Отговори
# 165
  • Мнения: 13 878
За да не съм голословна, мога да кажа, че за ниското ниво на функционалната си грамотност учениците споделят, че не четат достатъчно. Причините са, че не им е четено във възрастта, в която още не са можели да четат, а вместо това от най-ранна възраст са облъчвани с телевизионни програми за деца. Не е новост проучването, лесно може да се намерят сведения в интернет.



Абсолютно съм съгласна, че в основата на всичко е родителя, който смята че може да си прехвърля задълженията върху телевизор, телефон(когато детето е по-малко) или върху учител за дете в училищна възраст. А на учителя дори може  да държи сметка защо и как обучава. Родителя първо облъчва детето с телевизор и му бута в ръцете телефон си за да мълчи, после смята че помагалата са излишни и учителите са виновни за неграмотността на населението. После всички се възмущаваме, когато някой пише варят...

Последна редакция: вт, 09 окт 2018, 00:40 от _re_ge

# 166
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 351
Никъде не съм казала, че учителите трябва да се правят на клоуни. Казах че трябва да могат да има задържат вниманието, това са различни неща. Изместване на темата е, но го дадох като пример, че и в училищата където не се ползват 100 помагала децата могат да научат нещо. За повечето деца (както и майка сподели по назад) училището е досада и това че не могат да си задържат вниманието не е признак на проблем. Часовете по География в 10 или 11клас ги изкарвах играейки карти с моята група, просто защото госпожата не можеше да ни каже нищо ново- буквално изпяваше урока едно към едно с учебника. На нея не и пречеше че играем, понеже пазехме тишина и на изпит или тест изкарвахме отлични оценки. Просто предмети, които ме влекът учебниците ги прочитах още в началото, правех и постоянно тестове в интернет, двете матури си ги взех с добри резултати (Бел- 5.60+/ География 5.80+) При това едната се засече с работата ми и трябваше възможно най бързо да приключа за да отивам на работа. Ако не бях проявила желание сама да се подготвя и чаках на учители не знам дали 3 щях да вържа
Скрит текст:
Не е възможно по да имаш по БЕЛ 5,60. Написала си крайно неграмотен пост.

Гимназисти, играещи карти по време на час, оправдаващи незаинтересоваността си с учители, понякога стават добри родители, които правят всичко възможно децата да не допускат техните грешки. Който се смята за безгрешен, и да прочете това с разбиране, пак няма да разбере, че се отнася за него.

# 167
  • Мнения: 24 467
Ах, тая топка, как се опитвате да я прехвърлите, безуспешно, другаде.  Laughing Дори и малко дете няма да ви се върже.
Тук става реч за задържане на вниманието в час на цял клас, което някой /Kaya/ обвърза с нуждата /липсата/ от помагала и даде пример, че когато учителят работи качествено, децата внимават, работят и успяват и без такива. Конкретно това обсъждаме. Задръжте си вниманието върху това, което се дискутира, нали не сте ученици и това следва да е нормално. Опитите "Вие защо биете негрите" са доста изтъркани вече.
Та на конкретно повдигнатия въпрос:
Ако в час класът редовно и цялостно не си задържа вниманието, ще да ме прощават учителите, решили на всяка цена да се отърват от отговорност, но това най-вероятно не се дължи нито на когнитивни проблеми, нито на лошо възпитание на децата чак толкоз целокупно.
Никъде не съм казала, че учителите трябва да се правят на клоуни. ...

Разбира се, че не си. И аз го забелязах и отразих даже. Понеже и на мен ми е прекалено евтино вече това дългогодишно оправдание на някои не особено добри и качествени учители, че нямали да се превръщат в клоуни, за да им било по-интересно на децата. Абе как не разбраха, че никой не е и искал такова нещо от тях. Ако искам клоун, ще си наема професионалист, няма да разчитам на дилетанти. На училище си пускам децата, за да научат нещо полезно от човек, който има качествата да им го предаде достъпно, да им го обясни, без да изисква наизустяване на учебници и правила от тях и без да се опитва да си замени личното присъствие с помагала и шарении, често пъти наистина ненужни.
...
По ЗИП БЕЛ нашите деца правили входно и никой не е счел за нужно да ги предупреди за това, както и че за въпросното входно трябвало да си носят тъй нужното помагало по БЕЛ - една тетрадка, на която на всяка страница 2/3 е заета с картинки, а останалата 1/3 - с многоточия, на които ученикът нещо да напише. Нейде на тая страница се мъдри въпрос от едно изречение. И това - на големи деца в шести клас. Че какво пречи тоя въпрос да се мъдри заедно с още 3-4 в учебника? Ясно е на кого. Въпросът бе риторичен. На издателите, много ясно, и на приятелчетата им в МОН и по училищата.
Та децата просто си отворили обикновените тетрадки за работа в клас, от тези, на редовете, и си написали там отговора на въпроса.
Те това искам в прав текст да посоча като пример за напълно излишно "помагало", което помага само на авторите си да захлебят на гърба на децата, дето ги мъкнат излишно, и на родителски гръб /по-скоро джоб/ и на никой друг.
Такова едно помагало няма да помогне дори за "четене с разбиране" и "повишаване на функционалната грамотност"- толкоз текст полезен има из него. По една най-обикновена книга да си бяха купили и да я четяха и обсъждаха в клас, повече работа щяха да свършат.

Последна редакция: пн, 08 окт 2018, 13:02 от Judy

# 168
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 351
Ах, тая топка, как се опитвате да я прехвърлите, безуспешно, другаде.  Laughing Дори и малко дете няма да ви се върже.
Тук става реч за задържане на вниманието в час на цял клас, което някой /Kaya/ обвърза с нуждата /липсата/ от помагала и даде пример, че когато учителят работи качествено, децата внимават, работят и успяват и без такива. Конкретно това обсъждаме. Задръжте си вниманието върху това, което се дискутира, нали не сте ученици и това следва да е нормално. Опитите "Вие защо биете негрите" са доста изтъркани вече.
Та на конкретно повдигнатия въпрос:
Ако в час класът редовно и цялостно не си задържа вниманието, ще да ме прощават учителите, решили на всяка цена да се отърват от отговорност, но това най-вероятно не се дължи нито на когнитивни проблеми, нито на лошо възпитание на децата чак толкоз целокупно. В последния си пост Кая сподели, че е играла на карти в час. Не е лошо да си от готините бунтари, кофти е да си при зубърите, които всеки ненавижда. Съвсем нормална случка от живота на едни посредствени гимназисти. Не казвам в никакъв случай, че са лоши хора.
Никъде не съм казала, че учителите трябва да се правят на клоуни. ...

Разбира се, че не си. И аз го забелязах и отразих даже. Понеже и на мен ми е прекалено евтино вече това дългогодишно оправдание на някои не особено добри и качествени учители, че нямали да се превръщат в клоуни, за да им било по-интересно на децата. Абе как не разбраха, че никой не е и искал такова нещо от тях. Ако искам клоун, ще си наема професионалист, няма да разчитам на дилетанти. На училище си пускам децата, за да научат нещо полезно от човек, който има качествата да им го предаде достъпно, да им го обясни, без да изисква наизустяване на учебници и правила от тях и без да се опитва да си замени личното присъствие с помагала и шарении, често пъти наистина ненужни. И каква е причината според теб това да не се случва, ама никога? (последното го добавих съвсем умишлено. в постовете ти има някакво особено проникновение, примесено с недоволство)
...
По ЗИП БЕЛ нашите деца правили входно и никой не е счел за нужно да ги предупреди за това, както и че за въпросното входно трябвало да си носят тъй нужното помагало по БЕЛ - една тетрадка, на която на всяка страница 2/3 е заета с картинки, а останалата 1/3 - с многоточия, на които ученикът нещо да напише. Неопределителното местоимение "нещо" често се използва за омаловажаване. В предишни твои постове съм чела, че ти е важно децата да пишат самостоятелни текстове. В този пост тези текстове вече са "нещо". Добре.Нейде на тая страница се мъдри въпрос от едно изречение. И това - на големи деца в шести клас. Че какво пречи тоя въпрос да се мъдри заедно с още 3-4 в учебника? Ясно е на кого. Въпросът бе риторичен. На издателите, много ясно, и на приятелчетата им в МОН и по училищата.
Та децата просто си отворили обикновените тетрадки за работа в клас, от тези, на редовете, и си написали там отговора на въпроса. Чудесно решение.
Те това искам в прав текст да посоча като пример за напълно излишно "помагало", което помага само на авторите си да захлебят на гърба на децата, дето ги мъкнат излишно, и на родителски гръб /по-скоро джоб/ и на никой друг. Подобен упражнителен урок в помагало съвсем не прави цялото помагало нефункционално, а още повече пък да се прехвърля като мярка върху всички помагала.
Такова едно помагало няма да помогне дори за "четене с разбиране" и "повишаване на функционалната грамотност"- толкоз текст полезен има из него. По една най-обикновена книга да си бяха купили и да я четяха и обсъждаха в клас, повече работа щяха да свършат. Възможно е и да е така, но ние не сме наясно какво точно се иска от децата в момента.

# 169
  • Мнения: 24 467
Не обсъждам последния пост на Кая. Не следиш писаното. Писах изрично кое обсъждам.
Щом държиш и за него ще напиша.
Ако учителят позволи, децата не само карти в час ще играят, ами и в шкафовете ще се крият, както вече и аз дадох пример с една група по чужд език, докато другата седи и си учи и пише. Понеже учителите са различни, различно е допустимото поведение. А скачането си е според тоягата, не според кефа на скачащия.  Laughing
Апропо - учещата група няма за учител клоун. Напротив, имат добър професионалист, който и игри вкарва, и тестове, и четене, и писане. Взима си всеки урок по плана, дава и проверява домашни. Всичко - с мярка и според възрастта. И успява точно да спечели вниманието на децата, поне на мнозинството. Винаги си има изключения, които не съм ги аз вкарала в училището и които биват подкрепяни по пътя нагоре - неграмотни и нечетящи - от последното, именно, до диплома, че и до висше.
...
Кое да не се случва никога? Пиши конкретно, за да се води разговор. Така с цял абзац цитат и после въпрос няма как да стане.
...
Омаловажавам, разбира се, съвсем умишлено. Да не ще го величая това велико умотворение? Защото то си е маловажно, та чак излишно. Още по-чудесно е решението да не се купуват и мъкнат такива излишества. Щом като една задача спокойно се изпълнява в една най-обикновена тетрадка, подобно помагало е вредно - писах вече защо. Да не се повтарям.
Помагало, в което има подобни излишества, е всичко друго, но не и функционално. Особено за едни големи деца,  които спокойно могат да си пишат в нормалните тетрадки, които така или иначе разнасят. Добрият учител сам ще им измисли и постави задачи за писане. Аз след първи клас, не помня по литература да съм имала подобни бумащини. И въпреки всичко съм писала постоянно. Понеже учителката работеше и понеже печалбите на издателствата не бяха цел № 1 на приятелите им администрациите.
Какво се е искало от децата в конкретния момент написах - да помъкнат де що им е изписано от учителите, а родителите - да финансират всичко - и нужното, и напълно излишното, без специалист да е прецизирал без кое може и кое трябва. Понеже този, дето трябва да го направи, е най-често също в кюпа с облажаването.
 

Последна редакция: пн, 08 окт 2018, 15:17 от Judy

# 170
  • Мнения: 1 832
Скрит текст:
Скрит текст:
Не е възможно по да имаш по БЕЛ 5,60. Написала си крайно неграмотен пост.

Гимназисти, играещи карти по време на час, оправдаващи незаинтересоваността си с учители, понякога стават добри родители, които правят всичко възможно децата да не допускат техните грешки. Който се смята за безгрешен, и да прочете това с разбиране, пак няма да разбере, че се отнася за него.

Ами моля посочи ми неграмотното, с радост ще се поправя и ще науча нещо ново, не претендирам за безгрешност. Пък може и да се дължи на факта, че вече близо 6г живея в чужбина и единствената ми българска реч е вкъщи с децата и писане по разни фб групи и форуми. Старая се да не забравям български, но като няма с кого да го практикувам и аз усещам че почвам да се затруднявам най вече с членуването и гласните О и У.
Но това е друга тема Wink
До децата, ами ако имат добри оценки си е тяхна работа какво правят, въпреки, че такива своеволия тук надали ще могат да правят както в България. Ако не се справят с училището бих ограничила, това което им отвлича вниманието.
Скрит текст:
Не оправдавам незаинтересоваността си с учители, все пак ми беше любим предмет, но да си сяда на бюрото и започва да ми рецитира текста на учебника и чака да бие звънеца за да излезе... Ами винаги съм имала уважение и респект, но..... Сега се замислих за другите предмети, учехме стопански мениджмънт, изключително тъп за мен предмет, но от училището ни прецакаха на 14 Септември че не е се е събрал клас за желания от нас предмет и не успях да се преместя. Госпожата беше супер! Правехме презентации за всяка нова тема, ходехме на фирмени представяния, имахме учебна фирма, правехме базари. Ами нямам нито един пропуск от този час.

В последния си пост Кая сподели, че е играла на карти в час. Не е лошо да си от готините бунтари, кофти е да си при зубърите, които всеки ненавижда. Съвсем нормална случка от живота на едни посредствени гимназисти. Не казвам в никакъв случай, че са лоши хора.

Ами едно е да си зубър друго да учиш (едното го зубриш и го помниш към момента, а другото ти остава трайно). Никога не съм се срамувала от това че съм учила, напротив, благодарение на ученето, най вече на езици си отворих доста врати.

Последна редакция: вт, 09 окт 2018, 15:15 от Kaya

# 171
  • София
  • Мнения: 17 592

Джуди, аз изкарах 45 безгрижни години без да науча наизуст нито едно определение... И така до вчера, когато синът ми не успя да ми каже какво, аджеба, е това диаметър. Ама точно, не с някакви литературни излияния. Оказва се, че явно не съм учила определенията наизуст... просто понеже като разбера нещо мога да "реконструирам' определението - т.е. достатъчно бързо да "махна" излишните думи и да поправя неточните наум, преди да го формулирам. Е, да, ама явно това не е нещо, което всеки умее. Не знаех. Никой не ме е учил на това - нито в училище, нито другаде, просто ме мързеше, а и, честно казано, никак не помня добре наизуст - дори стихове, които наистина обожавам, не мога да възпроизведа точно (странното е, че проза запомням, без да го целя, по-добре). Просто... явно моят мозък е така свързан. Е, да, ама неговият, изглежда, не е. И като не съм го карала да запаметява определенията... ами, никак не съм му правила добро. Щото не съм учител и не изхождам от обичайното, от това, което е по предположение за очакване, изхождам единствено от себе си и собствения си опит... което е крайно недостатъчна извадка, както и да го гледаме.
Така че... твърде е вероятно много от "скучните", досадни и сухарски неща да са си просто и чисто необходими. За мнозинството - а изключенията следва сами да намерят своя начин... Някак... ако си учител и се опиташ да се съобразиш с 30 уникални мозъка с уникален най-добър начин за възприемане вероятността да не принесеш полза на нито един е доста голяма.

# 172
  • Мнения: 24 467
Скрит текст:
Всеки, който няма ментално заболяване, може да помни. Въпрос на тренинг е. И това е по-лесното от създаване на логически връзки и възможност човек сам да разсъждава и да може да си обясни първо на себе си, а после и на друг това, което е разбрал.
Аз и до днес особени ползи от механично запаметяване не съм видяла. И пак съм завършила и училище и два университета. Имала съм само 3-4 не особено интелигентни преподаватели в последните, които държаха на папагалстването. Минах и при тях и по техните предмети сега най-малко знам. Никак не е случайно. Нищо необходимо няма в този подход. Освен ако няма да ставам артист и трябва да възпроизвеждам реплики, вероятно.
В скри текст е, понеже обсъждането на папагалщината не е по темата с помагалата. При тях просто обсъждаме излишеството.

# 173
  • Мнения: 106
Според мен учебниците са само основата. И ако искате детето наистина да награди, да стане добро по определен предмет, да се обогати наистина, не просто помагалата са задължителни, а и още допълнителни материали и упражнения.

# 174
  • Мнения: 24 467
Естествено, но това касае конкретен предмет, от който се интересува конкретно детето, а не всеки един предмет - нито има време, нито има смисъл за подобно надграждане по всичко. Децата не са роботи. Поне моите не са и съм се старала да не ги правя зорлем такива. Предпочитам да си останат здрави нормални хора.
Освен това качественото надграждане по конкретния избран предмет ще стане с качествени сборници и друга професионална литература. По които ще се работи със съответния професионалист редовно. Не с едни тетрадки голям формат с картинка и многоточие, с по някой и друг въпрос на страница, които дори нямат упътвания и отговори за проверка.
Ето, това е сборник, който купувам и без да ми го искат в училище:
https://www.book.store.bg/p208653/kniga-za-uchenika-po-matematik … ajna-alashka.html
Това - също:
http://zlatnoto-pate.bg/bg/catalog/91
https://www.emag.bg/test-bylgarski-ezik-i-literatura-6-klas-elen … 345/pd/DH18BYBBM/
http://bulvest.com/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82/%D … E%D0%B2%D0%B5-759
Това пък - не:
https://www.ozone.bg/product/tetradka-4-po-chetene-4-klas-tatyana-borisova/
https://www.book.store.bg/p207605/tetradka-po-chetene-za-2-klas- … -sengalevich.html
https://www.book.store.bg/p186445/uchebna-tetradka-po-literatura … laj-daskalov.html
https://www.book.store.bg/p196754/uchebna-tetradka-po-literatura … bka-vasileva.html
https://www.book.store.bg/p25964/uchebna-tetradka-po-istoria-i-c … iana-kusheva.html
...
Илюстрирам с примери, за да се разбере, че простото закупуване на едни помагала не е нещо, което би помогнало на децата да разберат по-добре материята. То може да е нещо тотално излишно и вредно за гърба на детето и джоба на родителя, както и може да е нещо наистина полезно, ако е направен правилен избор и с него се работи качествено от страна на учителя. И далеч не е нужно това да се случва по всеки предмет.

Последна редакция: ср, 10 окт 2018, 09:27 от Judy

# 175
  • Мнения: 106
Така е! Прав сте, но щом за едни помагала става такава драма, представям си как се купува допълнителна литература. Не говоря конкретно за вас, а принципно!

# 176
  • Мнения: 24 467
Темата, която дискутираме тук, е точно за "задължителното закупуване на помагала по всеки предмет от родители". Не е никаква драма, че се обсъжда зададен въпрос във форум, посветен на това. Напротив, форумът съществува за да се дискутират теми, а темите - за да се разисква по тях.
И точно по темата е провеждането на различие между доброволно и задължително закупуване /защото в нашите училища то е точно задължително - поставя се на родителска среща и се казва колко пари всеки трябва да даде и никой не разисква предварително нищо с родителите - има ли нужда, от какво и по кой предмет има нужда, кои помагала са нужни и кои са с ползата на амбалажна хартия/; между надграждане по предмет, към който детето има интерес и "всеки предмет", както става в училище - за щяло и не щяло - сборник, тетрадка, помагало, безсмислени повечето от тях, тотално безсмислени. 
И децата мъкнат като камили през 2018 година раници, които никой издател, монаджия или даскал не би помъкнал ежедневно на работа. В 21-ви век. Когато всяка бяла държава е решила  въпроса с това мъкнене от десетилетия. У нас е просто безумие. Понеже безумни хора решават.
...
Така е! Прав сте, но щом за едни помагала става такава драма, представям си как се купува допълнителна литература. Не говоря конкретно за вас, а принципно!
Допълнителната литература по никой начин не следва да е задължителна за закупуване в държавно /общинско/ училище, имащо претенциите да е част от задължителна безплатна образователна система.
Кой какво ще си прецени да си купи за допълнително вкъщи - това си е личен въпрос, в който училището може да се меси само до степен препоръка.

# 177
  • Мнения: 2 124
Едва сега са зашумя за тежките раници на децата ни, които най-често в начален етап носим ние родителите. Едва ли някой ежедневно носи такава чанта и за себе си на работа. Но децата са длъжни да изпълняват и да носят всеки ден по етажите в училището тежка раница с лъскави учебници, тетрадки и безброй помагала. Пълен абсурд!

# 178
  • Мнения: 1 832
Аз нямам против да купя помагала/сборници и т.н. по предмет по който виждам че детето изостава. Но по всички си е просто начин за да си напълнят джобовете издателствата. Смятам че тези помагала трябва да са при индивидуални случаи. Ето винаги ми е вървяла математиката, в момента и на дъщеря ми, но до сега никъде не са ми послужили тези теореми, синус и косинус. Също така смятам, че няма разлика много в предметите в проф гимназии и обикновена гимназия, само броя часове е различен... Това защо? Нали се насочваш към нещо, вместо да се набляга на това, пак се учат всички останали предмети

# 179
  • Мнения: 106
Добре, според вас по кой от предметите, учебното помагало или тетрадка са ненужни?

Общи условия

Активация на акаунт