Относно бележкарството

  • 1 714
  • 13
  •   1
Отговори
  • Мнения: 673
  Като учител често се сблъсквам с този проблем - бележкарството. Смятам ,че то значително опорочава учебния процес.Учениците повече се стремят да се " докопат" до заветната шестица, но без да положат усилия да научат знанията , които да отговарят на тяхната оценка. Смятам , че вина за това имаме всички ние като родители, защото повече се интересуваме от съдържанието на бележника , отколкото  от получените знания.
  Вие на какво мнение сте? Какво правите като родители , че вашите деца да се стремят към знания , а не към високи  оценки без покритие.

Последна редакция: пт, 21 ное 2008, 21:20 от radivdani

# 1
  • София
  • Мнения: 62 595
Давам личен пример на децата си. И не само аз, а и баща им. И двамата не сме спирали да учим.
 За мен няма противоречие между знанията и оценките. Който си знае обикновено получава и отлични оценки. Случват се издънки, но са рядкост. Една оценка не е само знания, а и комбиниране с други качества - умение да се говори или съчинява текст, жестове, дори и личен чар.
Да, мисля че много родители се фокусират върху оценките, а не върху знанията или тотално пренебрегват оценките. За добро или лошо оценките са някакъв показател за постиженията на детето и са нужни при кандидатстванев по-горна образователна степен. Затова и не мога да ги пренебрегна, но на първо място за мен са знанията. Оценката е следствие. И за да задълбая още повече - оценките представят показаното в момента знание, а не знанието на детето изобщо.
В училище много лесно се разбира кой какъв е - има отличници, има и зубрачи.

# 2
  • Мнения: 284
Оценката е следствие. И за да задълбая още повече - оценките представят показаното в момента знание, а не знанието на детето изобщо.

Напълно съм съгласна, обаче, опитът ми и като дете, и сега вече като майка на ученик показва и нещо друго - липса на ясни критерии от страна на учителите за оценките. Едни - много държат на детайли, други на логическо и последователно мислене, трети като си създадат мнение, че някой е отличник или пък мързелан и ... са непоклатими. Всичко това много обърква децата, пък и родителите, които като мен смятат, че знанията са не просто запомнена информация, а информация, която човек знае как да използва и за какво може да му послужи. Аз така проверявам какво е научил сина ми, но в училище критериите са други.

  Като учител често се сблъсквам с този проблем - бележкарството. Смятам ,че то значително опорочава учебния процес.

Мисля си също, че бележкарството е резултат от твърде неадекватната система на оценяване на децата само с 4 степени - от 2 до 6 - при положение, че при истинското оценяване при кандидатстване оценките вече са с десети и стотни. Нямам преки впечатления от системите с по-широки скали - германската и американската, но мисля, че там възможността за бележкарство е доста по-ограничена. Във вашите учителски среди не се ли обсъжда вариант за промяна на системата на оценяване в училище?

# 3
  • София
  • Мнения: 62 595
Писах го в една друга тема, но повторя тук. Критериите на учителите в момента за мен не са от първостепенно значение. За момента са по-важни моите критеии, които са по-високи от тези на учителките. За мен първите 4 класа са ключови откъм усвояване на книжовния език, основите на математиката и другите научни дисциплини. Затова посвещавам колкото време е необходимо, за да разбера доколко добре децата са усвоили материала. От собствен опит съм се убедила, че каквото научи детето до четвърти клас, това му е основата и занапред, пък ако ще и професор да стане.

Случвало се е да не съм доволна от оценяването на учителката, но казвам на децата да не си го слагат на сърце. Важното е да няма драстично разминаване между знанията на детето и оценката, независимо дали е нагоре или надолу.

# 4
  • Мнения: 673
   Да, обсъжда се смяната на шестобалната система с точкова система на оценяване, което лично аз одобрявам. По отношение на критериите за оценяване сам съгласна с теб, че колкото учители , толкова и критерии. Все по-често вече се прибягва към тестовата форма на изпитване , при която критериите са горе-долу изяснени предварително, но тестовете пък крият други подводни камъни.
  Съгласна съм , че и самата ни образователна система е построена така, че сякаш бележкарството е основен принцип и "пътеводна светлина". Но наблюдавайки системата и от двете страни/ и като учител, и като родител/ стигам до извода , че добрата бележка е издигната в култ и от ученици и от родители. Нито един мой ученик не е подскачал от радост излизайки от класната стая ликувайки , че е научил нещо ново. А в същото време преливат от радост ако им напишеш шест, дори и да е преписал или по някакъв начин преметнал учителя, за да му пише по-висока оценка, защото / по техни думи/" тате ми каза ,че ще ми купи нов телефон ,ако имам шестици". Rolling Eyes
 

# 5
  • София
  • Мнения: 62 595
Всъщност има едно нещо, което ме дразни понякога. На родителската среща ни дадоха контролни децата да ги прегледаме. Две майки се обадиха, че има разминаване в оценяването. На два еднакви теста (само със затворени въпроси), с еднакви грешки, на едно дете беше написана четворка, а на другото петица. Много е странно как се получава такова разминаване. Подозирам, че "отличникът" е бил наказан с четворката или другото дете е било поощрено. Учителката не даден никакво обяснение.

# 6
  • Мнения: 673
   Поставянето на оценка е много субективен процес и се влияе от много фактори. Добрият учител /оценител/ би трябвало в максимална степен да ограничи тези субективни фактори- симпатия , антипатия и т.н. , но това не винаги се получава. Учителите също сме хора нормални.
  Аз пък ще те попитам , не е ли по-важно дали тези деца наистина са научили нещо? Или въпросът е ,че Гошко има по-висока оценка от Кинчето.
  В конкретния случай би следвало учителката да има обяснение , още повече,че е длъжна да обоснове оценката си.Може да става въпрос за грешка.

# 7
  • София
  • Мнения: 62 595
По-важно е, но оценката е някакво отражение на показаните към момента знания. Тя така или иначе е въведена като основен критерий в учебното заведение, значи има сериозна тежест. Същото е и в компаниите - всеки началник прави оценка на представянето на служителите и работниците си и това се отразява пряко върху всеки един от тях. Не мога да пренебрегна оценките, но и не се вторачвам в тях. Но в много случаи децата имат право да се дразнят от субективизма. Сигурно всеки един от нас го е изпитвал. Какво да се прави, накрая се оказва така, че зависи от коя страна на субективизма си. Laughing Wink

Нищо не каза, но и не нанесе корекции в нито една от оценките. Конкретно тази учителка не ми е от любимите, защото субективизмът й е очевиден и за кьоравия. Просто досега не ни е засягал драстично. Например, хвали някои деца, които са редовни, но нито веднъж не им е написала отлична оценка за участие, а на други, които си трайкат през повечето време за едно вдигане на ръка пише шестица. Мен това нещо ме дразни не заради оценката, а заради различния аршин, с който оценява. И така в един момент редовните ученици се чувстват прецакани и започват да се демотивират. Ето, това е по-страшното, а не самите оценки.

# 8
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236

  Вие на какво мнение сте? Какво правите като родители , че вашите деца да се стремят към знания , а не към високи  оценки без покритие.
Моето дете е още в началното си образование и все още не съм забелязала някакъв стремеж към оценки.
А какво правя? В момента търся училище, в което оценките да не се пишат лесно, изискванията да са високи и не на последно място училището да е според интересите на детето ми, т.е. нещо с езикова насоченост.

А аз като учител имам други наблюдения, че все по-малко вече децата се интересуват от оценките.

# 9
  • Мнения: 673

А аз като учител имам други наблюдения, че все по-малко вече децата се интересуват от оценките.
  Искаш да кажеш ,че днешните ученици се стремят към знания , а не към оценки, така ли?  Thinking

# 10
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236

А аз като учител имам други наблюдения, че все по-малко вече децата се интересуват от оценките.
  Искаш да кажеш ,че днешните ученици се стремят към знания , а не към оценки, така ли?  Thinking
Не, искам да кажа, че на много малко от тях им пука изобщо за оценките и знанията, които получават.

# 11
  • София
  • Мнения: 11 710
Това,което не искам да се случва е децата ми да стават бележкари.За съжаление образователната ни система е такава,че малко или много те тласка в тази насока.
Обяснявам на детето си,че много по-важно е какво ще му остане в главата,а не конкретната оценка.Защото може да знаеш и да не бъдеш реално оценен,а може и да не знаеш и пак да не бъдеш реално оценен.
Никога пряко не съм поощрявала високите оценки с материални стимули.Съответно не одобрявам действия от рода на "тате ще ми купи телефон ако изкарам шестица".

# 12
  • София
  • Мнения: 62 595
Другият вариант е "ще ми се карат, ако имам петица, а не шестица на контролното". Това също е подтикване към бележкарство.

# 13
  • Мнения: 673
Другият вариант е "ще ми се карат, ако имам петица, а не шестица на контролното". Това също е подтикване към бележкарство.
  ...или :" Госпожооо, моля ви! Аз се боря за стипендия!"

Общи условия

Активация на акаунт