Трябва ли да се изучава религия в училище като СИП или ЗИП?

  • 16 012
  • 395
  •   1
Отговори
# 330
Уважаема RadostinaHZ
за 100-тен път ще поясним - ВЯРАТА е нещо лично и НЕ е предмет на обучение и дискусии.
Тук става въпрос за ЗНАНИЕ за морала и за религията.

# 331
  • Мнения: 4 965
Равнец, взел си се твърде на сериозно, като "носител на истината и вярата", но точно в Божието слово е казано:
 “Всеки, който превъзнася себе си, ще бъде унизен; а който се смирява, ще бъде въздигнат”(Лука 18:14)
 Peace

# 332
Уважаема Аzaf,
Абсолютно не сте права - категорично.
Просто обяснявам един текст.
Личните ми възгледи не са предмет на излагане, както и не засягам Вашите.


# 333
  • София
  • Мнения: 62 595
Уважаема RadostinaHZ
за 100-тен път ще поясним - ВЯРАТА е нещо лично и НЕ е предмет на обучение и дискусии.
Тук става въпрос за ЗНАНИЕ за морала и за религията.


Кои сте вие, които пояснявате? Надявам се, че не си се самоклонирал, че говориш за себе си в множествено число. Ако си представител под прикритие на някоя от заинтересуваните страни за въвеждане на такива часове, кажи си. Поне ще зная с кого разговарям.

А чии са представените от теб възгледи, щом не са твои?

# 334
  • Мнения: 4 965
Радостина ме изпревари.
Как така веднъж говориш на "ти", после на "Вие"; веднъж говориш за себе си в множествено число, после пък представяш "личните си възгледи"? Колко хора пишете под този ник?
И така и не разбрах кой точно текст поясняваш. Програмата на МОН я прочетох и я разбрах /не съм неграмотна/. А Светото писание съм го чела достатъчно пъти и претендирам, че го познавам добре.
И как така се учи "християнски морал" по програма, а после твърдите, че става въпрос само за морал. А и нима моралът има религиозно измерение. Човек може да е морален и без да е религиозен, а може и да религиозен, без да е морален /човечеството познава много случаи/.
Пък и религиите с времето се еволюират и се променят /от древността до наши дни хората са вярвали в много и различни богове/, но моралните ценности не са се променили...

# 335
"Ние" е просто стилистична фигура Simple Smile
А обръщенията Ти и Вие варират, защото варират и тези на другите участници във форума.
Понякога съотвествието може да не се улучи - ти на ти и Вие на Вие, поради което се извинявам, ако се е случило.

# 336
  • София
  • Мнения: 62 595
Ще ме извиняваш, ама стилистичната  фигура "ние" са (и я) използвали разни самовлюбени монарси и други индивиди, с които е пълна световната история. Някак не върви да се използва в днешно време от един човек. Не сме поданици, граждани сме. При това равноправни.  Laughing

# 337
  • Мнения: 4 965
Ще ме извиняваш, ама стилистичната  фигура "ние" са (и я) използвали разни самовлюбени монарси и други индивиди, с които е пълна световната история. Някак не върви да се използва в днешно време от един човек. Не сме поданици, граждани сме. При това равноправни.  Laughing

 Heart Eyes

# 338
Уважаема Радостива,
Написала си:
"И как така се учи "християнски морал" по програма, а после твърдите, че става въпрос само за морал. А и нима моралът има религиозно измерение. Човек може да е морален и без да е религиозен, а може и да религиозен, без да е морален /човечеството познава много случаи/."
--
Напълно съм съгласен - атеистът може да е морален, религиозният аморален. Това е реалността.
Но в общия случай Релгията насърчава моралността, без да я "внедрява", защото моралността е качество на душата и духа.
Както юристите учат право, но някой за да раздават справедливост, а други обаче става адвокати на Митьо Очите, Маргините и т.н.
Все пак е по-добре да си правно образован, отколкото да си правно неук.
Същото е и с морала - по-добре е да си морално образован, отколкото не.

# 339
  • София
  • Мнения: 62 595
Не помня да съм писала извадения от теб цитат. Не съм споменавала изобщо за атеистите и техния морал.

Последна редакция: вт, 05 фев 2008, 21:53 от RadostinaHZ

# 340
  • Мнения: 4 965
Роси, цитатът е мой.

Съгласна съм с тезата, но освен да въведат и право от първи клас  newsm78.
Защото по отношение на правото е редно да се образоват хора, които биха разбрали изобщо доктрините му.
Същото важи и за религията.
А на 6-7-годишни деца тези теми далеч няма как да им станат ясни /освен с назубряне на тези или в случая хипотези/. На децата е достатъчно да им се обясни разликата между доброто и лошото, между правилното и неправилното, но няма как да бъдат направени по-добри, ако за това им пишат двойки /пак стигаме до т.нар. двоен морал - ще са добри на думи и заради оценки, а навън .../.
Моралът не се получава чрез образование, а с личен пример /основно в семейството и от учителите, които на тази възраст са значим авторитет/.
И никъде не съм споменала думата "атеисти". Peace

# 341
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236

за 100-тен път ще поясним - ВЯРАТА е нещо лично и НЕ е предмет на обучение и дискусии.
Тук става въпрос за ЗНАНИЕ за морала и за религията.


Моля точно да разясните, как точно се обясняват като знание, следните теми от първи клас:

"Служи единствено на Аллах и бъди от благодарните."
"Който отхвърли сатаните и повярва в Аллах, той се обвързва с
най-здравата връзка."
"Постъпвайте като чеда на светлината"

Аз не желая да знае и да му бъде натяквано на детето ми, че непременно трябва да повярва на някого.
Уф, имам чувството, че разговарям с Вълчев, той е така неадекватен и си повтаря своето до втръсване.
Аз ще се спася, като рано или късно напусна тази система, но на децата ми им предстои години да са в нея ooooh!

# 342
  • Мнения: 4 555
Категорично НЕ! Подобен предмет може да разшири общата култура на децата и има опасност да попречи на масовото затъпяване на нацията. Mr. Green
Това е и моят отговор  Peace

# 343
  • Мнения: 3 740
Кабо Алма,
Защо Асоциацията не организирате един публичен дебат, за да бъде обяснено бавно и спокойно на родители какви са идеите на Концепцията?

Опасявам се, че организацията на подобен дебат би трябвало да е ваш ангажимент, защото вие предлагате да се въведе нещо ново. Може да разчитате на нас, че ще се включим в дискусията - защото ще стане дискусия, а не просто бавно и спокойно обяснение. Темата е болна и повечето хора реагират с повишена чувствителност.
Впрочем, аз също:
Напълно съм съгласен - атеистът може да е морален, религиозният аморален. Това е реалността.
Но в общия случай Релгията насърчава моралността, без да я "внедрява", защото моралността е качество на душата и духа.
Възприемам го като скрита нападка срещу нерелигиозните, някакси се промъква тезата, че "в общия случай" при тях не се насърчава моралността.

Моралът не се получава чрез образование, а с личен пример /основно в семейството и от учителите, които на тази възраст са значим авторитет/.
Абсолютно съм съгласна. И религията тук няма нищо общо.

Аз също чакам отговор на въпросите на Лиляна:
Моля точно да разясните, как точно се обясняват като знание, следните теми от първи клас:

"Служи единствено на Аллах и бъди от благодарните."
"Който отхвърли сатаните и повярва в Аллах, той се обвързва с
най-здравата връзка."
"Постъпвайте като чеда на светлината"

Тук има възможност това да стане бавно и спокойно - никой няма възможност да прекъсва другия и да не го изслушва.  Simple Smile

# 344
Уважаема Лиляна,

Въпросът:
---------
"Моля точно да разясните, как точно се обясняват като знание, следните теми от първи клас:
"Служи единствено на Аллах и бъди от благодарните."
"Който отхвърли сатаните и повярва в Аллах, той се обвързва с
най-здравата връзка."
"Постъпвайте като чеда на светлината"
--------
Има лесен отговор:
"Христина, ти на кого казваш най-често "Благодаря"? На мама? Кажи ми кога й каза "Благодаря"? Когато ти помогна да си облечеш зимното яке, защото има много копчета и ти е трудно?
Значи ние сме благодарни например на някого, който ни помага, когато ни е трудно? Нали? Например на лекаря, който ни дава сипор против кашлица.....
А на теб Христина, кой ти казва "Благодаря"? Баба? Защо? Защото й носиш очилата? Приятно ли ти е, когато някой ти казва "Благодаря"? Да? И баба ти се усмихва, така ли?
Ето деца, Христина ни разказа, че на нея й е приятно да й помагат и тогава тя е благодарна. Също й е приятно когато тя помага, защото хората й се усмихват.
Ние, хората, често имаме нужда от помощ и затова сме благодарни на онези, които ни помагат.
Понякога дори не виждаме човека, който ни помага.
Например когато прекъсне програмата на телевизията ние се обаждаме на техниците и те ни пускат програмата.
И на тях сме благодарни, макар да не ги виждаме, а само да ги чуваме.
Значи ние можем да сме благодарни както на хора, които са близо до нас, така и на хора, които са далече от нас.
Също можем да правим добро както на хора, с които сме в една стая (да подадем на баба очилата), така и на хора, които са далеч от нас - например да поздравим наши приятели по телефона за рождения им ден и те ще ни кажат "Много благодаря за поздравленията".
--
Значи благодарността може да е за близки и за далечни хора.
--
А религиозните хора вярват, че най-много им помага Бог. Например в книгата на християните пише "Служи единствено на Аллах и бъди от благодарните".
--
Другият час ще си поговорим за приятелството......













Общи условия

Активация на акаунт