Проблеми с ученето или какво знаем за дислексията! - 4 ДИСЛЕКСИЯ

  • 57 781
  • 752
  •   1
Отговори
# 720
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 141
И аз това си мислех, че трябва, чрез чертане и налучкване в тази възраст.

Последна редакция: нд, 30 ное 2014, 20:18 от Dorothy

# 721
  • София
  • Мнения: 62 595
Може да онагледите с едил ластик или въсзан касо примка конец. Забивате 1лабътче и после с още две си правите равностранния триъгълник с нужната обиколка. Хубавото е, че може да се играе с типа на триъгълника и да вижда как се промрня. . Макар да не е по програма, може да му покажеш как се чартае равностранен триъгълник с пергел. Или пък за започнете задачата отзад-напред - намиране на обиколка на равностранен триъгълник с дължина на страната 5 см, и после да я смели, че е обратното на формулата.

# 722
  • Мнения: 1 328
Може да онагледите с едил ластик или въсзан касо примка конец. Забивате 1лабътче и после с още две си правите равностранния триъгълник с нужната обиколка. Хубавото е, че може да се играе с типа на триъгълника и да вижда как се промрня. . Макар да не е по програма, може да му покажеш как се чартае равностранен триъгълник с пергел. Или пък за започнете задачата отзад-напред - намиране на обиколка на равностранен триъгълник с дължина на страната 5 см, и после да я смели, че е обратното на формулата.

Да, явно така с онагледяване по-лесно ще му е да ги възприеме нещата, благодаря!

# 723
  • София
  • Мнения: 754
Без изнервящите обяснения, в които трудно контролираме тона на гласа си...

Това е невероятно вярно. Как го написа толкова вярно с две думи....

Обожавам такива дребни идейки и си ги събирам за лична употреба като скъпоценни перли...

най-ценните скъпоцени камъни и за мен

Да ви кажа, писнало ми е от „специалисти” и техните мъдри статии с професионален изказ и нулева приложимост. Тази картинка от Русалка за мен е по-ценна от тонове томове за дислексията, защото тя ВЪРШИ РАБОТА!

и това също, абсолютно вярно! Както и картините на Dara

може ли да отговоря на анкетата и аз  Laughing

1. Възраст- студентка
2. Кога е установена дислексията - много късно и трудно - след 5-6 клас
3. Какви са СОП на детето?- нямаме точна медицинска "диагноза", само дислексия,
4. Какво му се отдава с лекота?Къде му е по-лесно или къде му е силата?- плуване, ориентация, пътувания, нови места като география, фотография
5. Медикаменти- никакви, консервативна съм за тези неща, признавам си.
6. От кои сме видели полза-
7. Посещава ли логопед?- логопедична детска градина (4-7 години) след това частен логопед до 4 клас, после епизодично
8. От кои логопедични центрове съм доволна- Логос абв- Олга Георгиева. Професор Матанова и препоръчаната от нея логопедка Гигова
8. Как се подготвя за училище? - не е на ресурсно подпомагане.  През 12 години опитахме всичко. Ефект имаше частен педагог у дома, фондацията на Стела Богомилова и частното училище (горещо го препоръчвам)
9. Какво е дало най-голям резултат при нас?   ежедневните усилия и отговорът от предишната точка

# 724
  • Мнения: 24 467
Дара18, сякаш четете мислите ми или аз Вашите. Mr. Green Когато обнадеждена видях, че с тези картинки нещата стават доста по-добре, реших, че при първа възможност непременно  ще се захвана с направата на картинен речник по английски, следвайки лексиката в учебника. ..:
Ако правилно съм те разбрала имаш предвид допълнение към досега съществуващите картинни речници, в които има картинка и изписана дума на английски, понякога със, а понякога- без транскрипция, като смяташ да ги допълниш с нещо като българска транскрипция и примерче?
А да те питам друго- смяташ ли да си правиш граматика в картинки?
...
С моя синковец четенето върви добре. Думите ми ги казва и от бг на англ. и обратно. Разбира се закъсва на писмените диктовки, които му правя. В момента сме болни у нас и се занимаваме точно с английски. Взимаме урока и след това го запуквам с диктовки на думи.  Mr. Green
Учителката ни дава текстове за препис. Ние практикуваме така- той ми ги прочита на глас и ми ги превежда. След това си преписва текста. Тя знае за нашия проблем с писането.

При моя нямаше проблем със съучениците му за колкулатора, учителката обясни на децата.
Чудесно. Аз не съм и мислила, че нормални хора- деца и учители, ще бъдат против ползването на необходими помощни средства при хора, които се нуждаят от тях. Все едно да съм против белия бастун на слепеца.

p.s. Веси, Джуди просто не обръщайте внимание. Подминавайте и не давайте повод за следващи дълги монолози. Така или иначе няма да разберат.
Права си. Така ще карам, за да върви нормално темата.

Здравейте,
да питам нещо - кога се очаква децата да могат да четат. Моята кифла е първи клас и ходи на училище от 2 месеца, не може да чете още ... но вчера не си е изкарала "контролното" по математика, защото не могла да прочете условието на задачата ... Та очаква ли се, още не взели цялата азбука, да си разчитат сами условията или учителката им нещо е прекалила? По математика няма проблеми, смята  изключително добре и схваща логиката навсякъде, и за това ми дойде "в повече" тази ситуация. Нямам против да и пишат слаби оценки по БЕЛ ... ама ...
Не всяко дете, дори и без дислексия, може да чете в началото и първия срок на първи клас. Много деца се научават втория срок и най- вече- през лятната ваканция, с четенето на литературата, която се дава тогава. Ако твоето дете не е научено да чете по- рано, то няма как да може, при азбука, още не взета докрай. Затова и се учудвам, че решават текстови задачи. Не случайно дори по състезанията за първи срок на първи клас условията не са текстови, а са картинки. Виж задачите на СБНУ, Коледно математическо и т.н.

# 725
  • София
  • Мнения: 18 168
Съвсем правилно си ме разбрала, Джуди. Само че и назад казах на Дороти, че наличните  картинни речници не мога да ги  ползвам, тъй като не са подчинени на лексиката  в учебника, по който учи момчето. А целта поне на този етап е да се овладее лексиката от учебника и учебната тетрадка. Колкото до транскрипцията - да, не става дума за стандартната, тя му е непонятна и само ще го обърка, имах предвид с бг букви да се напише произношението. Чак цяла картинна граматика няма да правя накуп Laughing, но определено при всяка нова граматична категория ще си играя с картинки от нета. Не вярвах колко голяма  е силата на  нагледните материали и вчера се убедих за пореден път, този път в областта на математиката. Бяха взели урока за мерни единици. Младежът дори не беше разбрал разликата между линейни и квадратни такива, какво остава да ги пресметне вярно обръщанията. Беше написал тотални неразбории в домашното си,  от рода на това, че един квадратен метър е 100 кв. см, изхождайки явно от зависимостта при линейните. Та си измислихме вариант как да не се налага да помни кое на колко е равно, а да си ги пресмята сам. Първо изяснихме  разликата между двата вида мерни единици. След това за всеки пример си рисувахме  по едно квадратче.  Запълвахме всеки път вътрешността му с маркер, като напомняне за това, че става дума за мерки за площ. И да кажем, че имаше да превърне 53м^2 в см^2. До страните на малкото ни квадратче нанасяхме   дължината на страната му  - 1м.  Настрани пресмятахме лицето= 1.1=1 м^2. Веднага след това  уточнявахме отдолу, че същото наше кавдратче  си има страна, която можем да представим и като 100 см. Настрани пресмятахме лицето = 100.100=10 000 см^2. И тогава правехме извода, че едно и също квадратче има лице, което е хем 1м^2, хем 10 000 см^2. И идваше ред на равенството 1м^2=10 00 см^2. След което оставаше да учточним, че дотук сме получили нещата само за 1 м^2, докато в задачата ни искат за цели 53 такива.  Следваше умножението и готово Simple Smile. С голо наизустяване на зависимостите между мерките  просто не ставаше нищо.

# 726
  • Мнения: 24 467
Може ли някой да даде идейка как да обясня на второкласник една задача по математика от домашното. Не са учили умножение все още. Даден е равностранен триъгълник, обиколката му е 30 см, по колко е всяка една от страните. .. Освен 3х=30 аз друго не се сещам.. или че трите страни са еднакви числа щом е равностранен.. ама не е достатъчно явно.
И моят е втори клас. Не е взел таблицата още, не съм го карала да я учи авансово.
Та задачи от този тип решава през лятото, но първо започнахме с обяснение за видове триъгълници. Чертахме, надписвахме размери, за да види трите вида: разностранен, равнобедрен и равностранен. След това за равностранния триъгълник задачата беше с малка обиколка- не помня точно, но беше или 6 или 9. Без да е учило таблицата детето си я реши само. Точно като налучка числата. И сега ги решава така подобни задачи, които изискват иначе деление, без да ползва таблицата- обиколка на равнобедрен триъгълник с дадена основа или обиколка на равностранен, тип логически и състезателни- нито ползва научена, нито вади записана таблица. Стои, гледа буквално в една точка и накрая записва отговора. Е, докато гледа, си напасва числата в ума. Но се започнва от малките числа, да се изясни принципа. Същото е да се разделят 100 лв. на две деца по равно, 300 лв. на три деца по равно, 200 лв. на цетири деца- когато се схване малкото, тези не са проблематични. Но аз говоря за опита ми с моите деца, все пак.

# 727
  • sofia
  • Мнения: 8 954
Джуди, тази схема работи при моя малкия (който е втори клас, но няма проблемите на брат си).
При големия не работи. Метода с въженце или друго онагледяване работи.
Мъжа ми как му обясни за отрицателните числа, които не са в материала. Понеже са водеше от правилото да вади от по-голямото по-малкото (когато не знае какво да направи със задачата) и трябваше да му се обясни, че има вариант от по-малкото да извадиш по-голямото и то не е невъзможно. Та взе шайби (метални) и едни топчета, които влизаха в шайбите. Шайбите бяха отрицателните числа, а топчетата положителните и се запълваха при аритметичните действия. Имаш 4-7, т.е. 7 шайби и 4 топчета, когато запълниш шайбите с топчетата остават три празни, т.е. остават -3

# 728
  • Мнения: 24 467
Да, аз затова пиша, че при моите стана, но те нямат определени проблеми, свързани с математиката.
Ако имаха- да, онагледяването по възможно най- достъпен начин е винаги най- доброто. Но не знам въпросното дете на Джени дали е с определен проблем или не. Защото ми прави впечатление, че много хора се притесняват дори и при деца, без дислексия и дискалкулия.
Моите и двамата разбраха отрицателните числа с основния метод- с линийка, на която нулата е в средата и от двете страни- положителни и отрицателни числа. От пет вадим седем, като връщаме седем отделения на линийката и се получава -2. Стандартен метод. Не ми се е налагало друго да търся.
 
Русалка, аз и до сега квадратните мерни единици си ги смятам, никога не съм ги запомняла наизуст. Не е проблем, важно е да работи даден метод.  Simple Smile Въпреки това точно при тях не съм бъркала, като ученичка. Иначе, ако разчитам на паметта си, ще сбъркам все някога. Така ми е просто по- сигурно. При нас, с малкия, голото наизустяване никога не е работило много добре.
Как е сега в училище "твоето" момче с езика и математиката? Ти по колко пъти в седмицата се занимаваш с него и по колко часа?

# 729
  • София
  • Мнения: 18 168
Понеделник, вторник и сряда, Джуди Simple Smile Принципно сме се разбрали за два пъти математика и веднъж английски, но ги нагласяме според нуждите. Сега например се занимаваме само с математика, понеже им предстои класна работа другата седмица. После пък ще наблегнем на английския. Стои на теория с мен час и половина (90 мин), но определено не цялото време минава в учене.Просто не става. Като го видя, че изпушва или просто забива тотално и омесва нещата, спираме и се занимава с нещо отмарящо. Днес в рамките на 5-10 минутен релакс се напреварвахме кой по-добре рисува. И тъй като и двамата не можем да се похвалим с дадености в тази посока, взаимно се смяхме на драсканиците си.  hahaha

Иначе как да е? На моменти му проблясват нещата и уж потръгват. В други се чудя къде се е  изпарило наученото. Ама ще дерзаем, де.

За отрицателните числа помага термометърът на балкона.  Simple Smile Качване и спадане на температури...

# 730
  • Мнения: 1 328
Judy, с лека дислексия и лека дисграфия е. Има много затруднения с писането, още не може да се ограничи в квадратчетата на тетрадките - големите, за малките изобщо не мога и да си помисля дали и кога ще стане. Научи се да чете на 5г, без да знаеше цялата азбука тогава. В момента обаче чете на същото ниво, т.е. в никой случай гладко и с огромно нежелание. Текстовите задачи - ако седя с него и му напомням да си подчертае всички числа, да си ги запише на отделен лист кое какво е.. логически се справя добре. Иначе разсеяност до безобразие, буквално след всяка написана задачка от типа 3+10, трябва да подвиквам - хайде, хайде, още малко.. и т.н.. което ме съсипва психически.
Днес за първи път седна да реди мозайка. Към Лего отскоро проявява интерес също. Изобщо, не е като да няма върху какво още много да се работи с него..

# 731
  • София
  • Мнения: 754
Момичета,
математиката при нас беше чудо. Преди гимназията с нея се занимаваше много търпелива и свестна учителка. И наистина я научаваше, бавно и трудно. Но! Всеки път когато трябваше да реши сама задача - у дома или в клас - блокаж. И само една дума, един "ключ" и решаваше задачата. Просто някой да й подаде само една дума за подсещане и тръгваше. Тоест, наблъскваме им главите със знания, но те не могат да ги използват, или по точно не знаят как. Та затова колкото можете насърчавайте учителите да им помагат, понякога само с дума, и резултатът ще е съвсем различен.

# 732
  • Мнения: 1 652
Основното , което ме мъчи е забравянето. то ми е най-голямата пречка. Ако не беше то- или ако беше поне в по-малка степен, всичко щеше да е ок. Казвам го защото в много голям процент нещата се разбират и запомнят, но ако не е периодичното напомняне се забравят.

Поздравления на всички ви! Hug Страхотно се справяте! Толкова е зареждащо да видя, че има и други борци, като мен.  Hug Hug Hug

Judy,  в началоте те помислих заедно момиче с ник July с която си пишехме преди време.   Praynig Обърках те. Прощавай!

# 733
  • sofia
  • Мнения: 8 954
По БЕЛ му е пълна каша. Като разгледах учебника и аз се "загубих". Ще трябва да отделя време за систематизиране и определяне на частите на изречението.

# 734
  • Мнения: 24 467
Нищо лошо не се е случило!  Hug

Общи условия

Активация на акаунт