Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 31

  • 112 833
  • 952
  •   1
Отговори
# 900
  • София
  • Мнения: 2 351
Момичета, трябват ми карти PECS. Без надписи или ако има надпис на картата, да е на български език.
_re_ge, в стара тема си качвала твои карти и сте/сме ги коментирали, но линка не е активен вече. Благодаря Simple Smile Знам, че сега ще ме заринете с линкове Wink

# 901
  • Мнения: 13 837
Дай мейл на лични. Не съм сигурна какво имам на компа. Лошото е че след два часа заминавам на почивка и може да стане като се върна.

За гризането на нокти да кажа че е нужда от стимулация в две направления - уста (вкусова) и ръце (тсктилна). Почивате да разделяте и задоволявате двете. За устата - четкане с мека четка, близалки, солети, резенчета моркови -, други плодове, зеленчуци - устата да е заета. Ръцете да са заети отделно - с камъчета, пръчки, играчки, броеничка имаше сина ми. Всичко това Отнема време. При нас почти две години докато се отучи да гризе ноктите. Не съм мазала с горчив лак. Казаха че няма смисъл.

# 902
  • Мнения: 68
Тъкмо със същия въпрос влизам в темата, като Катина. Намирам на всякакви езици, но не и на български или без текст.
_re_ge, ако не ти идва нахално, може ли да споделиш и с мен Relaxed

# 903
  • Мнения: 13 837
На почивка съм, ще проверя като се върна. И ще публикувам ако е останало нещо. Големият проблем е че по спомен търсих за приятелка преди няколко години из компа си и не намерих много неща. По онова време като практикувахме пекс нямахме скенер. Нещата се предаваха и съхраняваха апокрифни, на листи. А аз след като приключихме с пекса подарих нашата тетрадка, направих още 2-3 тетрадки за приятелки и накрая подарих всички материали за пекс на логопед на детето, което точно бе започнала да се интересува от концепцията на това обучение.
По принцип Аз дори ги рисувах навремето картинките ако нямах нужното картонче. Така имах нарисувана тоалетна, дете което пишка, или си бърше дупето (с извинение), други подобни. Също използвах картинки от списания, към които добавях печатан текст.  Ако имах картонче с чужд надпис на Пейнт триех чуждия език и добавях текст на бг. Беше пълна импровизация. Радвам се че пекс става все по-широко използван и към него не се подхожда така масово с недоверие.

# 904
  • Мнения: X
Здравейте,
Имам момче на 1г и 5м.
Имам проблем с държанието му - хапе, скубе и щипе. От скоро започна и да си удря постоянно главата.
Ходиме на невролог, правихме еег и не се видяха изменения или огнища.
Наблюдавам го внимателно за маркери, тъй като имаме две деца с аутизъм в семейството.
Има добър очен контакт, около 60% от времето се обръща на име.
Имитира и си играе на ужким.
Не ходи на пръсти, но от време на време се върти в кръг и си клати главата (най-често, когато се приспива).
Удрянето на главата не е монотонно. Удря по два пъти, но доста силно, оставят следи от материи и синини.
До колкото четох в предишни теми му е рано за Св. Никола.
Въпроса ми е: към психиатър или психолог трябва да се насоча? Бихте ли препоръчали добър такъв в София (или на ЛС)?
Със сигурност ще посетим логопед, защото сме двуезични (плюс една баба, която му говори на трети език) и забелязвам, че има объркване в езиците. Въпреки, че казва 2-3 думи само.
Какви тестове бихте ми препоръчали?
Четох в предишни теми за хистаминова непоносимост? Тежки метали?
Благодаря ви за отделеното време.

