Православието като начин на живот

  • 29 800
  • 739
  •   1
Отговори
# 690
  • Мнения: 1 274
liese, добре си се ориентирала. Всеки може да си напрви сълзлив филм в защита на каквото си иска.
Скрит текст:
Има хора, които искат да наложат пълна свободия: педофилия, хомосексуализъм, отворени бракове и т.н. за всяка възраст. Точно в скандинавските страни било модерно - бях чела някъде. В САЩ децата вече ги учат, че сексуалната ориентация е нещо флуидно - от детската градина.

# 691
  • Мнения: 23
Да не бъде!

# 692
  • Мнения: 21
Скрит текст:
Серафима, да, и аз за тези неща си мислех, докато гледах филма.
От друга страна обаче не ми хареса в този филм и реакцията на общността, която обвинявайки несправедливо този напълно невинен човек, го отстранява от себе си и го напада с голяма жестокост (физически и психически). Това е едната крайност, но другата, която ми се стори, че филмът пропагандира, е, както казах, да сме по-толерантни към обвиненията в педофилия. Някак си не ми се иска нито едно, нито другото, но в обществото ни ми се струва трудно постижимо.
С такива филми като този именно се размиват много лесно граници между добро и зло.
Харесвам киното, понякога ми харесва да си мисля по въпросите, които филмът задава, ясно е, че точни формули за всяка ситуация няма. Това, което, както споделих, не ми харесва, е, че много често и особено в европейските филми се промъкват съзнателно или не идеите на неолиберализма (а е възможно и просто на мен така да ми изглежда).

# 693
  • Мнения: 1 274
liese,
Скрит текст:
какво да ти кажа, човек е невинен до доказване на противното. От друга страна, нашата правосъдна система към момента е доста неефективна и обществеността не дотам будна, така че не знам дали си струва да се терзаеш заради подобен филм. Да не говорим че става дума за художествена измислица.

# 694
  • София
  • Мнения: 565
 Да отбележим днешния ден- отсичане на главата на свети Йоан Предтеча и Кръстител Господен! Днес е строг пост.
 Ето една статия . И част от нея:

 Днес, празнувайки този велик и славен първи апостол, първи мъченик и евангелист и Предтеча на всички истински християни през вековете, ние се покланяме пред неговото радостно страдание за Христовата Истина, пред неговото свето Евангелие, свето апостолство и свето мъченичество. Ето, две хиляди години той, който е допуснал да бъде посечен от беззаконния цар, върши безброй чудеса в земния свят, живеейки близо до Господ Христос в този свят. Две хиляди години той непрестанно чудотвори на всички души, които се обръщат към него с молитви.

Когато се намираш в някоя голяма мъка, обърни се към този пръв Христов апостол, и той ще ти помогне във всичките ти трудности. Когато си в някаква голяма скръб, обърни се към този първи евангелист. Каквито и горчивини да имаш в душата си, той тайнствено ще изпрати от онази свята утеха в твоята намъчена душа. И когато се намираш в изкушенията и страховете на този земен живот, прибегни към него, открий му сърцето си, изкажи му душата си, и бъди убеден, че той по тайнствен, божествен начин ще слезе в твоята душа и ще те спаси, ще те избави от всичките ти изкушения и неволи. Но ако трябва да пострадаш за Господ Христос в този свят, от всички страни те нападат хора – безбожници и христоборци – и искат да те погубят, защото си Христов, искат да накарат да замлъкнат устата, които говорят за Христа, ти и тогава си спомни за него, първия Мъченик, и със силен глас го призови: О, свети мъчениче, побързай ми на помощ! Дай ми и аз да умра за Господ Христос, да оставя тялото като временна одежда, и да отида в Христовото Царство по пътя на мъченичеството! И той ще умолява Господа и ти да влезеш в сонма на светиите.


