Дете с аутизъм в градината. Какви права има - то и останалите?

  • 6 869
  • 107
  •   1
Отговори
  • Мнения: 71
Здравейте,
аз съм родител на деца от първа и трета група в една дестка градина. Миналия месец към мен се обърна една жена от персонала от детската градина с "Молба да предприема нещо"  и информация, че в групата на малката ми дъщеря (първа група) има едно дете, което е извънредно "буйно" и постоянно скача, бие се, хвърля различни предмети и така не позволява нормален учебен процес. А, да не пропусна, детето не говори, а само пищи, почти непрекъснато. Даже децата от останалите групи го знаят и казват, че пищи като "делфин" . В допълнение, майката идвала да го води всяка сутрин около 9:30, когато вече няма родители, и го взема на обед(по информация от мед. сестра) . Наскоро през декември месец имах възможността да присъствам на едно  тържество в края на месеца, и бях абсолютно изумен от гледката - първо детето измъкна парите отръката на жената, които ги събираше за куклен театър, след като му ги измъкнаха и събраха монетите, започна да пищи неистово "като делфин", вкараха го насила в стаята, започна да хвърля играчки, навсякъде хвърчаха листи.... Почнаха да приготвят децата за търцеството, отиват да си мият ръцете, всички отиват, това дете остава само, понеже е невъзможно да го накарат да се измие, успяват да го избършат само с мокри кърпички. Започна тържеството. ние, "гостите" влязохме, след нас децата, а това дете остана в коридора, и го пазят трима човека (за да не разваля атмосферата) . Свърши тържеството, децата слязоха долу (долу са първа и втора група, трета и четвърта са на втория етаж) , първа и втора група влязоха в занималнята на втора група, въпросното дете остава САМО с две лели в първа група.

Не знам защо тази жена е избрала да потърси точно мен, може би защото съм член на настоятелството, но не на първа, а на трета група. Споделя че в над 30-годишния си стаж е виждала всякакви буйни деца и аутисти, но като този случай не е имала. Моли ме да пускам жалба до общината (категорично не смятам да го правя) . Аз съм социален работник по образование (само по образование, професията ми е в съвсем различен отрасъл) и по това, което видях, мога да видя, че в момента на детето повече му се вреди, отколкото му се помяга, като се изолира от другите деца. Жена ми пък е медиатор в друга детска градина, говорих с нея относно това, и тя каза, че има няколко такива деца в нейната градина, но ми праща няколко клипчета , тези деца, за които говори, са си просто буйни, не искат да спят наобед , но за подобно нещо не може да става и дума.

Скоро майката е пуснала във вайър групата съобщение, че детето има разтройства от аутистичния спектър и с нея се занимават специалисти и се правят нужните изследвания.  За тези изследвания, от сестрата получих информация, че са имали записани часове и през декември, и сега през януари, но не са ги посетили. За "споменатите" специалисти - обичайния логопед, който идва по 2 пъти седмично в детската градина по 15 минути.  Видяла детето и казала, че не е за нея, а даго заведе на психиатър. По мнението на сестрата също.

Жената, с която контактувам, ми се оплака, че за Коледа трябвало да нарисуват картичка и съответно картичката на това дете била най-хубава. Да, ама не. Защото му я нарисувала госпожата. Детето няма нито тетрадка, нито може да държи молив или каквото и да е в ръка, къса и хвърля всичко. Как да му се постави някакво ниво?

Останалите деца порастват и също почват да подражават, за малкото време което прекарват с нея. Последните 4 дни съм стоял по около 20 минути вътре в съблекалнята, докато успея да накарам дъщеря ми да се облече. Това досега не се е случвало. Трябва да Ви кажа, че дъщеря ми е изключително кротко и послушно дете и всички в градината (от персонала) я хвалят непрекъснато.

Та.....  Какво да правим?
От една страна, за доброто на детето е да се социализира сред другите деца,
от друга страна, детето не позволява провеждането на нормален учебен процес,
и най-важното, вече се отразява и на другите... Не можеда се занимават да гонят едно дете, а другите 28 да са без контрол.

Майката отказва да подаде документи за ресурсен учител , само на основанието че няма диагноза, и все отлага изследванията, които да диагностицират детето официално.

Жена ми, като част от персонала на детска градина, казва, че единственото нещо, което може да се направи, е или да се спре детето от градина. или да се прехвърли в друга градина. Но и двата варианта не са решение.
И най-вече не са в полза на детето.

Аз, като социален работник, съм за интеграцията на различните деца в обществото, но мисля, че в слчая трябва да се занимават по-всоко квалифицирани лица от госпожите в детската градина, защото е очевидно че те не се справят ,  а майката отказва да предостави необходимите документи, за да бъде предоставен съответния ресурсен учител от общината. А другите деца също имат права.

Пропуснах да напиша, че диреторката е едно бабе, което е верятно 2-3 години пред пенсия, говорил съм неколкократно с нея (по различни поводи) и съм убеден, че смята да си "добута" до пенсия и да не си създава излишни проблеми, тоест на нея категорично не може да се разчита, че ще промени нещо.

# 1
  • София
  • Мнения: 11 504
Клюките за делфина, тържеството, най-хубавата картичка, заснемането на клипчета от жена ви на чужди деца и изпращането им на други хора, можехте да ги спестите.
Направо не мога да повярвам, че сте социални работници, а ако 78 в ника е набора ви - още по-зле.

# 2
  • Мнения: 29 672
Нищо не правите. Говорите с вашето дете, че има различни деца и трябва да се научат да живеят и работят заедно с тях. Наясно съм, че атмосферата и учебния процес се нарушават, но тези деца се социализират по този начин.
В ДГ на моя имаше дете със същата диагноза. Ами, трудно е, другите се "дразнят", че то не пази дисциплина, те пишат, той играе, те примерно рисуват, той тича из стаята и т.н., но това е положението. Говорене, обяняване на вашето дете.
В училище също ще се сблъскат с подобни проблеми. Независимо дали с деца с диагноза или просто разглезени, проблемите си ги има.

Вариант е да преместите детето си в друга група/градина, но не е изключено и там да има подобни неща.

ПС: Ако образованието ви е соц.работник и медиатор, то не сте ли наясно с тези ситуации?

# 3
  • Мнения: 71
Клюките за делфина, тържеството, най-хубавата картичка, заснемането на клипчета от жена ви на чужди деца и изпращането им на други хора, можехте да ги спестите.
Направо не мога да повярвам, че сте социални работници, а ако 78 в ника е набора ви - още по-зле.
Клюките за делфина - щом всички деца в градината казват така, не само от 1-ва група, подчертавам, а всички, не са клюки.
По отношение на тържеството описах всичко, което видях през малкото време, което имах възможност да присъствам. За съжаление нямам постоянен достъп до градината, понеже съм само родител, а не част от персонала.
Никъде не съм писал, че жена ми е социален работник, напротив.
А като съм 78 година, какво, нямам право да имам малки деца ли ?
Очаквам смислени коментари по темата, а не просто подмятания в стил "Заяждане"

# 4
  • Мнения: 10 654
Директорката! Тя е длъжния да разреши този проблем човек! Писмено се отправяте към нея с входящ номер. Не е твой проблем дали е пред пенсия или не.

Ние имахме в групата хиперактивно с агресия, което също не позволяваше да се води учебния процес, хапеше до кръв, катереше се където види и чупеше техника. Събрахме се на родителска среща, с директорката на чело и пред всички постави ултиматум на майката, да предприеме необходимите грижи. В случай, че бездейства и не съдейства - изключва детето от градината.
Да видиш след това как се задейства с психолози и каквото още трябваше...

Напълно прав си, че педагозите в градината нямат необходимата специализация за работа с такива деца. Не са и длъжни да имат.

# 5
  • София
  • Мнения: 35 190
Нищо не можете да направите.
Персонала да изисква сам - ресурсен учител, допълнително персонал, обучения. Не разбирам защо ви правят вас страна в собствените си проблеми.
Добрата новина е, че е само едно.

# 6
  • Мнения: 18 602
Правите голяма грешка като се включвате в клюките и интригите на персонала.

# 7
  • Мнения: X
Как какво да правим?
Наистина що за въпрос. Друга работа нямате ли?

# 8
  • Мнения: 71
Правите голяма грешка като се включвате в клюките и интригите на персонала.
Вижте, едно е да са само клюки, както казвате. Съвсем друго е, като го видях с очите си.
За интриги не знам, но от тази директорка съдействие по какъвто и да е въпрос не очаквам.
Ще видим, ако го входирам официално. Първо ще поговоря и с майката на детето да чуя и нейната версия.
Но, както се казва, "когато фактите говорят, и боговете мълчат" .

# 9
  • Мнения: 18 602
Правите голяма грешка като се включвате в клюките и интригите на персонала.
Вижте, едно е да са само клюки, както казвате. Съвсем друго е, като го видях с очите си.
За интриги не знам, но от тази директорка съдействие по какъвто и да е въпрос не очаквам.
Ще видим, ако го входирам официално. Първо ще поговоря и с майката на детето да чуя и нейната версия.
Но, както се казва, "когато фактите говорят, и боговете мълчат" .

Като каза факти, какво стана с това дете - https://www.bg-mamma.com/?topic=862007
Хич не си трол.

# 10
  • Мнения: 5 425
Абсолютно нищо не можете да направите, а и не трябва - детето има право да посещава масова детска градина. Щом майката е взела мерки, с детето работят специалисти (вие няма как да знаете след като го взима на обяд какво правят) е достатъчно за момента. Обяснявате на вашата дъщеря, че всеки човек е различен и уникален сам по себе си.
Вече ако родителите не взимат отношение и си заравят главата в пясъка е друго. Но тук доколкото разбирам не е така.

# 11
  • Мнения: 389
Сериозно? Като социален работник може би следва да попитате какви възможности има за по-задълбочено общуване от квалифициран персонал, а и би следвало да сте наясно.
Не си миело ръцете, разхвърлило пари, ами съжалявам, но едва ли го прави целенасочено. И да целият Ви пост звучи като оплакване и начин да се отървете /да видях, че сте написал, че не е така /, но точно така изглежда.
Не съм запозната с диагнозата, но да може би повечето такива дечица посещават точно логопед и психолог. Едва ли има точен специалист който като с магична пръчка да ви реши проблема.

# 12
  • Мнения: 46 553
Доколкото разбирам, не сте забелязали проблем, преди "жената от персонала" да ви каже да пускате сигнали.
Струва ми се, че се опитват преместят детето като използват вас, за да са "чисти" пред родителите му.

# 13
  • Мнения: X
Доколкото разбирам, не сте забелязали проблем, преди "жената от персонала" да ви каже да пускате сигнали.
Струва ми се, че се опитват преместят детето като използват вас, за да са "чисти" пред родителите му.
Направо страшни схеми, чак ми идва да хващам пътя вече,че мисленето тук нещо не ми понася.

# 14
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 296
От поста лъхат изключителни нетолерантност и непрофесионализъм.
Стана ми жал за това дете. А индиректната съпоставка между "пищящото" дете и добричката ви и послушна дъщеря е направо отвратителна.
Съветът ми е да не се месите там, където не Ви е работа и вместо да поддавате на клюките от персонала, можеше да ги посравите на място с две думи. На тях просто не им се занимава с "трудни" деца и си искат спокойствието. И какъв учебен процес в първа група, хайде малко по- сериозно, едва ли изучават Мендвлвевата таблица и се готвят за важни изпити.
Синът ми учи в чижбина и в класа си имат деца, които често нарушават учебния процес, имат ресурсни и помощни учители, които помагат на всички. На никой не му е хрумнало да се оплаква и да се меси.В крайна сметка светът е шарен и ние сме тези, които трябва да се пригодим да учим, работим и общуваме с всякакви хора и при всякакви обстоятелства. Важно е да научите и децата си на това.

Последна редакция: пт, 12 яну 2024, 14:06 от VickyTaylor

# 15
  • Мнения: 919
Да приемем, че пуснете жалба - една, втора ,трета... Всички се задействат. И какво ще стане накрая? В най-лошия за "лошото" дете случай, ще го "изхвърлят"  от градината, а после от първото училище, после второто и т.н. То всеки път ще изживява драмата от свикване с новото. Ясно е, че вас това няма да ви интересува, защото ви се е махнало от главата.

Интересният въпрос тук е какво точно трябва да направят родителите на такива деца? Не могат да не ги водят на градина/училище, защото е задължително. Работенето с психолози, логопеди и т.н. е чудесна мантра, но не винаги работи. Ресурсният учител взема детето веднъж или два пъти седмично и го води в друга стая и "работи" с него. През другото време пречещото дете си е с добрите и послушните, на които пречи.

Какво се случва с "тези" деца?

# 16
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 296
До немалка степен поведвнието на тези деца се дължи точно на подобно отношение и липса на постоянна квалифицирана, професионална помощ. Едно такова дете много бързо може да се промени и адаптира, до колкото съатоянието му го позволява, но с подобно отношение и шушукане зад гърба нещата само се задълбочават, а това е само началото му в т.нар. образователна система.
Родителят, разбира се, има огромна роля и задача в това, но бидейки част от подобно изключително нетолерантно общество, човек се чувства сам сред вълци. Самият факт, че майката избягва контакти с други родители като води и взема детето в различни часове, говори за страх и срам. Вместо да шушукате и цъкате с език зад гърба й, най- добре окажете подкрепа на тази жена, вдъхнете й кураж.
Ерата "Няма човек, няма проблем" отдавна отмина.

# 17
  • Мнения: 12 848
Това дете все пак е в градината само час и половина. Какво толкова, могат да прехвърлят въпросния учебен процес в някои други часове, а в този час и половина децата да играят.
След като и ти казваш, че е в интерес на детето да се социализира, нека се социализира. А другите деца да свикнат с това, че хората са различни.
Съвсем излишно те занимават и те карат ти да решаваш проблемите на градината. Те да се оправят. А твоето дете ще вижда всякакви примери, ще изпада под различни влияния, неизбежно е, характерчето укрепва, появява се противодействие на родителската воля и вие трябва да си се справяте с това.

# 18
  • Мнения: 1 591
Моя приятелка премести дъщеря си от първата градина заради агресивно и неадекватно поведение на друго дете в групата. Детето ѝ започна да заеква след няколко случки и тя обмисляше среща с психолог. Със смяната на средата и след около два месеца  говорът се нормализира.

Всеки случай е за себе си, но аз лично бих предпочела спокойствието на моето дете.

# 19
  • Мнения: 4 212
А какъв шанс за социализация и обучение има дете с проблеми в подобна среда - неприемащи деца, нетолерантни родители и некомпетентен персонал?

# 20
  • Варна
  • Мнения: 36 714
Предполагам, че ако персоналът е компетентен, другите два проблема няма да стоят толкова остро. Ако се работи адекватно и активно с детето, на необходимото ниво, ще се виждат резултати и тогава родители и деца няма да толкова нетолерантни. В нашата градина също имаше дете с проблеми, ставаше агресивен и удряше децата. Родителите отказваха да приемат, че има проблем. До една РС, на която всички родители се изправиха и казаха, че това не може да продължава. При това разправии нямаше, всичко мина с умерен тон. Тогава майката видя, че трябва да се направи нещо и започна работа със специалисти. Детето си изкара до края градината в тази група и не че не е имало кофти ситуации, но бяха по-малко, а и като виждаш, че отсреща се работи по проблемите, няма какво да кажеш.

# 21
  • Мнения: 29 672
Всеки родител гледа от своята камбанария. Иска спокойствие за своето дете. Разбирам автора, който иска същото за неговото. Дори и да не си признаваме , като родители гледаме интереса и добруването на нашите си деца. Може и да сме толерантни към другите, но, ако някое дете удря, хапе, обижда вашето...дали ще сте разбиращи? Едва ли....

И, да, тези деца също имат нужда от внимание, приемане и адаптация. Въпросът е, че им трябва по-специално внимание и грижа. В обикновена ДГ е трудно да се случи - много деца, малко персонал, невъзможност за индивидуална работа, неразбиране на проблема.

# 22
  • INFJ
  • Мнения: 9 417
Специализираната и индивидуална работа се върши отделно. Децата имат право да посещават детска градина, и най-доброто за тях е да го  правят. Ако персоналът е некомпетентен, да се намерят компетентни лица, а не да се чудят как да разкарат децата.

# 23
  • Мнения: 29 672
Да, никой не твърди, че няма такова право. Но, пак питам, ако твоето дете е потърпевшо? Ще оставиш ли нещата така? Толерантни сме до известна степен (в повечето случаи, когато не ни касае пряко), но, когато 20+ деца страдат заради едно-две, какво правим? Детето има права, а другите? Те нямат ли право на спокойна атмосфера, нормална среда в градината?
Факт е, че в повечето държавни градини нямат подготовка за справяне с деца с различни проблеми. В някои от тях дори и за деца без проблеми, но това е друг въпрос.
Казвате да се намерят компетентни лица....?!? И как точно да се случи това? Още нещо - дори и въпросната учителка да е най-квалифицирана, обучена и всичко за работа с деца със СОП, може ли да се занимава с 20+ деца и да е на разположение на въпросното през цялото време....
В случая става въпрос за първа група и нямат някакви кой знае какви занимания, но в 3-4 група си имат учебна програма.
И не съм неразбираща, напротив. И в ДГ, и в училище имаше няколко деца с проблеми, дума не съм казала. Само съм обяснявала на моя, че децата са различни, да ги приема, каквито са и това е. И въпреки това най-проблемните деца бяха просто невъзпитани и арогантни, нямаха никакви други проблеми.

# 24
  • INFJ
  • Мнения: 9 417
Ще си търся правата, да, но не пред майката или детето, а пред хората, които не са си свършили работата. Тези, които са допуснали да се стигне до инцидент.
Конкретният случай дори не искам да го коментирам, не знам автора как е стигал до извода, че неговата госпожица точно заради това дете не иска да си облича дрехите... Абсурдно е.

# 25
  • Мнения: 29 672
А, ако не се е стигнало все още до инцидент, но има предпоставки за такъв? Примерно детето е агресивно, хапе, удря, блъска? Ще си пускаш ли спокойно твоето сутрин и да обясняваш за толерантност, ако твоето пострада? А ако го бутне по начин, че се контузи много лошо?

Ще си търся правата, да, но не пред майката или детето, а пред хората, които не са си свършили работата. Тези, които са допуснали да се стигне до инцидент.

Това обаче няма да върне времето. Ако се случи нещо сериозно?

Директорката ти казва - Ами, съжалявам, но детето е агресивно и не подлежи на промяна. Какви права ще търсиш? Ще съдиш градината, общината, кого...? И? Детето ти вече ще е преживяло кошмарен момент, какво значение има дори и да уволнят някого от градината...

Всъщност като цяло никой няма някакви полезни ходове освен смяна на група, градина, клас, което пък не е препоръчително. Малко е патова ситуация за всички страни.

Вярно е, че всички деца са просто деца и не са виновни за състоянието си, но пак подчертавам, че повечето родители искат тяхното собствено дете да е добре, отколкото да са толерантни. И ги разбирам като родител. Всеки, който казва, че би бил разбиращ за сметка на своето дете, е лицемер или просто не му се е случвало нищо от написаното и е толерантен, понеже не го засяга пряко.

ПС: И отново ще кажа, имали сме такива деца в ДГ и училище. Не съм поставяла въпроса, а и повечето драми са били с деца без СОП.

# 26
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 259
Ако наистина си социален работник запиши някакви курсове, имаш нужда от повече обучение по специалността.

# 27
  • Мнения: 10 654
А какъв шанс за социализация и обучение има дете с проблеми в подобна среда - неприемащи деца, нетолерантни родители и некомпетентен персонал?
Те не са некомпетентни. Те са неквалифицирани. Не знаят какво трябва да правят с това дете, освен да го опазят живо и здраво.
В първа група социализация няма, но учебен процес има.

# 28
  • Мнения: 13 850
За социален работник ви поставям двойка. В момента говорим за приобщаващо образование а не за интеграция на деца в образователната система. Това са две различни концепции. Щом социален работник пита майките в бг мама какво да прави  тогава сме за овайкване....

# 29
  • Мнения: 2 752
Това е едни от най-отвратителните постове, които съм чела. Без коментар, не знам какъв социален работник сте, но не сте човек.
Клюкарските подробности също не са ок, тънко се опитвате да попитате как да се разкара детето. Лелите искат да ви използват като маша, има си ръководство, специалисти,, те къде са и каква е тяхната роля.
Да ги затворим тези деца някъде и вашите здрави и говорещи дечица да имат достъп само до градина, училище, абе я да ги заточим, че много депресиращо и трудно да ги гледаме.

Последна редакция: сб, 13 яну 2024, 07:57 от помбер

# 30
  • Варна
  • Мнения: 36 714
Без да защитавам автора, на мен ми се струва, че неговото питане беше от позицията на родител, когото се опитват да набъркат в кашата, а не от позицията на социален работник. Ако не се лъжа, човекът писа, че работи нещо много различно от тази сфера, така че не виждам защо се редувате всички да го критикувате какъв социален работник бил. Не е. Написа кратко и ясно, че единствено и само по образование се води такъв.

И не виждам какво се възмущавате всички на уклона, който е взела темата. Всяка подобна тема отива нататък, чела съм и други тук.

# 31
  • Мнения: 2 752
Добре, да подаде жалба, да махнат детето от градината да не ви пречи. Така всички ще сте доволни и щастливи. Нека подкрепим дискриминацията и Вашата неграмотност, нека семейството на детето да се гърчи в съдбата си, на вас не ви пука, супер сте! Авторът точно това иска с предългия си пост, давайте, подкрепете го, само така🤙🏾
Има наредба за приобщаващо образование, самото заглавие на темата е неграмотно. Децата със СОП нямат тайни права и повече от другите. Авторът иска да каже, че детето със СОП има повече права и едва ли не как да ги оспорим и шкартираме.
Спокойно, здравите ви деца няма да се увредят, ако сте излизали някога на запад от Калотина знаете, че това, което е в БГ е ужасно тежко за самите деца и техните семейства.

Последна редакция: сб, 13 яну 2024, 10:03 от помбер

# 32
  • Мнения: 13 850
Самият той повтаря няколко пъти, че е социален работник. Ако аз съм инженер няма да забравя как се смятат логаритми, понеже работя като озеленител. Социалния работник има и много медиаторски функции (освен всичко друго), дори наченки на които този господин не демонстрира.
Както се вижда, наникъде не съм поела във вид на кръстоносен поход. Овайквам системата която продуцира кадри, за да може да  се овладяват такива проблеми. А тези кадри  ги решават с питане тук.
Господонът дори използва приьоми от сорта на "децата се учат". Те и възрастните, срещат в житейския си път социопати, но не почват да демонстрират девиантно поведение като тях. Може би това е момента децата да видят, че не всичко е цветя и рози в живота, да развият емпатия, разбиране, съпричастност. А защо не И родителите им, защото на тях това видимо им липсва.

# 33
  • Мнения: 10 654
Мами, вижте темата на този господин за "сурогатните майки" от 2015 година. Няма смисъл да му се дават идеи тук и по тази тема.
Ако тази ви се струва отвратителна, другата е съвсем без коментар. Close

Абсолютно подпитване. Господинът сигурно е журналист в "168 часа". Само там ги сътворяват такива...

# 34
  • Варна
  • Мнения: 36 714
Да, темата продължава точно в предвидимата посока.

# 35
  • Мнения: 18 602
Темата е оформена точно с цел да провокира и поеме в най-отвратителната възможна посока, за мен е учудващо, че дотук върви сравнително умерено.

# 36
  • INFJ
  • Мнения: 9 417
А, ако не се е стигнало все още до инцидент, но има предпоставки за такъв? Примерно детето е агресивно, хапе, удря, блъска? Ще си пускаш ли спокойно твоето сутрин и да обясняваш за толерантност, ако твоето пострада? А ако го бутне по начин, че се контузи много лошо?

До инцидент може да се стигне с всяко дете.
Винаги ще са виновни хората, които са там, и им се плаща, за да се грижат за децата, а те не го правят. Една госпожа и една лелка на 20-30 деца е проблемът, не децата.

# 37
  • Мнения: 721
Член на семейството ми е със състояние от аутистичния спектър. Може би това е причина искрено да вярвам, че интеграцията спомага за по-доброто разбиране и толерантност от страна на хората, чието мислене и развитие попада в общоприетата норма.

От друга страна, детската агресия, особено тази, която поради спецификата на аутизма не познава граници... Не знам как да се изразя без да засегна нечии чувства. Всички сме толерантни докато не пострадат собствените ни деца - докато не бъдат блъснати по стълбите, ударени по главата с дървено кубче, ухапани до кръв, с отскубнат цял кичур коса, с дълбоки хематоми по гърба и ребрата, счупена ръка и т.н. В такава ситуация толерантен родител няма, а да не говорим за психологичната травма за детето от преживяното насилие. Независимо от всичко, първа задача на родителят е да осигури безопасна среда за детето си, без значение, че по този начин би нарушил нечий чужд комфорт. Ако не се случват нещата в тази градина, преместете детето в друга.

# 38
  • Мнения: X
Да, всеки има право да изисква безопасност за детето си,но написаното е малко отвращаващо.Било пипал парите, мръсни му били ръцете, мучало.Все едно на автора детето не се цапа и стои мирно. .Плюс това като има проблем да се обсъди, не да се говори зад гърба на хората.Майката сигурно ги усеща нещата,враждебното отношение се усеща винаги.

# 39
  • Мнения: 721
Донякъде бих оправдала притесненията на автора за нежеланието на детето да мие ръцете, понеже все пак така се предават болести и паразити между децата - в крайна сметка всички в групата ползват едни и същи играчки и мебели, едни и същи дръжки на врати. Това е нещо, на което трябва да се обръща внимание както при здрави деца, така и при такива с проблеми.

Коментарите му за звуците, които издава детето, ще ги оставя без коментар. Там проблемът опира до неговото възпитание.

# 40
  • Мнения: 427
Аз съм впечатлена, как деца от детска градина разпознават звуците, които издава делфина и чак определят кой и как ги издава. Браво, много умни деца, явно са имали добри "учители", а и на родителите си са се метнали.
Е, часовете по емпатия са пропуснати...
🤬

# 41
  • Варна
  • Мнения: 36 714
Извън темата - аз живея във Варна и не познавам нито едно дете, което до започване на градина да не е ходило поне веднъж в делфинариума. Така че никак не съм впечатлена.

# 42
  • Мнения: 19 108
Мами, вижте темата на този господин за "сурогатните майки" от 2015 година. Няма смисъл да му се дават идеи тук и по тази тема.
Ако тази ви се струва отвратителна, другата е съвсем без коментар. Close

Абсолютно подпитване. Господинът сигурно е журналист в "168 часа". Само там ги сътворяват такива...

Никакъв журналист не е, просто е болен и  извратен.

# 43
  • Мнения: 29 672
Хммм....сега му погледнах на автора старите теми.... Що за болен мозък? Трол ли е някакъв, що ли?!?

# 44
  • Мнения: 13 850
Искам да поздравя всички, които писаха в темата до сега - освен автора разбира се.  Като родител на дете със СОП забелязвам голямо израстване на редовия член на бг мама. Израстване и  на нас,  родителите на такива деца и на тези родители, които са от другата страна на барикадата. Всички сме много по-умерени и много по-толерантни!

# 45
  • Мнения: 1 025
Здравейте,
Пиша от името на родител,чието дете ежедневно е ангажирано от дете със СОП в групата. Моето дете не може да играе с други деца, защото детето постоянно го обсебва, сърди се и изпада в нервни състояния, ако не сядат заедно, не се държат за ръка и т.н. Пречи при изпълняване на задачите -драска, бута,дърпа   листи, моливи и други. Моето дете често е удряно, хапано, качват му столове по главата и т.н. Не може да легне да спи спокойно, защото детето идва и сяда или скача по леглото му. Детето ми е много срамежливо и не смее да се противопостави на този интерес, не му е приятно определено. Говорила съм два пъти с госпожите. Разбирам,че и на тях е трудно да го контролират, затова изчакваме и даваме толеранс с надежда това обсебване да приключи скоро.Това продължава вече около 2 месеца. Съчувствам и на родителите на детето, предполагам не им е лесно, не знам диагнозата, не се е коментирало в групата.
Реших да споделя и моя опит с идеята да получа предложение за щадящо решение, в случай че това не престане скоро. Лека вечер

# 46
  • Мнения: 1 335
Моя позната е с такова дете, имах поглед за отношението към него в училище, при първата учителка нещата бяха добре, при втората нещата ескалираха и стана частен ученик. Често си говорех с нея и тя ми разказваше, че ако детето усеща добронамереност и спокойствие от околните поведението е различно. В градината беше се изпишкало в стаята, нещо което по-принцип не прави, но явно се е чувствало стресирано. Аз виждам няколко проблема:
1. Начина по който тези деца са обгрижвани, лекувани, като цяло социалната система....Факт е, че персонала в детската градина нито е обучен, нито имат опит с такива деца и когато има такова дете и групата е от 30 деца е невъзможно да се работи.
2. Предрасъдъците на обществото, като се види такова дете, обикновенно родителя не допуска своето дете, ограничава го да играе с него и тук не визирам дете, което е агресивно, примерно дете в инвалидна количка. Да, години наред тези деца, хора бяха скрити от обществото, но те съществуват. Освен децата трябва да бъдат подготвяни, да им се обяснява, защо това дете се държи така.
3. Ресурсен учител прикрепен към това дете е нещо задължително при така описания случай, въобще незнам защо процедурата е да се подават документи.

И последно естествено, че учителката ще му нарисува картичката, това въобще защо го споменавате и какво значи хубава картичка, важното е, че вашето дете каквато и картичка да е нарисувано е здраво, недейте така.

# 47
  • Варна
  • Мнения: 36 714
Не съм съгласна с точка 2. Не смятам, че предразсъдъците са толкова силни или явни. Колкото и изостанала в икономическо отношение държава да сме, толерантност има. И аз имам наблюдения над няколко такива деца, не съм виждала изолация, опитват се другите деца да общуват, да играят.

# 48
  • В големите очи на малчо, а географски - София.
  • Мнения: 7 052
Здравейте!
2015 година сте писал, че една жена, чужденка,  е бременна от вас, планове да вземете детето и т.н.
Какво стана там? Ако се е родило, трябва да е на 8,9 години някъде?
Новата жена с двете малки деца също пишете, че е чужденка. Същата ли е, или друга?
Реших тук да питам, да не се правят нови теми!

# 49
  • Мнения: 721
В защита на педагогическия персонал трябва да кажа, че сред личностите от аутистичния спектър няма две еднакви: има деца и възрастни с толкова леки отклонения, че никога не се стига до диагностициране, а се възприемат като ексцентрични, невъзпитани или обратното - много тихи и срамежливи. На другият полюс са лицата, които не само не могат, но и не желаят да се социализират и да влизат в рамки. Между тях спектърът е изключително широк - и като характери и като способности.

Всеки родител на дете със СОП таи надежда за лечение, развитие, специални образователни програми, възрастово надрастване на проблемите... И съответно има голяма пазарна ниша за продажба на измамни надежди. Няма как да обясниш на родител, че шансовете детето му един ден да не се различава от останалите и да има работа, която да му позволява самостоятелен живот са нищожни. Не всички деца са гении и изявени таланти в сфера, позволяваща да се направят едни велики пари за 5-10 години и после пенсия... Наясно съм колко жестоко звучи написаното от мен, но макар и да се отклоних от основната си мисъл, ми се щеше да обясня едно нещо: целта на включването на децата със СОП в групите е не толкова тяхната социализация, а образоването на здравите деца за това, че има и хора извън нормата с надеждата, че от тях ще станат едни по-добри и по-малко жестоки възрастни. Ако градината и училището успеят в тази задача, вярвам, че светът ще стане едно по-добро място. Но всичко това не трябва да бъде за сметка на безопасността и щастливото детство на децата в групата.

# 50
  • Мнения: 13 850
В последното мнение не мога да се съглася и го казвам от първо лице. Както правилно беше отбелязано ако си видял един субект  от спектъра то си видял само един. Групата е много разнородна. Освен това има най-разнообразни проблеми, които продуцират (!!) поведение на дете от спектъра без детето да е такова. Освен това да не забравяме групата на високоспекърните, които са в графа просто странни.
Но да се върна към началото. Защото тази категоричност в мнението ви засяга много хора, убива много очаквания, съсипва много надежди и за съжаление афектира върху децата, защото единствените, които вярват в техните възможности са техните родители, а когато им вземеш надеждата какво им остава. А те трябва да знаят че не може да бъде поставен лимит, докато не бъде направено всичко винаги трябва да има надежда. Има "продавачи" на надежда във всеки сектор. Но в този на спектъра ако родителят не е опитал всичко въпросът "Ами ако", " дали е защото не опитахме" винаги ще го измъчва.

Да, има деца които излизат от спектъра, такив чиято диагноза търпи облекчаване до отпадане, защото някой е сгрешил, някой е лимитирал възможностите на детето или защото триадата дете учител родител е била екип на високо ниво . Твърдя го като родител на дете, за което ми беше казано че никога няма да проговори, да ми каже мамо, нито да се самооблужва, нито да има самостоятелен живот защото е аутист. И ние преминхме  детската градина през подобни предубеждения на учителки, родители че и псевдо специалисти. Попаднахме обаче на правилните хора, вложихме много труд и ето го моето дете сега , сред нормата. Така че Е възможно.

Последна редакция: пн, 15 яну 2024, 12:48 от _re_ge

# 51
  • Мнения: 721
_re_ge, Вие сте родител на само едно от многото деца. Успехът Ви е вдъхновяващ.

Аз съм сестра на друго от многото деца. Родителите ми вярваха и се надяваха в продължение на 20 години. Сама можете да си представите колко много надежди (попарени), колко очаквания, колко вяра, колко пари и колко тормоз означаваше за семейството ми това. След 20 години, една сутрин просто узряха за идеята, че нищо няма да се промени. Само че през това време моето детство беше свършило, ако въобще някога беше започвало. Половината ми живот е преминал в придружавания и престои по болници, клиники, лаборатории, частни кабинети, диагностики, експериментални лечения, и дори енергийни лечители и екстрасенси... Знам, със сигурност знам, до къде може да стигне човек в отчаянието си, особено като е примесено с вяра.

Днес много години по-късно, аз още не мога да приема в ума си идеята, че е възможно човек да има брат или сестра, които умеят да говорят със сложни изречения. Може да е нормално за всички останали, ама моето нормално е съвсем друго.

Прекрасно е, че някой успява да постигне успех - искрено и не съвсем благородно завиждам за това. Но аз съм лично пострадала от лешоядството, което се упражнява върху човешката мъка и моята съвест диктува да изкажа именно това, което би накарало някой да се замисли дали има смисъл да продължава да тормози детето си в името на някакви не съвсем реални очаквания.

# 52
  • Мнения: 99
Ох,цялата история ми е ужасна,даже не разбрах какво се пита,как да махнат това дете от градината ли? И не, аутизмът не е заразен .

# 53
  • Мнения: 3 415
Ох,цялата история ми е ужасна,даже не разбрах какво се пита,как да махнат това дете от градината ли? И не, аутизмът не е заразен .

Представете си, че едно такова дете удари с тъп предмет фатално вашето дете. Понеже родителите му и те така упорито обясняват как аутизма не е заразен. Тия пледоарии ще върнат ли вашето дете от гроба?

# 54
  • Варна
  • Мнения: 36 714
Ох,цялата история ми е ужасна,даже не разбрах какво се пита,как да махнат това дете от градината ли? И не, аутизмът не е заразен .

Ами прочетете пак, докато разберете. И тогава коментирайте адекватно. Никой тук не твърди, че аутизмът е заразен. Вероятно всички сме имали досег с аутисти и не сме се заразили, очевидно.

# 55
  • Мнения: 99
Какъв пък беше този хорър сценарий?
Идеята е ,че интеграция не се получава със замитане под килима,ми дайте да ги затворим тия деца в домове като едно време.Няма дете ,няма проблем така ли?
И да прочетох ,доброто и кротко дете ,както и останалите подражавали .

# 56
  • Мнения: 1 591
Изобщо не става дума децата да се затварят където и да е било.
Прекомерната агресия вече наистина е проблем и в такъв случай моите  наблюдения са, че всеки се спасява по единично.
На моята приятелка преля чашата, богато детето ѝ се оказа с пукнато ребро плюс треперене преди детската градина и заекване. Еми, какво да се направи?

В едната група за танци на дъщеря ми има дете с Даун синдром. Пълно сладурче и никога не е било изолирано, отбягвано или показвано каквото и да негативно отношение от децата към него, от родителите съвсем.
Дъщеря ми само коментираше, че носи очила.

# 57
  • Мнения: 5 425
В групата на дъщеря ми има две момченца в норма, нямат проблеми от абсолютно никакво естество, които трепят всичко наред.

# 58
  • Мнения: 6 778
Надявам се осъзнавате колко не професионално е всичко описано. Сестрата няма никакво право да споделя с вас каквито и да било лични детайли свързани с чуждо дете. В ролята си на родител, ако имате конкретно оплакване, следва да го насочите към възпитател или директор. Ако сестрата има оплаквания от естеството на работата си, следва да ги насочи към работодател, не случаен родител. Въобще цялото махленско поведение тип една жена ми кажа, това чух, онова видях е доста притеснително. Ако искате да се запознаете с какви права имат посещаващите целодневни детски градини, прочетете нормативната уредба в общината, в която се намира съответното заведение. Там всичко е описано.
Имате претенции за нещо, но самият Вие прекрачвате границите на професионалното поведение и GDPR.

# 59
  • Мнения: 607
Вашите деца можеше да имат брат или сестра с такава диагноза
и да им се налагат да живеят денонощно с тях. За учителките е трудно, съгласна съм. Но това за имитацията, децата ви да свикват, че живота не е само бонбони  и кукли. Нарича се емпатия и е хубаво да ги научите на нея.

# 60
  • Мнения: 189
Ох,цялата история ми е ужасна,даже не разбрах какво се пита,как да махнат това дете от градината ли? И не, аутизмът не е заразен .

Представете си, че едно такова дете удари с тъп предмет фатално вашето дете. Понеже родителите му и те така упорито обясняват как аутизма не е заразен. Тия пледоарии ще върнат ли вашето дете от гроба?
“Такова” дете.. Какво такова?
“Нормално дете” почнало да души сина ми на игрището пред блока. Буквално му изкарал въздуха, други деца изтичаха да ме извикат. И “нормалните” родители на не знам как да го нарека това “нормално” дете, ми обясниха, че ако не искам никой да бие сина ми да съм му сложела табелка хилав….
И ако недай-боже се беше случило най-лошото, какво?

# 61
  • Мнения: 29 672
Извадете медицинско и не оставяйте така нещата.

# 62
  • Мнения: 189
Извадете медицинско и не оставяйте така нещата.
Мина, беше пролетта. Извиках полиция и реакцията им беше супер отегчена. Не сме вадили медицинско, видими следи не видях, но емоционалното му състояние беше ужасно.
Мисълта ми беше, че не бива да делим децата на “такива” и “онакива”. За 13годишният ми стаж като майка съм видяла достатъчно побойници. А много инциденти стават и непреднамерено без умисъл.

# 63
  • Мнения: 2 752
Не знам, не знам.
Чисто нормално дете в норма срита в корема друго дете и се стигна до Пирогов.
Не знам.

# 64
  • Мнения: 13 850
Имаме познато дете в норма, ритнато в корема от друго дете в норма, чиито родители са спонсори на училището. Ритнатото дете беше накарано да се извини пред целия клас, защото го било предизвикало. После извикали майката в училище и нея накарали да се извини. Тя имаше документи но не подаде жалба в Руо. След няколко месеца от стрес ритнатото дете  отключи диабет. Така че може да ви ритне не само дете СОП. То ако ви ритне поне няма да от лоша умисъл а от състоянието. Дано  не ви ритне едно такова дете, дето смята че всичко му е позволено. Тогава е страшно.

# 65
  • Мнения: 607
Ни знам, но дете в норма да рита агресивно, хич не е в норма според мен.
 Може да са умни, но са си с диагноза. Не е нужно да не говориш, да не можеш да учиш за да имаш диагноза.

# 66
  • Мнения: 3 415
Имаме познато дете в норма, ритнато в корема от друго дете в норма, чиито родители са спонсори на училището. Ритнатото дете беше накарано да се извини пред целия клас, защото го било предизвикало. После извикали майката в училище и нея накарали да се извини. Тя имаше документи но не подаде жалба в Руо. След няколко месеца от стрес ритнатото дете  отключи диабет. Така че може да ви ритне не само дете СОП. То ако ви ритне поне няма да от лоша умисъл а от състоянието. Дано  не ви ритне едно такова дете, дето смята че всичко му е позволено. Тогава е страшно.

Много знаете, дали "нормалните" деца не са недиагностицирани аутисти или с други психични заболявания.

# 67
  • Мнения: 721
Темата за "нормални" и "ненормални" деца е много тежка. Мисля обаче, че всички ще се съгласим, че при наличие на агресия мерки трябва да се вземат. В детска възраст стават големи трагедии, за съжаление в нередки случаи, завършващи с доживотни последици или смърт. Не може да се отнема правото на никой да си защити детето, но не мисля, че в тази категория попадат напъните зорлем да натикаме детето си в среда,която го отхвърля.

# 68
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 296
Хайде стига сте ги наричали "нормални" и "ненормални". Всеки човек си има разни отклонения, бъгове и травми- едни повече, други по- малко.
Най- големите трагедии и шокиращи случаи от училищните среди не са причинени от аутисти и умствено изостанали, а от зле възпитани деца или такива с тежкък дефицит на родителско внимание.

# 69
  • Мнения: 29 672

Най- големите трагедии и шокиращи случаи от училищните среди не са причинени от аутисти и умствено изостанали, а от зле възпитани деца или такива с тежкък дефицит на родителско внимание.

Никой не твърди обратното. Точно това съм казвала и преди - най-агресивни и невъзпитани досега в обкръжението на сина ми са били мамините златни, глезени, пазени и презадоволени гаменчета.

# 70
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 031
Прочетох само първият пост,но ако съм на майката на въпросното дете ще му потърся друга ДГ, където адекватно да се грижат за него.Всъщност съм била,т.к.големият ни син е аутист и след две години прекарани в обикновена ДГ, където се опитваха да му помогнат и никога не го изолираха ,успяхме да го преместим в друга ДГ, където имаше група за дечица общо казано със СОП.Синът ни се оказа интегрируем и след две седмици в специалната група го преместиха в масова със зачислен психолог до обяд, когато си го прибирах.

# 71
  • Мнения: 4 212
Прочетох само първият пост,но ако съм на майката на въпросното дете ще му потърся друга ДГ, където адекватно да се грижат за него.Всъщност съм била,т.к.големият ни син е аутист и след две години прекарани в обикновена ДГ, където се опитваха да му помогнат и никога не го изолираха ,успяхме да го преместим в друга ДГ, където имаше група за дечица общо казано със СОП.Синът ни се оказа интегрируем и след две седмици в специалната група го преместиха в масова със зачислен психолог до обяд, когато си го прибирах.
Извинете ме, не приемайте въпроса ми като заяждане...
Защо преместихте детенцето, след като в градината са били добронамерени и адекватни?

# 72
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 296
Предполагам, че колкото и да са добронамерени, не са достатъчно квалифицирани да работят с такива деца

# 73
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 031
Да,беше им трудно и нямаше никакъв напредък,по онова време трудно се намираха специалисти(сега е малко по-лесно,но добрите пак са кът).

# 74
  • Мнения: 4 212
Да и аз това си помислих. Колко са подготвени учителите в обикновените детски градини за работа с деца със СОП...

# 75
  • София
  • Мнения: 35 190
Николко, но пък вече имат по три дечица по разпоредба и нещата ескалират.

# 76
  • Мнения: 6 690
Детето с аутизъм има толкова права и ЗАДЪЛЖЕНИЯ, колкото и децата в норма.
Учителите в детските градини са педагози и работата им е да провеждат образователен процес, а не терапевтичен. Подходящо е да се научат разликите.
Общо взето, проблемът с т.нар. интегрирано обучение могат да се решат лесно, когато държавата и общините отпуснат бюджет и разкрият работни места за специалисти - логопеди, психолози, специални педагози, достатъчно,за да покриват нуждите на постоянно нарастващия брой на деца със специални потребности. Няма как един човек да се справи качествено с 27 деца, поне три с диагнози и поне още три с нещо гранично, или с поведеченски проблеми, но без диагнози. Ай да си го представите за малко.. м? Ще можете ли? И не само да ги опазите живи и здрави десет часа /да, има деца, които се водят в 7 сутринта и се вземат в 19 вечерта  и то обикновено са най-трудните деца/, и освен да ги опазите живи и здрави,трябва и да ги научите на нещо... Мхмм.. и един мърмот...
Просто системата е такава, че всеки се спасява както може. Това е грозната истина.

# 77
  • Мнения: 2 752
Детето с аутизъм има толкова права и ЗАДЪЛЖЕНИЯ, колкото и децата в норма.
Учителите в детските градини са педагози и работата им е да провеждат образователен процес, а не терапевтичен. Подходящо е да се научат разликите.
Общо взето, проблемът с т.нар. интегрирано обучение могат да се решат лесно, когато държавата и общините отпуснат бюджет и разкрият работни места за специалисти - логопеди, психолози, специални педагози, достатъчно,за да покриват нуждите на постоянно нарастващия брой на деца със специални потребности. Няма как един човек да се справи качествено с 27 деца, поне три с диагнози и поне още три с нещо гранично, или с поведеченски проблеми, но без диагнози. Ай да си го представите за малко.. м? Ще можете ли? И не само да ги опазите живи и здрави десет часа /да, има деца, които се водят в 7 сутринта и се вземат в 19 вечерта  и то обикновено са най-трудните деца/, и освен да ги опазите живи и здрави,трябва и да ги научите на нещо... Мхмм.. и един мърмот...
Просто системата е такава, че всеки се спасява както може. Това е грозната истина.

Как точно да се спасяват по-отделно, може ли примери, защото само си чешем езиците с тая тема. Мисля, че е време да се затвори.

# 78
  • Countryside
  • Мнения: 11 635
Мхм, Майче, точно скъсали са се да ги обучават. Затова гледат да разкарат буйните деца, с или без дефицити/проблеми, като леят мозък на кг(нещо му има на детето, не е обучаемо, не е за нас и т.н. с цел да те накарат да се чувстваш зле и да им го махнеш от главата) и разбира се, черешката на тортата: поставят диагнози без да им е работа.
Според мен наравно с увеличаване на броя на специалистите, трябва и драстично да се намалят броя деца в група, поне на половина.

Помбер, поединично разбира се, т.е. кой както му дойде. Един го води до обяд, други търсят гледачки или баби/дядовци, които да ги водят по специалисти, трети напускат работа, за да се занимават с детето, т.е. всеки си търси вариант. Истинските проблеми започват в първи клас, особено ако класната е някоя шамандура или по-лошо не й се занимава и отново стигаме до схемата: няма дете, няма проблем. И тогава насъскват родителите на "нормалните" деца, срещу "ненормалните", опс тези със СОП исках да кажа. Грешката е вярна, ако някой се чуди. От незнание и неразбиране хората се държат с децата със СОП като с чумави, че и заразни. Нямам думи.

Цялата тема е показна за общественото мнение по темата. Дотук с интеграцията, определено ключ е най-добре.

# 79
  • Мнения: 6 690
Не гледат да "ги разкарат", а се опитват да Ви обяснят, че преди детето да постъпи в масова група и да подлежи на образователен процес, трябва да премине терапевтичен процес от екип специалисти, които да подготвят детето за "обучаемост" и чак тогава да се интегрира в масовата група.  Друг е въпрост колко подлежи на "обучаемост" в масовия смисъл. И да, това лъсва в училище. Там пък е хаос и безумие цялата система на "интегриране". Ама това е друга тема.

# 80
  • Мнения: 2 752
Не гледат да "ги разкарат", а се опитват да Ви обяснят, че преди детето да постъпи в масова група и да подлежи на образователен процес, трябва да премине терапевтичен процес от екип специалисти, които да подготвят детето за "обучаемост" и чак тогава да се интегрира в масовата група.  Друг е въпрост колко подлежи на "обучаемост" в масовия смисъл. И да, това лъсва в училище. Там пък е хаос и безумие цялата система на "интегриране". Ама това е друга тема.

Чиста дискриминация. Като например, ще интегрираме само изкъпани, образовани и любезни цигани с два езика, шофьорска книжка и препоръки. 😍 А другите не ги искаме.

И къде точно се случва тоя пре-училищен образователен процес, с кои специалисти, в коя вселена е това? Всеки родител след като се съвземе от личната си драма започва да се лута между мед спацислисти, ресурсни и разни -лози, докато не се побърка й той и не емигрира.

# 81
  • Мнения: 13 850
Детето с аутизъм има толкова права и ЗАДЪЛЖЕНИЯ, колкото и децата в норма.
Вие пренаписахте цялата концепция на приобщаването на хората с увреди и сложихте декларацията от Саламанка за тоалетна хартия. Отношението към хората с увреди е показател за  зрялост на едно общество. Като ви чета и ми става лошо, напомняте ми диктаторите  с мустаците. Човек с уврежда  има повече права защото е с увреждане и по - малко задължения по същата причина.

# 82
  • Мнения: 6 690
Уауу последния коментар направо ме остави в потрес..
Аз се отказвам да обяснявам каквото и да било на подобни читатели.
НЕма смисъл..
Flushed

# 83
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 296
И защо да си в потрес? Много правилно са ти го казали.
Не може хем "недъгави", хем да тичат наравно със "здравите".

Последна редакция: пн, 19 фев 2024, 15:51 от VickyTaylor

# 84
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 031
Огромният проблем е ,че няма достатъчно специалисти,а до наистина добрите е почти невъзможно да се стигне(или са само в София и някои по-големи градове).И да,на много от учителите изобщо не им се занимава с деца със СОП(мога роман да напиша за класната на синът ми от 1-4 клас,добре че попаднахме на изключителна ресурсна и свестни учители по английски и физическо,които всячески се опитваха да го интегрират,и разбира се,добре че аз имах необходимите знания и умения да му преподавам и обяснявам всичко онова, което учеха в училище).От 5 до 7 случихме на невероятни учители,сега е в 8 и на този етап съм очарована от учителите,но не учи много от предметите,от догодина ще видим как ще е като се появят всички.
Моето"недъгаво" дете е в пъти повече от огромна част от връстниците си -по-добре възпитан,с повече знания в някои области от тях(отличен математик,а и с компютрите разбрах,че е повече в час, въпреки че не учи компютри,а само в къщи се занимава),с много по-добър музикален вкус(влизайки всеки ден в класната стая в междучасието се чува чалга от поне 5 различни места,при което детето ме хваща за ръка и излизаме навън, където слуша Линкин парк за успокоение)...Просто за 5 пълни години в училище видях неща,дето някои родители не могат и да си представят(после две и малко се спрях ,за да отгледам на спокойствие малкия и сега преди 2 седмици се върнах и съм в лек шок).И обикновено децата на родителите с по-по-най изисквания се държат най-зле.Учителите си затварят очите, защото тези деца ще се махнат някой ден от главите им,децата също си мълчат, защото може да им бъде наложен тормоз и тъй.
Много мога да кажа още,но рискувам да изляза от рамките на добрия тон и ще се въздържа (за почти 18 години във форумът само веднъж избухнах леко преди няколко години и пак бе свързано с тема за децата от спектъра, защото ми е слабото място).Просто съм се убедила,че повечето хора само на приказки са толерантни и приемащи,но спирам до тук.

# 85
  • Countryside
  • Мнения: 11 635
Не гледат да "ги разкарат", а се опитват да Ви обяснят, че преди детето да постъпи в масова група и да подлежи на образователен процес, трябва да премине терапевтичен процес от екип специалисти, които да подготвят детето за "обучаемост" и чак тогава да се интегрира в масовата група.  Друг е въпрост колко подлежи на "обучаемост" в масовия смисъл.
Да, да и един мармот. Точно гледат да ги разкарат, да не се занимават те, а някой друг, който и да е. И така до безкрай може да си прехвърляме топката. Чия задача е да обучи детето, пък било то и с дефицити? И какво значи ако подлежи на "обучаемост", ще ги интегрираме ли тези деца или не? Ако ще ги интегрираме редно е да имаме подготвени специалисти, а не да замазваме очите с "обучаемост" . И как точно се очаква да се извършва въпросния терапевтичен процес, ако детето е на 4г и трябва да ходи на ДГ, може би в ДГ или? Няма никакви условия за деца с дефицити, никакво разбиране, никави места ако щете по ДГ и училища. Дори опитни педагози не са наясно, просто защото материята им е непозната или не им се занимава, или и двете.


Апропо, помните ли какво стана с протеста на майките на деца с увреждания? Какво направи нашето прекрасно, разбиращо, толерантно и обучено общество? Напълниха си новините. Всяко чудо за три дни и кервана си върви. Който има проблем да се оправя.

Последна редакция: пн, 19 фев 2024, 15:37 от Г-жа Букет

# 86
  • Мнения: 6 690
Не гледат да "ги разкарат", а се опитват да Ви обяснят, че преди детето да постъпи в масова група и да подлежи на образователен процес, трябва да премине терапевтичен процес от екип специалисти, които да подготвят детето за "обучаемост" и чак тогава да се интегрира в масовата група.  Друг е въпрост колко подлежи на "обучаемост" в масовия смисъл.
Да, да и един мармот. Точно гледат да ги разкарат, да не се занимават те, а някой друг, който и да е. И така до безкрай може да си прехвърляме топката. Чия задача е да обучи детето, пък било то и с дефицити? задача на специалистите /психолози, логопеди, специални педагози, ерготерапевти, както и на родителите, които трябва да се обучават като ко-терапевти.И какво значи ако подлежи на "обучаемост", ще ги интегрираме ли тези деца или не? за съжаление има тежки увреждания, които не позволяват интеграция в пълния смисъл на думата. Е, ако за Вас интеграция е детето да присъства просто, ОК, интегрират ги. Но за мен това е пародия по български. Ако ще ги интегрираме редно е да имаме подготвени специалисти, а не да замазваме очите с "обучаемост" . ами то си има подготвени специалисти. Всяка община има центрове за обществена подкрепа, центрове за деца с увреждания, дневна грижа и редици напълно безплатни социални услуги, в които получавате достъп до изброените специалисти безплатно. Отделно има и частни, разбира се. И как точно се очаква да се извършва въпросния терапевтичен процес, ако детето е на 4г и трябва да ходи на ДГ, може би в ДГ или? обикновено терапията започва около двегодишна възраст, когато масово родителите забелязват, че "има нещо". Първото нещо най-често, което се забелява е липсата на реч или разбиране на речта и се започва с логопед. До 4г има две години. След това продължава паралелно, може в ДГ ако имат специалистите назначени на щат, иначе може в гореизброените центрове, частни специалисти. Няма никакви условия за деца с дефицити, никакво разбиране, никави места ако щете по ДГ и училища.това си е откровена лъжа. Навсякъде като се кандидатства имат повече брой точки за деца със ТЕЛК. Те винаги са на първите места в класиранията и всеки, който има дете в градинска възраст го знае. Дори опитни педагози не са наясно, просто защото материята им е непозната или не им се занимава, или и двете. пак казвам, учителите в ДГ не са специални педагози. Трябва да има допълнителни специалисти по градините именно затова.


Апропо, помните ли какво стана с протеста на майките на деца с увреждания? Какво направи нашето прекрасно, разбиращо, толерантно и обучено общество? Напълниха си новините. Всяко чудо за три дни и кервана си върви. Който има проблем да се оправя.

# 87
  • Countryside
  • Мнения: 11 635
Мая, не е точно така. На хартия права много, но за съжаление, на практика едно такова дете е дискриминирано и отритвано отвсякъде. Или се вписва или отпада, а то няма как да се впише, ако има проблем и го третират като дете в норма. Все едно да караш човек в инвалидна количка да ходи.

# 88
  • Мнения: 13 850
На хартия права много, но за съжаление, на практика едно такова дете е дискриминирано и отритвано отвсякъде. Или се вписва или отпада.
Да допълня че Много често отпада не защото не може дс се впише. Познавам деца покриващи перфектно дос, които обаче имат нужда от друг формат на изпитване или такива, които като се претоварят сензорно трябва да излязат за 5 минути. За са не "развалят" дисциплината госпожата ги нарочва и й е все едно че детето има добри оценки. То не е като всички и това е достатъчно да я дразни...  Всичко за приобщаването, за училището за всички, за премахването на сегрегацията са думите на хартия и много далеч от реалния живот. Но човек го разбира ако и  когато подадне от страната на барикадата при потърпевшите. Иначе на бумага всичко е цветя и рози...

Последна редакция: чт, 22 фев 2024, 13:53 от _re_ge

# 89
  • Мнения: 721
Педагогическият персонал е едно на ръка. Но как очаквате интегриране и подкрепа от малки деца с недоразвити още социални умения? Те или се харесват и се заиграват помежду си, или се игнорират или въобще не се харесват и започват конфликтите. И това е само социалната среда.

От страна на образователния процес, детето все някак ще избута до четвърти клас, вероятно с адски мъки. Какво обаче се случва в 5ти? По мое време повечето сменяхме училището с друго, но дори и да остане в същото вече няма да е в красивата детска стая за деца от 1ви до 4ти клас, а отива в по-строг гимназиален тип кабинет, който вероятно ще се сменя за всеки учебен предмет - постоянна смяна на средата и съпътстващ стрес, щото нали стресът от значително по-сложния учебен материал не е достатъчен. Започне ли ученето на дроби по математика от деца със СОП и се сещам за карикатурата, в която от рибка в аквариум се иска да изкатери дърво.

За мен смесването в общ клас или група в детска градина на деца в норма с деца със СОП е подигравка с последните, независимо какво си мислят и искат родителите им. Аз интеграцията я разбирам като отделно обучение, съобразено със спецификата на детето и социализация в общи групи там, където е възможна - в часове по спорт, музика, изобразително изкуство, час на класа, друго специално предвидено време за изграждане на чувство за обществен дълг. И пак казвам, че за мен работещият модел е първо на децата да се обясни разликата между тях и какво да очакват, както и какво се очаква от тях, да се провокира добротата и желанието да помогнат, като това се случва поне първоначално в контролирана среда с възрастен наоколо.

# 90
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 296
Ще ви кажа как е при нас- децата със соп първо минават обследване, след което на база резултата се изготвя индивидуален план за обучение и при нужда се назначава и помощен учител, който да помага на съответното дете в клас. Контролните и изпитванията са в олекотен, съобразен със състоянието на детето вариант. Съответно деца с по- тежки форми на аутизъм и т.н. не стоят цял ден в училище, а покриват определен норматив от часове, като основната цел е социална адаптация, което важи и за девете страни. Останалите деца от малки, още от дг се учат на ематия и взаимопомощ и трябва да видите, че за тях е дори удоволствие да помагат на съученика си в затруднение.

# 91
  • Мнения: 13 850

От страна на образователния процес, детето все някак ще избута до четвърти клас, вероятно с адски мъки. Какво обаче се случва в 5ти? По мое време повечето сменяхме училището с друго, но дори и да остане в същото вече няма да е в красивата детска стая за деца от 1ви до 4ти клас, а отива в по-строг гимназиален тип кабинет, който вероятно ще се сменя за всеки учебен предмет - постоянна смяна на средата и съпътстващ стрес, щото нали стресът от значително по-сложния учебен материал не е достатъчен. Започне ли ученето на дроби по математика от деца със СОП и се сещам за карикатурата, в която от рибка в аквариум се иска да изкатери дърво.

Вие вероятно не сте в течение кои деца влизат в категорията СОП, щом така смело слагате генерализирани  етикети под общ знаменател. Образовайте се малко по въпроса кои деца са соп според българското законодателство  преди да "творите" подобни съждения, защото тука хората четат и правят изводи от подобни писания и  като се появи едно дете Соп в класа им , то задължително започва да бива смятано за дебил.

Последна редакция: чт, 22 фев 2024, 13:55 от _re_ge

# 92
  • Мнения: 623
Ох,цялата история ми е ужасна,даже не разбрах какво се пита,как да махнат това дете от градината ли? И не, аутизмът не е заразен .

Представете си, че едно такова дете удари с тъп предмет фатално вашето дете. Понеже родителите му и те така упорито обясняват как аутизма не е заразен. Тия пледоарии ще върнат ли вашето дете от гроба?
Представете си, че "нормално" дете удари вашето с тъп предмет. Много такива случаи има. Тогава какви глупости ще говорите? Изключително отвратителен пост. Лъха на тесногръдие и пещерност от сто метра.

# 93
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 031
Шансът дете с аутизъм да удари друго е много по-малък отколкото дете в норма да го направи по простата причина,че голяма част от децата с аутизъм, особено агресивните,никога не се оставят сами без надзор(поне моят син и близки дечица с тази диагноза винаги имат придружител).
Искрено се усмихнах на коментара с дробите-моят син ги смята на ум и като цяло е добър математик в областта на алгебрата,но геометрията и други неща му куцат доста.А и тези часове от 5 клас ги кара индивидуално очи в очи с преподавателя, защото в клас му е шумно и се разсейва и нищо не може да научи.Тази година е в 8 клас езикова паралелка и единствено 5 часа по руски влиза с класът, защото учителката му настоява,а той се оказа изненадващо добър в този предмет.Така и той свиква с новите деца и те лека-полека с него.Догодина ще влиза в повече часове (надявам се,засега и той,и аз,и екипът,с който работи има това желание да опитаме,дано се получи).

Последна редакция: чт, 14 мар 2024, 16:04 от Елислава

# 94
  • Мнения: 623
Вятър и мъгла, пишете откровени неистини и глупости. Преди да разпространявате лъжи спрямо СОП, вземете се запознайте какво е това. Защото тоя форум го четат много хора, които си формират мнение от подобни нелепици като вашите.
Децата със СОП са деца с НОРМАЛЕН интелект. Дебело подчертавам, НОРМАЛЕН. Те имат поведнечески или обучителни нарушения. Те не са глупави или неможещи, възприемат информацията по различен начин и я интерпретират, различно.
Деца със СОП са Майкъл Фелпс, Симоне Бейлс, Парис Хилтън,Уолт Дисни, Том Круз, принцеса Беатрис, Джон Кенеди, Чанинг Татум и т.н. това са все СОПове, кой с АДХД, кой с дислексия и подобни.
Така че, моля научете се какво е СОП и престанете да лъжете наляво и надясно,  че тези деца са с лимитирани възможности. Да не ви обяснявам, че в ИТ сферата е пълно със СОПове. Направо се вбесявам, като чета подобни неграмотни постове от хора, които могат да чукнат в нета и за пет минути да се информират какво е СОП.

# 95
  • Мнения: 6 690
Дете със СОП е всяко дете с поставена диагноза от детски психиатър и издадено решение на ТЕЛК. По българското законодателство. Вече каква ще е диагнозата и какви ще са дефиците, в каква степен и в каква сфера от психичното, умствено, поведенческо, сензорно, двигателно развитие... вариантите са неизброими.

# 96
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 031
Много от децата със СОП нямат нито ТЕЛК,нито пък са посещавали някога психиатър (особено когато става въпрос за по-леки случаи), защото родителите масово ги е страх,че тъй ще се лепне етикет до живот на детето им.Примерно в класът на синът ми има едно момче,той е видимо със СОП,но нито има ТЕЛК,нито получава ресурсна подкрепа, защото не са поискали родителите.И в ДГ имахме подобен случай,там дори детето бе свръх агресивно,но майка му отричаше да има проблеми...

# 97
  • Мнения: 13 850
Дете със СОП е всяко дете с поставена диагноза от детски психиатър и издадено решение на ТЕЛК.
.
Това не е вярно. Продължавате са творите глупости, не се излагайте така. Грамотна сте, почетете, образовайте се  - Наредба за приобщаващо образование 2017 - почетете я малко на лягане.

# 98
  • Мнения: 2 752
Много от децата със СОП нямат нито ТЕЛК,нито пък са посещавали някога психиатър (особено когато става въпрос за по-леки случаи), защото родителите масово ги е страх,че тъй ще се лепне етикет до живот на детето им.Примерно в класът на синът ми има едно момче,той е видимо със СОП,но нито има ТЕЛК,нито получава ресурсна подкрепа, защото не са поискали родителите.И в ДГ имахме подобен случай,там дори детето бе свръх агресивно,но майка му отричаше да има проблеми...

Ей така като напишете “видимо” е чудно. И за мен много хора, с които ми се налага да общувам, ми се струват не ок, но това е смешно, говорите за дете.
Поредната тема, в която лъсва българската здравна и гражданска неграмотност, дано не съм права.

Последна редакция: пт, 15 мар 2024, 12:45 от помбер

# 99
  • Мнения: 623
Дете със СОП е всяко дете с поставена диагноза от детски психиатър и издадено решение на ТЕЛК. По българското законодателство. Вече каква ще е диагнозата и какви ще са дефиците, в каква степен и в каква сфера от психичното, умствено, поведенческо, сензорно, двигателно развитие... вариантите са неизброими.
Пълни небивалици. Много от децата със СОП не са стъпвали при психиатър и нямат ТЕЛК. Даже ТЕЛК имат много малка част от тях.
Натъртвам, децата с интелектуални затруднения са в специални училища, НЕ в масови. Вземете я прочетете тая наредба, пишете откровени глупости в тая тема.

# 100
  • Мнения: 13 850
.
Не си. Елислава е майка на дете с проблеми. Така че е наясно какво значи видимо и кой го вижда.

Последна редакция: пт, 15 мар 2024, 20:40 от _re_ge

# 101
  • Мнения: 6 690
Абе хора, направо смях ме хвана с вас. Как така децата с нарушения били в специални училища?!? Нали приобщаващото образование е именно за тези деца, да са в масово училище, да с е интегрират и т.н. хахха  вие пишете глупости направо
Работя с деца с увреждания и знам кой в какво училище ходи и изобщо съм вътре в системата. Логопед съм. Това работя. С такива деца с най-разнообразни нарушения в развитието. Няма как да се води СОП и да има право на безплатно ресурсно подпомагане, логопед, психолог и пр. Ако няма ТЕЛК, който се издава на база диагноза от психиатър. Езиковите нарушения, например, които са най-леките случаи, пак имат ТЕЛК.

# 102
  • Мнения: 13 850

Отговаряйте на мен, а не на Хейди. Тя не е наясно но аз съм.
Говори ли ви нещо екип за личностна подкрепа и какви да са неговите функции? А какви са условията за отпускане на допълнителна подкрепа? Както и какво пише за документите които се подават за нея? Прочетете Наредбата за ПО 2017  и специално отделете внимание на думите "ПРИ НАИЛИЧЕ на такива" . Условно наклонение. Държавата предоставя помощ  на всичко които имат нужда, а не само на тези които имат документи. Ако има документи - добре, ако нямат или родителят не желае(!) да ги предостави  - Екипът е задължен да прави самостоятелна диагностика. Дори е описано в какъв състав трябва да бъде и какви диагностични инструменти  да ползва.
Жалко, че сте в системата а не знаете тази "малка" подробност. Разбира се мога да продължа дискусията като кажа че РУ отказва обследване под предтекст че има много деца с нужни, няма специалисти и много други   и само тези, които са с ТЕЛК ще бъдат обслужени, което родителите преглъщат защото не знаят, че могат да пишат с оплакване до РУО , а и дори до министъра на образованието и  този проблем да бъде решен. Жалко е че системата използва незнанието на родителите, още по-жалко е че за да получи детето им това , което му се полага , трябва родителя да губи време за да  събаря вятърни мелници , което детето му няма. Заради което, вървейки по пътя на най-малкото съпротивление, той вади ТЕЛК. И затова наличието на Телк се спряга от такива като вас за обезателно условие,

# 103
  • Мнения: 6 690
А как се доказва тази "нужда"? Как според вас? С документи.
Ако родителят не желае да обследва детето си, няма как да стане, защото се приема за нарушаване на правата му. Затова има много недиагностицирани деца, които не могат да получат адекватна подкрепа,защото родителите отказват да видят проблема и да си диагностицират децата. И да, те имат "видими" проблеми за другите /специалисти, съученици, другите родители и пр., но не и за техните родители. Това затваря кръга и няма механизми за действие. Всички, които работим или сме родители, сме в системата и страдаме от системата. Не сме врагове,а теябва да се подкрепяме. Само заедно можем да постигнем промяна и реална подкрепа за всички деца.

# 104
  • Мнения: 623
Абе хора, направо смях ме хвана с вас. Как така децата с нарушения били в специални училища?!? Нали приобщаващото образование е именно за тези деца, да са в масово училище, да с е интегрират и т.н. хахха  вие пишете глупости направо
Работя с деца с увреждания и знам кой в какво училище ходи и изобщо съм вътре в системата. Логопед съм. Това работя. С такива деца с най-разнообразни нарушения в развитието. Няма как да се води СОП и да има право на безплатно ресурсно подпомагане, логопед, психолог и пр. Ако няма ТЕЛК, който се издава на база диагноза от психиатър. Езиковите нарушения, например, които са най-леките случаи, пак имат ТЕЛК.
Не знам какъв логопед сте, но сте адски неинформирана. Детето ми беше с езиково-говорно нарушение и е БЕЗ ТЕЛК. Детето ми има АДХД и е БЕЗ ТЕЛК. Направо съм потресена от Вашата неграмотност. И НЕ задължително да имате ТЕЛК, за да получите ресурсно подпомагане. И без ТЕЛК се назначава екип.

# 105
  • Мнения: 6 690
Ами, ето все пак има поставена диагноза. Все пак сте го обследвали при психиатър, защото само лекар може да постави хиперактивност и дефицит на вниманието като диагноза и да Ви издаде документ за това, да назначи и лечение при нужда. И с този документ Ви е предоставена подкрепа. Нали това се опитах да обясня, че трябва да се докаже нужда от подпомагане.

# 106
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 031
Моето дете получава подкрепа почти от яслата,ТЕЛК получи с диагноза Аутизъм чак 2021...Имаме познати деца с дислексия,ХАДВ-нито едно нямаТЕЛК,някои и помощ не търсят...

# 107
  • При семейството си
  • Мнения: 6 623
Абе хора, направо смях ме хвана с вас. Как така децата с нарушения били в специални училища?!? Нали приобщаващото образование е именно за тези деца, да са в масово училище, да с е интегрират и т.н. хахха  вие пишете глупости направо
Работя с деца с увреждания и знам кой в какво училище ходи и изобщо съм вътре в системата. Логопед съм. Това работя. С такива деца с най-разнообразни нарушения в развитието. Няма как да се води СОП и да има право на безплатно ресурсно подпомагане, логопед, психолог и пр. Ако няма ТЕЛК, който се издава на база диагноза от психиатър. Езиковите нарушения, например, които са най-леките случаи, пак имат ТЕЛК.
Много, много лошо говори за Вас, че се занимавате с подобни деца. Жалко.
Та Вие не знаете елементарни понятия от законодателството…като що е то дете със специални образователни потребности.
https://lex.bg/en/mobile/ldoc/2137177670

Общи условия

Активация на акаунт