. Затова много родители си мислят, че записват детето в местната "хуманитарна" гимназия, а то се оказва записано в професионална паралелка, в някаква напълно измислена специалност.

Знам, че няма да ми повярвате, но има огромен процент родители (не от малцинствата), които не знаят какво учат децата им. Нямат представа от профили и професии. Случва се дори да не знаят в кое училище е детето.

# 688
  • Мнения: 4 190
Извинявам се за вероятно много глупавия въпрос, паралелките в училищата по изкуства, които не са под шапката на МОН, професионални ли се водят? Рових, четох, но не успях да разбера.

# 689
  • Мнения: X
От няколко години една от целите при планиране на ДПП е повишаване на дела на приетите в VIII клас ученици в професионални гимназии и в паралелки с професионална подготовка, както и увеличаване на приема в СТЕМ паралелки, което в голямата си част е същото, тъй като СТЕМ профилите са четири, а СТЕМ професиите - над 200. По тази причина все повече профилирани гимназии, а и СУ заменят доскорошните си профилирани паралелки с професионални, за да запазят бройката. Проектите на ДПП обикновено се утвърждават без изменения или с малки такива ( понякога има и допълнения). Просто пазарлъците се водят преди училищата да подадат заявките. МОН изпраща указания за изготвяне на предложенията, РУО изготвя прогнозни целеви стойности, има срещи с директорите...

Да, паралелките в училищата по изкуствата са професионални.

Общи условия

Активация на акаунт