Последна редакция: чт, 26 авг 2021, 14:10 от Анонимен

# 905
  • София
  • Мнения: 543
Здравейте,
Имам момче на 1г и 5м.
Имам проблем с държанието му - капе, скубе и щипе. От скоро започна и да си удря постоянно главата.
Ходиме на невролог, правихме еег и не се видяха изменения или огнища.
Наблюдавам го внимателно за маркери, тъй като имаме две деца с аутизъм в семейството.
Има добър очен контакт, около 60% от времето се обръща на име.
Имитира и си играе на ужким.
Не ходи на пръсти, но от време на време се върти в кръг и си клати главата (най-често, когато се приспива).
Удрянето на главата не е монотонно. Удря по два пъти, но доста силно, оставят следи от материи и синини.
До колкото четох в предишни теми му е рано за Св. Никола.
Въпроса ми е: към психиатър или психолог трябва да се насоча? Бихте ли препоръчали добър такъв в София (или на ЛС)?
Със сигурност ще посетим логопед, защото сме двуезични (плюс една баба, която му говори на трети език) и забелязвам, че има объркване в езиците. Въпреки, че казва 2-3 думи само.
Какви тестове бихте ми препоръчали?
Четох в предишни теми за хистаминова непоносимост? Тежки метали?
Благодаря ви за отделеното време.
Аз не мога да помогна много, но ще споделя мнение с хапането, щипането и т.н. Моята дъщеря е на 1 година и половина и проявява агресия - удря. Наблюдавайки я, установих, че е просто, защото не ме разбира и аз не я разбирам, и "се ядосва". Например, вчера след сън я оставих да играе, тя отиде и си взе лигавника, и започна да го хвърля, да крещи, когато се приближих да я гушна, започна да ме удря. След около 10-тина минути загрях, че може да е гладна и в крайна сметка се оказа, че за това беше драмата, просто аз не съм я разбрала. Иначе моето дете ходи на пръсти, казва 3 думи на кръст, но също има добър очен контакт, та и на мен ще ми бъдат от полза съветите, които ще ви дадат. Самата аз съм правила тест за тежки метали, но за адекватността му има различни мнения, също и по различен начин го тълкуват различните специалисти. Аз, ако можех да върна времето назад, не бих го направила отново.

# 906
  • Мнения: 42
Препоръчвам детски психиатър  Румяна Трендафилова аз лично не съм ходила но приятелка ходи и е много доволна както и много хора ако съдя по мнението им. Жената е с добър опит и е работила също в Александровака болница. За агресията аз също смятам че е защото искат нещо но не знаят как да се изразят. Психолог ми каза да ги учим на емоциите за да могат адекватно да реагират също и постоянно говорене с конкретни примери например тече вода и пускате чешмата . Но това че проявява  агресия само по себе си не е признак на аутизъм  гледат се и другите  сигнали като стереотипи ,фиксации ,неадекватно реагиране на ситуации и емоции

# 907
  • Варна
  • Мнения: 170
Някой знае ли работното време на кабинета,където се подават документи за ТЕЛК в РЗИ Варна?

# 908
  • Мнения: 13 837
Прегледах какво имам от Пекс. въобще не е много. Катина пращам ти на мейла каквото мога да намеря, на няколко порции че стават тромави писмата. За съжаление както казах много от нещата тот нашата тетрадка ги нямам, но колкото толкова ...
Ако някой се интересува, моля д ами пише на лични. имам и упътване в снимки как се прави терадката. Готова съм да поясня и по процеса защото лично правих няколко и нещата са ми повече от ясни.
Отново казвам, че съжалявам че е останало  толкова малко, но времената бяха прастари, всичко се правеше апокрифно ... пекс беше недоразбран...

# 909
  • London
  • Мнения: 6 732
Моя днес беше втори ден в специалното училище. Прибра се и взе лист хартия и флумастри....и като взе да пише правилно цветовете със съответния цвят. Какво са направили за два дни тия хора се изумявам....

# 910
  • София
  • Мнения: 1 488
Здравейте, дъщеря ми е на 4 г и 3 месеца. Имаме проблем с храненето - яде много малко неща, предимно въглехидрати - филии с масло, качамак, кремчета, банан, пържени картофи, сирене. Отказва да опита месо, въпреки че като бебе ядеше всичко, рядко хапва ябълка, краставица, боб, варени картофи. Отказва праскова, диня, пъпеш и всички зеленчуци. Имах съмнения за развитието й, защото късно проговори, а и сега невинаги говорът е ясен - малко по бебешки, трудно й е например да каже дистанционно или възглавница. А и преди често имаше кризи, когато отказва например да излезе от колата или пък с прибирането от разходка, които трудно овладявахме, но сега почти ги няма. Иначе контактува с децата в градината, рисува, пее си, разказва разни неща. Водили сме я при психолог Жулиета Темникова - каза, че не вижда нещо кой знае колко притеснително и че важното е, че има развитие, а за храненето да й даваме да участва в приготвянето на храната. Не знам как да процедирам и към кого да се обърна. Педиатърката й предписа витамини и каза да се консултирам с инструктор по хранене. Моля за съвети и насоки. Благодаря!

