Частни училища-информативна тема 2

  • 60 976
  • 745
  •   1
Отговори
# 255
  • Мнения: 43
И колко деца от ЧУ ходят на уроци за подготовка за НВО? От класа на дъщеря ми (6 клас) - нито едно.
Още е рано, все пак са в шести клас! В седми клас обаче децата от повечето частни училища също тръгват на уроци. Понякога това се дължи на факта, че детето просто е пропиляло пети и шести клас, няма изградени навици за системен труд, несамостоятелно е, но може и да е в резултат на недобрата организация на часовете и отношението към учебния материал в даденото ЧУ. Ако ученикът работи и внимава в час, ако учителят по БЕЛ или математика си върши както трябва работата по подготовката за НВО, броят часове в ЧУ - от 6 до 10 часа седмично - по тези основни предмети е предостатъчен за успешно преодоляване на изпитите, т.е. една много добра или отлична оценка. Всичко обаче е много относително и индивидуално, затова всеки родител трябва сам да прецени дали и доколко детето му се нуждае от допълнителни уроци. Що се отнася до класирането на ЧУ по резултати от НВО, също е доста относително, защото винаги съществува възможност за преписване, подсказване, а пък и други фактори също влияят върху класирането.

# 256
  • Мнения: 4 877
Наблюсател, вероятно искате нещо да ни кажете, вероятно е и нещо конкретно. Но лично на мен не ми допада последното Ви изречение в последния пост. За толкова дискусии в този форум, който за мнозина май си е публична трибуна, не е много коректно да се говори така общо. Аз винаги подскачам като се заговори пък срещу труда на децата от ЧУ на състезанията и на НВО. Не мога да кажа как е в други училища, но поне за 2 ЧУ със сигурност знам, че дори и домашните не си ги преписват, а преписване в училище на контролно, директорско, класно и т.н. си е абсурд. Синът ми дори тестовете за домашно у нас си ги прави със своите знания и не поглежда ни в Интернет, ни в справочници. А пък за Ам. колеж, например, преписването е най-страшното престъпление, май е по-тежко и от това да те хванат с цигара. Има училища и училища - и сред държавните, и сред общинските, и сред частните. Така че на мен лично никак не ми е приятно всеки път като се заговори за ЧУ и НВО - или да ги пращат всички на частни уроци, или пък щом не ходят - значи са преписвали. Това се повтаря постоянно във всяка дискусия.

Иначе наистина оценявам, че дадохте ориентир в предния си пост в каква насока говорите. И всичките Ви постове са много интересни.

# 257
  • Мнения: 43
Данибон, тук не става въпрос изобщо за Американския колеж, където не се правят изключения от правилника за никого, нито пък за "Св. София", където са подбрани и мотивирани да учат деца! Тук иде реч за по-голямата част от ЧУ, в които няма или се извършва формален подбор при приемането на учениците, защото водещото за собствениците е таксата. Затова и на ВО например за ІV клас масово се подсказва на учениците - нали "добрите" резултати ще изведат съответното ЧУ на по-предна позиция, т.е. ще има повече кандидати, т.е. възможност за по-голяма печалба за собственика. Още повече, че квестори са учителите от съответното училище, липсва външен контрол. Конкретно това имах предвид. Разбира се, плагиатството е най-тежкото провинение в АК - така е и в САЩ, където преписването или подсказването е срамно за самите ученици и те не го правят. Също така е възможно и на НВО след седми клас някой да успее да препише от свой съученик - изпитите се провеждат в познатото училище, сред познатите деца. Задавали ли сте си някога въпроса защо преди няколко години се взе решение при ДЗИ за ХІІ клас зрелостниците да не са в своето училище?! Защото тогава - 2009 год. или 2010 год. масово се говореше, че на матурите по БЕЛ в две гимназии - една елитна държавна и една частна, класирана на пето или шесто място - преди Първа АЕГ, се е преписвало и подсказвало. Естествено, че тази частна гимназия не е АК, чиито ученици винаги държат първото място в класацията. А що се отнася до частните уроци, пак ще повторя, че това е право и избор на ученика и родителите му, независимо дали става въпрос за държавно, или за ЧУ.  Имам подробен поглед върху порядките и обучението в няколко ЧУ и мога да кажа, че всичко е относително, но много зависи от подхода на собственика и мениджмънта. Иначе всички се рекламират и обещават много, но често реалността се оказва съвсем различна.

