Трябва ли да се изучава религия в училище като СИП или ЗИП?

  • 15 982
  • 395
  •   1
Отговори
# 345
Корекция:
"В книгата на мюсюлманите....." Grinning
В късна доба дебат така се получава

# 346
  • Мнения: 1 900
Училището в България е светско, в него се учи наука. Галилео Галилей е бил гонен от църквата, защото неговите заключения на учен са противоречали на църковните науки. Предишният папа го реабилитира след толкова много години. Защо да се съгласявам същата тази църква, гонила инакомислещите учени в продължение на векове, да влизат в българското училище, същата провела няколко "кръстоносни похода" да учи на благонравие и добро поведение нашите деца?
И ако тази църква е успяла да обогати духовно поне своите служители, то нямаше да сме свидетели на толкова попове злоупотребяващи с алкохола, нямаше да има "такса" за опело, кръщене и т.н, нямаше да има разкол в БПЦ. Смятат ли служителите от нейното ръководство, че след хора, намиращи се под нейното управление имат подобни духовни ценности ще съумеят да предадат правилно "благонравието" на нашите деца?
Аз се надявам църквата, която учи на смирение смирено да отстъпи и да не погазва нашите права за вероизповедание или просто да не вярваме.

Ето това е и моето мнение, много точно си го казала  Peace

# 347
  • Мнения: 3 146
Кабо Алма,
Защо Асоциацията не организирате един публичен дебат, за да бъде обяснено бавно и спокойно на родители какви са идеите на Концепцията?
Равнец, човече, защо пишеше Концепцията с главна буква? Да не е книга от Библията, след Откровение...? Успокой се!
Нали се сещаш, че Кака Сийка е права - това, което ти го правиш против ЗИПа по религия трудно някой би го направил нарочно.

Науката може да се преподава (както е казал великият философ Платон, ако толкова си падаш по велики философи, между които Попър няма никакво място!!!), но не може да се преподава, пак според Платон добродетелта!!! За вярата никой никога не е дебатирал дали може да се преподава, защото самата мисъл за това е абсурдна. Е, нали ние, българите, трябва да сме на първо място по простотия в света, затова решихме да не се вгледаме в културата, върху която лежим, и да нарушим и двете основни положения едновременно - искаме да насилим хората да  им бъде преподавана непреподаваемата добродетелност чрез преподаването на непреподаваемата вяра. Страхотни сме, нали?!

# 348
Уважаема Герганди,
За съжаление казаното от Вас НЕ отговаря на фактите.
---
1. Ето какво пише Платон в "Държавата" 378е. Текстът е от главата, озаглавена "Възпитаване на стражите":
"А каквото възприеме младият човек, това обикновено остава неизличимо и неизменно. Затова трябва да се употребяват всички грижи, та тия приказки, които чуват отначало още хората, да бъдат по възможност най-добре съчинени, за да слушат насочващи към добродетелта разкази".
Тези "насочващи към добродетелта разкази" какво са?
-------------
2. Многократно беше пояснено, че НЕ става въпрос за преподаване на вяра. Вие вменявате нещо, което не знам откъде сте го взела!?
---
3. Пиша Концепцията с главна буква, защото така се употребява съкращение на заглавие.
----

 


# 349
  • Мнения: 295
Не изчетох цялата тема, просто много грозно ми стана от толкова много агресия и злоба от страна на противниците.
Живея в страна, където официално в училищата се преподава катехизис, където въпросните катехети работят съвместно със свещениците в църквите, където на децата се обясняват основни понятия от вярата, където ги подготвят за първо причастие, а после и за миропомазание. И да ви кажа честно, не виждам никакви истерии, никакво зомбиране, никакво зарибяване, изобщо нищо от онова, което ви хвърля в див страх. При нас утре започват Великденските пости и съвсем нормално децата се учат какъв е смисълът от поста, какво представлява Великден, обяснява им се на достъпен език всичко свързано с празника. Всичко си е много цивилизовано. Предполагам, че лично бих предпочела формата СИП, тъй като смятам, че няма нужда да насилваш някого във вярата и убежденията му.
БПЦ може да си има своите недостатъци, но не е банда разбойници.
Разбира се, че в една програма ще бъдат застъпени въпросите за аборта, евтаназията и пр. Църквата не може да учи на двойнствен морал, само защото е време на псевдотолерантност. Лично аз смятам, че България има крещяща нужда от катехизиране.

# 350
Уважаема Герганди,
понеже вашия постинг много ме огорчи, ще Ви дам още малко информация.
Концепцията е дело на комисия, съставена главно от преподаватели в СУ, начело с проф. Бакалов.
Работата на комисията е продължила 8 месеца и всички участници са вложили максимума от своите знания и нау,чна добросъвестност, цялата си родителска загриженост, за да направят едно добро предложение към българското образование.
Тяхната работа е подпомагана от много други университетски експерти по отделни въпроси.
Работата е грижливо свършена, а не е резултат от общи приказки на чаша ракийка в кварталната кръчма.
---
Уверявам Ви, че едва ли са много значимите теории и книги, които да са неизвестни на авторите на концепцията.
На всеки Ваш въпрос има добронамерено желание да бъде отговорено.
---
Вие отправяте упрек, че и тук нещо в България е направено "през пръсти": "Страхотни сме, нали?!", както пишете.
---
Пишете кой въпрос от история и теория на етиката  и религията смятате, че не е бил взет под внимание и е останал неизвестен, и ще Ви се отговори.
--
Ето в няколко реда и доминиращата ДНЕС по света теория за "моралното развитие" на професор Колбърг от Харвард:
Kohlberg's Theory of Moral Development and Education
Moral Development
Lawrence Kohlberg (1969) modified and elaborated Piaget's work, and laid the groundwork for the current debate within psychology on moral development. Consistent with Piaget, he proposed that children form ways of thinking through their experiences which include understandings of moral concepts such as justice, rights, equality and human welfare.
On the basis of his research, Kohlberg identified six stages of moral reasoning grouped into three major levels. Each level represented a fundamental shift in the social-moral perspective of the individual.
Moral Education
Kohlberg believed a better approach to affecting moral behavior should focus on stages of moral development. These stages are critical, as they consider the way a person organizes their understanding of virtues, rules, and norms, and integrates these into a moral choice (Power, Higgins, & Kohlberg, 1989). In addition, he rejected the relativist view point in favor of the view that certain principles of justice and fairness represent the pinnacle of moral maturity, as he found that these basic moral principles are found in different cultures and subcultures around the world (Kohlberg & Turiel, 1971).
The goal of moral education, it then follows, is to encourage individuals to develop to the next stage of moral reasoning.
The most common tool for doing this was to present a "moral dilemma" and require students to determine and justify what course the actor in the dilemma should take. Through discussion, students should then be forced to face the contradictions present in any course of action not based on principles of justice or fairness.
---
Лесно чрез търсене в Гугъл можете да намерите още материали по въпроса.
Ако пък ви трябват солидни книги по тези теми, ще Ви препоръчам какво да си купите чрез Амазон в зависимост от езика, който ползвате.

# 351
  • Мнения: 3 146
Уважаема Герганди,
За съжаление казаното от Вас НЕ отговаря на фактите.
---
1. Ето какво пише Платон в "Държавата" 378е. Текстът е от главата, озаглавена "Възпитаване на стражите":
"А каквото възприеме младият човек, това обикновено остава неизличимо и неизменно. Затова трябва да се употребяват всички грижи, та тия приказки, които чуват отначало още хората, да бъдат по възможност най-добре съчинени, за да слушат насочващи към добродетелта разкази".
Тези "насочващи към добродетелта разкази" какво са?
-------------
2. Многократно беше пояснено, че НЕ става въпрос за преподаване на вяра. Вие вменявате нещо, което не знам откъде сте го взела!?
---
3. Пиша Концепцията с главна буква, защото така се употребява съкращение на заглавие.
----

Вижте, Равнец, очевидно не схващате смисъла на написаното в Държавата, защото насочването тъкмо е само насочване, но не е преподаване. Основата на тезата ми се съдържа в друг диалог на Платон, но не мисля, че тук е мястото за философски полемики, просто исках да Ви покажа, че не е уместно да демонстрирате ерудицията си, след като тя няма отношение към проблема и само влошава нещата.

И, напротив, заучаването на молитви и катехизирането (защото голяма част от въпросната Концепция съдържателно представлява тъкмо конфесионално преподаване, което е лесно устонавима от прегледа на съдържанието по класове) не цели предоставяне на информация, а цели накланяне към определен тип ритуално поведение, което е характерно единствено за вярващия човек. Това е все едно да се сложи каруцата пред коня - първо молитвата, после вярата. Но заучаването на молитви и кръстенето в час няма нищо общо с даването на знания по даден проблем, с цел създаване възможност за избор. Не представяйте бялото за черно, моля Ви!

И, накрая, щом цитирате заглавие, правете го или в курсив с главна буква, или в кавички с гладна буква. Това, което Вие сте направил, не е в съгласие с никое граматическо правило.

Последна редакция: ср, 06 фев 2008, 02:20 от gergandi

# 352
  • Мнения: 3 146
Уважаема Герганди,
понеже вашияТ постинг много ме огорчи, ще Ви дам още малко информация.
Концепцията е дело на комисия, съставена главно от преподаватели в СУ, начело с проф. Бакалов.
Работата на комисията е продължила 8 месеца и всички участници са вложили максимума от своите знания и нау,чна добросъвестност, цялата си родителска загриженост, за да направят едно добро предложение към българското образование.
Тяхната работа е подпомагана от много други университетски експерти по отделни въпроси.
Работата е грижливо свършена, а не е резултат от общи приказки на чаша ракийка в кварталната кръчма.
---
Уверявам Ви, че едва ли са много значимите теории и книги, които да са неизвестни на авторите на концепцията.
На всеки Ваш въпрос има добронамерено желание да бъде отговорено.
---
Вие отправяте упрек, че и тук нещо в България е направено "през пръсти": "Страхотни сме, нали?!", както пишете.
---
Пишете кой въпрос от история и теория на етиката  и религията смятате, че не е бил взет под внимание и е останал неизвестен, и ще Ви се отговори.
--

Смятате ли, че един православен богослов, който е искрено вярващ, ще се съгласи да казва на децата, че основната причина да учат този предмет не е Бог, а е моралът на светската държава, както е посочено на няколко места във въпросната "Концепция". Подобно безумие е направо смешно. Да не говорим, че ценностите на исляма, християнството и будизма изобщо не се припокриват, за да бъдат наричани "общочовешки" или нещо подобно.
И, да, твърдя, че работата не е свършена качествено, въпреки че съм сигурна, че участинците са вложили всички свои познания в работата. За ракия не съм и намеквала! Далеч съм от подобна мисъл! Нямам нищо против уважаемия проф. Бакалов, но не той е единственият участник в проекта. Практически, учебниците по всички предмети, включени в областта "гражданско образование" са под всякаква критика. Аз самата съм квалифициран преподавател по философските дисциплини в средното училище, затова, повярвайте ми, направила съм си труда да попрочета нещо, преди да правя подобни изказвания.
Твърде добре ми е известна съвременната линия на европейските страни да се правят опити да се заимстват морални ценности от християнството. Това е невъзможно и дебатът по този въпрос между Хабермас и Ратцингер е най-красноречивата илюстрация за абсурдността на подобни опити.

Последна редакция: ср, 06 фев 2008, 02:46 от gergandi

# 353
  • Мнения: 3 146

--
Значи благодарността може да е за близки и за далечни хора.
--
А религиозните хора вярват, че най-много им помага Бог. Например в книгата на християните пише "Служи единствено на Аллах и бъди от благодарните".
--
Другият час ще си поговорим за приятелството......

Надявам се, съзнавате, че всички тези неща нямат нищо общо с понятието "религия" и по никакъв начин не могат да дадат представа на децата за същината на християнското или друго учение, защото така нещата се замазват и накрая не се получава нищо - нито стабилно разбиране на християнските устои, нито представа за някаква разлика между религиите. Защото те са различни. Твърде различни дори!
"Приятелство" и "благодарност" не са религиозни понятия и извличането им от контекста на съвсем друго имащи предвид религиозни текстове е силно вмешателство неуважение към огромния труд, който са положили стотици учени мъже, за да изградят християнското/мюсюлманското учение и неговата строга и стройна догматика. Това е, все едно някой на посоки да чете цитати от Св. Писание и да ги тълкува без каквато и да е подготовка, като твърди, че неговото тълкуване представя същностния смисъл на текста.

Извинявам се на авторката за вмешателството, но просто не ми се иска просто да си стоя мълчаливо и да гледам как светски хора опошляват същината на християнското учение и се опитват да го смелят до елементарни правила на социалното общуване. Моля ви, религиозното образование няма нищо общо с гражданското образование, което е светско - то се стреми към света, то е от света и за света, то цели да направи човека добър гражданин и пълноценна част от обществото. Религиозното образование задължително предпоставя вярата, преди своето осъществяване и има за цел подпомагането на човека в разбирането и живеенето на неговата вяра, за да се стреми той към своето спасение, то е насочено към Бога. Посочете ми къде двете имат общи точки! Не и в "приятелство" и "благодарност", надявам се!

Изключително харесвам гениалното произведение "Малкият принц", но е кощунствено да го сравнявате с Библията и Корана, както и е кощунствено да правите аналогия между "идеята" за Църквата и идеята за държавата.

За пореден и, надявам се, последен път казвам, че религиозното образование трябва да е строго конфесионално и да се извършва в духовните центрове, където се упражнява действително - т.е. православни/католически/юдейски/арменски/мюсюлмански и т.н. храмове. Това е работа изключително на Църквата/Мюфтийството и т.н.


На последно място, Равнец, бихте ли ми казал/а според коя книга и от кое направление на будизма той е религия и изобщо може да се преподава в училище или където и да било, както и да ми посочите един човек, който е в състояние да преподава въпросното учение в България.

Благодаря Ви за вниманието и още веднъж се извинявам за ужасно дългия постинг!

Последна редакция: ср, 06 фев 2008, 02:52 от gergandi

# 354
  • Мнения: 24 467
Добро утро отново на всички.
Оставям умишлено на страни дебата за ползата/ вредата от такова "обучение". Продължавам да поддържам тезата, че това не е обучение за светско училище, още по- малко материя, която следва да бъде задължителна /за СИП- повтарям, не съм против, просто няма да го посещаваме или ако децата ми желаят- ще се запишат/ и такъв дебат измества основната насока, по която следва да се разсъждава. За себе си съм абсолютно наясно с различието между религия и морал, религиозни и общочовешки ценности. Спор на тази тема е напълно безсмислен.

Искам да попитам Равнец- по какъв начин следва да се въведе новият предмет, с промяна на единните държавни изисквания посредством нормативен акт ли? Практически кой нормативен акт смятате да измените и по какъв начин? /Ако имате вече яснота по въпроса, разбира се/

За "кроткото обяснение", което, мисля, следва да организират тези, които предлагат нововъведението- по какъв начин ще го направите и кога- преди или след приемане на същото?

Смятате ли да потърсите начин за изменение на закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план, особено в частта му, относима към общообразователната подготовка, която следва да се изгражда върху принципите на зачитане на:
1. основните човешки права; /включително и правата ми по КРБ, които посочих/
2. правата на детето;
3. традициите на българската култура и образование;
4. постиженията на световната култура;
5. ценностите на гражданското общество;
6. свободата на съвестта и свободата на мисълта.?

Към настоящия момент задължителноизбираемата подготовка следва да осигурява допълнително обучение по учебни предмети от културно- образователните области по чл. 10 на този закон и/или от професионалната подготовка в съответствие с интересите и индивидуалните възможности на учениците и с възможностите на училището. Каква е вашата идея /"ваша" пиша с малка буква, предполагам представлявате "група", не изразявам лично отношение/- ако религията /или както там бъде наименована/ бъде въведена като ЗИП, макар че и в момента има такава възможност по закон, съгл. чл.15, ал.3 на този нормативен акт, това означава ли, че ако аз желая моето дете да учи ЗИП- математика или БЕЛ, тъй като интересите му са в тази насока, ще ни бъде отнета възможността за избор? Питам, тъй като в нашия клас определено никой няма да подаде заявление с желание "религия", желанията на родителите на децата от нашия клас са именно за така посочените предмети, тъй като за нас те са от особено значение при началната степен на образование. Училището също има възможност да осигури тези часове, класната ни е с насоченост към математиката.
В училището ни за ІІ клас СИП също е математика и ние, родителите, нямаме желание да го заменяме. Ако го заменим- то ще е с БЕЛ или английски. Уверявам ви, желанието ни няма да се промени и за в бъдеще.
Все пак следва да се има предвид, че училищният учебен план определя учебните предмети от задължителноизбираемата и свободноизбираемата подготовка и разпределението на учебните часове по тях за целия етап на обучение. Той е съобразен с интересите на учениците и с възможностите на училището. Към религията ние нямаме и няма да има и за в бъдеще интерес. Заявленията ни твърдо ще бъдат до ІV клас в посочената от мен насока. Имаме възможност и се организираме.

Смятате ли наистина да преминете към нарушение на закона в тази му част? Ила смятате, че могат да бъдат нарушени правата ни на избор? Ако не се наруши законът какво предлагате- религията да стане задължителен предмет ли?


Последна редакция: ср, 06 фев 2008, 10:08 от Judy

# 355
  • София
  • Мнения: 62 595
Току-що гледах Кабо Алма по ВВТ. Чудя се как досега не я изгориха на кладата като еретик уважаемите зрителки, които са били деца преди 9.ІХ.

Равнец,
Ще ти го кажа в прав, та прав текст - не искам религията в училище като задължителенен предмет. Който иска да ходи на СИП. И цял тон цитати да ми сложиш, не ме интересува, защото няма да промени мнението ми по въпроса. За мен училището е светско и отделено от религията. Можеш да размахаш камшика и да накараш някого да прави нещо насила, но не можеш да му дадеш насила знание, което той не иска за себе си или за децата си.

Последна редакция: ср, 06 фев 2008, 10:07 от RadostinaHZ

# 356
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Джуди, аз точно това споменах малко по-напред. А то е, че няма да има желаещи за ЗИП и много малко за СИП и при изготвяне на Образец 1/това се прави преди началото на всяка учебна година/, след като няма да има заявени желания, просто няма да има и такива ЗИП(СИП)-ове. И каква мислите ще е следващата стъпка на тези от МОН и БПЦ, ще започнат прокарване на ЗП, а това е вече задължителна подготовка и връщане назад няма.
Моето мнение е, да не допускаме дори и ЗИП да има, за СИП нямам против.

П.П. В класа на сина ми също сме избрали ЗИП математика и английски, поради недостатъчност на такива часове, а СИП синът ми посещава по ИКТ.
В училището, в което аз преподавам СИП също е ИТ, т.к. по старата програма седми и осми клас го нямат изобщо в ЗП, а ЗИП има само по математика и български и това е желанието на децата и родителите.

# 357
  • Мнения: 24 467
Именно поради тези причини у мен се прокрадва мисълта, че има тенденции за въвеждане на въпросния предмет като задължителен.
Понеже в нашия град /при нас мюсюлмани, напр., почти няма, интерес към религията по принцип също не е налице голям/, а не само в нашето училище, тенденциите са към друг тип материя.
Лили, нали по посочения от мен нормативен акт, в посочената правна норма и в момента има възможност за ЗИП "религия"? Точният текст е: "Задължителноизбираемата подготовка осигурява допълнително обучение по учебни предмети от културно- образователните области по чл. 10 и/или от професионалната подготовка в съответствие с интересите и индивидуалните възможности на учениците и с възможностите на училището. В задължителноизбираемата подготовка се включва изучаването на майчиния език и религия."- т.е. какво повече искат?
За мен отговорът е - задължителна подготовка, което е недопустимо!
Дебатът не е дали регилията да е СИП или ЗИП, след като и сега това е възможно. Дебатът е да задължим ли децата да учат религия в светско училище.

СИП и ЗИП на практика при нас не се допуска, тъй като просто нямаме такива желания.

# 358
Уважаема Гарганди,
ще прескоча агресивния тон и неуместните предикации и ще отговаря по същество.
1. Думата пре-по-даване е малко унизяваща, според мен, спрямо учителите. Учителите учат децата.
2. НИКЪДЕ в Концепцията на МОН няма "заучаването на молитви и катехизирането", както твърдите Вие.
2. Диалогът Менон на Платон, който вероятно имате предвид, в случай не върши работа. Прочетете Колбърг.
4. Твърдите следното: "Твърде добре ми е известна съвременната линия на европейските страни да се правят опити да се заимстват морални ценности от християнството. Това е невъзможно".
Това Ваше твърдение е чудо на чудесата! Моля Ви! Съсредоточете се преди да напишете подобно нещо.
5. В Концепцията на МОН НЕ става въпрос за "Религиозно образование", чието място наистина е в неделните учцилища.
6. За Будизма наистина има известно колебание сред учените дали наистина е в строгия смисъл на понятието "религия", но по-обичайно е да се се приема, че е религия.
http://www.aboutbuddhism.org/

# 359
  • Мнения: 25 724
Равнец,
Ще ти го кажа в прав, та прав текст - не искам религията в училище като задължителенен предмет.

Аууу, колко си лоша само!  Shocked Гледай как искаш да измъкнеш кокалчето от устата на уважаемия ни съфорумец!   Rolling Eyes Cry

Равнец, просто се учудвам на безграничието на Вашето нахалство. Не знам колко пъти трябва да Ви се каже директно в очите, че хората не Ви искат, не желаят измисления Ви предмет в училище и няма да Ви допуснат до децата си? Какво, с ритници ли трябва да Ви изхвърлим от училищата, щом не разбирате от дума?  newsm78
В тази държава все още има действаща конституция, спазвайте я, моля!

Общи условия

Активация на акаунт