# 911
  • Мнения: 4 006
Bubble,синът ми е по същия начин.Скоро става на 4,но бих казала че кризи вече почти няма.Инати се някой път и държи да става на неговото,но не се е стигало до истерични пристъпи както беше преди.Конкретно за храненето,аз се отказах да се занимавам с лекари и терапевти.При него проблемът не е с дъвченето,а отказ да опитва,понеже го е гнус.Също яде много въглехидрати,а плодове отказва.Не знам как лекар ще го накара да опита,при положение че той и чужди хора трудно приема,даже държи само аз да го храня,недоверчив е към непознати.Не се храни сам,не че не може а не иска.Знае и може да борави с прибори.Мога да споделя при нас какво свърши работа,поне да се излъже да опита някоя храна,която до скоро му се струвала неприятна.Правим си клипчета с телефона и се играем на актьори.Питам го"какво ще дегустираме сега"?И той отговаря и започва да яде като се прави на дете от някоя реклама.По този начин се реши да опита ябълка,пъпеш и барче.После му е много интересно да се гледа на клипчетата и иска пак.Поне има напредък,че е опитал.Според мен ние трябва да намерим начин как да работим с децата си,те са наши и ние си ги познаваме най-добре.И аз имах съмнение,че синът ми е от спектъра,но всички досега са отричали и аз все повече се убеждавам,че си е едно съвсем нормално дете със своите особености в характера.

# 912
  • Мнения: 13 837
За всички, които ми писаха на лични да поясня  какво е Пекс  ще отговоря тук.
Много е сложно да ви поясня що е Пекс набързо, както и нямам нужните познания на специалист за да коментирам защо е така измислена системата, доколко е успешна ( за моето дете беше успешна но всяка терапия е успешна за едни и провал за други) За да обучава детето по пекс система специалистът трябва да бъде обучен (правят се обучителни семинари вече и в бг). Може вероятно и родител да бъде обучен. Навремето специалистите работещи с пекс се брояха на пръсти, инфото не беше много. Казано общо, това е картинна система за невербални деца (  обмен на картинки го наричат) , която  цели няколко неща. Най - важните от тях според мен са:
1. Да се даде възможност на детето ( невербално или с беден речник, от спектъра) да съобщава за нуждите и желанията си  с картинки. И обратното -  на детето да му бъде съобщено нещо с картинки, което то лесно ще разбере. Представете си го като специфичен "език" подобно на езика на глухинемите.
2. Да се стимулира детето към комуникация и от от там като опция от невербално ако има капацитет да го направи вербално.

Повече можете да прочетете с една гугъл търсачка. На мен лично ми хареса ето тази статия

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url … JTs4faYso6xoAJoJA

# 913
  • London
  • Мнения: 6 732
Тук цялостното обучение на деца от спектъра е основно с ПЕКС.....навсякъде се слагат тези картинки. С тях се учат и уроци.....моя син беше предпоследно ниво мисля миналата година сега не знам как е....но пак си има стена с последователните действия. Така е спокоен кое след кое....като мине се отлепя от стената. Няма хаос. Той винаги като ги е ползвал е било съпроводено и с думата вербално към тях. Просто за човек мислещ в картини понякога сред хаоса е трудно да ти преработи само дрънкането, а като има и карта всичко се намества много по-лесно, защото визуализира. За моя картите имат авторитет.....много е странно.

Мина една седмица в училището. Никакво зомби състояние след училище или неадекватност от преумора ....стиминга е адски намалял. От нормалното училище 1 час след него беше като след запой в шумна дискотека. А хем сега се прибира с час по-късно. Много му харесва че го взима и връща автобус. Имаме си дневник в който всеки ден учителя пише всичко за детето ....какво е учило, какво е правило, какво е яло, как е минал деня.....пишеш и ти. Stuck Out Tongue Winking Eye Има двупосочна комуникация чрез дневника. Много съм доволна за момента.....твърде рано е, но мисля, че се работи в среда точно за него.


Къде са всички? Някой правил ли е сензорна диета? Сега са ми писали, че ще му изготвят такава програма....  Чувал ли е някой за нещо такова? Не  било свързано с хранене. Не съм много наясно какво е това, дадох съгласие разбира се..... , защото специалист бил влизал и решил, че има нужда от такава.

