Трябва ли да се изучава религия в училище като СИП или ЗИП?

  • 15 993
  • 395
  •   1
Отговори
# 75
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
И поради що еврейските деца ще са пощадени от религиозно натрапничество, а моите не?
Ей това ми обяснете.

# 76
  • София
  • Мнения: 62 595
ако е държавно училище, сигурно няма да са пощадени

Ако го включат в държавните общообразователни изисквания, никой няма да е пощаден, защото дори частните училища ще да длъжни да го преподават.

Май ще останат само училищата, в които се преподава и се покриват чужбински изисквания, обаче сигурно не се взема българска диплома.



# 77
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Пълен потрес.
Дано размислят, все пак.

# 78
  • София
  • Мнения: 62 595
Като се замисля, не мога да измисля причина, която към настоящия момент да ги кара да размислят. Какъв интерес имат да размислят? Явно ги устройва.
Само не разбрах каква е позицията на родителските организации.
По-скоро ние да му мислим.

# 79
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Пълен потрес.
Дано размислят, все пак.
Изобщо не се надявай да мислят. Мисленето изисква да имаш нещо в главата си, а тези, които решават - нямат нищо, доказват го всекидневно, а и всички виждаме накъде водят образованието.

# 80
  • Мнения: 4 965
Пълен потрес.
Дано размислят, все пак.
Изобщо не се надявай да мислят. Мисленето изисква да имаш нещо в главата си, а тези, които решават - нямат нищо, доказват го всекидневно, а и всички виждаме накъде водят образованието.

Добре, де. А ние не можем ли да направим нещо по въпроса? Петиция или нещо друго?
Дайте идеи.

# 81
  • София
  • Мнения: 62 595
Не зная каква е позицията на родителските организации. Евентуално може да се обърнем към тях. Може дори да се стигне до правни процедури и схватки.

# 82
  • Мнения: 1 526
Гласувах против. В тази крехка възраст са много манипулативни.
Може би в по- горните класове, като СИП... но пак не ми се струва добре.
Религията е въпрос на личен избор.

# 83
  • Мнения: 1 347
Аз пък смятам, че малко духовно образование и възпитание в по-различна посока от твърдо материалистичната няма да навреди. Защо и децата на убедените в истините на физиката и биологията да не научат нещо за духовното наследство на човечеството, така, както децата на вярващите, учат за еволюцията и атомите? Т.е. ако се направи културно и интелигентно, под формата на "философия за деца", би било чудесно. Но за тази цел преподавателите трябва да са философи, а не теолози. И задължително да се изучават най-различни религии, не само една. Категорично съм против обаче предмет "християнство".
Лошото е, че се съмнявам, че има кой да преподава на толкова малки деца подобен предмет. Завършилите философия обикновено се затрудняват да се нагодят към малчугани в обясненията ("Философия за деца" е само един възможен изборен предмет във факултета), а теолозите, както казах, според мен не са удачни, понеже много ще наклонят везните в посока убеждаване в една конкретна религия. Началните учители пък с малко изключения надали са подготвени за подобна тематика.
Така че, обобщено, моят отговор е, че в полза на цялото общество би било малко да помислим за развиването на духовното в децата, но не съм убедена, че подходът, на който ставаме свидетели в момента, е достатъчно обмислен.

# 84
  • София
  • Мнения: 62 595
Защото като гледам как са написани учебниците по останалите предмети треска ме тресе какво ли ще има в учебниците по религия.

# 85
  • Мнения: 3 740
Не зная каква е позицията на родителските организации.

На срещата присъстваше само една родителска организация - Асоциация "Родители" в мое лице.
Позицията, която изложих, се свежда до следното:
Ние сме против задължителното образование по религия, защото
- това е мирогледен въпрос, по който родителите трябва да имат право на избор
- мястото на религиозното образование е в неделните училища към църквите, а не в светското държавно образование
- всички общокултурни аспекти на религиите могат да се изучават в часовете по литература, история, философия, етика, изкуство и т.н. - няма нужда от отделен предмет
- няма нужда да се товарят бюджетите на училищата с още учители по религия, при положение, че няма пари за психолози, които да учат децата на общуване по ненасилствен начин
- децата нямат нужда от още един час, в който да повтарят чужди мисли като папагали, а от развиване на уменията си да бъдат добри хора

Бях подкрепена от Андрей Райчев, който като социолог потвърди, че едва около 20% от хората са склонни да се изучава религия в училище под някаква форма и от Пламен Димитров, който като психолог обясни, че знанията за религия не правят децата по-нравствени и по-добри граждани.

След обсъждането министър Вълчев каза, че засега няма да се въвежда предмет религия, защото очевидно няма обществено съгласие за нуждата от въвеждането му.

Позицията си изложих по-късно в Часът на Милен Цветков (доколкото успях да взема думата), а днес - в едночасов разговор по Дарик и в кратко интервю по Радио София. Утре ще участвам в сутрешния блок на БНТ.
Наясно съм, че това не е позицията на всички родители, но това е позицията, която представлявам. Всеки друг е свободен да изложи своята.
Асоциация Родители ще се радва на всяка възможна подкрепа на позицията си срещу въвеждането на задължителен предмет религия в светското училище.

# 86
  • Мнения: 1 347
Защото като гледам как са написани учебниците по останалите предмети треска ме тресе какво ли ще има в учебниците по религия.

 Peace

Около това твърдение може да се обединим всички... подозирам, че дори и авторите на учебниците...  Mr. Green

# 87
  • Мнения: 3 740
Разполагам с тескта на проекта, но не съм в състояние да го публикувам, защото е 40 страници. От МОН обещаха да го качат на сайта си.
Има неща, които спокойно могат да влязат в програмите по история, литература, философия и т.н., но има и безкрайно много спорни или излишни неща.
Малко примери
- 1 клас - една от темите "Адам и Ева в райската градина", друга - Всички живи същества са Божии създания - как ще се преподава това на децата - като доказани твърдения?
- 4 клас - тема Рай и блаженство
- 6 клас - цяла година се учи храмова култура - децата трябва да са наясно какво е канаксия, клисарница, солей, проскомидия, дяконник, михраб, кибла, минбар и други много важни части на храма и ритуала
- 10 клас - цяла година се учи религиозна етика при положение, че в момента си има предмет етика и очевидно ще се изучават двата паралелно. В предмета религиозна етика се предвижда разискване на теми като аборт, евтаназия, генно инженерство, самоубийство - само от позицията на християнството

# 88
  • На дивана, под юргана
  • Мнения: 563
И поради що еврейските деца ще са пощадени от религиозно натрапничество, а моите не?
Ей това ми обяснете.

Съмнявам се, да не им говорят за Тората, не в детайли разбира се, а общо... но нямам преки впечатления наистина.

# 89
  • Мнения: 15 291
Кабо Алма

А как родителите подкрепящи вашата позиция в конкретния случай /а може и за други неща/ да изразят тази подкрепа. Един вид да не е анонимно написано във форума, а открито застават зад вас.

Общи условия

Активация на акаунт