Езичество и православие

  • 15 428
  • 173
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 9 144
Извинете, но добре помня как през социализма всичко беше лъжа.

Не, не беше, но това не е предмет на спора ни.


Мога ли да те помоля да слагаш само линкове, с копи-пейст постовете ти стават безумно дълги и ми е неудобно да подбирам цитати.


В Статията от моя линк повечето цитирани от автора книги са отпреди Съветските времена

‘История смертной казни в России’, Москва, 1912
‘Русская старина’, книга І, 1885,
‘Русская историческая библиотека’, том VІ, 1874,
“Полное собрание русских летописей”, том ІV, Санкт-Петербург, 1848

и т.н.

Последна редакция: вт, 08 окт 2013, 23:04 от Бумър

# 151
  • Мнения: 1 274
В Статията от моя линк повечето цитирани от автора книги са отпреди Съветските времена
‘История смертной казни в России’, Москва, 1912
‘Русская старина’, книга І, 1885,
‘Русская историческая библиотека’, том VІ, 1874,
“Полное собрание русских летописей”, том ІV, Санкт-Петербург, 1848
Явно има и други източници, които не са взети предвид, както е видно в това, което пейстнах. Неща извадени от контекст. Невярна информация. По принцип не харесвам дълги цитати, но когато смятам, че е важно, го правя.

По принцип е имало отделни патологични личности и в Русия, но не мисля, че подбудите им са били християнски. Да се преувеличават цифри десетки пъти, да се набеждава духовенството, там където няма пръст е било нужно на атеистическата пропаганда.

Знаеш ли например, че когато Аляска преминава към САЩ местното население е недоволно, защото руснаците били толерантни с тях и им дали писменост, а американците просто искали да им наложат своя модел?

За социалистическата наука, сещам се за Лепешинская, която си забравила чая на прозореца няколко дни и като мухлясал, направила голямо "научно" откритие.

Аз мисля, че ти не може да си толкова сляпа, за да не виждаш колко пристрастно се бориш и защитаваш тези, които постоянно падат. За какво ти е, не разбирам?

Последна редакция: нд, 28 юли 2013, 13:03 от Серафима

# 152
  • Мнения: 1 274
А раждането на Исус - защо се празнува на Коледа, не защото тогава е истинският рожден ден на Исус, повече хипотези научно клонят към две дати - някъде около март - зодия Риби - направете паралел с Епохата на Ребети е съотметно защо е Рибата на почит при християните - просто Епохата на Рибите идва след епохата на Овена, както сега клоним или вече сме в епохата на Водолея.... и другата дата някъде около август за раждането на Исус - всъщност и раждането е заимствано от култа към Митра, доста разпространен в римската армия, малко преди разпространението на християнството.
Очевидно е, че е около датата на зимното слънцестоене, когато вероятно е имало езически празници. Както вече се каза в тази тема, съзнателно християнските празници са заместили езическите - очевидно е, че така е било по-лесно хората да се адаптират към тях, както и да се измести старото. От друга страна не зная по кое време на годината се е родил Господ.

Сам Иисус избира да умре на Пасха и да замести като жертва пасхалното агне
Исайя 53:7 предсказва това.
Той беше мъчен, но се унижи и не отвори устата Си. Като агне, водено на клане, и като овца, която пред стригачите си не издава глас, и Той не отвори устата Си.

и праща Дух Свети на Петдесетница, когато е имало юдейски празник.

И не Старият Завет не е фалшифициран, защото се появиха неотдавна автентичните Кумрански Ръкописи

Това обяснява всичките ти Персефони и там други неща, които си изброила.

# 153
  • Мнения: 861
Няма две еднакви песъчинки по плажовете на света,
няма две еднакви снежинки във всеки сняг валял досега в историята на Земята...

Твърде често дефекта дава и ефекта...



Дуализма сами трябва да го надскочим по нашия си личен Път с трудния, Среден, малката пътечка на синхронността и баланса. Колкото повече индивидуални Същности успеят да направят това в себе си, толкова повече и на Колективното информационно поле това ще влияе и ще се разпространява. Simple Smile


С жабата от кладенеца не разговаряй за морето - нейната граница е само отворът на кладенеца. С буболечката не приказвай за зимата - тя познава само своето годишно време. С ограничен човек не разговаряй за Пътя, човекът е обвързан от онова, на което са го учили.

Последна редакция: нд, 28 юли 2013, 20:58 от хадзапи

# 154
  • Мнения: 1 274
 bouquet

Последна редакция: пн, 29 юли 2013, 15:23 от Серафима

# 155
  • Мнения: 23
Хадзапи, от известно време насам, ми се иска да ти обърна внимание на правописа. Научи се кое се пише с главна буква и кое не. Разбрахме, че не си православна, а дори може и да не си християнка /не е наша работа/, но все пак си има правила за писане, които всеки уважаващ себе си човек би спазвал. Вярвам, че ще ме разбереш.

# 156
  • Мнения: 861
Г-н wertyuio, има едно правило в българската граматика, което явно не знаете - това е Уважителната форма "Вие", аз пиша на "Вие", а не на "ти", но явно Вие във Вашето Лично православие това нещо не сте го приели - Уважението. Аз не Ви познавам, за да си позволя да Ви говоря на "ти".

Другото правило, което си го има в граматиката ни, е - когато човек иска да наблегне на някоя дума, тя се изписва с главна буква отпред, не цялата дума с главни букви, за да не звучи като каране.

И каквото и да напишете по повод това мое писание сега, знайте, че няма да Ви отговоря, защото нормален разговор и дебат с Вас не може да има - просто Вие от нямане на къде на отидете, започвате да давате "акъл" как да се пише граматично и т.н. и т.н.

# 157
  • Мнения: 23
 newsm10!
Напълно сте права, Г-жо/ице Хадзапи! Вашият пост ми прозвуча като нежна покана smile3513. Не ми е трудно да се съобразя с нея.
Но запомете, че изписването на думата "Бог" с главно "Б" ще си остане Ваш проблем, докато самата Вие не го разрешите!

И все пак аз нямам нищо против Вас и бих желал да изпрося Вашата прошка за моето поведение, което не е било враждебно, а приятелско. Е, не изглежда наистина така, но е така.

# 158
  • Мнения: 1 274
Православно-врачарският хибрид
В настоящата статия говоря като богослов и изразявам една ортодоксална гледна точка за явлението християнски окултизъм. Най-ярък симптом за този вид окултизъм е православното врачарство, което е формирало тип вяра, която аз наричам православно-врачарски хибрид. Той е една от най-разпостранените патологии в социалния характер на православните общества. Той е издънка колкото на постмодернистката, толкова и на предхристиянската езическа цивилизация. На мястото на вярата в живия Христос е поставена прастарата вяра в най-примитивната астрология, в “щастливата звезда”, в баене, в черни котки, в черно кафе, в черен боб (гледане на боб), в захарчета, в карти, в екстрасенси, в преселението на душите, в парапсихологията, в мумията, в “любовната магия”, в талисмани, в “летящи чинии” и т.н. Този хибрид има интерес и храни доверие към най-симпатичния “заселник”, пожелал да се настани в неговия дом или дори в душата му – към домашни духове, полтъргайстери, гласове на “светии”, извънземни и всякакви други квази “божествени” послания. Вярвайки във всичко това, православният народ продължава да твърди, че е православен. Което е каноничен, логически и нравствен абсурд. Българинът буквално живее притиснат между традиционната си представа, че е православен, и различни “бесовски” практики: ходи на църква, но посещава и врачки, кръщава децата си, но връзва и червен конец срещу уроки. Суеверието се проявява видимо и в огромния брой хора, които посещават храмовете единствено, за да им се четат Киприяновите молитви. Тези молитви се възприемат като магическо действие, а на свещеника се гледа като на жрец-заклинател. Наред с православното богословие в храмовете преуспява и т. нар. “бабешко богословие”. Това е “предание”, смес от църковна традиция и местни вярвания и суеверия, които бабите са готови да защитават с неочаквана ревност. Но от всички суетни вери най-разпостранена и упорита е вярата във врачките. И най-шокиращото е, че тази вяра се шири сред народ, който се смята за православен. А църковните правила са изключително строги срещу всякакви форми на подобни духовни “алтернативи”. Според тях “Които отхвърлят вярата и отиват при чародеи, или прорицатели, или при обещаващи чрез демони да предварят несбъдването на някаква беда, се осъждат наравно с вероотстъпници” (VІ, 61; Вас. вел. 83).

VІ Вселенски събор
ПРАВИЛО 61
Ония, които се обръщат към магьосници или към така наречените стоначалници, за да узнаят от тях не ще ли им открие нещо, каквото желаят, по силата на предишните за тях постановления на отците, нека подлежат на правилото, определящо шестгодишно покаяние. На същото наказание трябва да се подхвърлят и ония, които водят мечки или други животни за забава и съблазън на простите хора и които предсказват щастие, съдба, родословие и много други тем подобни неща, - също така и тъй наречените облакогонци, обайници, поставчици на предпазни талисмани и гадатели. Ония пък, които упорстват в това и не искат да се отвърнат и отклонят от подобни вредни и езически измислици, постановяваме да се изгонват съвършено от църквата, както и светите правила заповядват, защото: “какво общо има светлината с тъмнината,”, казва апостолът? Или: “какво съгласие има църквата Божия с идолите? Или: “какъв дял има Христос с дявола”!

С това правило се засяга една от най-болезнените езически “акупунктурни” точки в православния организъм - врачарско-гадателската. Чертите на характера, породени от този начин на възприятие на света, са патогенни и като краен резултат формират духовно болен индивид, а оттук и духовно болно общество. Това е причината забраната за допитване до врачки, гадателки, баячки, екстрасенси и всички от тоя род да е толкова строга. Забраняват се и “невинни залъгалки” като талисманите. А “бабешкото” православие е пълно с такива християнизирани (как звучи само!) магически практики - като се почне с камъните от Кръстова гора, мине се през “осветените памучета против уроки”, та се стигне до "опятите" кръстчета и т.н. Ако трябваше да се спази санкцията на горното правило, според което клиентите на “медиумите” “се осъждат наравно с вероотстъпници”, то почти всички православни вярващи (начело с клира) биха подлежали на шестгодишно покаяние или на “съвършено” изгонване от църквата. И тъй като ходенето по врачки е масова практика, то храмовете щяха “съвършено” да се изпразнят и в тях да се настани “съвършената” тишина на отсъствието. Това може би обяснява защо православните клирици не дават гласност на гореспоменатите правила. От което пък става ясно защо, след повече от 1000 години православно християнство по българските земи, народът ни, външно-култово погледнато, все още масово се подава на суеверието и врачарско-гадателските набези (при все че, дълбоко в сърцето му, вярваме, е скрит Христос). Ето и фактите: “12 000 врачки, баячки и гадателки пълнят главите на народа с предсказания. Те отчитат рекордни посещения за първата седмица на новата година. Мало и голямо плаща луди пари, за да узнае съдбата си през 2005 г. Един сеанс за гледане на ръка, на карти, на боб струва от 5 до 50 лв. Това означава, че само за един ден врачките завъртат на черно най-малко 60 000 лв. 60% от българите вярват в черна магия и треперят, че може да им бъде направена. Всеки втори обяснява неблагополучията си в живота с урочасване. Тези шокиращи данни на социолозите от “Галъп интернешънъл” смутиха българите...Над половината българи признават, че вярват в различни суеверия. Всеки трети у нас се увлича по гледане на карти. Най-шокиращото обаче е, че вярата в магиите е по-разпостранена сред младите, и то образовани хора. Най-подвластни на мисълта, че могат да бъдат омагьосани, са дамите между 30 и 35 г. По-възрастните и тези с по-ниско образование се поддават по-трудно на суеверия.”
Ако се направи анкета сред всички тези прорицателки и клиентелата им, ще се установи, че повечето от тях ще се назоват православни, което е доста шокиращо от гледна точка на каноничния ортодокс. Но като че ли най-скандално е православното поклонение пред петричката врачка. И за да бъде кощунството пълно, храмът на Ванга - Бялата черква в местността Рупите, вече е канонизиран, т.е. вече е със статут на ортодоксален. Това се съобщава в една дописка на в. Труд, по повод юбилейния празник. Споменава се че, “бе отслужена тържествена литургия по повод 10-годишнината от откриването на храма. Над 300 богомолци и почитатели на пророчицата от цялата страна дойдоха, за да запалят свещ за Ванга и храма. Миряните по традиция раздадоха курбан за здраве.” В случая се изпълнява много точно пророческото слово от Иеремия: “пророци пророкуват лъжа, свещеници господаруват чрез тях – и Моят народ обича това.” Наистина и днес много от християнските свещеници господаруват чрез Ванга и производните й. Те са яхнали вълната на масовото поклонение пред света на мъртвите и бурно са се устремили към ада, там, откъдето идват гласовете. А това е гибелно не само за самите тях, но и за народа, когото въвеждат в идолопоклонение и общение с бесове. А че бесове действат чрез врачките и гадателките - това е несъмнено- показва го двадесетвековната история на християнството, което винаги е отричало яростно подобни духовни явления.

Последна редакция: ср, 09 окт 2013, 20:56 от Серафима

# 159
  • Мнения: 1 274
За българския неопаганизъм - беседа

# 160
  • Най-сетне у дома
  • Мнения: 911
Ох, пак беседи и статии. Няма ли кой да наръси и тук християнска любов към ближния, като в темата за бежанците?!

# 161
  • Мнения: 9 144
 Laughing

ааа готово

# 162
  • Мнения: 1 274
Многобожието или идолопоклонството е плод на пълен морален разпад, който помрачава ума, сърцето и волята до степен на съзнателно служение на бесовете (сатанизъм). Свети Апостол Павел пише за идолопоклонците така: „Наричайки себе си мъдри, те обезумяха, и славата на нетленния Бог измениха в образ, подобен на тленен човек, на птици, на четвероноги и на влечуги, затова и Бог, според похотите на сърцата им, предаде ги на нечистотата, за да се безчестят телата им сами в себе си; те замениха истината Божия с лъжа, и се поклониха на творението повече, отколкото на Твореца, Който е благословен вовеки. Амин" (Римл. 1:22-25)
http://hristianche.ucoz.com/astrologijata-gibelno_sueverie.pdf

# 163
  • Мнения: 1 274
http://www.symvol.org/rm/dwizenia/magosnonik/
ЗА МАГИЧНИЯ ПОДХОД КЪМ ЖИВОТА
 

Човекът никога не е бил без проблеми, било то от духовно или от материално естество; било произлизащи от самия него или от света, който го заобикаля. Съвременният самолюбив начин на живот и съществуване все повече и повече увеличават съществуващите, а създават и нови проблеми. Съвсем естествено е човек да се стреми към тяхното разрешаване.

Първият човек Адам пожела само с едно вкусване от забранения плод, т.е. от един път, по мигновен, магичен начин да разреши всички свои проблеми, да стане Бог. Същият магичен подход за разрешаване на проблемите от ежедневието желае и нашият православен човек, значително отдалечен от истинското Предание на Църквата.

Съществуването на множество гадатели, баячи (въобще хора с някакви “ свръхестествени” способности), както и увеличаващите се посещения и търсене на помощ и съвет от тях, е най-достоверен показател на горенаписаното. Все по-нарастващо е и тяхното открито представяне.

Всички те действат по различни начини и форми: баят и гледат на карти; на кафе; на ръка; на грах; на част от облекло; на снимка и на други неща. Най-често това са по-стари жени, но има и мъже. Такива действия вършат и някои отци. В св. Евангелие се казва, че и дяволът може да се представи като ангел на светлината. Съществуват и такива баячи и гледачи, които, вършейки своята вредна дейност и с цел по-лесно привличане на хората, използват и обекти на Православната църква – манастири, храмове, също и икони, кръстове и други свещени предмети. Те изпращат своите посетители да отварят църкви; да палят свещи; да носят хлябове в църква; да им се четат молитви; да вечерят пред иконите в храма и др. Тези действия те вършат с очевиден магичен подход. Случва се да съветват хората, че трябва да постят и да се молят или пък самите те да държат пост. Св. Евангелие и св. отци обаче не четат и не препоръчват да бъдат четени. Мнозина стигат до там да твърдят, че ги мъчат “светци”, които им се явяват или на сън или в състояние на припадане – състояние демонско и непознато на православния живот и духовност.

Скрит текст:
Всички тези пак научени от падналия ангел – дявола, понякога учудват със своето познаване на миналото (но никога и на бъдещето). Подпомогнати от него (дявола) само кратковременно и привидно разрешават проблеми, изцеляват от болести и правят някакви други “чудеса”. Някои баячи и гледачи правят магичните ритуали съзнателно и от това извличат материална полза, а други измамени от дявола (прелест) мислят, че вършат Божие дело. Последните най-често не търсят никаква материална облага.        

Съществуват баячи, които правят черна магия, а други пък се явяват в ролята на нейни разрушители, правейки така наречената бяла магия. Тези деяния ги извършват с помощта на дявола. (Под действие на магии, т.е. дяволска енергия, попадат тези хора, които са отделени от живия живот на Църквата; които не постят, не се молят, не се изповядват, не се причастяват редовно с Тялото и Кръвта Христови).        

От лични срещи, от изповеди, както и слушайки за тях (баячите) разбирам, че мнозина са душевно болни, а някои и сексуално извратени. Често си служат със закани и със заплахи.

Според указанията на баячите (гледачите) хората, дошли при тях, са принудени да правят цяло чудо невероятни, трагикомични и унизителни неща, познати само на тези, които са преминали през това. При това трябва да се знае, че действията, които използват гледачите и самите предмети, които употребяват при баенето и гледането, по същност нямат никаква сила или значение. Дяволът, на когото тогава вярваме и под чието влияние попадаме, слушайки баячите и гледачите е този, който кратковременно разрешава проблемите и прави привидни чудеса, искайки да ни откъсне от истинския духовен живот на Църквата. Хората, уловени от тази измама, свикват с действието и “ причастяването” със злонасочената дяволска енергия или злодат – противоположното на благодат и, живеейки в една друга духовна атмосфера, не могат да приемат, пък и съвсем се лишават от Божията несъздадена (нетварна) благодат, чрез която се обожваме и се спасяваме в Църквата.

По този начин, слушайки съветите на баячите и гледачите, хората стават пленници в един лабиринт от магични, неличностни отношения и страх, т.е. биват обсебени от дявола.

Хората се страхуват, а присъствието на страх предоставя на дявола най-лесен начин да ги държи под своя власт. Така може да се обясни това, че хората се страхуват ако не изпълнят нарежданията на баяча и така остават в негов плен.

Учудващо е, че същите хора не се страхуват от това, че не постят, не се молят, не изповядват своите грехове, не се причастяват редовно, не се венчават в църква и въобще, не участват в светотайнствения и добродетелен живот на Църквата.

Създават се магични и неличностни отношения. Затова когато става въпрос за израстването и развитието на личността и личностните отношения, което винаги е нашия същински проблем, нищо не се случва отведнъж, магично.

Истинската вяра, надежда и търсене помощ от Бога се осъществява с истинско търсене на лично, благодатно общение с Него. По-лесно казаното може да се разбере с един пример от всекидневния живот: ако потърсим помощ от човек, когото не познаваме, възможно е и да не я получим, но ако с него изградим близко, личностно отношение, същият човек ще се опита да ни помогне, дори и над своите възможности, така че отпада всеки магичен, неличностен подход към Бога тогава, когато търсим помощ от Него.        

Човекът, живеейки в съборния живот на Църквата, което означава в общение с Бога и със своите ближни и участвайки в светите тайнства и в добродетелите на Св.Дух, постепенно, но сигурно расте и съзрява като личност и гради истинско общение. Най-напред очиства, преобразува своите страсти, след това достига просветлението на ума и накрая цялостно се обожва. А за този процес е необходимо дълго време и същевременно делотворене в свободен и любовен подвиг. Освен това, е необходимо и ръководство от опитен духовен отец, който е минал по пътя на духовното усъвършенстване, който истински познава Христа Богочовека, познава Неговата любов към Бога и Отца и към всеки човек.

Сравнявайки отношенията между духовния отец и духовното чедо, от една страна, и баяча (гледача) и неговия посетител, от друга, свидетелстваме, че те съществено се различават едно от друго. Духовният отец с много страдания и жертви ражда своето духовно чедо за нов живот. При тяхното общение се ражда благодатно, лично отношение, което ще продължи в Царството Небесно. Личното отношение е автентичен свидетел на Небесното Царство в този свят и век. Духовният отец (или старецът) живее в сърцето на своето духовно чедо и обратно. В това взаимно отношение растат като личности заедно със съборния ръст на цялата Църква. Те не осъществяват кратка петминутна среща, в която се търси магично и бързо разрешаване на проблема и след това всичко да забравят, както при посещение при баячите и гледачите. Срещата с лъжедуховниците (баячи, гледачи, екстрасенси и т.н.) е предизвикана само от земни интереси, а не е търсене на живия и истински Бог, единствения Лекар на нашите души и тела. И накрая, ако бихме искали целия този проблем да го обхванем с една дума, бихме казали: дявол (сатана) не се изгонва с дявол, но само в общение с Бога.

Търсенето на помощ от баячи и гледачи е голям грях, който трябва да се изповяда преди да се приеме св.Причастие. Баячите, гледачите и хората, които ходят при тях, според 61 правило на VI Вселенски събор се отлъчват от св. Причастие, което означава от Църквата, а тези, които и след отлъчването не искат да се покаят, се анатемосват. 61 правило на VI Вселенски Събор гласи: “Тези, които се обръщат към гадатели или към така наречените стоначалници и др. подобни, за да разберат от тях онова, което тези ще им открият, по силата на по-раншните определения на отците за тях, нека подлежат на правилото, което определя 6-годишно отлъчване от св. Причастие. На същото наказание  трябва да полежат и тези, които водят мечки или други животни за забави и съблазни на неуките хора и които предсказват сполука, съдба, родословие и много други подобни неща. А така наречените облакогонители, баячи, поставачи на амулети (талисмани) и гадатели, които остават упорити в това и не искат да се отвърнат и откъснат от тези вредни (кой знае откъде измислени) неща, отлъчваме съвсем да се изгонят от Църквата, както и повеляват светите правила: “ Какво общо има светлината с тъмнината?” или: “Какъв е делът на верния с неверния?” или: “Какво общо има между Христа и дявола?”

Един народен, (зависи от случая) до голяма степен магичен и идолопоклоннически обичай е курбанът. Курбанът, извършен при освещаване на къща, когато основите се попръскват с кръв от заклано животно и в тях се слага глава от него, представлява ритуал, който се прави под влияние на дявола. И тогава, при този нечестив обред, си внасяме дявола в собствения дом. Корбанът пък, принесен на храмова слава (храмов празник), може да има и положително значение в зависимост от това как ще се разбере. Когато корбанът се подготвя и раздава за подкрепа на гостите (на богомолния народ), който на храмовия празник често идва и от далече, което означава, че основният мотив е братолюбието, гостоприемството – тогава всичко е наред. Само трябва да се внимава да не се прави в сряда или петък или в период, когато се пости. И в манастирите е забранено колене на курбан, а и според Преданието на Църквата и манастирския типик (устав) в манастирите не се яде месо. Ако колите курбан с цел да принесете жертва на Бога за здраве и успех в живота, за да ви пази Господ от несполуки – участвате в магичен, идолопоклоннически ритуал. Този начин не е съгласен с учението и Преданието на Православната църква. Ако при това нарушите и определения от св. Църква пост (ако колите и ядете курбан  в сряда или петък или в някой друг постен период), тогава грехът е още по-голям.

Бог-Отец приема само една жертва – кръстната жертва на Неговия Единороден Син, принесена за спасението на всеки човек, която е цялостна и съвършена жертва. Нашето участие в тази веднъж завинаги принесена жертва  се осъществява в светата Литургия на Църквата, чрез постоянното принасяне на нашата словесна и безкръвна жертва (Светите Дарове) и чрез причастяването с Тялото и Кръвта Христови. Нашият пост, молитвата, любовта към Бога и към всеки човек е жертвата, която Бог иска преди всичко от нас. Тази жертва принасяме с принасянето на Светите Дарове. Св.Литургия (Евхаристия) на Църквата е извор и пълнота и мярка на нашата вяра и на целокупния ни живот. Затова в Православната църква никога не принасяме на Бога кръвни жертви, не Му принасяме чужда кръв, защото така бихме показали, че презираме жертвата на Неговия Единороден Син и бихме направили огромен грях. Единствената кръвна жертва, която би била угодна на Бога е нашата собствена кръв, принесена в защита на православната вяра и Църква.

Друг демонски обичай, който най-често придружава курбана, е рязането на ухо от животното (агнето), което се принася и “помазване” на присъстващите с кръвта от отрязаното ухо; или обикаляне с агнето около храма, неговото внасяне вътре и довеждането му “да се поклони” и “да целува” иконата и др. такива.

Има и някои други подобни действия, на които православният свещеник трябва да обръща внимание и да просвещава народа. Да спира, а не да участва в същите действия, губейки при това душата си.