Последна редакция: вт, 21 сеп 2021, 18:05 от La Catrala

# 914
  • Мнения: 77
Здравейте, моля за съвет или мнение.
Синът ми е на 2 год. и 6 мес. Не иска да говори, не може да говори - и двете са в сила. Речникът му е много беден - "да", "не", "още", "лампа", "баба", "кака", "кола", "БМВ" (познава марката и я артикулира), а от скоро, защото го учихме и "пеперуда". Това е. Лошото е, че дори и да знае думата, не я употребява, т.е. виждайки кака си знае, че това е "кака", но не казва думата. Когато му казваме да повтаря някоя дума, по-скоро не го прави, а ако го направи, след това не влиза в речника му. От скоро на всеки въпрос отговаря с "Да". Напр. "Днес яде ли" - ДА, хубаво ли беше на пързалката - ДА, това какво животно е - "Да", навън времето какво е - "Да'. Ако му направя забележка, че въпросът ми изисква друг отговор, обръща на противоположното "Не".
От лятото ходим на логопед - напредък няма, по-голямата част от посещенията ни са свързани с опознаване,  игри и т.н. Напредък в говорните умения не намирам. Логопедката ни посъветва да се видим с психолог. Психологът ни намекна да посетим "Св. Никола" (детската психиатрия). Тук искам да отбележа, че когато ходихме при психолога, беше ужасно горещо и задушно в стаята и детето в голяма част от времето с еопитваше да избяга от "затвора", в който го бяхме вкарали, а след като се успокои започна да разглежда и изучва цялата стая и всеки един шкаф.
Детето има много добър слух, чува идването на трамвая от много далече. Разбира всичко, което му се говори, изпълнява сложни команди като: "отиди вземи онзи боклук в коридора и го изхвърли в кофата на терасата"; реди лего, обича конструктори и фината моторика му е добра. В оцветяването на картинки не оцветява в очертаните граници, а излиза извън очертанията, като драска вертикални черти. Знае всеки един предмет какъв е - разпитвала съм го по картинките в книжката, знае всяко едно нещо кое е правилно, безпогрешно.
Зрителен контакт има. Любопитен е към всичко в околния свят - постоянно пита кое какво е, сочи с пръст и пита "какво?". Въпрпосът е, че не повтаря след това думата. На детската площадка се радва, когато има деца и определено ги търси, за да се гонят. Ако няма деца, не иска да играе и си тръгваме.
Проявява неистов интерес към климатици, особено ако перката се върти - може да ги гледа доста дълго време, като виждайки работещ климатик, започва да прави въртеливи движения с главата, имитирайки въртенето на перката на климатика. Голям интерес проявява към ролетни щори и гаражни врати. Държи шкафовете в къщи да бъдат затворени, ако види отворена врата, го дразни и иска да бъде затворена.
Съпричатен е към емоциите на другите - веднъж дори едно дете на пързалката се разплака, а той заедно с него. Плаче и се разчувства на песента "Зайченцето бяло".
Изключително наблюдателен е, буквално попива и изучва всичко в околния свят, но не желае да го назовава. Когато иска нещо мучи и сочи, плаче, но не говори. Опитвала съм се да не предугаждам желанията му, тогава намира друг начин, за да ги постигне. Напр. веднъж искаше вода, чашата с вода беше по средата на масата. Не му я дадох. Той отиде, взе една табуретка, премести я (носи я през половината стая), сложи я до масата, за да се качи и да си вземе водата. Това му се стори по-лесно, отколкото да каже "вода".
Прояви като малък интерес към буквите, без да се усетя, ги беше научил. Не ги изговаря, но като му кажа да покаже някоя буква, го прави без грешка. Скрих книжката с буквите около 3 мес., след което я извадих. Предполагах, че е забравил буквите, но не, помнеше ги.
Не гледа телевизия много. От 6-месечен му чета книжки. Обожава да му се чете.
Напредък с речта - почти никакъв.
Аз съм объркана и нямам никакво обяснение.
Страх ме е да го заведа на обследване в "Св. Никола", защото разбрах, че преди 3-годишна възраст, диагноза "аутизъм" трудно може категорично да се постави. В същото време ме е страх именно от тази диагноза и тайничко се надявам "да се отпуши" и да проговри.
От известно време за всяко нещо  показва с жеста за ядене. Този жест вече не означава, че е гладен, означава или нещо друго, или всичко.
Честно казано, губя надежда, че нещата може би са в рамките на нормалното.
Това ми е второ дете. Каката беше бърборана, такава е и до днес. Никога не съм полагала с нея съзнателни усилия за научаване на речта. Винаги съм смятала, че майчиният език се учи чрез подражаване, а не като чужд език - чрез целенасочено и многократно повтаряне.
Моля Ви, кажете ми, въз основа на опита, който имате, възможно ли е това дете да е аутист. И ако сте ходили в "Св. Никола" за обследване, колко време се чака да ви дойде реда, тъй като ми казаха, че минава около 1 година докато детето мине през комисия.
Благодаря за всяко мнение.

Последна редакция: пт, 24 сеп 2021, 16:29 от barbaroni

Общи условия

Активация на акаунт