# 258
  • Мнения: 5 259
А защо може в частните да се подсказва на НВО, а в държавните - не?

# 259
  • София
  • Мнения: 7 242
Знам за държавни, където на НВО квесторите са си "затваряли ушите" когато се е подсказвало, за частни обаче не съм чувала...
Наблюсател, защо си се хванал само за НВО? Погледни и резултатите от състезания и олимпиади, повечето от които не се провеждат в съответното училище и ще видиш, че са сходни. Ученици от ЧУ справили се добре на НВО, почти винаги показват отлични резултати и на тях. Децата от класа на дъщеря ми до сега са участвали в 2 състезания - в тяхното у-ще и в 119 у-ще. Резултатите във второто бяха по-добри... Отдавна мина времето, когато в ЧУ не се учеше сериозно и се подаряваха оценки. Сега нещата отиват по-скоро в другата крайност - натоварването е много голямо. Докато преди години преместихме голямата ни дъщеря от ЧУ в ДУ т.к. качеството на обучение не се различаваше съществено, сега за малката (1 клас) се чудим дали не се изисква прекалено много. И само факта, че детето ходи с желание ни поуспокоява. Относно уроците в 7-ми клас... Вярвам, че учителите не по-зле от тези в специализираните курсове, биха поднесли и обяснили материала, но не вярвам, че "от 6 до 10 часа седмично - по тези основни предмети е предостатъчен за успешно преодоляване на изпитите", просто защото имам 7-класничка в момента и няма дете от класа й (в ДУ), което да разчита само на този брой часове (въпреки че преподавателите в у-ще са много добри). Конкуренцията е жестока, ходи се не само на курсове, но и комбинирано на уроци (няма нищо общо с времето, когато аз кандидатствах). Не твърдя, че едно умно и амбициозно дете не може да се справи и без допълнителни занимания, но много по-лесно е основната му подготовка да е предимно с учители, а не самостоятелна. И ако финансово не ме затруднява, не изключвам възможността след време да ползвам и допълнителна помощ в 7-клас, въпреки че съм сигурна в отличната подготовка на учителите по мат. и БЕЛ в сегашното ЧУ на малката ми дъщеря. Пък нека е смехотворно, но детето ми да влезе, където желае..

# 260
  • София
  • Мнения: 4 032
Изтървала съм темата, малко късно се записвам с материал за наваксване  Grinning

Последна редакция: пт, 03 яну 2014, 10:04 от EliG

# 261
  • Мнения: 3 181
Изтървала съм темата, малко късно се записвам с материал за наваксване  Grinning
Нямам някакви забележки за момента към новото училището, но като г-жата ни до 4 клас втора едва ли ще намерим някога пак.  Grinning
Би ли споделила кое е училището, коя е госпожата и т.н.?

# 262
  • София
  • Мнения: 4 032
Изтървала съм темата, малко късно се записвам с материал за наваксване  Grinning
Нямам някакви забележки за момента към новото училището, но като г-жата ни до 4 клас втора едва ли ще намерим някога пак.  Grinning
Би ли споделила кое е училището, коя е госпожата и т.н.?

Да, но училището е държавно, а темата е за частните училища все пак Simple Smile
тук съм писала май последно по темата, мога да пиша поне още 20 пъти по толкова:
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=676815.msg24072588#msg24072588

# 263
  • Мнения: 4 877
Въпросът наистина е много сложен. Често се повдига и в "Математическите турнири". Самата аз заради сайта си, често получавам някакви сигнали за преписвания, подсказвания. Обикновено насочвам споделилите към организаторите или пък препращам съобщението към организаторите. От журналистическата си работа преди години знам, че тези сигнали са ужасно трудни за доказване. Дори и да се съберат няколко души, пак не може нищо да се докаже и пак може да има умисъл за уронване престижа на някого или някоя институция. Наскоро също предадох подобен сигнал до организаторите на едно състезание. Училището не беше частно, а също така в него често се провежда състезания. Имаше конкретен разказ кое как се е случило. Никой не може да провери дали това е така, дори и да започне да засича как са се представяли децата по други състезания. А и още повече - другите състезания също са се провеждали в това училище и никой не може да каже дали не се е подсказвало и на тях или пък просто това е умишлен сигнал за уронване на престижа на това у-ще. За това у-ще никога не съм срещала информация, че се преписва или подсказва по състезания, защото се е приело, че е организатор и щом е така - няма такива неща. Да, но пък за едно друго ЧУ - често се говори и тук във форума, че е така, а са само догадки, защото домакинства само определени състезания. Въпросът е изключително сложен. Говорила съм с организаторите и мисля, че са прави - отговорност за това си носят организаторите по места. Ако те са допуснали преписване или подсказване, отговорността си е тяхна. Дори и да класират децата си на челни места, какво от това. Някои състезания са важни дори и за прием в СМГ. И какво от това, ако някъде има умисъл. Или пък за матурите. Най-голямата щета е за децата. Дори и да им е помогнато по някакъв начин, най-голямата вреда е за тях, защото никога няма да разберат, че това е нещо лошо. Реклама си правят не само частните училища, реклама си правят и държавните и също имат за цел да привличат я умни деца, я изобщо брой деца.
Да, аз изхождам винаги от опита с децата ми в "Света София" + училището, към което сме се насочили - Американския колеж. Именно заради тези училища ми е болно, че се говори така общо за ЧУ и въобще за този проблем, защото ако някъде не се случва това - това са тези училища. И точно всяка година, когато оглавят класациите, именно те отново отнасят негативите, че има нещо гнило и не може да е всичко наред. Преди месец дори го мярнах в интервю на иначе уважаван от мен директор на елитна гимназия.
Но пък може би дискусии са си нужни и трябва да се въведе по-стриктен контрол, подобен на АК и Св. Сф. за всички училища у нас. И то не само на матурите, и въобще на състезания, контролни, домашни и т.н. Нищо не пречи, ако някого хванат да преписва или пък да се подсказва, да има забрана за участие в следващите състезания, например. Или пък да си го носи в досието, докато завърши.


