За натоварването в училище

  • 6 845
  • 61
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 184
Дъщеря ми е в 6 клас - много е натоварена, но не заради стачката, а защото учебниците са ужасно написани - разгърнете учебника по География или този по Човекът и природата, има уроци, които биха затруднили дори и вас. Сигурна съм , че задачите по математика няма да може да ги решите, ако не сте учили с детето си в 4 и 5 клас и ако не сте учителка по математика. Същото се отнася и за задачите по Български език в учебната тетрадка. Не ми се мисли какво я чака дъщеря ми в 7 клас Sad.

Абсолютно съм съгласна с теб.
Синът ми е шестокласник и имаме същите проблеми.
По разказвателните предмети ни се налага да гледаме от старите учебници на батко му, за да му стане ясно за какво иде реч или да се ровим в Интернет за да открием по-голям материал по въпроса.

# 31
  • Мнения: 24 467
Тук разсъждавам малко по- различно- не съм и длъжна в момента да решавам задачи за VІ клас, в крайна сметка от тогава са минали 20 години и е нормално да съм забравила основни неща. Такива обаче би следвало да може да решава детето ми, когато стигне до там. Важното е, че лично аз не държа да може да решава всички задачи или да е винаги "за шест", просто да владее основния материал, тъй като за разлика от мен, в предходните години той би бил точно в ІV-V клас. С мен в VІ, че и по- малък, клас, родителите ми определено не са решавали задачи. Не съм била и отличничка по математика, но за по едно "5" можех горе- долу да вържа.
Усилията в образованието, според мен, не следва да бъдат насочени към намаляване на натоварването, до колкото го има, тъй като това е една абстракция, още по- малко до олекотяване и елементаризиране на учебната програма. По- скоро аз винаги съм била за диференциация по интереси за деца над ІV клас, да речем, възможности за напредък на по- добрите по определени дисциплини и за по- средни изисквания за средния ученик, както и възможност да се организират, напълно безплатно, допълнителни часове за изоставащите деца. Винаги е имало и ще има деца и от трите групи. Средната, най- масова, определено не са нито истинските отличници, нито доказано слабите ученици.

Последна редакция: пт, 11 яну 2008, 14:50 от Judy

# 32
  • София
  • Мнения: 62 595
Джуди, ти се размечта.  Peace

Чудесно ще е материалът да бъде описан в учебниците по елементарен начин. Нали затова е учебникът, човек да се научи по него, а не да му трябва завършено поне едно висше, че да преведе на детето на достъпен език уроците за трети клас по ЧиПрирода.

Не съм съгласна с разделянето на децата по напредналост по простата причина, че един клас не е само сбор от деца, които отиват там да учат. Не може да се направи клас само от отличници, защото това не е добре за децата. Спомням си прекрасно какъв змиярник беше в гимназията като бяхме само отличници. Разделянето след 4-ти клас също не ми се вижда удачно и защото децата напредват с различни темпове докато преполовят пубертета. Ако се разделят на напреднали, средни и изоставащи, средните ще са в най-кофти позиция, а на изоставащите ще се гледа като некадърници. И какво ще стане, ако отличнищът започне да изостава? Или ще има миграция между групите?
Не можем да пренебрегваме социалната част от ходенето на училище. Тук важи принципа 2+2=5, защото класът не е прост сбор от децата. Връзките между децата, степента на задружност са също толкова важни за обучението и усвояването на материала, колкото и учебниците и упражненията.

Кръжоците са добър вариант за децата, които проявяват по-голям интерес към някоя наука и са по желание.

# 33
  • Мнения: 24 467
Разделянето не следва да се прави в един и същи клас. Просто следва да се организират по училища специализирани паралелки за засилено изучаване на предмети, а за слабите ученици- ясно, допълнителни часове. Не става въпрос за "клас за отличници", а за специализация по определени направления или предмети. За мен понятието "пълен отличник" следва да се изхвърли от употреба, ако говорим за реални оценки.

За нормално написаните учебници списващите в тях следва да се отърсят от академичния стил, с който са свикнали в университета, писали сме и друг път по този въпрос. При компилацията следва не да правят преписи от материали за по- големи, а да напишат нещо наистина за деца на съответната възраст. Преписът е лесен, то и аз мога да го направя, но не това е целта при съставяне на учебници и помагала.

Да се разведрим- цитираха ми пеенка за ІІІ клас със стихотворение, как Вълчо и Лиска се возели на какво беше там и си мечтаели, съответно- Вълчо да кара джип като на Жоро, а Лиска, да бъдела манекенка, като еди си коя. Сега съм поставила задача да ми дадат текста в цялост, че ми е весело.

# 34
  • Мнения: 7 263

Джуди, ти се размечта.  Peace

Чудесно ще е материалът да бъде описан в учебниците по елементарен начин. Нали затова е учебникът, човек да се научи по него, а не да му трябва завършено поне едно висше, че да преведе на детето на достъпен език уроците за трети клас по ЧиПрирода. Кръжоците са добър вариант за децата, които проявяват по-голям интерес към някоя наука и са по желание.


Да това беше една перфектна схема преди - но сега дали изобщо има такова животно като кръжок. Поне аз не съм чула или видяла нищо подобно в нашето училище. Има организирани спортни занимания, танци, изкуства, шах ... но нищо повече.
Има ли училище в което със сигурност да има кръжок по дадена учебна дисциплина?
Колкото до първото ти изречение - това е същността на проблема според мен! Просто ти си го систематизирала и изразила кристално ясно   bouquet

# 35
  • София
  • Мнения: 4 867
УФСЪ, съжалявам, ако неволно съм те засегнала с коментара на репортажа. Не е било лично, както и написах. От думите ти излиза, че детето няма проблем с наваксването и не е подложено на извънреден стрес в резултат от стачката. И въпреки това са използвани за противоположната теза.

Lennyh, Лиляна е обяснила къде е репортажът - никога не съм гледала в нета записи на тв предавания и не знаех къде е качен. Предположих, че много хора са го гледали, защото е в централната новинарска емисия и защото предварително се знаеше за него. Аз поне го очаквах.

Прегледах по няколко урока от учебниците по Човекът и природата, География и История за 6 клас - не открих нищо, което да ме хвърли в потрес по отношение на сложността. За математиката не коментирам, защото при нас ситуацията е специфична. Който си я е избрал, да си я учи.

В СМГ има допълнителни занимания по няколко дисциплини, естествено, свързани с профила на училището.

# 36
  • София
  • Мнения: 62 595
Янита,
все пак ние сме възрастни, а децата са си почти отделен вид и мисленето и опитът им са различни от нашите. Зная, че звучи тъпо, но наистина не си спомням да е било нужно някой да ми обяснява допълнително урока или да трябва да изчета няколко други статии или книги, че да си разбера урока по физика или история. На нас ни беше достатъчно да си прочетем уроците, за да се подготвим абсолютно сами по всичко.
повече няма да разводнявам темата заради учебниците

# 37
  • София
  • Мнения: 4 867
На нас ни беше достатъчно да си прочетем уроците, за да се подготвим абсолютно сами по всичко.
повече няма да разводнявам темата заради учебниците

Имах предвид, че не открих нищо, което би затруднило дете на съответната възраст, което чете, гледа телевизия и си учи уроците. Освен, че голяма част от информацията вече им е позната, около тях има толкова много примери и илюстрации, свързани с материала, че наистина не ме смущават учебниците. Рядко обяснявам нещо, което е написано в урока и обяснението ми се свежда по-скоро до насочване на вниманието на Виктория към нещо, което тя вече знае й има връзка с изучавания материал.
Ами за Възраждането и будителите например тя знаеше нещата само от пътуванията си из страната. Едва ли е единственото дете, което обича музеи и ходи на екскурзии...

# 38
  • София
  • Мнения: 62 595
зависи от екскурзиите и интересите на детето  Laughing
Признавам, историята я заобикалям умишлено точно, защото някои неща, които зная драстично се разминават с официалната версия в учебниците. С литературата е същото. Това ми е болен въпрос като цяло.

# 39
  • Мнения: 7 263
Янита,
все пак ние сме възрастни, а децата са си почти отделен вид и мисленето и опитът им са различни от нашите. Зная, че звучи тъпо, но наистина не си спомням да е било нужно някой да ми обяснява допълнително урока или да трябва да изчета няколко други статии или книги, че да си разбера урока по физика или история. На нас ни беше достатъчно да си прочетем уроците, за да се подготвим абсолютно сами по всичко.
повече няма да разводнявам темата заради учебниците

Никак даже не звучиш тъпо. Аз също нямам спомен някой да се е занимавал с моето учене. Освен засиления ми интерес към химията и биологията като тинейджърка, който се дължеше на професията на майка ми и някоя и друга задача по математика най-вече в стереометрията обяснена от баща ми друга помощ нито съм искала нито ми е била нужна. Пак подчертавам дори и тези обяснения са били за неща извън учебния материал и свързани с кръжочни занимания. Никой не е имал време да учи с мен. Не съм била пълна отличничка но завърших и основното и следното си образование с оценки над 5.70.
Иначе Яни децата са различни, познанията и интересите им са различни, общата им култура и всичко останало са различни.
Лично аз смятам че за моите синове общата им култура и познания са на ниво над средното и точно затова смятам, че проблема е в учебния материал, в начина на поднасянето му и в цялостната концепция на образователния процес. Винаги има деца, които са едно ниво над другите интелектуално  явно имаш късмет в това отношение  Hug с твоите девойки   bouquet

# 40
  • Мнения: 24 467
Именно защото "децата са различни, познанията и интересите им са различни, общата им култура и всичко останало са различни." не виждам защо всеки трябва да е изключително добър по всичко и да очакваме, че по всеки предмет ще се справя с лекота, без натоварване, а всеки учебник ще бъде за него разбираем. Не мога да си представя учебна литература, еднакво достъпна за всички деца. Това е просто невъзможно.
Ако за моя син сборникът със задачи за ІІІ клас е лесносмилаем, нищо, че е още във ІІ, а за други- пълно затъмнение или ако за един второкласник е разбираемо с едно прочитане на материала понятията и смисълът на рода, семейството, държавните символи, професиите и т.н., а за друг, дори на по- голяма възраст това са непонятни неща, причината не е само в учебниците. Нормално е децата да не схващат всичко и винаги от един прочит.
Специално от видяното от мен за началната степен съм за сега общо взето доволна. Е, има кусури, но и те вероятно в други очи изглеждат като добре свършена работа. Не взимам отношение за учебен материал и натовареност от V клас нагоре. В този смисъл съм съгласна с Янита.

И нещо друго- кой е казал, че децата не следва да са изобщо натоварени? Нали усвояват нови неща? Как би могло да стане това без никакви усилия и напрежение? Въпросът е това натоварване да не води до психическо затормозяване и затруднения с материала, общуването и т.н. с особено значителни неблагоприятни последици.

# 41
Прегледах по няколко урока от учебниците по Човекът и природата, География и История за 6 клас - не открих нищо, което да ме хвърли в потрес по отношение на сложността. ..
Надявам се да не мислите, че го пиша от любов към спора. В учебника по Човек и природа за 6ти клас н моя син имат много интересни неща - примерно, че диодите служели за получаване на прав ток. Попитах специалиста по електроника, а той се зачуди що за дивотии учат в училище. Можело да се получи пхрав ток, но при свързване в определена схема. А дали случайно учителката знае що е диод и к'ва му е работата? Щото по-натам и за жлези с вътрешна секреция има да обяснява.

Най-потресаващото за мен е, че повечето деца не се научават да пишат правилно. Най-голяма сложност представлява съгласната "й". Учат всякакви дивотии по български език - какво е лично възвратно местоимение и възвратно местоимение, но не могат да напишат на правилен български език един елементарен текст. Ако трябва да я премахнат тази буква от езика, но за мен е срамно да не можеш да пишеш на майчиния си език, но затова пък да правиш синтактичен и морфологичен анализ.
Затова (за моя радост) синът ми се съгласи да правим диктовка всяка седмица (в училище не са правили досега толкова много диктовки), и има напредък. Е накъде отиваме, след като се допуска масово учениците да не могат да пишат? И за какво са тези "входни тестове", след като повече от половината клас прави една и съща груба грешка, а преподавателя отговорен за тези пропуски не търпи никакво наказание?

# 42
  • Мнения: 184
И аз съм съгласна, че децата трябва да бъдат натоварвани, те са като гъбите - поемат.
Но, едно голяма НО, нека както вече Джуди е казала - това да става на съответното ниво.
Нека децата да могат да го разбират без да им се налага да прелистват учебниците на батковците си или пък да сърфират във виртуалното пространство.

# 43
  • Мнения: 934
Янита не съм възприела като обида поста ти - само лекичко се засегнах все пак моето гардже си е. И главно него исках да оправдая.

Сега по темата дали е натоварено в училище детето ми
Колкото това дали са натоварени децата аз, мисля че са натоварени. Подчертавам пак, времето за преговори е малко, взима се урок и после нъцки да се преговори, следващи и т.н. До тази година вярвай ми не съм сядала така зверски да следя какво и как учи детето. Но уви налага ми се. Има доста неща който трябва да обяснявам и както казах на моето дете математиката не е силната страна, но и там я товарят с адски много домашни, малко време остава в училище, за да могат децата които имат въпроси да ги зададат. И не е само математиката. И не само моята дъщеря. Нямам нищо напротив да се натоварва детето нека учи, тепърва ще дойде година където ще кандидатства и там ще падне яко напъване. Но съжалявам не съм съгласна половината от уроците да остава за самоподготвка, както в момента е. Тя не е в училище в което се изисква много в най обикновено е. Но какво става на практика. Аз трябва да отделям време да й помагам да и разяснявам неща за който уви няма време в час /това от тази година е така/. Самите учителки казаха това, че разчитат на самоподготвката на децата и повече домашни за да наваксат. Мога да имам познания в доста сфери, но в някой от предмети и съм по зле и от нея. Немския например не знам там тя е на самотек и учителката ми казва, ми да личи си вашето дете няма кой да му помага, за жалост в час време няма. Е какво сега на уроци ли да я запиша? За да помагат на нея да научи това което в час не могат? Не остава време просто. Добре че благоверния разбира от математика иначе и там си умирам права. Добре че детето е любознателно и всячески се напъва за да ме зарадва. По география проблем също, а там Мария е в стихията си. Де що има енциклопедия в понятен за нея вид е купена и изчетена, но пък идва икономическата география, а тя малко по сложна и там се задълбочава. По история същото, отварям учебника ще и помагам малко да и преразкажа нещата, искам да и е по лесно да смели сухия материал и о ужас, там пише неща с който тотално не съм съгласна, тотално неверни, поне според мен и това което аз съм споделяла с нея и с това което е чела другаде. И пак се обяснявам половин час, защо така и така се случило и да вземе да научи точно това което пише, че да няма после двойки. Намирам разлика поне за обикновеното училище и обикновените деца както е в моя случай. Има натоварване и то се отразява и на Мария и на мен. подчертавам. Времето за преговори и за утвърждаване на взетия материал е смалено почти на половина спрямо миналата година.  И понякога дори и аз не мога да помогна на детето си да е подготвено за у-ще, защото уви липсват ми знания, а в училище няма време да и помогнат.
А като ми гледате граматиката и правописа става ясно дори и на мен, че и по БЕЛ и там не мога да и помогна. Ужас в какво ли могна да помогна на моето дете.

Последна редакция: пт, 11 яну 2008, 17:40 от УФСЪ

# 44
  • Мнения: 7 263
Гледах репортажа - определено момиченцето беше притеснено и си личеше. Освен това при сглобяването на подобни кадри рядко може да бъде избегнато изваждането от контекста. След като прочетох и написаното от УФСЪ ми е напълно ясно че не може да се мери всичко с един аршин.
УФСЪ естествено че наште гарджета са най-най  Hug
Иначе по темата нямам нищо против детето ми да е натоварено дори напротив. Но искам да е натоварено със съдържателни неща. Със материал от който ще има реална полза и който ще му даде истински нови и стойностни познания а не глупости от сорта :


Надявам се да не мислите, че го пиша от любов към спора. В учебника по Човек и природа за 6ти клас н моя син имат много интересни неща - примерно, че диодите служели за получаване на прав ток. Попитах специалиста по електроника, а той се зачуди що за дивотии учат в училище. Можело да се получи пхрав ток, но при свързване в определена схема. А дали случайно учителката знае що е диод и к'ва му е работата? Щото по-натам и за жлези с вътрешна секреция има да обяснява.

И съм напълно съгласна че обучението по родния ни език е на крайно незадоволително ниво. Очевидно не само аз смятам така :

Най-потресаващото за мен е, че повечето деца не се научават да пишат правилно. Най-голяма сложност представлява съгласната "й". Учат всякакви дивотии по български език - какво е лично възвратно местоимение и възвратно местоимение, но не могат да напишат на правилен български език един елементарен текст. Ако трябва да я премахнат тази буква от езика, но за мен е срамно да не можеш да пишеш на майчиния си език, но затова пък да правиш синтактичен и морфологичен анализ.

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт