Частно училище или не, това е въпроса

  • 11 315
  • 222
  •   1
Отговори
# 195
  • София
  • Мнения: 6 999
ОК. Това с преговарянето човек го учи и в семейството, и в училище с връстниците си, и къде ли не, дори на улицата или в магазина....

Безспорно това е така. Говоренето също се учи цял живот, както и разбирането - но различните хора го могат на различно ниво.

Отново ще кажа, че не следиш това, което пиша и поради това просто повтаряш свои изказвания, които нямат абсолютно никакви допирни точки и не противостоят на моите. ААУ - не е училище по българската образователна система, за това и го дадох като пример на застъпваната от мен идея. С оглед на това, че за мен дилемата частно-държавно изобщо не стои и не желая да споря по нея - изобщо не съм противопоставяла частно на държавно образование, а българско - на такова, което не е подчинено на българската образователна система.

Що се отнася до повтореното от теб /за кой ли път/, предимство на частно пред държавно бих цитирала една древна китайска поговорка: "Можем хиляда пъти да кажем 'Захар", но от това няма да ни стане по-сладко."  Peace

# 196
  • София
  • Мнения: 62 595
Значи действително сравняваме ябълки и круши. Просто няма как да стане, защото основата им е различна. Всъщност, може да стане, но много трудно и съвсем не на база на субективни наблюдения. И единственият начин да сравниш академичните и други познания е да дадеш на децата от определени училища специален тест, който стриктно отразява и приравнява особеностите както на образователните системи, така и на качествата на учениците., като всеки един от тези компоненти е пречупен през особеностите на конкретното училище. И тези резултати няма да важат принципно за българското и небългарско, а само са определеното българско и определеното небългарско училище. И тъй като няма как да стане няма смисъл да правим сравнения на око. По същия начин можеш да сравняваш художественото училище със спортното или математическата гимназия. Мисля, че се изразих достатъчно ясно и безпристрастно.

# 197
  • София
  • Мнения: 6 999
Значи действително сравняваме ябълки и круши. ...

Радвам се, че ме разбра.  Peace

А за сравняване - да сравнява, който това го интересува, за мен това не е от първостепенно значение.
За мен един от основните критерии за оценка на училище е дали детето го харесва и обича да ходи на училище или напротив чака с нетърпение ваканциите. Училище, което не може да научи децата да обичат ученето... за мен не може да ги научи на нищо.

# 198
  • София
  • Мнения: 62 595
За съжаление, обаче с това не помагаме на хората, които са пред избора частно или държавно, защото "чуждестранните" училища се броят на пръсти и са до известна степен извън класацията.  Peace Предполагам, че повечето хора се чудят какво да изберат за начално и основно образование по българската система.

А за ваканциите - моите много си харесват училището и ученето изобщо, дори искат до средата на юни да ходят на нещо като сутрешна занималня (ще ги водят по музеи и галерии), обаче нямат търпение да започне ваканцията. И това не е защото не обичат да учат, а защото вече се измориха от ранното ставане и от училището като институция и организация изобщо. Също като с възрастните - някой може много да си обича работата, но чака с нетърпение отпуската. Laughing

# 199
  • Мнения: 119
Ох, ами че тя темата отдавна се изроди в някакви безумни обяснения за нюанси и козметични разлики и ако някой не дай Боже се изкаже за частното образование се започва едно: Неее, сакън, и в държавно училище се учи същото!
Така че ако някой ще търси тук помощ или мнение по добре да не си губи времето!
Само ще получи поредната порция локуми, за съжаление.

# 200
  • София
  • Мнения: 326
Ох, ами че тя темата отдавна се изроди в някакви безумни обяснения за нюанси и козметични разлики и ако някой не дай Боже се изкаже за частното образование се започва едно: Неее, сакън, и в държавно училище се учи същото!
Така че ако някой ще търси тук помощ или мнение по добре да не си губи времето!
Само ще получи поредната порция локуми, за съжаление.
А може би е така,защото тези, които сме избрали ЧУ, се опитваме да обясним кое ни допада и защо сме решили там да запишем децата. Но не, нашата преценка не е вярна,защото това го дава и ДУ, защото частното освен сигурност друго не предлага....За някои може и така да е.Но ние не сме били в ДУ и за това не мога да твърдя нещо такова. Аз видях повече неща в ЧУ и затова за този момент това е Училището.
Нека всеки да си каже какво мисли, как вижда нещата, а заинтерисуваните от темата сами да си направят изводите Peace

# 201
  • Мнения: 1 144
Малка бележка по темата - днес по новините пак говореха за насилието в училищата и казаха, че всяко четвърто дете в България (тоест 25 процента от учениците) се страхува да ходи на училище. Е, бъдете сигурни, че визираха държавните училища. Също така казаха, че децата, които изпитват такива страхове страдат в "зрелия" живот от слаба адаптивност. На свой ред 80 процента ит децата, които проявяват насилие в училищата, после стават престъпници и рецидивисти. Много благодаря за честта децата ми да свикват с "улицата" от ранна възраст, че да били по-"оправни". Глупава ми се струва тази логика да подложиш едно детенце на стрес, когато можеш да му го спестиш. Не смятам, че ако го пердашат по-големите в училище ще стане по-стойностен човек, или ако го пребъркват и му взимат джобните, или ако учителите го шамаросват, ще се научи на основните закони на цивилизацията. Виж, че ще научи законите на джунглата е ясно, но ние в джунгла ли живеем? Защо трябва да свиква на това? И аз не съм свикнала, в моята среда никого не шамаросват, никого не унижават и тормозят - за какво трябва децата ми да свикват на това? Ако не дай си боже животът ги сблъсква с някоя екстремна ситуация, щат не щат ще свикнат. Според логиката на някои от вас, дайте да си пратим децата в циганско училище, там съвсем ще ги отупват и съвсем добре ще ги подготвят за улицата. Наистина не ви разбирам. Мога да разбера, ако човек няма възможност да си прати детето в ЧУ, макар че иска, и в това няма нищо срамно. Но да наричате бялото черно, не знам защо го правите. Няма пред кого да се оправдавате, никой не ви обвинява, че децата ви учат в държавно училище. Но не разбирам също как може да обвинявате нас, които сме избрали по-доброто за своите деца. Нека коментираме реални критерии, а не да вадим съшити с бели конци аргументи, като "не искам детето ми да е цвете в саксия".

 

# 202
Малка бележка по темата - днес по новините пак говореха за насилието в училищата и казаха, че всяко четвърто дете в България (тоест 25 процента от учениците) се страхува да ходи на училище. Е, бъдете сигурни, че визираха държавните училища. Също така казаха, че децата, които изпитват такива страхове страдат в "зрелия" живот от слаба адаптивност. На свой ред 80 процента ит децата, които проявяват насилие в училищата, после стават престъпници и рецидивисти. Много благодаря за честта децата ми да свикват с "улицата" от ранна възраст, че да били по-"оправни". Глупава ми се струва тази логика да подложиш едно детенце на стрес, когато можеш да му го спестиш. Не смятам, че ако го пердашат по-големите в училище ще стане по-стойностен човек, или ако го пребъркват и му взимат джобните, или ако учителите го шамаросват, ще се научи на основните закони на цивилизацията. Виж, че ще научи законите на джунглата е ясно, но ние в джунгла ли живеем? Защо трябва да свиква на това? И аз не съм свикнала, в моята среда никого не шамаросват, никого не унижават и тормозят - за какво трябва децата ми да свикват на това? Ако не дай си боже животът ги сблъсква с някоя екстремна ситуация, щат не щат ще свикнат. Според логиката на някои от вас, дайте да си пратим децата в циганско училище, там съвсем ще ги отупват и съвсем добре ще ги подготвят за улицата. Наистина не ви разбирам. Мога да разбера, ако човек няма възможност да си прати детето в ЧУ, макар че иска, и в това няма нищо срамно. Но да наричате бялото черно, не знам защо го правите. Няма пред кого да се оправдавате, никой не ви обвинява, че децата ви учат в държавно училище. Но не разбирам също как може да обвинявате нас, които сме избрали по-доброто за своите деца. Нека коментираме реални критерии, а не да вадим съшити с бели конци аргументи, като "не искам детето ми да е цвете в саксия".
 

Maле, мале, къде ги откара нещата. 80% от проявилите насилие после ставали рецидивисти. Като знам какво наричате насилие (че някой ритнал някого или го ударил в корема) то по мое време трябва над 70% от момчетата да сме били насилници, а от твоите статистически данни следва, че над половината набор 1967 сега трябва да е по затворите (нали са рецидивисти) newsm78