И суеверието е една от проявите на магичния подход към живота. Неопитният в духовния живот човек лесно приема демонските помисли и изкривени учения и, съгласявайки се с тях, попада под действието на дявола. Например, младите се страхуват да се венчават във високосна година, а не се страхуват, когато при венчанието, искайки да избегнат високосната година, нарушават църковния пост. Така хората обръщат внимание на високосни години, на пълна месечина, на черни котки, на нечетни числа и на какво ли не друго. Мнозина на парастас (помен за починали) или на празника Св.Дух чакат да се появи във виното ликът  на покойника. Също така изграждат цяла една система от забрани – не докосвай; не преминавай; не стъпвай; не целувай; не казвай; не поглеждай; не се обръщай; не се срещай и др. По този начин човек поробва духа си, живеейки противно на здравата духовност и набожност. Суеверието се появява там, където няма истински здрава вяра и живот в Бога.

Много честа проява на нездрав “духовен” живот са и хороскопите, и призоваването на духове. Много пъти имах възможност да слушам за това по време на Св.Тайнство Изповед.

За сънищата пък ни поучава един от най-големите аскетически писатели и св. отци на Църквата – св. Йоан Синайски (Лествичник), който казва: “Демоните на суетата са пророци в съня, като със своето лукавство според определени знаци заключават какво ще се случи, но откриват това отнапред, та ние да се възхитим, когато видението в съня ще се изпълни в действителност, при което започваме да мислим високо за себе си – като да сме вече близо до дара на виждането. Такъв човек често става пророк в очите на тези, които вярват на демона; а за тези, които презират демона, тълкувателят на сънищата е лъжец. Като дух, демонът гледа какво се случва във въздушното пространство и като забележи например, че някой умира, на лековерните това им го предсказва като сън. Впрочем демоните нищо не знаят за бъдещето от предзнание. И лекарите са в състояние да ни предскажат смърт.

Демоните често се преобразяват като светъл ангел, приемайки образ на мъченик и в съня ни представят като да отиваме при тях. А когато се събудим ни изпълват с “радост” и гордост. Ако бъдеш обхванат от такова чувство, нека това ти послужи като знак за измама. Когато се явяват ангели, те ни показват вечните мъки, Страшния съд и изгонването от Царството Божие. Тези, които сънуват такъв сън, биват изпълнени с трепет и смирение.  Ако започнем да се покоряваме на демоните в съня, те ще ни се присмиват и докато сме будни. Човек, който вярва на съновидения, изцяло е неопитен. Мъдър пък е този, който изобщо не им вярва.

Случва се и злоупотреба от някои хора, познати като “служители в църквите”. Тези понякога разказват, че на сън им се явява “светец”, който им казва какво да направят. Те дават своите погрешни съвети, тълкувания и услуги на хора, които от някаква мъка или нужда за пръв път дохождат в Църква.

Да обобщим: хората, които посещават баячи и гледачи, които принасят курбан, които вярват в сънища и в суеверия, са закърмени с един друг дух и често се намират в състояние на непослушание към своя епископ, а извън благодатното общение с него няма Църква, нито живот в Бога, нито спасение.
Струмишки митрополит Наум

# 164
  • Мнения: 1 274
http://dveri.bg/xyf8q
Известният руски мисионер протодякон Андрей Кураев коментира темата за олимпийския огън, развълнувала църковните среди в страната заради езическия ритуал, с който бе запален огънят. Както е известно, огънят загасна при внасянето му в Кремъл и бе запален отново. Мнозина изтълкуваха това като лош знак за предстоящата през идната година олимпиада в Сочи. Протодякон Андрей Кураев коментира събитието така:

"Въпросът, който обезпокои мен и много православни, се разреши благополучно. Той бе запален с молитва към Зевс и Аполон от някаква "върховна жрица". Но Кремъл и неговите светини не пуснаха този огън при тях. Той угасна точно в момента на неговото пренасяне под Спаските врати с възстановената икона "Спас Смоленски". Запалиха огъня отново с обикновена запалка. Е, това вече е по нашему, познато. Огънят, запален в Кремъл и обиколил неговите светини, може да се предаде в цяла Русия. Получи се толкова красиво, че неволно подозираш в таен умисъл православното лоби в Кремъл".

Общи условия

Активация на акаунт