Данибон, тук не става въпрос изобщо за Американския колеж, където не се правят изключения от правилника за никого, нито пък за "Св. София", където са подбрани и мотивирани да учат деца! Тук иде реч за по-голямата част от ЧУ, в които няма или се извършва формален подбор при приемането на учениците, защото водещото за собствениците е таксата. Затова и на ВО например за ІV клас масово се подсказва на учениците - нали "добрите" резултати ще изведат съответното ЧУ на по-предна позиция, т.е. ще има повече кандидати, т.е. възможност за по-голяма печалба за собственика. Още повече, че квестори са учителите от съответното училище, липсва външен контрол. Конкретно това имах предвид. Разбира се, плагиатството е най-тежкото провинение в АК - така е и в САЩ, където преписването или подсказването е срамно за самите ученици и те не го правят. Също така е възможно и на НВО след седми клас някой да успее да препише от свой съученик - изпитите се провеждат в познатото училище, сред познатите деца. Задавали ли сте си някога въпроса защо преди няколко години се взе решение при ДЗИ за ХІІ клас зрелостниците да не са в своето училище?! Защото тогава - 2009 год. или 2010 год. масово се говореше, че на матурите по БЕЛ в две гимназии - една елитна държавна и една частна, класирана на пето или шесто място - преди Първа АЕГ, се е преписвало и подсказвало. Естествено, че тази частна гимназия не е АК, чиито ученици винаги държат първото място в класацията. А що се отнася до частните уроци, пак ще повторя, че това е право и избор на ученика и родителите му, независимо дали става въпрос за държавно, или за ЧУ.  Имам подробен поглед върху порядките и обучението в няколко ЧУ и мога да кажа, че всичко е относително, но много зависи от подхода на собственика и мениджмънта. Иначе всички се рекламират и обещават много, но често реалността се оказва съвсем различна.

# 264
  • Мнения: 4 877
И още нещо - съжалявам, че го отделям в отделен пост, но горният стана много дълъг.

Наблюсател, в началото бих искала отново да уточня, че много ми харесват постовете Ви и затова се включих в дискусията. Аз съм убедена, че сте далеч по-наясно по този въпрос от мен. Колкото и да познавам частното образование, аз винаги или почти винаги тук изхождам от позицията си на родител в конкретното ЧУ и именно това не ми позволява да мисля, че някъде е възможно да има нарушения.

Нещо, което мярнах в предишните Ви постове.
Става дума за намесата на държавата в по-голяма степен в частното образование. Това е също доста хубав въпрос, който повдигате.

Аз, в ролята си на родител и то вече на едно поотраснало дете, май все повече клоня към точно обратната позиция - по-малко държава в частното образование. Все повече осъзнавам, че всяка намеса унифицира прекалено много образованието ни и връща всички към едно средно ниво. Частните училища трябва да имат възможност за доста по-голяма свобода и да дават повече възможности за развитие на децата, а не да сме точно и плътно винаги по изискванията на МОН. Пак да си спазват държавните образователни изисквания, но те да са им минимума.

Преди години, когато големият ми син беше на 2-3 години и бях се подлъгала по красиви приказки с първата ни ЧДГ, също държах изключително много държавата да е на максимум и в частното образование. Възмущавах се как така някой ще подлъгва родителите. Все повече си мисля, че родителите не са деца (мда, тогава бях наистина младичка) и трябва да разсъждават зряло, когато вземат решение. Няма как държавата да им стои зад гърба и да ги брани от всяко тяхно глупаво решение или избор и да наказва този, който ги е разочаровал. Така че все повече съм на мнение, че не държавата, а родителите и пазарът ще трябва да се борят срещу лъскавите фалшиви "фасади", ако има такива. А другите, които са коретни - нека им се даде възможност да се развиват с техните си нормални темпове.

# 265
  • Мнения: 3 181
Изтървала съм темата, малко късно се записвам с материал за наваксване  Grinning
Нямам някакви забележки за момента към новото училището, но като г-жата ни до 4 клас втора едва ли ще намерим някога пак.  Grinning
Би ли споделила кое е училището, коя е госпожата и т.н.?

Да, но училището е държавно, а темата е за частните училища все пак Simple Smile
тук съм писала май последно по темата, мога да пиша поне още 20 пъти по толкова:
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=676815.msg24072588#msg24072588
Останах с впечатление, че имаш предвид ЧУ. Кое е новото училище?

# 266
  • Мнения: 43
Данибон, аз също смятам, че частните училища трябва да имат повече свобода, т.е. да не се придържат така плътно до програмата на МОМН. Въпросът обаче се свежда до готовността и възможностите на собственика на съответното ЧУ да организира по различен начин обучението, за да може да се усвои необходимият материал, за да се покрият ДОИ, но и да се осъществи на практика индивидуалният подход  в обучението, т.е. да се развиват и насърчават установените заложби на детето в определена област. Не е случайно, че в някои ЧУ имат високи постижения в математически състезания и други конкурси от национално и международно значение, защото там са успели да намерят начина, по който да увлекат и мотивират учениците да работят допълнително.
Лекси, мисля, че този отговор би задоволи и Вас, защото ни най-малко не противопоставям ДУ на ЧУ! Преписването и подсказването е обща болест, произтичаща от манталитета, от ценностите на дадено общество, т.е. дали това се смята за "помощ", или за "подценяване на собствените знания и умения". За мене това е разликата например между съществуващата "взаимопомощ" между учениците в нашите училища и плагиатството, срама в западните, конкретно американските училища.  

# 267
  • Мнения: 1 776
За мене това е разликата например между съществуващата "взаимопомощ" между учениците в нашите училища и плагиатството, срама в западните, конкретно американските училища.  

Ах това сладко делене на наши и американци.
Те милите неплагиати Цукърбърг, Гейтс, Джобс... ако не бяха тренирали с "взаимопомощта" от ранна възраст къде ли щяха да са сега Simple Smile Съдейки по техния опит се оказва, че който наруши системата на моралните устои има голям шанс за реализация Simple Smile
Обожавам идеализирането на непознатото и низвергването на действителността.

# 268
  • Мнения: 4 877
Като цяло съм съгласна с поста Ви.
Но продължавам да смятам, че родителите трябва да са с по-зряло мислене, да умеят да преценяват и отговорността да е тяхна.

Когато водещ мотив при избора на училище е какъв е басейнът и дали въобще има басейн, не виждам какво да намесваме държавата. Хора - всякакви, все повече си мисля, че е добре да ги оставим с техните разбирания и да са щастливи. Този мотив за басейна лично съм го чувала.

Данибон, аз също смятам, че частните училища трябва да имат повече свобода, т.е. да не се придържат така плътно до програмата на МОМН. Въпросът обаче се свежда до готовността и възможностите на собственика на съответното ЧУ да организира по различен начин обучението, за да може да се усвои необходимият материал, за да се покрият ДОИ, но и да се осъществи на практика индивидуалният подход  в обучението, т.е. да се развиват и насърчават установените заложби на детето в определена област. Не е случайно, че в някои ЧУ имат високи постижения в математически състезания и други конкурси от национално и международно значение, защото там са успели да намерят начина, по който да увлекат и мотивират учениците да работят допълнително.
Лекси, мисля, че този отговор би задоволи и Вас, защото ни най-малко не противопоставям ДУ на ЧУ! Преписването и подсказването е обща болест, произтичаща от манталитета, от ценностите на дадено общество, т.е. дали това се смята за "помощ", или за "подценяване на собствените знания и умения". За мене това е разликата например между съществуващата "взаимопомощ" между учениците в нашите училища и плагиатството, срама в западните, конкретно американските училища.  

# 269
  • Мнения: 43
Абсолютно сте права, Данибон! Контролът и регулирането на пазара на частните училища трябва да се извършва от самите родители, от техния избор. Ако водещи в избора на родителя са басейнът или красивата сграда, без да омаловажавам значението и на двете, ясно е за какво става въпрос.
Що се отнася до "възхваляването" на непознатото и "низвергването" на познатата действителност, може пък, пишейки тези неща така категорично, да имам лични впечатления и да знам, т.е. да познавам и затова да мога да сравнявам двете образователни действителности. Не зная дали изброените по-горе личности - Цукърбъргър, Джобс и т.н. - са плагиати, само знам, че са допринесли твърде много дори и за това, че съществува този форум. Доколкото знам, тези личности - или поне повечето от тях - са възпитаници на Харвард, което е достатъчен атестат за качествата, знанията и уменията им, изключващи този вид "взаимопомощ".

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт