100-те Национални туристически обекта – 6-а тема

• Велико Търново
Отделно от това ако се спи в Габрово, самият град също не е лош за разходка и вечерта спокойно може да се разходите по центъра и да си изберете място за хапване. Има музей на индустрията там, аз лично не съм ходила, но би ми било интересно. За ядене в Габрово препоръчвам с две ръце Рест, както и Гурме хаус. Ако харесвате битов стил, Страноприемницата. Накрая на града е ресторант Пъстървата - супер непретенциозен, но със собствен развъдник на риба и адски вкусно, винаги има хора и се чака за маса. Изобщо за всички споменати заведения е хубаво да имате резервация
Аз определено бих направила или само Търново и наоколо или само Габрово с Етъра, Дряново и Соколския манастир. Така ще може да се насладите на местата без да бързате и просто да ги отбележите като посетени

• при късмета
В Габрово и музея на хумора е много интересен, нищо, че не е включен в печатите. Създава много добро настроение.
На нас само за Габрово, Етъра, соколския манастир ни отне единия ден, на другия Боженци, Дряново и Трявна и уикенда замина. При положение, че през Търново бяхме транзит

• Някъде по Дунава
Ние за два дни с една нощувка в Трявна миналата година посетихме следните места:
Ден 1  - Тръгнахме рано и първо спряхме на Соколския манастир, след това Етъра и Габрово. В Габрово разгледахме музея на индустрията и музея на хумора. От Габрово отидохме в Трявна. Към 16 ч се настанихме, починахме и излязохме за разходка и вечеря Искаше ми се да минем и през Боженци, но мм беше изморен, а и сме ходили в Боженци макар и отдавна.
Ден 2 - Посетихме Старото школо и къщата със слънцата. Преди сме били в родната къща на Славейков и сега я пропуснахме. Тръгнахме към Дряновския манастир, но и там и в самото Дряново не разгледахме, защото сме ходили. Отидохме само до пещерата Бачо Киро и над нея по една пътека до панорамна пейка. Ходенето е около 10-15 мин. Бързахме, защото имахме час за зъболекар в Плевен в 16 ч, но иначе можеше и други забележителности да разгледаме.

• Габрово (троянка омъжена за габровец)
Здравейте! Като габровка любителка на обиколките да предложа маршрут за районите Търново, Габрово и околностите.
За Търново бих препоръчала съвместно Царевец и Трапезица (фуникьольорът работи определени дни, пише го на сайтът на Търново). И точно в сайтът бях срещала за семеен билет с посещение до няколко обекта за няколко дена, има няколко опции и локации .Има интересни обекти с повече време и една известна люлка на Гаргабаир, извън историческите обекти. Все се каним да се възползваме и не оставя време. За Самоводската чаршия, малко се припокрива с Етъра и Боженци. Може би къщата музей на Емилиан Станев и от нея нагоре по тесни улички се открива красива гледка към Царевец.
Между Търново и Габрово може да се съчетае Дряново и Боженци.
Дряново, освен Дряновският манастир в градът музеят на Кольо Фичето (ние не сме ходили малкият от училище  го водиха). А печати със сигурност има в манастира и пещерата (там има и марка ако са я заредили). Ако има повече време може да се съчетае с пейката на любовта спомената предният пост. Преди Габрово е разклонът за Боженци. Както и за Трявна и Етър без да св влиза в градът. И да спомена, че Дряново, Трявна и Боженци могат да се минат за тях по третокласни/четвъртокласни пътища без да се влиза в градът. На 6 септември е празникът на Боженци, може да се съчетае. За първа година не съвпада с панаира на Етъра. На Боженци има къде да се хапва и разхожда, но се обикаля за 1час.
Ако се насочите към Етъра първо бих препоръчала до Соколският манастир. Ако ще е по време на панаира и там ще е фраш. Паркирането ще е трудно, малък е паркингът и поляната е частна собственост и е заградена. Може да тръгнете нагоре и манастирът е зад гърбът ви. Има уширение, където може да се спира (било е автобусно обръщало, за хижите малко понагоре, когато са работели и това е пътеката за Шипка), също и на заведение може и там да паркирате и да хапнете. Слизайки по пътя към Етъра ако видите свободно място веднага го заемете, от години си е проблем спирането около музеят. Уж правиха паркинги, но....За Етъра незнам дали свършиха ремонтите, които текат от 2-3 години. Вземете си семеен билет, може и да уцелите вход свободен. Връщам се на паркирането на Етъра. Или подминете музеят и след паркингът на централният вход има импровизиран паркинг или още преди музеят в самият квартал паркирайте. Паркирането на Етъра не е проблем само по панаирът, а целогодишно през празници и почивни дни.
В самото Габрово може да се посети:Дом на хумотър и сатирата, Музей на индустрията, Музеят на образованиято (Априловската гимназия, течеше някакъв ремонт), Историческият музей е в ремонт.
 Мога да изредя и в Трявна, там също може един преди обед да се отдели.
Също препоръчвам при свободно време да се отиде до Узана и се види Географският център на България, до хотел Балканци, уникална гледка. И до хижа Партизанска песен само заради кухнята и голямата поляна и съоръжения за игра. И аз препоръчвам ресторант-развъдник Пъстървата. Предварително запазете маса, телефонът го има в интернет. Също има развъдник на село Кметовци по път за Боженци.
Бих препоръчала и са мине само да се види село Иглика, любимото село на Невена Коканова.
Май стана дълъг и хаотичен пост. При въпроси отговарям Blush   .

• Пазарджик
Благодаря за полезната информация. Тръгваме утре,пък ще решаваме в движение на къде да поемем в района.

Ние, пък, току що се връщаме от Врачанския Балкан. Постихме няколко обекта и починахме няколко дни в един чифлик в Осеновлаг.
1. Мездра Калето - поради противоречивата информация за работните дни в нета се наложи да се обадя по телефона. Много любезен младеж ме увери, че работят в понеделник, обясни как да стигнем до обекта (поради ремонти част от пътя е затворен), проведе ни кратка беседа на място и ни предупреди да си гледаме в краката по време на разходката.
Мястото ни хареса, има цял комплекс за отдих около входа, ама беше мнооого слънчево и горещо и хич не ми се обикаляше много-много. Отделихме повече време на експозиционните зали в сградата долу.
2. Манастир Седемте престола на около 10км от с. Осеновлаг
О, там е невероятно. Никога до сега не съм виждала подобна църква със седем малки църквички в нея. Бях чела из нета, попитах монаха на входа, който продаваше марките и слагаше печата, дали някой би могъл да ни изнесе кратка беседа, ама нямало кой. Да си прочетем инфото на входа и да си разглеждаме. Добре, че разбрахме предварително за гроба на Змей Горянин, че го намерихме зад църквата. На място нямаше кой да ни каже.
3. Околчица
Нали питах тук как да стигнем до върха. Оказа се, че има асфалтов път чак до горе. Паметник и друго нищо. Е, гледката от горе е впечатляваща. На качване видяхме табела за лобното място на Хр. Ботев. Дори не знаех, че е различно място от Околчица. На слизане оставихме колата на разклона и последвахме табелите. Да, ясно означен път, който се превърна в пътечка, камениста, после гориста
Никъде няма указано разстояние. В един момент се отказахме да продължим. Търсих в нета колко е разстоянието, то и обхват няма там. Много се ядосах, ама нали съм си планинарка, макар и без никаква подготовка за случая, решихме от инат да стигнем до края. После видях, че го дава около 1050м. от Околчица тракера, ама е повече със сигурност. Да не кажа двойно. Като стигнахме установих, че в представите ми мястото изобщо не отговаря на действителността. ММ каза, че най-вероятно Никола Обретенов не си е спомнил много правилно точно къде е.
На паметника на Околчица имаше табела, че печат има в РИМ Враца и в къщата на Баба Илийца в с. Челопек.
4. Пещерата Леденика
Само на пещерата обърнахме внимание. Наоколо има увеселителен парк със забавления за деца, заведения, хижата.
В пещерата е много студено и едвам изтраях обиколката. Хем бях подготвена с дебел анцуг и втора блуза. Просто от почти 40 гр. жеги (както е при нас напоследък) до 8-10 гр. шокът ми дойде в повече. От всички пещери, които съм посетила до сега, тази ми се стори най-незначителна. Печат ни сложиха, за марки ни пратиха в РИМ Враца.
5. Най-накрая РИМ Враца.
Разгледахме с интерес. Не само рогозенското съкровище, но и хартиената зала и залата на АЕЦ-а. Уникални са. Взехме си двете марки, а печат ни сложиха някъде отзад, че на нашите книжки Леденика и РИМ Враца са на един номер.
И като бонус - пътьом спряхме за малко в Черепишкия манастир. За мен с тези къщи в двора е по-нетрадиционен. Хареса ми, че в църквата освен стенописи и икони имаше и картини. Абе, по-различен е някакси...

Последна редакция: пт, 01 сеп 2023, 22:37 от delia

• Враца
Делиа, обърнахтели внимание на Ритлите и извор Житомир? И двете са уникални!

• Русе
И Дядо Йоцо гледа?.

Ох, пак ми се приходи. Май Врачанския Балкан измести в сърцето ми Родопите.

Ритлите видяхме, изворът и дядо Йоцо - не.
То там има и доста други обекти, но само основните посетихме.

• Враца
Отидете другия път на тези две места, ще ви грабнат.
Двес минахме около 16ч. покрай извора и заведението- толкова много коли и мотори имаше, не съм виждала толкова. Направо стълпотворение!
П.П. Прекръстила съм го, казва се Житолюб.

Здравейте!
След морето с приятеля ми решихме да си направим разходка в Рила, понеже той не е виждал Седемте Рилски езера. Нямахме късмет обаче - имаше ужасна мъгла горе на хижата и нищо не се виждаше, та се наложи да се върнем обратно с лифта. Продължихме със Стобските пирамиди, които са страхотни! По пътя има ясни табели и се спира до една църква, има голям паркинг. Много ми хареса наличието на пейки (кажи-речи на всяка крачка) и два маршрута - стандартният и този за трудноподвижни хора. Преходът е кратък и не е особено труден, но на места има катерене по баир, така че трябва да сте с удобни обувки. Гледката е много красива и впечатляваща. Пътеката продължава по необезопасен участък, където много трябва да се внимава, и там се разкрива прекрасна панорама към пирамидите и селото.

Продължихме с посещение на Рилския манастир, където видяхме и Рафаиловия кръст в музея. За жалост, мекичките отсреща бяха затворили. 😀
На следващия ден се разходихме до Цари Мали град, който много ми хареса. Има атракциони и кът за деца още в началото, където Ви отвежда GPS-ът, има и екопътеки и място за разходка и отдих. Минава се по въжен мост или по пътя и се стига до самата крепост. Интересна е за разглеждане - като си купите билет (цената е 10лв.), ви дават карта с аудиогид, но и по табелите е достатъчно добре обяснено. Ние не знаехме, че трябва да започнем разходката от село Белчин и етнографския музей, така че пропуснахме частта с качването с фуникуляр от селото до крепостта. Ако решите да се разходите там, моят съвет е да започнете от музея долу в селото и да продължите с крепостта; има табели на влизане в селото. Мястото е супер за уикенд разходка, особено за софиянци, понеже е на около час-час и нещо път.

Мислихме да посетим и пещера Духлата, но не знаехме, че е с предварителна уговорка, така че остава за следващия път.

Последна редакция: нд, 10 сеп 2023, 16:45 от Chrissilicious

Планувам еднодневно посещение на крепост Овеч и Солницата в Провадия, Исторически парк в Неофит Рилски, Музей на мозайките и Побити камъни в Девня, Музей на стъклото и Подводницата в Белослав. Моля за препоръки за места за похапване ? Заслужава ли си да включа някой скален манастир за сметка на някой от изброените обекти ? Благодаря !

За един ден да се види всичко изброено, ми се струва непостижимо. Иначе съм била в механа Вълшебен извор преди доста години. Тогава беше хубаво, сега не зная дали все още е така. Аладжа манастир също си заслужава да се разгледа.

Според мен също програмата е много оптимистична.В музея на стъклото и в подводницата се влиза в определен час и на не големи групиИма демонстрации и беседи.Отнема време.На побити камъни в Слънчево също ще отнеме време.Парка в Н.Рилски не съм го разглеждала в сегашния му вид,но съм ходила в стария.Там също има доста за разглеждане.Проверете дали и в Солницата не се влиза с час и ограничени групи.

• София
Механата Вълшебен извор е супер! Бях там ноември месец! Препоръчвам я!