Дете на 2.5 г. бърбори на свой език, но не говори

  • 2 875
  • 31
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 5 340
Абсолютно съм съгласна с Мама Ру тук. Тези че комшията проговорил на 4, пък сега бил инженер грам не мога да ги слушам. Това е етап от развитието факт. Ама както се каза по - нагоре етап от около годинка до година и половина. Не за дете на две и половина, което вече но трябвало да говори с прости изречения.
Заведете детето на логопед. Никога не е излишно.

# 16
  • София
  • Мнения: 28 579
Това са ориентировъчните периоди в проговарянето -- https://www.biberonbg.com/info/periodi_govor.htm

# 17
  • Мнения: 12 031
Това са ориентировъчните периоди в проговарянето -- https://www.biberonbg.com/info/periodi_govor.htm

Интересно, определено има разминаване с това, което пишеше на картона да детето отзад като таблици на развитие. Според написаното тук, малкото ми дете е изпреварвало не с около 3-6 месеца, а с около година в развитието си. Още на десет месечна възраст си служеше с набор от десетина думи- изречения, на годината точно проговори фразеологично - "дай мако", "пак дойдем", на година и 3 месеца вече имаше изречения - "Отивам купа мако", "Мога гала кучето?" Още от самото начало използваше първо лице и правилната глаголна форма, я на 18 месеца се обясняваше с изречения по 5-6 думи и водеше прости разговори. Все ме питаха на колко е, защото всичко му се разбирало, а беше дребничък за възрастта си. Според въпросната статия е бил едва ли не вундеркинд. Единственото, което съм правила е, че когато на годинката започна активно да казва по няколко нови думи на ден при всяка нова дума заставах на неговото ниво и изговарях ясно членоразделно думата, а той я повтаряше докато му се получи прилично. Каката обратното - проговори фразеологично чак на 3 години и 8-9 месеца по времето, когато започна работа с логопед.
Всъщност статията е хубава, но е преведен от руски и отчита особеностите на руския език.

# 18
  • Мнения: 6 952
Ако гледа тв спрете !
+1 Консултация с логопед.
Там ще ви дадат насоки,наистина си има някакъв минимум активен речник и мисля че вече изостава...а колкото повече минава време ще е по-явно.
Ако чакате на лл или ясла,градина да ви насочат🫥.......те имат много деца едва ли ще са загрижени за говора на вашето....
Чували сме  "то ще го израсте"

# 19
  • Мнения: 1 259
Много родители говорят на бебешки също, повтарят думи, който е казало детето, което забавя процеса на проговаряне.

# 20
  • Мнения: 2 980
Според написаното тук, малкото ми дете е изпреварвало не с около 3-6 месеца, а с около година в развитието си. Още на десет месечна възраст си служеше с набор от десетина думи- изречения, на годината точно проговори фразеологично - "дай мако", "пак дойдем", на година и 3 месеца вече имаше изречения - "Отивам купа мако", "Мога гала кучето?" Още от самото начало използваше първо лице и правилната глаголна форма, я на 18 месеца се обясняваше с изречения по 5-6 думи и водеше прости разговори.

Това определено е значително изпреварване. Изключение е деца под и около годинката да могат да използват изречения и съвсем не е притеснително, ако не го правят.

По въпроса - и трите ми деца проговориха по този начин, за първото ужасно се притеснявах, защото при нея продължи най-дълго, до малко след тригодишна възраст. На практика говорът й имитираше интонациите на нашата реч, но не и произношението. Ние нямахме добра опция за логопед, затова не се възползвахме от такива услуги, но няма нищо лошо или страшно в консултация с такъв, а и възрастта е подходяща. Консултациите обикновено са забавни за детето и не са стресиращи, а могат да ви дадат полезна информация. Направете го за собствено успокоение. Нито лелките в яслата, нито майките с рано проговорили отрочета във форума ще ви дадат професионално мнение Simple Smile

# 21
  • Мнения: 12 031
Под годинката беше дума-изречение - например "дай" или "бам-бам" - ще падне, падна; "хайде" и "хайде де!", ако се забавя.  Вече на годинката започна фразеологично "дай мако" например.
Второто ми дете проговори много рано, първото - доста късно - на 3 и  8-9 месеца с намесата на логопед започна да говори фразеологично, т.е това, което малкия направи на годинката. Да, единият изпревари значително връстниците си, но пък другото закъсня много. В крайна сметка и двете се оказа, че не са толкова хубави неща.

Последна редакция: ср, 07 фев 2024, 21:55 от Mama Ru

# 22
  • Мнения: 5 018
Оставам с усещането, че темата е пусната основно с цел майката да успокои собствените си страхове. В това разбира се няма нищо лошо само по себе си, но може да е много вредно.

Експресивната реч на детето е на ниво едногодишно. Може да е задържане, което спонтанно да се навакса, но може и да не е. За мен единственото правилно решение в случая е да се направи консултация с добър специалист логопед, който да даде препоръка - било то за работа в кабинет, било то за работа с детето вкъщи. След няколко месеца преценка на постигнатите резултати.

Ако преди 20-30 години повечето непроговорили на 2 години деца проговарят, в момента има "епидемия" от проблеми в развитието. Начинът ни на живот го обуславя - екрани, ежедневие, замърсяване, цял куп хипотези има защо в днешно време има повече невронетипични деца, но независимо от това, има ги. Правите си лоша услуга с мнимо самоуспокояване, че на еди кой си детето на 4 проговорило, пък всичко му било наред. До 3 годинки мозъкът е значително по-пластичен и сте на границата да изпуснете момента, ако детето има нужда от работа със специалист.

Аз по натюрел съм дейна, наистина не мога да си представя да виждам детето ми да изостава толкова видимо от връстниците си, и да не предприема нищо. Пиша го като човек, който е водил три пъти детето си за оценка от екип логопед, психолог и ерготерапевт, въпреки че се е развивало в норма, просто исках да съм сигурна. Детето се забавляваше, получих насоки за занимания вкъщи с нея и върху какво да поработим, успокоиха ме, че всичко е наред и така.

# 23
  • Мнения: 1 021
Темата не е пусната с цел самоуспокоение и замазване на очите, а да се ориентирам в обстановката, какво да очаквам и какво да предприема като действия.

# 24
  • Мнения: 48
Аз също не съм бързала да проговора, но отчетливо съм казвала думи и разбирала всичко. И сега не съм от бъбривите, характер. Недейте да се чудите, като имате съмнение една консултация няма да навреди а вие ще сте спокойна. Детето гледа ли много детски канали, защото при някои деца се оказва лош фактор в речта? Четете му повече книжки. А вечерните нервни кризи, могат да бъдат също заради гледането на много тв, или стрес от градината. Зависи кога се е появил проблема. Но като отидете на логопед, той ще ви насочи ако детето има нужда от друг специалист. Успех!

# 25
  • София
  • Мнения: 3 263
Категорично не е за пренебрегване проблема. Не може на 2 години и половина да не използва мама и баба по предназначение и Вие да чакате нещо "да се оправи". Има редки и специфични говорни проблеми (една моторна афазия например точно отговаря на това, което описвате). Колкото по-рано се открият, толкова по-добри са прогнозите.
Детски невролог Ви трябва. Ако отидете на логопед, съм почти сигурна, че той би Ви насочил към невролог 🌺

# 26
  • Мнения: 617
Съветвам ви да се обърнете към логопед за обследване. Като родител на дете с говорно нарушение, ви съветвам да обърнете внимание.
Говорни нарушения се наваксват адски трудно, трябва много работа, често с години. Не ви плаша, споделям опит. Не подценявайте ситуацията и не слушайте съвети, че еди си кой проговорил на три, изведнъж и че нищо му няма на детето.
Логопеда ще ви даде насоки, колкото по рано се открие проблем(ако има),толкова повече време за реакция има. Виждала съм големи деца, на по 4, които не могат да говорят и родителите чакат да им мине от самосебе си, губейки ценно време за реакция.
Успех.

# 27
  • Мнения: 3 010
Здравейте, аз съм с близначки на възрастта на вашето дете. При скорошна консултация (рутинна) ни обясниха, че детето на тази възраст трябва да има речник от поне 100-200 думи и да започва да съставя изречения от 3-4 думи, макар и по “бебешки” - Пепи иска вода, мама дава ябълка и т.н.

Според мен е добра идея да направите консултация с логопед и специалист по детско развитие. Колкото по-рано, толкова по-адекватна помощ ще дадете на сина си.

Колкото може повече четете книги и говорете с него - дори да са обикновени неща - сега даваме вечеря, ядем с вилицата, мирише вкусно и т.н. Трябва много упорство и усилия, повтаряне. Успех на вас и детенцето!

# 28
  • Мнения: 1 021
Сега наскоро го заведох на логопед и детски психолог два пъти. Консултацията беше под формата на игра. Наблюдаваха го как реагира в различни ситуации, доколко разбира какво му се говори, по какъв начин играе с играчките и използва различни предмети. Според това, което видяха, детето е съвсем адекватно за възрастта си и също така много добре разбира какво му се говори, използва предметите по предназначение и е много контактен, игрив, общителен. Има и наченки на реч. Комбинира най-различни срички и много бърбори, просто на този етап само той си разбира, като на китайски е. Казаха ми, че щом комбинира най-различни срички, а не повтаря само еднотипни срички от рода на ма-ма, ка-ка и подобни, това е добър знак за скорошно проговаряне. Започнах и да му чета повече приказки, а иначе винаги му говоря много и обяснявам кое какво е, какво правим и т.н. Да, на теория трябва да има речников запас от 100-200 думи, но ако ги няма, това невинаги означава нещо притеснително. Поне специалистите не видяха нещо притеснително у моето дете при консултациите, тъй като те наблюдаваха най-различни негови поведения и реакции.

# 29
  • Мнения: 48
Страхотно, правилно сте постъпила като сте го завела при специалисти. Няма да се чудите, дали има проблем. Дали са ви съвети. Така е най-добре, повече приказки и песнички, отколкото детски канали. Успех и всичко добро! Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт