Дете на 2.5 г. бърбори на свой език, но не говори

  • 3 276
  • 31
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 1 035
Здравейте, синът ми е на 2.5 г. Отскоро посещава ясла. Речникът му е съставен от няколко думи: обичайните мама, тата, баба, дете, кака и т.н. Но дори не ги използва по предназначение, а просто ги повтаря, ако ги чуе. Иначе разбира доста команди, имитира жестове и има пасивен речник, тоест много лесно научава кое какво е и от две показвания е научил как се казва даден предмет и ми го посочва, ако го попитам къде е. Различава десетки видове превозни средства примерно и ако го попиташ кое къде е, го посочва. Бърбори иначе доста на някакъв негов език, може доста дълго да си бърбори някакви срички (дадида, пепе папа нещо си) като на китайски, но не му се разбира. Има ли други дечица, които така са бърборили неразбираемо и в един момент се е отключила нормална реч и колко време след това бърборене са се случили нещата?

# 1
  • Мнения: 12 848
Да, аз познавам едно момченце, което от 2 годинки нагоре малко по малко превключи на нормална реч и вече е проблем да му се затвори устата. Simple Smile
След като всичко разбира и очевидно чува, аз не бих се тревожила.

# 2
  • Мнения: 1 035
И ние сме така, на 2г и 7м. Мама, тати, баба, дядо, биба, вода, ам ам. Това е, друго няма...

# 3
  • Мнения: 775
Ако разбира команди, всичко е наред. Доста деца проговарят около 2г. и 9-10 м. или  около 3-та годинка. И моето проговори месеци след вашата възраст, изведнъж. И като започна да ги реди… То е малко като магия чувството, защото от отделни думи само и изведнъж започва да се обяснява с изречения, ахаха…Всяко дете е само за себе си. Нямате никакъв проблем, ако детето общува с жестове, изпълнява команди, не е видимо отнесено и незаинтересовано от външната среда.

# 4
  • Мнения: 12 311
Консултация с логопед никога не е излишна като първа стъпка, както и с детски невролог, за да се проследи развитието на детето като цяло. Има си някакви ориентировъчни норми на коя възраст какво трябва да може детето. Не е проблем бедния речник толкова, колкото това, че не използва думите по предназначение.

# 5
  • Мнения: 1 035
Благодаря за успокоението. Знам, че много деца отведнъж започват да говорят и след 3-годишна възраст, но аз имам някои страхове, свързани с това, че се е случвало детето да е падало и си е удряло главата(без да е имало повръщане и други притеснителни симптоми), но и че е доста нервно и вечер се случва да изпада в някакви състояния (нещо като нощен терор - пищи и гледа безизразно и нищо не е в състояние да го успокои, докато не премине от самосебе си) и затова съм си мислела дали няма някакъв по-дълбок проблем. Иначе госпожите в яслата твърдят, че се адаптира доста добре, храни се, спи и се занимава, не е стресиран покрай яслата и виждам, че ходи с желание. Там твърдят, че нямат никакви проблеми с него откъм поведение и адаптация, но липсата на говор ги притеснява(дефакто всички други деца в групата говорели).

# 6
  • Мнения: 775
Благодаря за успокоението. Знам, че много деца отведнъж започват да говорят и след 3-годишна възраст, но аз имам някои страхове, свързани с това, че се е случвало детето да е падало и си е удряло главата(без да е имало повръщане и други притеснителни симптоми), но и че е доста нервно и вечер се случва да изпада в някакви състояния (нещо като нощен терор - пищи и гледа безизразно и нищо не е в състояние да го успокои, докато не премине от самосебе си) и затова съм си мислела дали няма някакъв по-дълбок проблем. Иначе госпожите в яслата твърдят, че се адаптира доста добре, храни се, спи и се занимава, не е стресиран покрай яслата и виждам, че ходи с желание. Там твърдят, че нямат никакви проблеми с него откъм поведение и адаптация, но липсата на говор ги притеснява(дефакто всички други деца в групата говорели).
Неправилно е да сравняват децата, но толкова са им мозъчните клетки. Нервните кризи са нещо съвсем нормално, сега им казват бебешки пубертет. Моето как се е държало, само като си помисля какви моменти сме имали и съжалявам бременните навън. Детето реално е още бебе, три годинки е границата. Не виждам нищо притеснително. За удара на главата не се притеснявайте въобще. Мозъчните увреждания си личат, има значителна разлика в поведението. Тези кризи, които описвате и нас ни са се случвали. Имало е направо ужасни моменти - крещи, не млъква и то когато и където си реши.

# 7
  • Мнения: 12 311
Работа на учителите и педагозите е, ако забележат нещо да съобщят на родителите. И не, не е нормално дете над две годишна възраст да не говори поне фразеологично и да не използва думите, които казва по предназначение. И ако те сега не насочат майката да направи консултация, то ако има проблем и той стане видим в един момент, наваксването ще е по-трудно и ще има обвинения "Защо не са ми казали по-рано".

# 8
  • Мнения: 775
Работа на учителите и педагозите е, ако забележат нещо да съобщят на родителите. И не, не е нормално дете над две годишна възраст да не говори поне фразеологично и да не използва думите, които казва по предназначение. И ако те сега не насочат майката да направи консултация, то ако има проблем и той стане видим в един момент, наваксването ще е по-трудно и ще има обвинения "Защо не са ми казали по-рано".
Абсолютно нормално е. Човек трябва малко от малко да е запознат с отделните етапи от физическото развитие на човек, не да попива глупостите на странични хора. Ей заради такива нелепи сравнения се притесняват излишно родителите. Българите сме “ велика” нация, ако някое проговори пет месеца по-късно - болно е или не проходи до годинка. Това е безумие. Ще проговори, проходи, махне памперса, отиде само до магазина и т.н когато е готово самото дете. Всички сме уникални, не сме роботи с програми, зададени кога да стартират. Хора сме.

# 9
  • Мнения: 6 695
Заведете детето на консултация с логопед или психолог. И друг път съм ви чела из темите. Това, че разбира прости инструкции нищо не означава. Със сигурност има забавяне в езиковото развитие, така пе една консултация няма да ви навреди. Поне ще ви кажат какво и как да правите, за да стимулирате развитието.

# 10
  • Бургас
  • Мнения: 440
Това, че детето постоянно бърбори на китайски е етап от проговарането и е хубаво нещо. Също е твърде вероятно просто да не различавате думите му, защото не може да ги изговори все още правилно. За свое успокоение може да го заведете на логопед, ако евентуално се нуждае от упражнения, за да изговори определени звуци, но не мисля, че има от какво да се притеснявате. Това че детето изпълнява инструкции има значение и то голямо, защото ако не ви и разбираше вече щяхте да имате сериозни проблеми.

# 11
  • Мнения: 12 311
Според етапите на развитие дете на две години и половина трябва да говори даже с прости изречения, не да не използва десет осакатени думи  по предназначение. И не, защото на комшийката детето на година и половина го прави, а пък на стринка Гинка проговорило на 4 и нещо му няма. Да не правим сравнение, а да си затваряме очите щото не сме единствените дали е добре? И аз чувах "Нещо й няма, дай й време" и "Ти защо искаш да й има нещо?". И това дали помогна на детето ми? Не. Има си таблици за детското развитие и те са измислени от хора, на които това им е работа. Случайно ли?

# 12
  • Мнения: 6 695
Етап на проговарянето, ама на около годинката. А тук става въпрос за 2.5 г., когато вече трябва да има изречения. Разбирането на прости инструкции също е за около 1-1.6 г маркер. Детето явно изостава. Трябва да се заведе на консултация. Нищо няма да му навреди, то е под формата на игра.

# 13
  • Мнения: 2 837
Моя е малък на 1,5 г е ,но се зачетох в темата,кога според вас е редно да се отиде при специалист ? Ще уточня,че в момента нямам никакви притеснения относно развитието му,но бих искала да съм наясно кога все пак се прави и се счита за изоставане на развитието . Към момента бързо прихваща лесни за изговаряне думички,от скоро казва ,,УАК,ту-туу" тоест влак и ,,ула,ула" за ела,ела , ,,какор" за трактор и още ред неща. Понякога разбира какво го карам да направи ,но не винаги ,

# 14
  • Мнения: 12 311
Ради, на тази етап е още мъничък е ако всичко в устната кухина е наред и дъвче ще оправи артикулацията. Дъвкането има връзка с проговарянето, логопедите при трудно проговаряне правят точно упражнения за "развързване" на езика. Това, което ти можеш да правиш е да застанеш лице в лице с детето си и да произнесеш ясно и бавно думата, след което то да я повтори. Няма да се получи от първия път, а след 3-4 повторения омръзва играта, но определено има ефект. При моя син проговарянето настъпи много рано, изпреварващо по таблиците, но той рано осъзна силата на говора и имаше стимул да проговори. В последствие се оказа, че това също е признак на проблем - дислексия. Т.е и прекалено изпреварващата развитие, и забавянето в развитието могат да са индикации за проблем като дислексията, който се установява със сигурност едва в училищна възраст, но има маркери, които се проявяват и по-рано. Разбира се това е само един пример за възможен проблем и не е задължително да го има. Колкото повече се говори около едно дете, толкова по-бързо и правилно проговаря. Към специалист можеш да се обърнеш след две годишна възраст. Децата наистина са различни, а рамките на развитие са достатъчно широки, за да отчетат и различиетор

# 15
  • Мнения: 5 436
Абсолютно съм съгласна с Мама Ру тук. Тези че комшията проговорил на 4, пък сега бил инженер грам не мога да ги слушам. Това е етап от развитието факт. Ама както се каза по - нагоре етап от около годинка до година и половина. Не за дете на две и половина, което вече но трябвало да говори с прости изречения.
Заведете детето на логопед. Никога не е излишно.

# 16
  • София
  • Мнения: 28 737
Това са ориентировъчните периоди в проговарянето -- https://www.biberonbg.com/info/periodi_govor.htm

# 17
  • Мнения: 12 311
Това са ориентировъчните периоди в проговарянето -- https://www.biberonbg.com/info/periodi_govor.htm

Интересно, определено има разминаване с това, което пишеше на картона да детето отзад като таблици на развитие. Според написаното тук, малкото ми дете е изпреварвало не с около 3-6 месеца, а с около година в развитието си. Още на десет месечна възраст си служеше с набор от десетина думи- изречения, на годината точно проговори фразеологично - "дай мако", "пак дойдем", на година и 3 месеца вече имаше изречения - "Отивам купа мако", "Мога гала кучето?" Още от самото начало използваше първо лице и правилната глаголна форма, я на 18 месеца се обясняваше с изречения по 5-6 думи и водеше прости разговори. Все ме питаха на колко е, защото всичко му се разбирало, а беше дребничък за възрастта си. Според въпросната статия е бил едва ли не вундеркинд. Единственото, което съм правила е, че когато на годинката започна активно да казва по няколко нови думи на ден при всяка нова дума заставах на неговото ниво и изговарях ясно членоразделно думата, а той я повтаряше докато му се получи прилично. Каката обратното - проговори фразеологично чак на 3 години и 8-9 месеца по времето, когато започна работа с логопед.
Всъщност статията е хубава, но е преведен от руски и отчита особеностите на руския език.

# 18
  • Мнения: 7 087
Ако гледа тв спрете !
+1 Консултация с логопед.
Там ще ви дадат насоки,наистина си има някакъв минимум активен речник и мисля че вече изостава...а колкото повече минава време ще е по-явно.
Ако чакате на лл или ясла,градина да ви насочат🫥.......те имат много деца едва ли ще са загрижени за говора на вашето....
Чували сме  "то ще го израсте"

# 19
  • Мнения: 1 338
Много родители говорят на бебешки също, повтарят думи, който е казало детето, което забавя процеса на проговаряне.

# 20
  • Мнения: 2 987
Според написаното тук, малкото ми дете е изпреварвало не с около 3-6 месеца, а с около година в развитието си. Още на десет месечна възраст си служеше с набор от десетина думи- изречения, на годината точно проговори фразеологично - "дай мако", "пак дойдем", на година и 3 месеца вече имаше изречения - "Отивам купа мако", "Мога гала кучето?" Още от самото начало използваше първо лице и правилната глаголна форма, я на 18 месеца се обясняваше с изречения по 5-6 думи и водеше прости разговори.

Това определено е значително изпреварване. Изключение е деца под и около годинката да могат да използват изречения и съвсем не е притеснително, ако не го правят.

По въпроса - и трите ми деца проговориха по този начин, за първото ужасно се притеснявах, защото при нея продължи най-дълго, до малко след тригодишна възраст. На практика говорът й имитираше интонациите на нашата реч, но не и произношението. Ние нямахме добра опция за логопед, затова не се възползвахме от такива услуги, но няма нищо лошо или страшно в консултация с такъв, а и възрастта е подходяща. Консултациите обикновено са забавни за детето и не са стресиращи, а могат да ви дадат полезна информация. Направете го за собствено успокоение. Нито лелките в яслата, нито майките с рано проговорили отрочета във форума ще ви дадат професионално мнение Simple Smile

# 21
  • Мнения: 12 311
Под годинката беше дума-изречение - например "дай" или "бам-бам" - ще падне, падна; "хайде" и "хайде де!", ако се забавя.  Вече на годинката започна фразеологично "дай мако" например.
Второто ми дете проговори много рано, първото - доста късно - на 3 и  8-9 месеца с намесата на логопед започна да говори фразеологично, т.е това, което малкия направи на годинката. Да, единият изпревари значително връстниците си, но пък другото закъсня много. В крайна сметка и двете се оказа, че не са толкова хубави неща.

Последна редакция: ср, 07 фев 2024, 21:55 от Mama Ru

# 22
  • Мнения: 5 036
Оставам с усещането, че темата е пусната основно с цел майката да успокои собствените си страхове. В това разбира се няма нищо лошо само по себе си, но може да е много вредно.

Експресивната реч на детето е на ниво едногодишно. Може да е задържане, което спонтанно да се навакса, но може и да не е. За мен единственото правилно решение в случая е да се направи консултация с добър специалист логопед, който да даде препоръка - било то за работа в кабинет, било то за работа с детето вкъщи. След няколко месеца преценка на постигнатите резултати.

Ако преди 20-30 години повечето непроговорили на 2 години деца проговарят, в момента има "епидемия" от проблеми в развитието. Начинът ни на живот го обуславя - екрани, ежедневие, замърсяване, цял куп хипотези има защо в днешно време има повече невронетипични деца, но независимо от това, има ги. Правите си лоша услуга с мнимо самоуспокояване, че на еди кой си детето на 4 проговорило, пък всичко му било наред. До 3 годинки мозъкът е значително по-пластичен и сте на границата да изпуснете момента, ако детето има нужда от работа със специалист.

Аз по натюрел съм дейна, наистина не мога да си представя да виждам детето ми да изостава толкова видимо от връстниците си, и да не предприема нищо. Пиша го като човек, който е водил три пъти детето си за оценка от екип логопед, психолог и ерготерапевт, въпреки че се е развивало в норма, просто исках да съм сигурна. Детето се забавляваше, получих насоки за занимания вкъщи с нея и върху какво да поработим, успокоиха ме, че всичко е наред и така.

# 23
  • Мнения: 1 035
Темата не е пусната с цел самоуспокоение и замазване на очите, а да се ориентирам в обстановката, какво да очаквам и какво да предприема като действия.

# 24
  • Мнения: 52
Аз също не съм бързала да проговора, но отчетливо съм казвала думи и разбирала всичко. И сега не съм от бъбривите, характер. Недейте да се чудите, като имате съмнение една консултация няма да навреди а вие ще сте спокойна. Детето гледа ли много детски канали, защото при някои деца се оказва лош фактор в речта? Четете му повече книжки. А вечерните нервни кризи, могат да бъдат също заради гледането на много тв, или стрес от градината. Зависи кога се е появил проблема. Но като отидете на логопед, той ще ви насочи ако детето има нужда от друг специалист. Успех!

# 25
  • София
  • Мнения: 3 278
Категорично не е за пренебрегване проблема. Не може на 2 години и половина да не използва мама и баба по предназначение и Вие да чакате нещо "да се оправи". Има редки и специфични говорни проблеми (една моторна афазия например точно отговаря на това, което описвате). Колкото по-рано се открият, толкова по-добри са прогнозите.
Детски невролог Ви трябва. Ако отидете на логопед, съм почти сигурна, че той би Ви насочил към невролог 🌺

# 26
  • Мнения: 623
Съветвам ви да се обърнете към логопед за обследване. Като родител на дете с говорно нарушение, ви съветвам да обърнете внимание.
Говорни нарушения се наваксват адски трудно, трябва много работа, често с години. Не ви плаша, споделям опит. Не подценявайте ситуацията и не слушайте съвети, че еди си кой проговорил на три, изведнъж и че нищо му няма на детето.
Логопеда ще ви даде насоки, колкото по рано се открие проблем(ако има),толкова повече време за реакция има. Виждала съм големи деца, на по 4, които не могат да говорят и родителите чакат да им мине от самосебе си, губейки ценно време за реакция.
Успех.

# 27
  • Мнения: 3 021
Здравейте, аз съм с близначки на възрастта на вашето дете. При скорошна консултация (рутинна) ни обясниха, че детето на тази възраст трябва да има речник от поне 100-200 думи и да започва да съставя изречения от 3-4 думи, макар и по “бебешки” - Пепи иска вода, мама дава ябълка и т.н.

Според мен е добра идея да направите консултация с логопед и специалист по детско развитие. Колкото по-рано, толкова по-адекватна помощ ще дадете на сина си.

Колкото може повече четете книги и говорете с него - дори да са обикновени неща - сега даваме вечеря, ядем с вилицата, мирише вкусно и т.н. Трябва много упорство и усилия, повтаряне. Успех на вас и детенцето!

# 28
  • Мнения: 1 035
Сега наскоро го заведох на логопед и детски психолог два пъти. Консултацията беше под формата на игра. Наблюдаваха го как реагира в различни ситуации, доколко разбира какво му се говори, по какъв начин играе с играчките и използва различни предмети. Според това, което видяха, детето е съвсем адекватно за възрастта си и също така много добре разбира какво му се говори, използва предметите по предназначение и е много контактен, игрив, общителен. Има и наченки на реч. Комбинира най-различни срички и много бърбори, просто на този етап само той си разбира, като на китайски е. Казаха ми, че щом комбинира най-различни срички, а не повтаря само еднотипни срички от рода на ма-ма, ка-ка и подобни, това е добър знак за скорошно проговаряне. Започнах и да му чета повече приказки, а иначе винаги му говоря много и обяснявам кое какво е, какво правим и т.н. Да, на теория трябва да има речников запас от 100-200 думи, но ако ги няма, това невинаги означава нещо притеснително. Поне специалистите не видяха нещо притеснително у моето дете при консултациите, тъй като те наблюдаваха най-различни негови поведения и реакции.

# 29
  • Мнения: 52
Страхотно, правилно сте постъпила като сте го завела при специалисти. Няма да се чудите, дали има проблем. Дали са ви съвети. Така е най-добре, повече приказки и песнички, отколкото детски канали. Успех и всичко добро! Simple Smile

# 30
  • Мнения: 6 695
Супер, и аз се зарадвах да прочета. Правите, каквото трябваи всичко ще бъде наред Hug

# 31
  • Мнения: 1 035
Ще направим още няколко срещи със специалистите, за да ми дадат още насоки. Но като цяло според тях детето покрива голяма част от критериите за възрастта си. Все повече бърбори, което е добър знак, и в яслата се вписва добре сред другите деца и ходи с голямо желание.

Общи условия

Активация на акаунт