 И да се помолим:
Скрит текст:
Молитва към св. Йоан Предтеча

Кръстителю Христов, проповедниче на покаянието! Не презирай мене, който се кая, но заедно с небесните войнства моли се на Господа за мене недостойния, който паднах в много грехове и се измъчвам от бурните помисли на моя ум. Изпълнен съм със зли дела и няма край моят греховен навик, и умът ми е прикован към земните неща. Що да правя, не зная, и при кого да отида, за да бъде спасена душата ми, освен при тебе, свети Йоане, едноимен на благодатта, защото зная, че ти пред Господа след света Богородица си най-велик измежду всички родени на земята. Ти се удостои да се докоснеш до главата на Царя Христа ­ Божия Агнец, Който взе греховете на света, моли Го за моята грешна душа, та поне отсега да понеса благото Му иго и да получа наградата с последните. О, Кръстителю Христов, досточтими Предтече, последни пророче, първи мъчениче, наставниче и учителю на чистотата и ближни Христов приятелю! Тебе моля, при тебе прибягвам: не ме отхвърляй от твоята закрила, но подигни мене, падналия в много грехове. Обнови душата ми чрез покаяние, като с второ кръщение. Очисти мене осквернения от грехове и ми помогни да вляза в небесното царство, дето нищо нечисто не влиза. Амин!

# 695
  • Мнения: 2 545
Интересна дискусия сте започнали относно отношенията кръстник - кръщелник.

Прави сте във всичко, само искам да добавя, че в древност кръстникът е бил един вид поръчител за този, който иска да се кръсти. Той е бил един вид гарант, че кандидатът за св. Кръщение наистина иска да води християнски живот, като е познавал живота му до кръщението и е свидетелствал пред църковната община за него, че е благонадежден.

В днешно време, когато по-често се кръщават деца, кръстникът гарантира, че новокръстеното дете ще бъде възпитавано в християнски дух. В този смисъл кръстникът трябва предварително да е наясно, че родителите разбират правилно неговата роля. Той трябва да има голям авторитет пред тях, а те да знаят, че той може и трябва да се намесва в християнското възпитание на тяхното дете. Не случайно са останали някои изрази и поговорки в нашия фолклор, от които се вижда, колко е бил уважаван кръстникът и как никой не е смеел да противоречи на неговата воля.

Друг е въпросът, ако кръстникът кръщава възрастен човек. Тогава той трябва още по-добре да го познава и да е сигурен, че кръщаващият се не пристъпва към кръщението формално (напр. за да може след това да се венчае), а е убеден християнин. Кръстникът е този, който трябва да го "огласи", т.е да го запознае с вярата и християнските норми на живот, да е убеден, че кръщелникът му е готов да скъса със светския начин на живот и има решимост да води християнски живот.

Честно да си призная, не знам кое от двете е по-трудно - да бъдеш кръстник на дете или кръстник на възрастен човек newsm78.

# 696
  • Мнения: 21
Серафима,
Скрит текст:
благодаря ти, че обърна внимание на терзанията ми Simple Smile. Права си. Надявам се, ако не дай си Боже, това се случи около мен да успея да постъпя така както повеляват Божиите заповеди.

# 697
  • Мнения: 23
Интересна дискусия сте започнали относно отношенията кръстник - кръщелник.

Прави сте във всичко, само искам да добавя, че в древност кръстникът е бил един вид поръчител за този, който иска да се кръсти. Той е бил един вид гарант, че кандидатът за св. Кръщение наистина иска да води християнски живот, като е познавал живота му до кръщението и е свидетелствал пред църковната община за него, че е благонадежден.

В днешно време, когато по-често се кръщават деца, кръстникът гарантира, че новокръстеното дете ще бъде възпитавано в християнски дух. В този смисъл кръстникът трябва предварително да е наясно, че родителите разбират правилно неговата роля. Той трябва да има голям авторитет пред тях, а те да знаят, че той може и трябва да се намесва в християнското възпитание на тяхното дете. Не случайно са останали някои изрази и поговорки в нашия фолклор, от които се вижда, колко е бил уважаван кръстникът и как никой не е смеел да противоречи на неговата воля.

Друг е въпросът, ако кръстникът кръщава възрастен човек. Тогава той трябва още по-добре да го познава и да е сигурен, че кръщаващият се не пристъпва към кръщението формално (напр. за да може след това да се венчае), а е убеден християнин. Кръстникът е този, който трябва да го "огласи", т.е да го запознае с вярата и християнските норми на живот, да е убеден, че кръщелникът му е готов да скъса със светския начин на живот и има решимост да води християнски живот.

Честно да си призная, не знам кое от двете е по-трудно - да бъдеш кръстник на дете или кръстник на възрастен човек newsm78.



simpatikonia,

много правилно! Благодаря.

# 698
  • Мнения: 1 274
Надето, мерси за написаното. Тъкмо ми предостави четиво докато обядвам.

liese,
Скрит текст:
така е, извадила си си една полезна поука. И останалите се замислихме.

# 699
  • Мнения: 2 545
Да ви върна към темата за духовния отец...

Според вас има ли някакви "правила" в отношенията с духовния отец? Имам предвид правилата, които вие съблюдавате и смятате за важни. То е ясно, че строг етикет в подобно общуване не може да има, ако искаме то да бъде естествено, свободно и основано върху любовта. Всеки има някакъв опит от този вид общуване, грешки, които е допущал и които знае, че повече не трябва да допуща.

И още нещо...
Забелязах, че правите разлика между духовен отец и изповедник.
Какво точно значение влагате в тези понятия?

Лично аз съм сменила много "изповедници", докато намеря "духовен отец". И уверявам ви той ни най-малко не се покри с очакванията, които съм имала за духовен наставник в началото на моя християнски път. Имам чувството, че отначало човек тръгва с накакви идеалистични нагласи, които повече се влияят от от прочетеното в книгите и са плод на духовните фантазии. Едва по-късно (и в по-зряла възраст) човек разбира какво всъщност търси и съумява да оцени дребните, но важни неща...
Ще продължа по-късно, защото времето ме притиска.

Хубав ден.

Последна редакция: сб, 31 авг 2013, 09:52 от simpatikonia

# 700
  • Мнения: 23
 simpatikonia ,

Не мога точно да направя разграничение, но с няколко думи е следното:

Обикновено духовният отец е възрастен и опитен монах, който ръководи по-млад такъв или послушник по пътя на монашеството и спасяването на душата. Не рядко /както четем по книгите/, този монах е в огромна полза и за миряни, които са се добрали до него.

А изповедникът е свещеник, който е и глава на семейство /женен/ и обикновено при него идват енориашите за изповед, причастие и също такка за духовни напътсвия за спасение.

За това по-горе предупредих, да не изпадаме в изкушението да прескачаме свещеника, за да отидем при опитния монах, тъй като самоволно смесваме две различни битиета. Но за тази цел задължително трябва да искаме не само благословението, но и удобрението на нашия изповедник, който ще знае дали тази среща ще ни е от полза. Тук влиза дори и вариянтът, ако някой иска да поеме по пътя на монашеския подвиг...

Ти, явно си стигнала до твоя изповедник, който те разбира, а и ти него. Блазе ти! Дерзай, ще имаш голяма полза!

# 701
  • София
  • Мнения: 565
 Копирам тук едно интервю с православен отец по въпроса на нашата тема. Направи ми впечатление, че никъде не се спомена за монах или свещеник, а просто за духовно лице  Hug

Скрит текст:
КАК ДА НАМЕРИМ ДУХОВЕН ОТЕЦ
- Отец Емилиян, какво да кажем на тези,
които имат желание да водят духовен живот, но не могат да намерят духовен отец

- Да започнат да четат творенията на светите отци, които разясняват въпросите за духовния живот и, разбира се, да търсят и да намерят духовник, който е колкото се може по-близко до това учение на отците.
Другото е от Бога. Ако оставим своето „аз” на Бога, то Той няма да позволи на духовника да изпадне в прелест, да се заблуди и да ни обърка, а ще ни води към Бога.

Трябва да внимаваме много, защото и зад духовния живот много често стои дяволът. Опитва се от дясно да ни прелъсти, да ни изкуши да правим много неща надхвърлящи нашите сили и възможности - в поста, молитвата, милостинята - само и само, за да се изпълним с гордост, че сме нещо. Затова основното в духовния живот след вярата е смирението и любовта в единство. Те двете са едно цяло. Човек, който има смирение не може да изпадне в прелест.
Тук можем да споменем св. Антоний Велики, на когото Бог като на кино показал капаните, които дяволът залага пред човека. Св. Антоний, като видял една по една всички тези клопки, се обезнадеждил, изгубил надежда, и казал: кой може да се спаси, да избегне тези капани?! И чул глас, който му казал: само смиреният може да се спаси! Затова смирението е основа на духовния живот. А който се опитва да постигне смирение, той не трябва да позволява на помислите на гордостта да му казват „браво”, нито пък да слуша хвалбите на хората, и тогава няма да изпадне в прелест.

Когато човек приема навътре в себе си хвалбите на хората – тяхното „браво”, тогава той се самоотсича от Бога. Затова и св. пророк и цар Давид, когато чу от хората да казват: „Да живее Давид! Да живее Давид!” - не остави това, което чуваха ушите му да премине в сърцето му, защото знаеше, че ще отпадне от Бога, а каза: „Не нам, Господи, не нам, а на Твоето име дай слава!” – така, както е написано и в неговия псалом (Пс. 113). Знаел е духовното действие на гордостта.
------------
- В тази синергия между Бога и човека в делото на спасението къде е мястото на духовния старец? Неговата роля определяща ли е?


- Св. Йоан Лествичник ни казва, че духовният старец е като Моисей, а без Моисей народът Божий не би могъл да достигне Обетованата земя, обещаната. Моисей беше този, който ги водеше, защото него пък го водеше Бог. Това е много важно за спасението, но днес е много трудно да намериш човек, който има действена благодат на Светия Дух и който е стигнал до обожение. Въпреки че епохата ни е бедна на духоносни старци, Господ не е несправедлив спрямо нас и няма да ни лиши от възможност за спасение. Същият Господ ни води и чрез духовници, които не са толкова много просветени, но при условие - ако вярваме, че зад духовника стои Сам Христос. Мога да ви разкажа един пример. Йеромонах от Солун ми разказа, че при него се изповядвало едно момче, 17-годишно. Този младеж имал добър духовен живот, изповядвал се всеки месец и се причастявал. Това е рядкост за деца на тази възраст. Веднъж като се изповядвал, попитал духовника да го посъветва как да реши един семеен проблем. На него му се струвало, че има две решения на проблема, но се страхувал, че ако не избере правилното решение, ще стане нещо много лошо. Затова момчето попитало в рамките на тайнството, като вярвало, че не духовникът, а Бог ще му даде правилния отговор и ще го напъти. Духовникът му казал какво да направи и младежът си тръгнал. Когато на следващия месец пак се върнал, за да се изповяда, казал на изповедника: „Отче, искам да Ви благодаря от цялата си душа и от името на родителите ми, защото благодарение на Вашия съвет проблемът, пред който бяхме изправени, се реши по най-добрия начин!”
Духовникът попитал: „А аз какво ти бях казал да правиш?” Детето му припомнило: „Казах какъв е проблемът ни, че има това и това решение… Вие ме посъветвахте да направя това… и проблемът се реши”. Тогава, сподели ми този духовник, почувствах, че сякаш гръм падна на главата ми, защото си спомних, че аз бях казал другото решение, а не това, което е чуло детето. Духовникът ми сподели още: „Почувствах, че тайнството на изповедта ме е надскочило, че е нещо което минава над мен и че аз не съм нищо, а че Христос е стабилната основа на изповедта, която не позволи грешката, която излезе от устата ми да достигне до това момче. Аз казах едно, а друго чу момчето. Детето чу това, което трябваше да чуе, защото то не очакваше отговора от човека, а от Бога”.
Ето така Бог не онеправдава никого. Каквото искаме от Бога, това ще получим. Затова можем и в нашето време, при толкова силно натоварените днешни духовници, да очакваме да чуем по силата на тайнството отговор за нашия живот. Господ няма да ни остави, а духовникът ще бъде за нас като Моисей, който ще ни води към Бога.

Архим. Емилиянос бе гост на Седмицата на православната книга във Варна през септември 2011
Интервю с архим. Емилиянос Казанджидис от манастира „Св. Панталеймон”, Агиа Ларисис, епархия Димитриада и Алмиру – Еладска православна църква.*
Интервюто взе: Александра Карамихалева

# 702
  • София
  • Мнения: 565
Мисля, че тук е казано всичко- както за това кой може да бъде духовен отец, така и за връзката между него и духовното му чедо. Как не съм прочела това по- рано...

# 703
  • Мнения: 2 545
Да, в този материал е казано наистина почти всичко Simple Smile, най-вече онова, което лично мен ме интересуваше.
Благодаря ти, Надето:)     bouquet

Много е важна вярата на този, който пристъпва към духовника за изповед. И все пак тя не е всичко, пък и не у всекиго вярата е толкова силна, особено в началото на духовния му път. За духовното чедо пастирят е този, който трябва да възпълни недостигащото и да му помогне да възрастне до възрастта на Христовото съвършенство.

Спомням си първите ми изповеди много ярко, може би защото вълнението при изповед винаги е голямо и човек запомня всичко, всеки детайл, всяко чувство... Много се боях в началото, притеснявах се и това продължи години наред. Свещениците, нищо лошо не мога да кажа за тях - бяха безупречни и съвестни в изповедта, но се чувстваше и една професионална дистанция, което на мен ми действаше психологически отрицателно. Дълго време не можах да почувствам някой свещеник "роден", свой.  Всеки човек е уникален и иска да бъде оценен като такъв - и от родителите си, и от духовния си наставник. Няма значение дали е млад или по-стар - във всяка възраст той има необходимостта да почувства върху себе си т. нар. безусловна любов - да усети, че някой вярва в него, за да може и той да повярва в себе си и да проумее Божия промисъл, който е различен за всеки човек...

Мисля, че в това се състои истинското пастирство и наставничество. Духовникът трябва да бъде проводник на Божията любов за своето духовно чедо. Само така то ще може да се реализира напълно - и в живота и във вечността. Затова съм убедена, че няма лоши или добри наставници, има подходящи и неподходящи. Добрият за един може да не е добър за друг. Просто трябва да търсим и намерим подходящия за нас Laughing.

# 704
  • Мнения: 21
В началото на моя духовен път срещнах моя духовен отец.
Още тогава за мен беше важно да ме разбира, да го чувствам близък и да ме инспирира да вървя по пътя на вярата със собствените си дела. Мисля, че той е именно такъв, макар и да е имало случаи, в които да съм недоволствала и да съм смятала, че не ме е разбрал правилно, явно има доста по-добра представа за мен от самата мен, макар и реално да има доста други чеда и да не ме помни много-много. Щастлива съм и наистина смятам, че е голям дар още в онзи миг на прохождане на вярата да съм попаднала именно на него. Без съмнение Бог е провидял моето маловерие и унилост и за това ме е срещнал с него.
Честно казано не съм се замисляла дали е грешно да пропускам свещеника в местния храм, въпреки че съзнавам, че неведнъж съм усещала, че го натоварвам много. Винаги когато ми е унило, като си спомня и една негова блага дума, и ми се стопля душата и се окуражавам. Много ми се иска да има нещо, което да мога да правя за него и усещайки това, веднъж ми беше казал, че най-много, което човек може да направи за духовния си старец, е да го слуша Simple Smile. Другото нещо, което ми беше казал и за което сега си спомних, е, че вършейки зло, да си знам, че в онзи миг оскърбявам и него като мой духовен баща.
Надявам се сега като си припомних отново тези негови думи да се старая да не ги забравям в моментите, в които трябва.

Надето, благодаря ти за интервюто с о. Емилиян  bouquet.

Последна редакция: сб, 31 авг 2013, 21:55 от liese

Общи условия

Активация на акаунт