Истината в спора ЧУ/ДУ е, че нищо в природата не е черно или бяло. Всичко е някакъв нюанс на сивото и разликата между видовете училища също е в нюансите. Да твърдиш, че ЧУ са изкрящо бели някак просто не се връзва с материалния свят, в който живеем. А обективно сравнение по реални критерии няма. Матурите са добър опит, но общо взето са твърде лесни и не дават добър профил на образоваността на децата. Освен това учителите масово подсказват и се стига до парадокси някое квартално училище да избута по-висок успех от елитна езикова гимназия. Не са обективен критерий и кандидатстудентските изпити, защото макар сами по себеси да са трудни и да няма изкривявания като при матурите, на тези изпити децата дефакто показват знания придобити с частни уроци, а не в училище.  Не е обективен критерий и реализацията в живота, защото децата нямат равен старт - следването в западен университет или поемането на родителския бизнес зависят от материалния статус на родителите, не (само) от наученото. Единственият що годе обективен критерий са състезания и олимпиади, но там се сравнява само елитът на съответното училище (тези, които ходят по такива състезания), а средното ниво остава загадка. Между другото приятно съм изненадан от присъствието на 2 частни училища в челните места на Кенгуруто. Това говори, че в две училища трябва да има ниво.

Последно, досега не съм видял в темата някой да обвинява някого за решенията му. Детето си е твое, ти си отговорна за него и как така ще те обивнявам? Тук имаме спор, а не се обвиняваме. И няма нужда да сгъстяваме краските с намеци за цигански училища за да се аргументираме. Досега никой не е бил или ограбвал дъщеря ми в ДУ, както би следвало да се очаква от твоя постинг. Всеки си има мнение, всеки някак е стигнал до него и няма лошо да спорим. Ама да се обивняваме е нелепо. Да не говорим, че като гледам няма и абсолютна диференциация на предпочитанията на родителите - един харесва ДУ за начало, а после ЧУ. Друг смята, че определени ДУ са по-добрата алтернатива (а не средното училище в Горно нанадолнище) и пр. Пък и когато говорим за учене главният фактор са децата - техните заложби, таланти, мотивация. Учителите помагат, ама от тях не зависи всичко.

# 203
  • Мнения: 24 467
Тук бих се съгласила с Накой си, от няколко години се интересувам от въпроса и още не съм решила за себе си дали си заслужава или не на този етап обучение на детето ми в частно училище.
Сметнахме, че за начална степен на образование определено не си заслужава. Когато и ако преценим, че имат талант в определена насока, бихме потърсили не просто ДУ/ЧУ, а добро специализирано училище, а дали то е такова преценяваме именно от информацията какви резултати имат неговите възпитаници точно на състезания и при кандидатстване във ВУЗ.
Състезанията за мен са важни, защото по тях си сверявам часовника /вече имам ученик и знам, че оценяването в дадено училище и дори клас е нещо твърде субективно/, все ми е тая дали някой си във форума щял да узнае за успехи на хлапето ми или не, за мен е важно именно там как се представя, защото матурите, както пише  Накой си, са твърде елементарни, на тях масово се подсказва, тези, за ІV клас, се покриват на 90% /по математика и ЧО на 100% дори/ от сина ми още във ІІІ не защото е умен, а защото въпросите са изключително елементарни, а са налице готови отговори. Никога принципът на тотото не ми е бил критерий за обективност на оценяването.  Т.е. ако не са състезанията, които са на доста по- високо ниво, няма да знам къде сме ние, какво не ни е ясно, върху какво трябва да поработим допълнително и, което не е маловажно, дали в училището, в което учи моето дете, се полагат достатъчно усилия и се предлага достатъчно качествено обучение.
За дисциплината- не бих допуснала децата ми да учат в "заградени" училища, писано е по темата достатъчно защо, консолидирам се. В училището, което предпочетох, малките, до ІV клас, се обучават отделно от по- големите, в отделно обособено крило, с междучасия, които не съвпадат с тези на големите ученици. За насилие в класа на сина не мога да говоря, проявената начално агресия /навсякъде я има, не само в ДУ/ е туширана своевременно, благодарение усилията на учителя и родителите. За по- нагоре още не сме решили обаче, набираме информация, четем, разпитваме засега. В тази тема въобще не се каня да споря, излагам позиция, а тя няма нищо общо с черно/ белите мнения, които обикновено се излагат при спор.
Снощният репортаж и аз го гледах, останах с усещането за повърхностност и липса на каквато и да било обективна, нова и полезна информация. Аз пък друго разбрах- честите жертви в училище са и жертви извън него, а училищните агресори си остават такива и след като приключат с образованието си, което говори не толкова за мястото на училището, а за едни характерови особености, които остават трудно изменчиви през цялостния период на развитие на личността. Проблемът е доста по- дълбок и засяга обществото в цялост, аз лично не го свързвам въобще с дилемата ДУ/ЧУ. Имам примери за проблеми в ЧУ и невъзможност на учители да се справят с възпитаници, поради родствените им връзки с някой си, както и съвсем нормални отношения в едно обикновено квартално ДУ. Въобще избягвам да обобщавам на тази плоскост.

Последна редакция: вт, 26 май 2009, 09:48 от Judy

# 204
  • София
  • Мнения: 6 999
....днес по новините пак говореха за насилието в училищата и казаха, че всяко четвърто дете в България (тоест 25 процента от учениците) се страхува да ходи на училище. ...

За днес не знам, но снощи в новините изнесоха информация, че България е на едно от първите места по самоубийства на деца до 14 години. Причините: 1. Насилие от съученици и връстници...

# 205
  • София
  • Мнения: 62 595
Май от първите бяха японците и вече китайците. А и на двете места дисциплината е желязна и няма ученици с издънки.
Да, има известен смисъл в това за агресията. НО в момента частните училища са затворени системи и никой няма да изнесе данни за проблеми с насилието, защото ще му се срине имиджът. Затова каквото и да става се потулва. И не е задължително едно дете да получи юмрук в носа, за да бъде обект на агресия. Думите също нараняват. Децата в частните училища не са кой знае колко по-различни от всички останали деца. Следователно и там има агресори и проблеми.

Няма смисъл да се демонизира държавното училище и да се слага аргелски ореол на частното. Не само има разлика от училище до училище, а и от клас до клас.

Последна редакция: вт, 26 май 2009, 09:58 от Andariel

# 206
  • София
  • Мнения: 6 999
Май от първите бяха японците и вече китайците. А и на двете места дисциплината е желязна и няма ученици с издънки.
.....

Има разлика в причините. Като цяло в Япония ръстът на самоубийствата е висок, но не поради насилие, а поради прекалено голямото напрежение и невъзможност да догоноваш събитията... Има разлика...

...НО в момента частните училища са затворени системи и никой няма да изнесе данни за проблеми с насилието...

Па то щото държавните са едни отворени...думи нямам. Във всеки случай е достатъчно да влезеш в някое държавно, после в някое частно училище и да направиш сравнение. Аз го правех миналата година най-редовно - ти правила ли си го?  Thinking

# 207
  • София
  • Мнения: 62 595
Много по-лесно е да се разберат проблемите в държавните училища, отколкото в частните. Хайде, помисли си колко журналисти биха били допуснати в едно частно училище, ако някой родител подаде сигнал за проблеми? Точно никога! Журналисти влизат в частно училище само като част от новата рекламна и ПР кампания на училището.

Както написах много отдавна в тази тема, мен не ме устройва целодневното обучение (не само в държавните, но и в частните училища), нито в момента сме сметнали, че има смисъл да ги записваме в частно училище. Данните, които сме събрали до момента не накланят везните в полза на частното училище. Не става въпрос за пари, защото в момента обучението на децата хич не ни излиза евтино като се сметнат режийните разходи, транспортът, извънкласните занимания и моят труд (защото и той струва пари). Просто досега не сме намерили достатъчно важни причини, че да ги запишем в ЧУ. Там те няма да са много по-знаещи или много по-можещи, защото материалът е все един и същ в началния курс. Кой знае, може в един момент обстоятелствата и целите да се променят. Ако изобщо ме интересуват ЧУ, то това са гимназиите и то при положение, че децата не се класират за желаните от тях специализирани държавни училища.

# 208
  • Мнения: 4 877
Много по-лесно е да се разберат проблемите в държавните училища, отколкото в частните. Хайде, помисли си колко журналисти биха били допуснати в едно частно училище, ако някой родител подаде сигнал за проблеми? Точно никога! Журналисти влизат в частно училище само като част от новата рекламна и ПР кампания на училището.


Пак грешиш. Не можеш да си представиш дори колко по-пълна информация имат - направо от първоизточника.  Wink

# 209
  • София
  • Мнения: 5 047
Като пожелание:
1. Ние като родители да имаме възможност за избор;
2. Да сме доволни от своя избор;
3. Да споделим своя опит и да аргументираме своя избор.
Така нашите мнения биха били полезни на тези, които правят проявят интерес към темата.

Нашето семейство се насочи към частно начално училище, като в някоя от предходните страници посочих част от причините за този избор.
Синът ми е посещавал и общинска, и частна градина. Донякъде изборът ми е обусловен и от този опит.
Нямам желание нито да разубеждавам някого, затова че вижда нещата под друг ъгъл, нито да го убеждавам да приеме моите аргументи /дори  и затова, че условията, в които сме поставени, са различни/.
Който има интерес към темата, проучва, разсъждава и избира. Хубаво е да има гледни точки и споделен опит от повече потребители.
В противен случай има вероятност да започнем да се повтаряме и изчерпваме /поне така ми се струва, като чета някои постинги/.



Общи условия

Активация на акаунт