Студенти в Нидерландия - 14

  • 61 051
  • 760
  •   1
Отговори
# 720
  • София
  • Мнения: 6 001
Червенокоска… децата, които след 5 клас продължават след изпит в СМГ е ли политкоректно да се каже, че са положили повече усилия и са по-умни от тези, които не продължават в училище с изпит?

Положили са повече усилия, но не е сигурно, че са по-умни.

# 721
  • Мнения: 1 776
Червенокоска… децата, които след 5 клас продължават след изпит в СМГ е ли политкоректно да се каже, че са положили повече усилия и са по-умни от тези, които не продължават в училище с изпит?

Положили са повече усилия, но не е сигурно, че са по-умни.

Едно да и едно може би е значително по-меродавно от абсурдното мнение с призиви за уравниловка с две не. Имаме съществен напредък Simple Smile

Допълнително, че са статистически по-умни мисля, че също ти е ясно, но възможността да покажеш прецеденти те възпира да го изкажеш. Което е погрешно, защото говорим за статистика и общи характеристики на дадена група, а не на частни случаи и непредставителни извадки.

Последна редакция: пт, 04 ное 2022, 22:43 от kodbg

# 722
  • София
  • Мнения: 6 001
Поне фактът, че са ходили на състезания и изпит, за да съберат точки, предполага повече положени усилия от тези, които в същия ден са спали до късно. Как да го отрека?

Допълвам: Да, но това е извадката на умните математици. Остава една голяма част от умни, които се изявяват в други области и тъй като те обхващат множество други направления, то със сигурност можем да кажем, че умната група в СМГ е по-малък брой от тези в другите области.

# 723
  • Мнения: 1 423
Въобще няма да определям кой е по-умен. Щото мойто дете е ходило по страшно много състезания и е могло да учи в СМГ, но не е искало, какво точно го прави... Или пък като се е преборило с няколко хиляди човека и е класирано на 12 място, прави ли го гений - ми не мисля... А за политкоректност въобще пък няма да говоря. Махаме розовите очила и гледаме реалко на нещата.
Нека си запазим добрия тон и да сме си полезни. Утре или другиден ще има нова тема Hands Plus1

# 724
  • София
  • Мнения: 18 162
Код, дори не съм от тази тема, но аналогията ти с нашите училища малко (или доста) куца. Тук просто за да влезеш в добро училище като СМГ, наистина трябва да участваш в сериозен подбор. Но в Нидерландия, Германия, Швейцария можеш да следваш  в  наистина добър университет, доста напред в класациите, които ти толкова цениш, и без  същински изпит (примерно със събеседване само), и без квоти ( нумерус фиксус за Нидерландия, нумерус клаузус за  Германия и т.н)..Като това не значи автоматично, че си по-глупав от следващ същото/подобно на място с изпит/квоти.  Просто системата не е като нашата. Може  подвеждащо нещата да изглеждат лесни на входа, но фунията нагоре така бързо се стеснява, че така или иначе оцеляват само умните/можещите, без значение дали са влезли някога с изпит или не. Нещо, което в нашите училища няма как да стане.

