Студенти в Нидерландия - 14

  • 61 048
  • 760
  •   1
Отговори
# 735
  • Мнения: 1 776
Естествено, че хем ще ни боли, хем ще ни сърби!
Неща, които бяха възможни и лесно достъпни до преди година вече не са.
Не поради промяна на изисквания за прием, а поради промени в бг образование, които явно не са удачни. Не разбирам защо се насочваш към изискванията на университети, които не са променени. А не към променените параметри на даваното от бг средното образование?

# 736
  • София
  • Мнения: 18 162
Ми много просто е, уеднаквиха системата ни за средно (дори като начин на сформиране на дипломата само от 11 и 12 клас) със западните.. И там има деца от училище Х, които не могат да следват в университет У. И винаги е имало.

Последна редакция: сб, 05 ное 2022, 07:58 от пенсионирана русалка

# 737
  • София
  • Мнения: 4 068
Не знам как е в Германия и Нидерландия, но в UK са напълно аналогични A-левълите. И там се профилира след 10. клас, и там избираш какви предмети да запишеш, с оглед на това какво ще учиш. И нивото в тези специализирани курсове е съвсем различно от общообразователното. Както тази година матурата по ПП по математика нямаше нищо общо с матурата по ООП. И обучението по ПП физика беше съвсем различно от това в часовете в предишните години. Ние се правихме на приятно разсеяни, затова унитата в чужбина почнаха да искат допълнителни изпити. Просто защото нашият хорариум по ООП не съответства като ниво на техния. Като минат няколко години с профили, предполагам, че ще отпаднат изискванията за допълнителни изпити и ще остане само матурата.

Всяко училище има учител по математика, физика, химия и т.н. Може да организира ПП по съответните предмети, въпрос на организация е. Защо НЕГ има всички профили, а други училища нямат? Ако е училище с 1 паралелка гимназия, нормално да няма 10 профила и трябва да се зададе още при приема, но няма оправдание гимназия с претенции и с випуск от 100+ деца, да не може да се организира.

# 738
  • София
  • Мнения: 18 162
Лельо Ог, НЕГ даже не е най-подходящият пример, защото ги има различните профили, да, но са фиксирани от управата по двойки (мат/гео; мат/физика,  история/БЕЛ;  био/химия). Има още по-добри решения в  езиковите конкретно, в които сам  си сглобяваш двойката профили сред множество опции. Но това са езикови и нещата стават с една идея по-лесно, понеже учениците имат след 10 клас избор  на два предмета за профил.  В НПМГ също става. В други гимназии обаче, професионалните например, това не е така. Та училището няма как да реагира, дори и да е достатъчно голямо. Къде редом със специалните предмети, изучавани интензивно, да вмести още мат и физика, при това за по-ограничен брой желаещи, тъй като доста от децата ще планират да продължат и висшето си в същата посока, тост без резки завои в ориентацията.. Затова назад дадох пример с НФСГ. Код да каже как да се промени бг системата така, че  детето оттам  при наличните изисквания за прием  в техническото уни на Запад да може да следва при желание "Изкуствен интелект" примерно?

Последна редакция: сб, 05 ное 2022, 08:22 от пенсионирана русалка

# 739
  • София
  • Мнения: 4 068
Русалке, ти си по-запозната, поправи ме ако греша, но и в Германия има различни училища. Гимназиуми, откъдето можеш да продължиш в университет, и забравих другите как се казваха, аналогични на нашите техникуми навремето, където получаваш нещо като средно-специално. За да продължиш от тези училища в университет, трябва да учиш допълнително и да държиш матури(?). Нещо такова си спомням.
МОН трябваше досега да реагира и да регламентира как ще стане преминаването от едната към другата диплома. Те си пипаха ушите 5 години, сега се стреснаха, че имало проблем.

# 740
  • Мнения: 1 776
Ми много просто е, уеднаквиха системата ни за средно (дори като начин на сформиране на дипломата само от 11 и 12 клас) със западните.. И там има деца от училище Х, които не могат да следват в университет У. И винаги е имало.

Напротив, още по-просто е.
Преди имаше повече възможности. Забележими негативи спрямо сега нямаше - не се е наблюдавала тенденция приети по старата система да изостават спрямо състуденти от други държави.
Така че, фактите са преди беше по-добре от сега за децата, които искат образование в чужбина, новата система не им помага с нищо, но определено им пречи…
Не ме интересува къде как е, а че сега е по-зле отколкото беше.

# 741
  • Пловдив
  • Мнения: 732
Леля Ог, в Германия има разлика в различните провинции - в някои има 3 вида училища - Hauptschule, Realschule, Gymnasium, а в други първите две са обединени в Gesamtschule.
Но само след гимназията + Абитура можеш  продължиш в университет.
В Hauptschule  в 10 клас  почваш да учиш професия.
След Realschule  можеш да продължиш във Fachhochschule, което тук наричаме приложен университет, въпреки че според мен не е точно университетско образование.

# 742
  • Мнения: X
Код, дори не съм от тази тема, но аналогията ти с нашите училища малко (или доста) куца. Тук просто за да влезеш в добро училище като СМГ, наистина трябва да участваш в сериозен подбор. Но в Нидерландия, Германия, Швейцария можеш да следваш  в  наистина добър университет, доста напред в класациите, които ти толкова цениш, и без  същински изпит (примерно със събеседване само), и без квоти ( нумерус фиксус за Нидерландия, нумерус клаузус за  Германия и т.н)..Като това не значи автоматично, че си по-глупав от следващ същото/подобно на място с изпит/квоти.  Просто системата не е като нашата. Може  подвеждащо нещата да изглеждат лесни на входа, но фунията нагоре така бързо се стеснява, че така или иначе оцеляват само умните/можещите, без значение дали са влезли някога с изпит или не. Нещо, което в нашите училища няма как да стане.

Това с оцеляването само на умните не е точно така. Дори в топ университетите на Нидерландия , във всякакви (освен да кажем инженерни, тежка математика статистика и подобни много тежки)  програми може да “оцелеят” и избутат и най-обикновенни , пасивни , та да не кажа и мързеливи ученици. Над 5.5 си взимат висчки изпити, после си влязат в някакъв магистър които им е по специалността и и него ще си изкарат.
Тези неща че имало някакви велики скъсания не са точно така, да много режат но обикновенно отпадат ученици, които са разбрали че това не е за тях или не са положили грам ама грам усилие или чужденци на които новата система им е трудна или не могат да се адаптират към новия начин на живот.
В Амстердам, Лайдън , Утрехт , Грьонинген и подобни може да си завършиш съвсем спокойно с (малко) усилие (ако не се стремиш средния успех да ти е висок ) Сигурно на някои студенти им е по-трудно или на тези , които освен това работят, спортуват , ходят по много партита и имат няколко извънкласни дейности и хонърс и прочие. Но и те обикновенно се справят.
Абсолютно си има и мързеливци и не много умни , даже в магистрите и по-високите им степени. Все пак са хора, не някакви извънземни , и в България също сме хора.
 Просто тук и там тези хора биха завършили с различни оценки , една и съща специалност. Тук може да са с 5.8 от 6 , там с 5.8 от 10.

# 743
  • Мнения: 508
Ми много просто е, уеднаквиха системата ни за средно (дори като начин на сформиране на дипломата само от 11 и 12 клас) със западните.. И там има деца от училище Х, които не могат да следват в университет У. И винаги е имало.

Напротив, още по-просто е.
Преди имаше повече възможности. Забележими негативи спрямо сега нямаше - не се е наблюдавала тенденция приети по старата система да изостават спрямо състуденти от други държави.
Така че, фактите са преди беше по-добре от сега за децата, които искат образование в чужбина, новата система не им помага с нищо, но определено им пречи…
Не ме интересува къде как е, а че сега е по-зле отколкото беше.
Реално точно това е целта на промените -да сведат до минимум възможностите на децата да учат в чужбина. Преди доста времв един политик каза, че ще работят в посока изтичане на младите в чужбина. И промените започнаха - бавно, но сигурно. Първото, което направиха, е снижаването на нивата за език в езиковите гимназии. Не им трябват умни хора. Прост народ лесно се управлява.

# 744
  • София
  • Мнения: 18 162
Нивата са свалени....само на теория. Поне за първите езици. Продължава да се държи в гимназии с немски изпит за ниво С1, учителите (свестните) си дават нужните за целта материали. А матурата  за ПП по език е на същото ниво, на което беше преди за всички - В2. И макар да не е по темата , нивата по език са най-млакият проблем, понеже не всички учат в езикови. Децата от МГ и от други училища, а и доста такива от ЕГ, си ходят така или иначе на курсове за подготовка за сертификат. Така беше и ПРЕДИ промените.

Последна редакция: сб, 05 ное 2022, 13:59 от пенсионирана русалка

# 745
  • Мнения: 508
Нивата са свалени....само на теория. Поне за първите езици. Продължава да се държи в гимназии с немски изпит за ниво С1, учителите (свестните) си дават нужните за целта материали. А матурата  за ПП по език е на същото ниво, на което беше преди за всички - В2. И макар да не е по темата -, нивата по език са най-млакият проблем, понеже не всички учат в езикови. Децата от МГ и от други училища, а и доста такива от ЕГ, си ходят така или иначе на курсове за подготовка за сертификат. Така беше и ПРЕДИ промените.
Тук говорим за заложеното в учебата програма и какво признават университетите. Кой на какви уроци ходи и защо се налага да ходи е друга тема.

# 746
  • Мнения: 69
Искам да допълня относно "някакви приложни унита и без нужда от допълнителна сериозна подготовка".

Да, факт е, че приемът е по-лесен. Но тяхната идея е да се даде шанс на повечето, като после реално отпадат около половината, защото не могат да се справят. Това го казват преподавателите. Факт е, че още на първия изпит са минали само около 60%. По този начин някаквите приложни унита искат да оценят как студентът разбира новия материал, който е основата на всички останали предмети в програмата.
Следователно лесен прием, не означава, че (лесно) ще завърши.

Коментирано е и преди, че в някои случаи единият вид университет е по-подходящ. Всичко зависи от желанието на детето.

# 747
  • Мнения: 5 409
Fachhochschule, което тук наричаме приложен университет, въпреки че според мен не е точно университетско образование.

Сега вече ме заинтригува . И как наричате този тип образование в Германия ?
Защото и ТУ Кьолн, и ТУ Инголщат и приложния ТУ в  Мюнхен са от типа Fachhochschule, но пък са основно захранващи местните индустрии с инженерни кадри. Като какви се явяват завършилите тези не- университети ?

# 748
  • София
  • Мнения: 18 162
Stella, а каква е драмата със заложено по програма В2+ във връзка с кандидатстването конкретно? Дори и С2 да беше заложено, унито това не го интересува, то си иска  официален сертификат.  Като кандидатстваха децата по старата система, да не би да се облагодетелстваха от това, че по програма завършваха с  ниво С1 (поне на теория Wink, де, понеже теория и реалност отдавна често се разминават ). Отдавна минаха времената, в които завършването на ЕГ само по себе си се считаше за показател за владеене на езика. Къде по-голям проблем са учителите по езици или по-скоро нарастващата липса на добри такива (намерили са си друго занимание с езика качествените кадри), без значение  кое ниво преподават.. Преподавател, който преди си е вършил работата, съумява и сега да си я свърши. Другите оправдават незнанието на учениците си  със свалените нива,...

Последна редакция: сб, 05 ное 2022, 13:54 от пенсионирана русалка

# 749
  • Мнения: 508
Stella, а каква е драмата със заложено по програма В2+ във връзка с кандидатстването конкретно? Дори и С2 да беше заложено, унито това не го интересува, то си иска  официален сертификат.  Като кандидатстваха децата по старата система, да не би да се облагодетелстваха от това, че по програма завършваха с  ниво С1 (поне на теория Wink, де ).Отдавна минаха времената, в които завършването на ЕГ само по себе си се считаше за показател за владеене на езика. Къде по-голям проблем са учителите по езици или по-скоро нарастващата липса на добри такива (намерили са си друго занимание с езика качествените кадри), без значение  кое ниво преподават.. Преподавател, който преди си е вършил работата, съумява и сега да си я свърши. Другите оправдават незнанието на учениците си  със свалените нива,...
Сега като завършиш Английската примерно с какъв сертификат излизаш и налага ли се да се явяваш допълнително за сертификат в сертификационен център?

Общи условия

Активация на акаунт