Православието като начин на живот - 9

  • 38 991
  • 672
  •   1
Отговори
  • на БАНановите плантации в БАНгладеш
  • Мнения: 218

Отче наш, Който си на небесата! Да се свети Твоето име;
да дойде Твоето царство; да бъде Твоята воля, както на небето, тъй и на земята;
насъщния ни хляб дай ни днес;
и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на длъжниците си;
и не въведи нас в изкушение, но избави ни от лукавия; защото Твое е царството, и силата, и славата вовеки. Амин.



Основните истини на Православната Църква са изложени накратко в Никейския символ, който са съставили и издали двата Вселенски събора - в Никея (325 г.) и в Цариград (381 г.). Той гласи:

1. Вярвам в един Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и на земята, на всичко видимо и невидимо.

2. И в един Господ Иисус Христос, Сина Божи, Единородния, Който е роден от Отца преди всички векове: Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен, роден, несътворен, единосъщен с Отца, и чрез Когото всичко е станало;

3. Който заради нас човеците, и заради нашето спасение слезе от небесата и се въплъти от Дух Светий и Дева Мария, и стана човек;

4. и бе разпнат за нас при Понтия Пилата, и страда, и бе погребан;

5. и възкръсна в третия ден, според Писанията;

6. и се възнесе на небесата, и седи отдясно на Отца;

7. и пак ще дойде със слава да съди живи и мъртви и царството Му не ще има край.

8. И в Светия Дух, Господа, Животворящия, Който от Отца изхожда, Комуто се покланяме и Го славим наравно с Отца и Сина, и Който е говорил чрез пророците.

9. В една, света, съборна и апостолска Църква.

10. Изповядвам едно кръщение за опрощаване на греховете.

11. Чакам възкресение на мъртвите

12. и живот в бъдещия век! Амин.



Здравейте,
Тук е мястото, където да си говорим за онова, което ни терзае, да укрепваме вярата си и да си помагаме.



Полезни статии:
Герои на една евангелска драма
Същност на греха, видове грехове и порочни състояния, борба с греха
Утешение в скърби
Поучения на стареца Ефрем Филотейски за осъждането
Многословие, празнословие, любопитство - трябва да се скролне
Поучения на стареца Ефрем Филотейски за безмълвието и празнословието
Духовен старец
Изборът на духовен отец или за духовността като отговорност
 Молитвени колебания
Постите в Православната църква
Духовната борба на Великия пост
Не бива да лъжем, авва Доротей
Да не осъждаме строго ближните; как да преодолеем тази склонност
 Животът на егото
Стокхолмският ни синдром
Размисли, посветени на православието
Безмълвието – очистващо начало, писмо на св. Василий Велики до с … Григорий Богослов
Бог ще говори в сърцето ти, когато си готов
Част от книгата "Откровени разкази на един странник пред не … уховен отец"
За мъката по „изгубения” Господ и радостта от Неговото Всеприсъствие
Живот след смъртта
Екстрасенсите. Произход и същност. Православният възглед - част 3
 Панахида за врачка или празник на сатаната
Ванга и Христовият кръст
Кратко ръководство за изучаване на православното богослужение
Становище на Св. Синод на БПЦ относно Концепцията за въвеждане н … лгарското училище
На път за Дамаск
Монах проповядва и чрез фейсбук, живее сред хората
Духовният живот е като изкачване на висок връх - в един момент туризмът свършва
 Как да се държим в църква
Църковен календар

Интервюта, филми:
Покаяние и прошка
Брак и монашество
Православие и психотерапия
Вяра и чудо
Асистирана репродукция
Икона и религиозно изкуство
Книгата на книгите
Филм за Св. Божествена Литургия
Азбука на православието
Загриженост за децата, старецът Гавриил Светогорец
 Старецът Тадей 1 част
Старецът Тадей 2 част
Старецът Тадей 3 част
Старецът Тадей 4 част
Къде е истината - интервю с Клаус Кенет
 Какво е това?

Интересни:
Православен молитвослов
Православен блог Добротолюбие
Блог „Православна библиотека” с много електронни книги
Сайт на Пловдивска Света Митрополия
Сайт с местонахождение и кратка история на манастирите в България

Книги:
Книги за слушане
Ще видим Бога както си е, архим. Софроний
Тълкувание на Евангелието от Матея, Св. Иоан Златоуст
Учебник по вероучение на Елин Пелин
Стремеж към съвършенство, Свети Никодим Светогорец
Писма до духовните чеда, иг. Никон Воробьов
Гибелни суеверия и секти
Чудеса на православната вяра
Суеверия сред днешните християни
Православна беседа- електронна библиотека
Православни електронни книги в четири формата (pdf, epub, mobi, exe)
Тук можете да четете книгите на стареца Паисий
Вражда и помирение
Гордост и смирение
Блогът на Велик Дунчев с книги за теглене
Беседи от митрополит Атанасий Лимасолски

Песнопения:
http://www.youtube.com/watch?v=RwFYUJb03d0
http://www.youtube.com/watch?v=KpwOJlLa_SY

Православни сайтове:

Сайтът на патриаршията
http://www.pravoslavieto.com/
http://pravoslaven-sviat.org/
https://pravoslavenhram.com/
http://dveri.bg/
https://www.pravmladeji.org/
http://www.pravoslavie.bg/
http://www.budiveren.com/



Старите теми :1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Последна редакция: пн, 25 апр 2022, 14:09 от idiotsamamaetayna

# 1
  • София
  • Мнения: 5 247
Благодаря за новата тема. Страхотен отговор от не знам.
Има нов филм за свети Нектарий Егински - "Човек на Бога". Дано в Бг имаме възможност да го видим.

# 2
  • София
  • Мнения: 1 363
На няколко пъти четях псалтира по катизми по 40 дена. Преди години. Сега не мога да намеря такова усърдие в себе си, а и времето ми е толкова ограничено, че ако започна да го чета, ще бъда прекъсната от домашните още на подготвителните молитви поне сто пъти.

# 3
  • Пловдив
  • Мнения: 2 419
Благодаря за темата!
Честита Баба Марта! Бъдете здрави и засмени и от Бог благословени!
Около мен в момента е доста спорен въпрос - въпросът за мартеничката.
Аз лично уважавам тази българска традиция като нацинален празник, не я свързвам със суеверия.

# 4
  • София
  • Мнения: 7 876
Благодаря за темата!
Честита Баба Марта! Бъдете здрави и засмени и от Бог благословени!
Около мен в момента е доста спорен въпрос - въпросът за мартеничката.
Аз лично уважавам тази българска традиция като нацинален празник, не я свързвам със суеверия.
Когато не се влага окултен и суеверен мотив в мартеницата, а се приема като чиста традиция, тогава според мен няма абсолютно никакви проблеми. Аз също уважавам традицията на мартеницата.

# 5
  • Мнения: 9 152
idiotsamamaetayna,
благодаря за труда, който си положил!
Благодараря за новата тема. Flowers Rose

За Баба Марта не ми е проблем, отдавна вече. Не слагам мартеници и не поздравявам с Баба Марта, а с Бъдете здрави.
А сега, покрай Ковид такъв поздрав стана още по- чест.Simple Smile
Традициите, които имат езически корен и подтекст едва ли пасват на православното знание за силите, устройство на света и Спасението. 
Друга тема обаче  ми е на сърце сега. Украйна.
Моля се за разум, за православна любов и мъдрост в умовете на тези, които взимат решения.
Моля се и за мирните украинци, Господ да ги пази. Hands Pray
Сигурна съм, че знаете, че Киев е третият от жребиите на Богородица.
Всичко на всичко 4 са местата, които са под пряката  закрила на Дева Мария.
Това са Киев ( Киево-Печерска Лавра), Атон, Грузия ( Абхазия) и Дивеево (Серафимо-Дивеевски манастир).

# 6
  • Мнения: 88
Благодаря за темата!
Честита Баба Марта! Бъдете здрави и засмени и от Бог благословени!
Около мен в момента е доста спорен въпрос - въпросът за мартеничката.
Аз лично уважавам тази българска традиция като нацинален празник, не я свързвам със суеверия.
Когато не се влага окултен и суеверен мотив в мартеницата, а се приема като чиста традиция, тогава според мен няма абсолютно никакви проблеми. Аз също уважавам традицията на мартеницата.
Има си официална книга със становището на Светия синод и Светата Православна църква по темата с мартениците - Суеверия сред днешните християни, ето линка: https://m.helikon.bg/183069-%D0%A1%D1%83%D0%B5%D0%B2%D0%B5%D1%80 … %D0%BD%D0%B8.html
Вътре се развенчават много митове, в които нашия народ вярва от столетия.
Аз лично откакто прочетох книгата, спрях да раздавам мартеници и да приемам такива.
Иначе, нека сме здрави и дълголетни в Господа:)

# 7
  • Мнения: 211
За мартениците е ясно че имат езически корени,но защо не се популяризира това официално становище  на православната църква,а народа тъне в невежество ? По  същия начин езически са кукерите и нестинарите.

# 8
  • Мнения: 9 152
За мартениците е ясно че имат езически корени,но защо не се популяризира това официално становище  на православната църква,а народа тъне в невежество ? По  същия начин езически са кукерите и нестинарите.

Задаваш въпрос, с който и аз се главоблъсках дълго време. БПЦ има становище, но то е по- скоро официално.
Много ще се радвам да се включат повече съфорумници с мнения, аз ще рискувам да споделя първа моето.
Считам, че това е обусловено от социално- обществените тенденции, заложени след 44- та година, когато всичко, свързано с Бог и вяра е било преследвано, цензурирано и изкоренявано.

За жалост, така са се загубили много устои на живот във вярата на българина.
Моята баба е учила вероучение в училище, била е в девическо училище.
А аз дълги години дори не знаех какво е това Псалтир.

Ще дам един пример от последните дни, който ми направи впечатление, за Чехов... руският класик. Неговото семейство са били силно вярващи. Всяка сутрин са ставали в 5 часа, за да пеят в Църковния хор. Цялото семейство са спазвали всички църковни празници и пости. Посещавали са службите, практикували са пътувания  с поклонение по манастири.
Неговото семейство не е било изключение, а норма.

Сега в Русия има православни училища към манастри, в които учат децата на вярващи.

При нас все още няма такива училища и много от традициите, които не са изрично православни се практикуват, вплетени в православието, къде поради незнание, къде по навик.
Според мен, има го и елемента на това, че България има достатъчно конфликти и разединения, което я прави слаба и зависима, та поне подобни традиции да я обединяват.

# 9
  • Мнения: 211
Извинявай,Катерица но обединение въз основа на езически традиции е измамливо.Обединението идва  от  истината,а не от човешки предания.

# 10
  • Мнения: 9 152
Извинявай,Катерица но обединение въз основа на езически традиции е измамливо.Обединението идва  от  истината,а не от човешки предания.
Така е, това е съществен въпрос. И този въпрос е труден за осъзнаване.
Особено, сред толкоз много бурени.
Написах го само в контекста , че България и без това е разединена... а разединението ни прави много слаби. Много зависими...

За Цар Борис 1 си мислех тези дни.
За историята на Църквата ( като Църква Христова, не като институция), като богословска наука си мислех.

И все във връзка с настоящите събития; войната/конфликта/операциите. Терминът - според кой както го чувства.

# 11
  • София
  • Мнения: 6 182
За мен мартениците в момента не представляват нищо. По едно време преди години намирах такива, които поне ми харесват като бижу, а сега вече и такива не виждам (или просто вече хич не ми харесват). Съответно не нося. Ако някой ме поздрави, отвръщам с усмивка. Не се втурвам с рогата напред да развенчавам традиции, които просто радват хората. Ако някой ме окичи с мартеница, приемам с благодарност, а после си я свалям Simple Smile
Лицемерието ми стига и до там, че т.к. имам електронен магазин, пускам честитка в него Joy
Ето преди малко приятелка католичка също ме поздрави по вайбър и аз отвърнах. Знам, че го прави с добро чувство все пак.

Децата ми носят мартеници за размяна в училище. Подготовката на 40-на мартеници от предния ден дотолкова ме уморява, че ритуала за размяна в училище ми е опротивял ужасно.

В същото време имам някакви ужасно мили и топли спомени от ранното ми детство, в които майка ми ме събуждаше с целувка и поздрав за баба марта и ми казваше, че ако не стана рано на този ден баба марта щяла да ми пръдне в ухото Joy Или после в детската градина как се окичвахме целите със всякакви мартенички с животинчета и ги криехме с ръце да видим светят ли в тъмното. Аз имах особени предпочитания и към пухкави грамадни понпони. Толкова много любов носят тези ми спомени, че се надявам да не са грях. Нито тогава, нито сега очаквам мартеницата да направи някакви чудеса със здравето ми. Нещо повече: много искам да съм здрава разбира се, но знам че понякога за спасение на душата е по-добре тялото да се разболее от нещо. Дано Господ не ме подлага на такива изпитания и вас също!

Последна редакция: ср, 02 мар 2022, 10:44 от Gorg0nzola

# 12
  • София
  • Мнения: 5 247
Мартеници от години не нося . Имах лична драма и спрях преди повече от 30 години. После разбрах и мнението на църквата. Вярно е, че от свещеник съм чувала и одобрително отношение към честването и носенето им. Синът ми като малък в клас беше неволно участник в активна размяна. Като получа поздрав отвръщам адекватно.

# 13
  • София
  • Мнения: 1 363
И аз като Горгонзола - ще отвърна на поздрава, но след ден два ще я сваля. Обяснявам на децата си защо не нося, те носят и активно разменят. На времето подарявахме на най-добрите приятелчета и госпожата. Не сме имали този ресурс да окичим целия клас. Помня, че наистина вярвах, че ще съм по-здрава ако нося. Като дете де.

# 14
  • Мнения: 195
Суеверия сред днешните християни

" Мартеници:

Пупулярен  езически  обичай,  привнесен  в  християнския живот, е носенето на мартеници. Смята се за българска традиция, макар  че в  леко  променен  вид  обичаят  присъства и в Северна Гърция, Македония, Румъния и Молдова. Някога  в  България  са  носели  мартеници  само  жените  и  децата, но от средата на XX век някои мъже също започват да носят.  А  сега  кой  носи  мартеници?  Почти  всички  от  хората, считащи  се  за  православни  християни.  Носят  ги „за  здраве, щастие,  късмет”  и  т.  н.  Приятно  самозалъгване.  Всеки  знае, че това е безсмислено, но... такава е модата. Езическата мода. Не  бива  ние,  християните,  да  се  съобразяваме  с  нея. Вярването,  че  плетеницата  от  бял  и  червен  конец  ще  ни  донесе щастие, е празна, безсмислена, суетна. Не носенето на конци ще ни донесе щастие, а стремежът  да  изпълняваме Божиите заповеди. Защото само така ще получим Божествената благодат и вечния живот, който е постоянно блаженство и неописуемо щастие.  Несъмнено  е,  че  мартеницата  от  край  време  е  била  езически  атрибут.  Така  например  Иглика  Мишкова,  етнолог  и уредник от Националния етнографски музей, ясно заявява, че в  миналото  мартеницата  е  изпълнявала  ролята  на  амулет, който  задължително  е  трябвало  да  предпази  този,  който  я носи, от беди и нещастие. Затова и изработката на мартеници била свързана със спазването на различни условия, които да осигурят „магическата  сила”.  Например  оставяли  мартениците да престоят една нощ под трендафил, защото уж трендафилът имал силата да отпъжда всички вредни  излъчвания и  затова  се  смятало,  че  той  предава „духовна  сила”  на  мартеницата.  В  други  региони  мартениците  се  правели  сутрин рано на първи март, преди изгрев слънце и се считало, че ако тя не се усуче до изгрев, нямало да има „своята вълшебна и магическа сила” Според  тези  нехристиянски  традиции,  на  първия  ден  от март  най-старата  жена  в  семейството  връзвала  на  ръцете  на децата пресукан бял и червен конец „за здраве и против уроки”. И досега  на някои места с мартеница украсяват сватбените китки, също и котлето, в което се дои първото мляко на Гергьовден;  с  мартеница  завързват  събраните  на  Еньовден билки. С други думи, ако трябва да обобщим, повсеместна е заблудата хората да чакат здраве и закрила от два преплетени конеца… Докога  се  носят  езическите  мартеници?  В  някои  краища ги носят три дни, в други райони ги свалят, когато видят първия  щъркел (или  лястовица)  и  ги  завързват  на  клончета  от цъфнало  дърво  или храст.  Понякога  ги  носят  чак  докато  започне жътва. Но има едно правило, което се спазва винаги, и което носи  онзи  заплашителен  привкус,  типичен  за  повечето  суеве-рия: „мартеничката  не  трябва  да  се  изхвърля,  защото  ако човек го направи, то той си изхвърля и късмета”. Без  да  изпадаме  в  повече  излишни  подробности  ще кажем:  всички „забавни”  обичаи  за  носене  на  мартеници,  а после и за тяхното сваляне, представляват една суеверна традиция,  която  уж  предпазва  човека  от  болести  и  беди, „носи късмет”,  но  в действителност  още  повече  го  отдалечава  от Бога-Вседържител.  Не на бял и червен конец трябва да се надяваме ние, християните, а на Всемогъщия Бог!"

Общи условия

Активация на акаунт