# 725
  • Мнения: 110
Прочетох горното мнение няколко пъти, за да съм сигурна, че съм разбрала правилно. И някак не ми се иска да влизам в този тон. Но! Изказването за сериозен технически университет изключително ме провокира.
Пиша тук от три години. Прочела съм всички теми и съм си писала и говорила лично с достатъчно майки. Познавам се с майки на студенти в Нидерландия, които не пишат тук. И знам, че има най-различни съдби, борби, решения. Всяко дете има свои предпочитания и независимо какво пишат другите, то и семейството му се борят за направения избор. И е изключително грубо да се омаловажава това. И какво като някои деца са избрали приложен университет? Това ги прави по-малко умни или по-малко борбени? Или пък децата, които са избрали академичен университет или са полагали допълнително изпити са по-умни с нещо?
И защо смятате, че темата ви е подвела? Начинът да се осведомите за кандидатстването не е тази тема. Начинът да си осветлите неяснотите не е тази тема. Наивно е да го мислите. Правилното е да четете официалните сайтове на университетите, да контактувате с тях, да изисквате максимума от своите консултанти (ако има такива). А тук да почерпите само подкрепа и някой полезен съвет, защото тук има само конкретни примери, които не могат да бъдат обобщаващи.
По моя лична статистика децата тук са 50:50 академични : приложни.
Защо се счита , че техническите специалности са по-трудни? Вярвайте ми, въобще не е вярно. Има толкова много фактори, като се започне от самото дете, неговите интереси, способности, характер и навици, какво училище е завършило и още и още. И после университет - специалност, изисквания, местоположение и прочие.
Доста наивно ми се вижда усещането за лесното кандидатстване, приемане, учение. Няма да се уморя да го пиша - това не е България. Не може да сравнявате страните, нравите, начина на действие, времевите интервали, въобще нищо. Сигурно ще го пиша след няколко месеца пак, като почнат пак постовете - ма как, моето дете много учи, но тия холандци що па така... Много е трудно на българина да приеме, че не всички са като него и че не винаги другите са виновни.
Последно. Само един пример ще дам, който съм писала, но ще се повторя. Познато дете, майка му не пише тук. Завърши миналата година ТУЕС. Избрал си беше специалност в три академични университета. В два му беше отказан прием на документи още в начален етап. Само единият даде обяснение - предпочитат деца от гимназии. Въобще не можеш да им се обясняваш и нищо не може да се направи. Дори не искам да описвам през какво е минало това дете и родителите му, докато само един университет потвърди, че ще му допусне документите (в последствие приет) - тази специалност е била единството му желание, за която се е подготвял и е бил на ръба на отчаянието. А, и си спомням за майка, която преди време беше писала, че поради новия образователен стандарт и направен избор в 7клас детето най-вероятно няма да може да учи желаната специалност.
Дори да бъде изтрит този коментар, се надявам да бъде прочетен от достатъчно родители. За да няма още обвинения и разочарования.
Няма непоправими неща - имате предостатъчно време да намерите своя план Б.
Не мога да разбера защо някой се изнервя от това, че търся информация по конкретен проблем, който за масата пишещи тук е съответно непознат, защото децата им са в приложни унита? Къде съм казала, че нечии деца са по- умни или по- глупави?  Вие го правите.Цитирам само няколко прочетени скоро случая на споделяне как детето за два дни е прието по документи. Е, това не се случва в техническите, което някак си ги прави по- взискателни и селективни към кандидатите.Просто е факт, че за техническите искат три матури, наколко липсващи оценки( които никое дете от математическа гимназия с новите двуетапни измишльотини не може да представи) и допълнителен изпит. А тук няма коментари по този въпрос.  Вие сякаш знаете колко деца от нашия випуск се оказват в такава нерешима ситуация и им отрязват пътищата за учене, заради недомислицата с приключване на всичко в 10- ти клас? Какво им е на тях и на нас родителите. Явно за тези деца нямаме право да търсим съвет от някой минал по този път във форум с хиляди потребители и специализирана тема, защото за ваше инфо, университетите не дават отговор, преди да подадеш всички документи. Независимо колко рано питаш. А няма как да подадеш документи преди октомври. Ама на Вас като не Ви е на главата, много е лесно да подцениш усилия на деца, които са от 5- ти клас в математическа.  Разбрахме, че Вашето дете е по- умно, но моля оставете нас по- простичките  родители да пробваме да улесним задачата да осигурим по- малко стрес на нашите деца, които не са избрали приложни унита. И на които им предстои доста допълнителен труд тази година(плюс мисълта, че може въобще да не ги допуснат до селекшън), а не просто прием документи след ден- два.

Последна редакция: пт, 04 ное 2022, 23:36 от apfelstrudel

# 726
  • Мнения: 1 423
Бъркате и абсолютно не сте ме разбрали и както писах - не смятам за правилно да сравняваме кой е по-умен. Отделно вие се опитвате да сравните ябълките с круши. За мен това е безпредметна дискусия. Няма да влизам в спорове и поставям квалификации.

# 727
  • Мнения: 52
Попрегледах темата, но не попаднах на никой, чието дете се е явявало на изпити за академичен университет с ограничен прием, както и на изпит, заместващ  липсваща оценка по предмет, който се изисква -физика/ биология/ химия( а в България, поради недомислицата на двуетапното такава не се включва в 11 и 12 клас). Моля, ако има такива четящи/ пишещи да се включат, защото тук явно болшинството обсъжда тези приложните университети, в които няма изисквания за нищо такова и се влиза без изпити.
Имам нужда от споделяне на опит за подготовката, резултатите, които да таргетираме за прием, провеждане- всичко би било от полза.
Моят син се наложи да се яви на 2 допълнителни изпита - химия и физика, през Boswell Beta, точно защото не му признаха часовете до 10 клас като хорариум, трябвало да бъдат през последните две години. Става дума за Radboud University, но не беше само той, който ги изискваше - и Maastricht, и Гроннинген, и Утрехт. Но само в Радбауд му признаха поне биологията от матура, та затова него избрахме. Искаха и по математика, но там поне събрахме хорариум, защото завърши математическа гимназия.
Друг път ще разправям и за проблемите, които имахме с Адмишъна, че то е цяла сага! Но не се оставяйте, търсете си правата!!! Ние действахме само директно, без посредници.
Точно този изпит( или ccvx ) имам предвид. Не знам дали и двата биха признали като заместител. Вие директно университета ли контактнахте да питате на кой да се яви и дали ще го признаят? Как се подготви? Достатъчно ли е да има просто оценка или да гони 6( или там както е скалата)? Припокрива ли се материала за тези изпити с това, което учат тук до 10- ти клас? Може ли да се добавят оценките на по- късен етап от кандидатстването, при положение, че матурите ще са ясни чак през юни, а лезултат от явяване на някой от двата изпита към май?

Много се извинявам за забавения отговор, все пак се чувствам длъжна да обясня.
Синът ми кандидатства за специалност Биология/Молекулярна биология в различните университети, и всички, без изключение му искаха приравнения/изпити и по 4-те предмета - биология, химия, физика и математика.
Като разбраха, че е от БГ от Адмишъна ни насочиха към Boswell Beta ili ccvx. Свързахме се и с двете организации, втората се оказа, че е само за изпити по медицина. От Босуел ни предложиха онлайн изпит (беше по време на един от локдауните), но казаха изрично да питаме университета дали биха признали онлайн изпит. Питахме - казаха, че са ок.
След това от Босуел препоръчаха кои учебници по физика и химия да вземем (на английски, едни тухлички 500 стр всяка). Поръчах ги през Амазон-Германия, дойдоха за 4-5 дни, чак не повярвах! Единият уж беше втора употреба, но всъщност съвсем нов.
Това се случи около Коледа миналата година. Моят младеж се захвана да учи много сериозно и за три месеца наистина беше луднал. Двата изпита бяха през ден (19 и 21 април, наистина много натоварващо), онлайн, за по 3 часа всеки, на тяхна платформа, като през цялото време има присъстващ квестор. Ако интернетът падне и се загуби връзката - изпитът се счита за приключен! Няма право да отклонява главата си от екрана и други такива изисквания.
На единия изпит изкара 5,7, а на други 6,2. По принцип от университета нямаше изрично изискване за мин 6, макар, че впоследствие се опитаха да ни изнудят, но писахме официално опровержение, че го няма като изискване, та затова се съгласиха накрая.
Само да вметна, че вече като студент синът ми преценява, че подготовката на повечето му колеги, особено холандци, е далеч ПОД неговата и изобщо ПОД въпросното ниво на Босуел бета. Нещо, което наистина ме вбесява и ме кара да се чувствам супер дискриминирана! Защото при влизането само това ни повтаряха, ама буквално - а, щом сте от България, няма да можете да се справите, тук всички са супер подготвени, а ние знаем, че оценките в БГ са инфлирани (т.е. изкуствено завишени) и др. под.
Дано съм била полезна!
Изключително полезна ми бяхте. Благодаря! Цялата тема ме подведе доста, защото тук явно децата са все в някакви приложни унита и без нужда от допълнителна сериозна подготовка или пък изпити, заради липсващи хорариуми у нас. Хвалят се майките как пускат някакви документи и ги приемат за нула време без нищо допълнително. Отделно допълнителните изпити заради нумерус фиксус и наистино става мътна и кървава с нашите желани. А аз от години се заблуждавам, че е лесно в Холандия приемането, един IELTS и отл 6 диплома, вътре си. Но тук въобще не пишат за сериозните технически университети и явно затова
 нямах представа за истинските академични изисквания.Дойдоха ми като гръм.Но много ми помогнахте да се успокоя, че и април може да се яви, защото ВВ тази година е на 22 декември, а ccvx на 25 ноември, а дори отказват да ми отговорят унитата дали и на кой ще трябва да ходи и въобще ще считат ли детето потенциално за допускане до кандидатстване , преди да подадем всички документи. "Изхабихме" и 4- те позволени места за програми, които може да ни кажат, че с тия бг дипломи( от математическа, ама кел файда по техните изисквания) хич не става. И нямаме план В. Не ми се мисли, ако ударим греда какво ще правим.

