Новият закон за предучилищното образование

  • 4 943
  • 29
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 382
Защо, кое ти е странно? В ЧДГ никой нищо не може да каже за брой деца и групи.може да има 1 група, с 5 деца. Ако това е в ДДГ, поради липса на долна граници на брой деца, учителите излизат в неплатен отпуск. В ЧДГ няма такова нещо. Единствено има критерии за горна граница. Т.Е. според РИОКОЗ има норматив за бр. деца на кв.м. И ако това е надвишено, може да има глоба. В Общинските градини тази норма не ги интересува. Била съм в група с 37деца. Родителите писаха жалба до ХЕИ и.....нищо!!!! Ако това е в частна, ще има драми, но там помещенията са по-малки, групите по-малобройни и т.н.т.Никоя ЧДГ не би си позволила да натъпче 37 деца в 1 занималня!

Да "странно"е слабо казано. Децата и в ЧДГ и в Общинските са все деца.Не ка питат всеки учител с голям стаж ще каже, предполагам, групата не трябва да е повече от 16 деца. Неможе да се тъпчат като ..........на квадратните метри и да са с един учител /втория е в другата смяна, помощник-възпитателя е хигиенист и сервитьор/. Има естествени природни закони за регулиране на струпването.

# 16
  • Мнения: 4 753

  bouquet  благодаря за линка. Ако има в Пловдив,ще се включа!

За Пловдив не съм сигурна, но има идея за Варна по същото време пред общината. Ще съобщя повече инфо, когато нещата са сигурни.

# 17
  • Мнения: 4 753
http://www.facebook.com/events/144761649005827


ПРОТЕСТ *ВАРНА* срещу задължителната предучилищна за 4-годишните и държавния монопол над образованието
   
сряда 10:00 до 11:30

Пред сградата на община Варна


След като направиха задължителна предучилищната за 5 годишните, сега свалят летвата още по-надолу, обхващайки деца на =ненавършени= 4 год. Родителите биват задължени да пратят детето си на предучилищна. Държавна, защото частна е възможна само до толкова, доколкото трябва да повтаря и копи-пейства държавната.

Какво казва законът за образованието?

Казва:

ВСИЧКИ РОДИТЕЛИ в България са лоши родители, те не се грижат и не могат да се грижат за децата си, те не знаят кое е най-добро за децата им, те не са способни да им осигурят нужното за развитието им... На българските родители се забранява да се обединяват, за да отглеждат и образоват децата си!

Казва също:

ДЪРЖАВАТА най-добре знае как да се грижи за децата (на хората), само държавата се интересува за най-доброто на децата, само държавата знае какви са нуждите на децата... затова - ДЪРЖАВАТА ЩЕ ИМА ИЗКЛЮЧИТЕЛНИТЕ ПРАВА, разбирай МОНОПОЛА, върху отглеждането и образованието на децата (ви)!

Какво казват българските граждани и родители в отговор?

Сряда, 12.12.2012г. пред НС те ще имат думата. Ще се чакаме в 10:00 ч. пред сградата на община-Варна. Събитието ще продължи до 11:30 ч. Всеки един присъстващ е много ценен. Доведете приятели.

В сряда се очаква законът за образованието да влезе в зала за второ четене. Комисията по образованието запази текстовете в закона както за това децата ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да тръгват на предучилищна в годината на навършване на 4г., така и текстовете за ЗАБРАНА на всякакви частни инициативи за отглеждане на деца в предучилишна възраст, които не са регистрирани по ДЪРЖАВНИТЕ, образователни стандарти. А тези стандарти, на свой ред, са правени за заведения тип детска градина, не предвиждайки опция за по-малки обединения, каквито са кооперативите, да речем - с по 7-10 деца вътре.

От 11.00ч. в НС в София ще има кръгла маса в НС, ще бъдат поканени представители и експерти от МОМН, както и депутати, които да се срещнат очи в очи с представители на родителски и граждански организации, да чуят мненията и исканията им!

ОСНОВНИТЕ, минималните, ИСКАНИЯ на тази кръгла маса са:

1. Да отпадне ЗАДЪЛЖИТЕЛНОСТТА за предучилищната за 4 годишните. Родителите ДА ИМАТ ИЗБОР!!!

2. Да отпадне забраната за съществуване на частни инициативи извън системата на образованието. В закона, както и в стандартите, да се зачете ПРАВОТО на българските родители да инициират свободно отглеждането и образованието на децата си в съгласие с Конвенцията на ООН за правата на човека!

# 18
  • Мнения: 4 753
http://www.facebook.com/events/303198849781605/

В.Търново - ПРОТЕСТ срещу задължителната предучилищна за 4-годишните и държавния монопол над образованието!

сряда (12.12.2012 г.) от 10:00 до 11:30 Пред сградата на общината

# 19
  • Мнения: 4 753
БУРГАС - ПРОТЕСТ срещу задължителната предучилищна за 4-годишните и държавния монопол над образованието! - http://www.facebook.com/events/303839539726275/

сряда (12.12.2012 г.) от 10:00 до 11:30 Пред сградата на община Бургас



ПЛЕВЕН - ПРОТЕСТ срещу задължителната предучилищна за 4-годишните и държавния монопол над образованието! - https://www.facebook.com/events/454316687962079/

сряда (12.12.2012 г.) от 10:00 до 11:30 Пред сградата на община Плевен

# 20
  • Мнения: 4 753
Становище на НМР относно проекта за Закон за предучилищното и училищното образование


Представеният проектозакон за образованието не е предшестван от анализ на причините и не предлага ефективно решение на двата основни проблема на образователната система в България:

     1. Влошаващото се ниво на академичните резултати в държавните образователни институции, както и нарастващият брой на асоциалните прояви в тях.
     2. Недостатъчно развитие в образователния сектор, съчетано с липсата на свободни, конкуриращи се и общодостъпни форми на образование.

Проектозаконът търпи генерална критика в следните области:

1.     Структурата на образователната система е тоталитарна

Повече от 20 години след демократичните промени образователната система остава централизирана, пирамидална, тоталитарна структура. Въпреки че прокламира принципите на децентрализацията и автономността, новият проектозакон дава власт на министъра да упражнява контрол върху всички органи в системата на образованието (чл. 251 (2)). Той ще бъде „орган по назначаване на държавните служители в регионалните управления на образованието” (чл. 255 (2)); ще одобрява учебниците (чл. 159), учебните програми за всеки клас и общообразователен предмет (чл. 76 (1)) държавните образователни стандарти (чл. 22); ще упражнява контрол не само на изхода на образованието под формата на зададен образователен минимум, но и върху процесите, методите и програмите в образованието. Той лично ще дава или отказва регистрация на частните училища и градини (чл. 331(1)). Автономията на образователните институции според този закон се изразява в това да изпълняват по места наредбите на министерството. (Чл 28).

2.     Частната образователна инициатива е под тотален държавен контрол

Новите държавни образователни стандарти (ДОС), на които ще бъде подчинена процедурата за регистрация на частни училища, не са представени заедно с текста на проектозакона. Те ще бъдат разписани по административен път, без участието на законодателя – с други думи, те ще са плод на усмотрението на изпълнителната власт в лицето на министъра (чл. 22). Според закона ДОС ще включват абсолютно всички аспекти на образователния процес – така че няма място за свободното развитие на образованието, иначе гарантирано от чл. 23 на Конституцията. Процедурата за регистрация е тежка – кандидатстването изисква огромно вложение, а резултатът зависи от все още неизяснени критерии и, в крайна сметка, от личните предпочитания на министъра. Частната образователна инициатива ще е на милостта на модата в областта на образователните идеологии при всеки следващ министър. Като принципно положителна промяна в тази област следва да се отчете предложението държавното финансиране за образование да следва детето, което е стъпка към общодостъпността на алтернативни на държавната форми на образование. В същото време обаче частните училища ще са субсидирани, без да имат нужната автономия, а родителите няма да имат правомощия в образователния процес. По този начин само ще се увеличи монопола на държавата в образованието, като и частните училища ще станат пряко зависими от министерството, чрез парите.

3.     Родителите са изключени от образователния процес

Проектът за Закон за предучилищното и училищното образование е в директно противоречие с Конституцията, според която отглеждането и възпитанието на децата е отговорност на техните родители (чл. 47), както и с редица международни конвенции, по които България е страна. Според чл. 14 (3) от Европейската харта за правата на човека, Протокол 1, чл. 2 от Европейската конвенция за правата на човека, чл. 26 (3) от Всеобщата декларация за правата на човека и чл.18 (4) от Международния пакт за политическите и граждански права държавата е длъжна да зачита свободата и правото на родителите да осигуряват и да избират вида възпитание и образование за своите деца според своите философски, религиозни и педагогически убеждения. Проектозаконът обаче официално изключва родителите от кръга на лицата, участващи в образователния процес (чл. 2 (2)). Нещо повече, за пръв път в историята и напълно безпрецедентно се постановяват тежки административни санкции за родителите за това, че отглеждат, възпитават и обучават децата си след тригодишна възраст (чл. 344 (1)). Така проектозаконът дава на изпълнителната власт, в лицето на министъра на образованието, функция на монополен източник не само на образование, а дори на обществено отглеждане и възпитание за децата в България. Общественият съвет с родителско участие, регламентиран в проектозакона със заявената цел родителите да имат глас в училище, не може да прикрие или компенсира факта, че родителите не могат да участват в образователния процес с необходимите за това правомощия; че правото на образователна инициатива на родителите извън държавната образователна система не е зачетено; че правото им на сдружаване с цел да осигуряват отглеждане, възпитание и образование на децата си е фактически отнето в полза на държавния монопол в образованието.

4.     Лишаване на децата от инициатива и избор

Макар да претендира, че „поставя индивидуалния подход и ученика в центъра”, проектозаконът разглежда знанието като унифицирана стока, която се произвежда на конвейер. Във века на информацията образователната администрация продължава да слага знак за равенство между знания и присъствие в час и клас, където се преподава урок. Въпреки че в проектозакона фигурират различни форми на обучение (единствено в рамките на държавно одобрената система, чл. 105), детето не може да избира измежду тях по своя воля; то трябва да се квалифицира за това. Правото на избор е фиктивно, защото изборът е предварително ограничен и не може да бъде упражнен свободно.

5.     Принудителна институционализация на малки деца

Абсолютно безпрецедентно за света и България е задължителното посещаване на институция за обществено отглеждане и възпитание на деца от годината, в която навършват 4-годишна възраст (чл 8. (1)). Не съществува страна, където всички деца да започват формалното си образование по един и същи начин на една и съща възраст; в малкото страни, в които държавното образование започва от по-ранна възраст (5 год), то не е задължително – там съществуват и концептуално алтернативни свободни училища и неучилищни форми на образование, между които родителите могат да избират съобразно индивидуалното развитие и потребности на детето си.



Национална мрежа на родителите изразява тревогата си, че образованието в България ще продължи да играе ролята на инструмент за запазване на статуквото, а българските деца ще продължат да страдат от нечовешката, потъпкваща достойнството им образователна система, която напомня по-скоро репресивен апарат, отколкото институция, спомагаща за развитието им като свободни, ерудирани личности. Една истинска реформа означава на първо място осъзнаване и приемане на факта, че министерството, отговарящо за образованието, има капацитет да бъде източник и доставчик на образование точно толкова, колкото Министерството на културата има капацитет да създава култура. То може да бъде координатор и гарант за общодостъпност на образованието, но не и диригент на инициативата или двигател на развитието в него.

София, 10.12.2012


http://nmr.bg/deklaracia/

# 21
  • София
  • Мнения: 679
Забавно и малоумно четиво, не прочетох сериозни доводи:

ПОЗИЦИЯ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО, МЛАДЕЖТА И НАУКАТА относно задължителната детска градина за децата, навършили 4 години

Уважаеми родители,

Въвеждането на задължителна детска градина за децата, навършили 4 години (наричано предучилищно образование и разбирано като процес на възпитание, социализация и подготовка за училище), е стъпка към промяна, която Министерството на образованието, младежта и науката предприема с абсолютната увереност, че няма институция, която да осигури по-добра грижа за децата от тази, която им осигуряват техните родители.

Задължителната детска градина в никакъв случай не е заместител на грижите, които всеки един родител полага за развитието на своето дете. Предвижданите в проекта на Закон за предучилищното и училищното образование промени не се изразяват в отнемане на права и задължения на родителите, а в засилване ролята на държавата при финансирането на предучилищното образование, т.е. държавата поема сериозен финансов ангажимент към предучилищното образование и осигуряването на неговото качество.

Следва да подчертаем, че за разлика от сега действащия Закон за народната просвета, Законопроектът за предучилищното и училищното образование осигурява много възможности за родителите, които желаят да прекарват повече време със своите деца, а именно:

1.до навършване на задължителната предучилищна възраст (до учебната 2016/2017 г. – 5 години, от учебната 2016/2017 г. – 4 години) те могат да избират между детска ясла и/или детска градина, грижи у дома или алтернативни форми като родителските кооперативи;
2.след навършване на задължителната предучилищна възраст – целодневни, полудневни, почасови или дори сезонни занимания в детска градина.
В Заключения на Съвета от 12 май 2009 г. относно Стратегическа рамка за европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението („ЕСЕТ 2020 г.”) очакваният минимум към страните-членки до 2020 г. най-малко 95 % от децата на възраст между 4 години и възрастта за започване на задължително начално образование да бъдат обхванати в образованието в ранна детска възраст. По този показател България се нарежда сред последните страни в ЕС със 79,2% обхват при средна европейска стойност 92,4%. Страни като Франция (100%), Белгия (99,1%), Италия (97,1%), Холандия (99,6), Испания (99,4) и Дания (98,1) вече са достигнали и надвишили очакваните стойности.

В този смисъл предвижданите в Законопроекта промени са както актуални и в съзвучие с доминиращите европейски практики, така и свързани дълбоко с националната традиция. От  една страна, въвеждането на по-продължително задължително предучилищно образование има за цел да гарантира на всяко дете равен старт при постъпване в първи клас; да даде възможност на децата да се научат да общуват помежду си и да живеят заедно, да се социализират и да се научат да уважават другите, да приемат и да разбират различните от тях, да се адаптират в различна от семейната социална среда. От друга страна, възрастта за започване на училищно образование остава непроменена – 7 години. Защото не бива да забравяме, че като цяло възрастта за започване на училище в по-голямата част от страните в Европа е 6 години, в някои страни като Великобритания и Малта е 5 години, а в някои страни като Ирландия – дори 4 години.

Едно от основните предимства на Законопроекта за предучилищното и училищното образование е, че се предвижда активно участие на родителите. За първи път в историята на българското образование родителите се приемат като участници в образователния процес. Те ще участват в различни инициативи и дейности в детската градина, ще получават подкрепа и консултиране по въпроси, свързани с образованието и с личностното развитие на децата им, ще изразяват мнение и ще правят предложения за развитие на детската градина, ще участват в дейности по оценяване на образователната среда на детската градина, ще участват в управлението чрез Обществения съвет.

Един от приоритетите на правителството на България са инвестициите в областта на образованието и то още от най-ранна възраст с ясното съзнание и убеденост, че ранното детско развитие е инвестиция в икономиката и благосъстоянието на нацията.

Бихме искали да подчертаем, че основната форма на работа в детската градина е педагогическата ситуация, а не урокът, което означава, че информацията ще се предоставя на детето чрез организирани от учителя и привлекателни за детето дейности и игри. Съдържанието на предучилищната подготовка остава непроменено, т.е. децата ще правят това, което и в момента правят записаните в детска градина деца. Предучилищната подготовка не е свързана с ограмотяване, в детската градина децата не се учат да четат и пишат. Целта на предучилищното образование е да изгради представи за света у детето, които да поставят основите за последващо учене.

Предучилищното образование допринася за преодоляване на разликите в уменията и съдейства за когнитивното, езиковото, социалното и емоционалното развитие на децата. Образованието и грижите в ранна детска възраст спомагат да се прекъсне порочният кръг на ниски постижения и загуба на интерес, който често води до преждевременно напускане на училище, а оттам и до предаване на бедността от едно поколение на друго.

Докладите от Международното изследване на уменията за четене (PIRLS) на учениците от ІV клас от 2001 и 2006 г. показват, че българчетата, които са посещавали детска градина две-три или повече години, имат по-добри постижения, отколкото децата, били в детска градина една година или за по-кратко. През 2001 г. разликата между българските четвъртокласници, посещавали за по-дълго детска градина, и техните връстници, които не са посещавали детска градина, е 18 точки, а през 2006 г. тя нараства двойно – до 35 точки. Анализите на МОМН показват, че с всяка изминала година детската градина има все по-голяма и важна роля за грамотността на българските ученици.

# 22
  • Мнения: 4 753
http://www.facebook.com/events/303198849781605/

В.Търново - ПРОТЕСТ срещу задължителната предучилищна за 4-годишните и държавния монопол над образованието!

сряда (12.12.2012 г.) от 10:00 до 11:30 Пред сградата на общината


ВАЖНО! Протестът ще бъде пред театъра!

# 23
  • Мнения: 784
В МОМЕНТА ИМА КРЪГЛА МАСА ПО ВЪПРОСА!!!!
Не претендирам, че мнението ми е миродавно, но претендирам, че съм преминало през всички позиции и институции-майка, студентка, учител в различни ДГ.....Категоричното ми мнение е- НЕ!
Защо-1. най-важно-нямат право да лишават родителите да избират. От 5г.-добре, но скоро и 3-годишните ще ги вкарат в у-ще. Това което е писано горе е глупост. Венаги е имало връзка и обща работа с родителите. Още от 1990г. се наричат "регламентирани и нерегламентирани ситуации" а не урок! Но това не е важното. И нека да ми кажат какво добро видяхме от ЕС?! Някъде тръгват на 4г., но условията и програмите са други и не е "училище"! Ако има осигурено място в ДГ за всяко дете-добре, но то сега няма! И какво, ще ги натъпчете по 37 или ще предоставите "избор" да си го пращат в училището в "пригодени" помещения! това е убииствено.И не можете да ме убедите, че госпожата в у-ще, която е нач.учител ще се съобразява с възрастта им.Да бе, да!Освен това София не е България. И ако баба гицка от с. долно си гледа у дома внучето, щото младите са принудени да работят някъде си, държавата ще я принуди всяка сутрин да го праща през 9 села в 10-то на задължителна подготовка....Ами и друго...отпуснете субсидията на ЧДГ.Така ще се разтоварят държавните, на повече родители ще се даде избор!

# 24
  • Мнения: 179
Не претендирам, че мнението ми е миродавно, но претендирам, че съм преминало през всички позиции и институции-майка, студентка, учител в различни ДГ.....Категоричното ми мнение е- НЕ!
Защо-1. най-важно-нямат право да лишават родителите да избират.

На абсолютно същото мнение съм! Категорично НЕ! Тези безумия до кога ще продължават, не знам, но вече нерви не ми останаха! Постоянно срещу всичко и за всичко трябва човек да се бори в тази държава, е това не е нормално. Търпението на хората обаче си има граници, и скоро ще се види...

# 25
  • Мнения: 784
"Тестване на всички 3-годишни деца, за откриване на такива със СОП"!................ #Cussing outНякой явно нямя представа от 3-годишно дете.Кой ще прави тези тестове....някоя тетка психоложка..!Че то мънъчето си познава само госпожата. И даже и да има проблем моето дете, имам правото да не го "класирам", че е СОП-аджииче! Това си е моя работа. Е, моето дете като беше със СОП, та какво! До матурата учих с него. Преди изпитите изкарахме ТЕЛК-24%. Г.жата ми каза:"ама вашето дете не е достатъчно ненормално....". Е, поне матурата му мина по-леко. И логопеда си го плащах 10г.-солено и пресолена.А ако не работе4х в тази сфера....Записах се да уча заради него, но никой не ми е помогнал. И сега си е със "СОП" и безработен...пак защото не е достатъчно ненормален, няма ТЕЛК, но пък и не е "нормален".....каквото и да значи това! Всичко е в нарушение правата на детето, правото на избор на родителите...те са за съд, но не тук, може би......на друго място!

# 26
  • Мнения: 5
И аз съм против този закон не само като майка на две годишно дете, но и като преподавател в начален етап на обучение. Ако започнат да ги обучават от четири годишни, то ние какво ще правим? Като човек, който знае какво се случва в детските градини съм решила да гледам дъщеря си поне до 3 г. - да е жив и здрав баща й да роботи на две , дори и  на три места едновременно.

# 27
  • Мнения: 5
Интересен колаж във Фейсбук> http://po.st/PADXCH (Линкът е сигурен)

На линка отдолу, под снимката, можете да прочетете и статия по темата "ОТ РОДИЛНИЯ ДОМ С РАНИЧКА НА ГРЪБ" на един млад колумнист в сайта Актуално.ком

# 28
  • Мнения: 4 753
Народното събрание започва работа до дни... Да видим за кога плануват разглеждането на проектозакона на второ четене и да им покажем нашата позиция...

Родители срещу задължителната предучилищна подготовка (Петиция) - http://www.peticiq.com/sreshtu_zadyljitelnata_preduchilishtna_podgotovka

Последна редакция: сб, 05 яну 2013, 15:03 от stelt77

# 29
  • Мнения: 179
Подписах!! Дано повече хора да я подкрепят. Своеволията и абсолютното незачитане на мнението на родителите минава всякакви граници вече.

Общи условия

Активация на акаунт