Забавно и глупаво мнение от явно комплексиран родител...

# 728
  • София
  • Мнения: 935
Тука сега и аз леко се изнервих... Аз по-горе споделих, че дъщеря ми получи имейл с условен прием два дни след подаване на документите. Искам да уточня, че Амстердамският университет е изследователски, в топ 100 в света, а напраправление Media studies е номер 1 в света (QS ranking). Въпросът тука не е колко "сериозен" е универстетът, приложен или не, или колко е "умно" детето. Определящото е има ли съвпадение между предшестващото средно образование и продължението му в по-високата степен. Ако детето учи ПП история и география в 11-ти и 12-ти клас (примерно), няма как да е достатъчно подготвено по химия и биология и ако иска да кандидатства биохимия (пак само пример), може би очаквано няма да отговаря на изискванията на университета за предшестващ хорариум и ще има необходимост от допълнителни изпити. За България важи същото, моята дъщеря няма как към момента да реши да кандидатства медицина например.  Всъщност може, но ще държи доста сериозни изпити по химия и биология, за да я допуснат от Медицинския факултет до програмата.

Добавям: Русалка е толкова много права за фунията после, че направо ми настръхва косата. Ние в нашата страна сме свикнали да го свеждаме само до единия прием, но реално  после идва сложното.

Последна редакция: сб, 05 ное 2022, 00:06 от Peruanka

# 729
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 7 376
Така като влезе някой нахално с бутонките, все едно всички са му длъжни, защото той нямал план В...

Последна редакция: сб, 05 ное 2022, 00:32 от gadamer

# 730
  • Мнения: 1 776
Код, дори не съм от тази тема, но аналогията ти с нашите училища малко (или доста) куца.
Е… знам. Просто провокирам с по-очевиден, макар и изкривен пример, защото не ми допадна вкарването на умни / глупави деца без повод и отричането на борбеността на хлапетата, явяващи се на изпити, без значение какви.
А за Нидерландия… изпитите никога не са били съществена пречка ако ги е имало, но нарастващите изисквания на академични университети за приравнителни изпити по какви ли не предмети поради несъответствие в учебни програми са тежки и натоварващи - не забравяй за тях, макар, че са нещо ново.
И от моя гледна точка, те също формират разлика между университети и приложни институции.

Последна редакция: сб, 05 ное 2022, 00:25 от kodbg

# 731
  • Мнения: 1 271
Проблема е в промените след 10 клас, вторият ми син е в професионална гимназия и сме наясно, че кандидатстването, ще бъде силно ограничено.
Големият е в изследователски университет специалност КН,  без изпит, от МГ, но при старата програма преди промените.
Не го приеха същата специалност в Делфт, защото не положи и минимални усилия за подготовка за изпита.
Имаше  добра оценка, но не достатъчна. Ползата беше, че си научи урока, че понякога са необходими известни усилия:)
Приеха го в два други университета извън Нидерландия, в БГ изобщо не е кандидатствал. Кандидатства сам, единственото, което съм направила по  неговото кандидатстване е да дам за превод дипломата и хорариума, които обаче не бяха за университетите в Нидерландия. Няколко дни след изпращането на документите беше получил потвърждение, че е  приет. В неговият случай кандидатстването и приема бяха много леки.     
В същият университет брат му сигурно дори не може да кандидатства или и да може, ще са необходими повече усилия. Условията са променени.
Опитах се да говоря за профилиращите предмети в гимназията на малкия, отрязаха ме веднага, никакъв шанс единия от предметите да е математика. Дори и да иска да продължи със специалността, която е в гимназията, няма никакъв шанс. За техническа специалност става въпрос.

# 732
  • София
  • Мнения: 4 068
Червенокоска… децата, които след 5 клас продължават след изпит в СМГ е ли политкоректно да се каже, че са положили повече усилия и са по-умни от тези, които не продължават в училище с изпит?

А кои деца са по умни и на кои следването ще е по-тежко - тези, приети в numerus fixus специалност, примерно Computer Science, Psychology...или тези, приети без изпит, примерно Physics, Mathematics...?

Хайде да не си мерим и децата, може ли?!

На apfelstrudel многократно ѝ беше обяснено, че всеки университет и специалност има конкретни изисквания. Лично аз писах за кандидатстването в два университета, но явно не са били достатъчно технически за нейния вкус. По-добре да се жалваме от МОН, да обвиняваме нидерландците, че искат 5 матури, 8 изпита и диплома 6 1/2. Лошо няма.

Само да спомена, Американският колеж в София тази година е организирал допълнителен курс по физика за 12-класниците, които нямат физика в профила, а им искат от университета. Под курс имам предвид учебен курс с много часове, както на профил с физика. Не съм се интересувала от подробности. Явно може училищата да реагират при добро желание, поне за завареното положение.

Последна редакция: сб, 05 ное 2022, 06:28 от aunt Ogg

# 733
  • Мнения: 1 776
Чудесен пример няма що… Частно училище с такса 15000лв на година направило допълнителен курс в рамките на сегашната учебна програма, значи можело и няма проблем с програмата, не трябва да има оплаквания от нея…

# 734
  • София
  • Мнения: 18 162
....и няма проблем с програмата, не трябва да има оплаквания от нея…
Ама , Код, нас хем ни боли, хем ни сърби. Искаме децата ни да учат навън, а недоволстваме, че  някои нямат опцията да го направят  за конкретна специалност ( не по принцип) заради липсващ хорариум по определени предмети. Такова си е изискването на университетите и то, хубаво или лошо, не се прилага само за нашите деца.  Един решил, че иска да учи в ТУ Делфт и ще има едни претенции към училището си по отношение на профили/хорариуми, друг е мераклия за ETH Zürich  и ще има други очаквания от училището, на трети ще му трябва нещо трето за трето престижно място за следване. Е,  как училището, независимо дали е частно или държавно, тоест платено или не,  да угоди на всички, дори и при наличието на  добра воля да реагира... Все ще има ощетени, уви. Трудна работа е да си примерно в НФСГ " Митническа администрация", а да искаш да следваш Изкуствен интелект. Какво да направи училището?
Ако си един от тези ощетените, сядаш си на задните части и четеш до дупка/търсиш варианти за решаване на проблема си, но не от училището.  Както се вижда от споделеното по-нагоре, има такива опции.

Последна редакция: сб, 05 ное 2022, 07:48 от пенсионирана русалка

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт