Православието като начин на живот

  • 29 804
  • 739
  •   1
Отговори
# 705
  • Мнения: 23
Копирам тук едно интервю с православен отец по въпроса на нашата тема. Направи ми впечатление, че никъде не се спомена за монах или свещеник, а просто за духовно лице  Hug

Скрит текст:
КАК ДА НАМЕРИМ ДУХОВЕН ОТЕЦ
- Отец Емилиян, какво да кажем на тези,
които имат желание да водят духовен живот, но не могат да намерят духовен отец

- Да започнат да четат творенията на светите отци, които разясняват въпросите за духовния живот и, разбира се, да търсят и да намерят духовник, който е колкото се може по-близко до това учение на отците.
Другото е от Бога. Ако оставим своето „аз” на Бога, то Той няма да позволи на духовника да изпадне в прелест, да се заблуди и да ни обърка, а ще ни води към Бога.

Трябва да внимаваме много, защото и зад духовния живот много често стои дяволът. Опитва се от дясно да ни прелъсти, да ни изкуши да правим много неща надхвърлящи нашите сили и възможности - в поста, молитвата, милостинята - само и само, за да се изпълним с гордост, че сме нещо. Затова основното в духовния живот след вярата е смирението и любовта в единство. Те двете са едно цяло. Човек, който има смирение не може да изпадне в прелест.
Тук можем да споменем св. Антоний Велики, на когото Бог като на кино показал капаните, които дяволът залага пред човека. Св. Антоний, като видял една по една всички тези клопки, се обезнадеждил, изгубил надежда, и казал: кой може да се спаси, да избегне тези капани?! И чул глас, който му казал: само смиреният може да се спаси! Затова смирението е основа на духовния живот. А който се опитва да постигне смирение, той не трябва да позволява на помислите на гордостта да му казват „браво”, нито пък да слуша хвалбите на хората, и тогава няма да изпадне в прелест.

Когато човек приема навътре в себе си хвалбите на хората – тяхното „браво”, тогава той се самоотсича от Бога. Затова и св. пророк и цар Давид, когато чу от хората да казват: „Да живее Давид! Да живее Давид!” - не остави това, което чуваха ушите му да премине в сърцето му, защото знаеше, че ще отпадне от Бога, а каза: „Не нам, Господи, не нам, а на Твоето име дай слава!” – така, както е написано и в неговия псалом (Пс. 113). Знаел е духовното действие на гордостта.
------------
- В тази синергия между Бога и човека в делото на спасението къде е мястото на духовния старец? Неговата роля определяща ли е?


- Св. Йоан Лествичник ни казва, че духовният старец е като Моисей, а без Моисей народът Божий не би могъл да достигне Обетованата земя, обещаната. Моисей беше този, който ги водеше, защото него пък го водеше Бог. Това е много важно за спасението, но днес е много трудно да намериш човек, който има действена благодат на Светия Дух и който е стигнал до обожение. Въпреки че епохата ни е бедна на духоносни старци, Господ не е несправедлив спрямо нас и няма да ни лиши от възможност за спасение. Същият Господ ни води и чрез духовници, които не са толкова много просветени, но при условие - ако вярваме, че зад духовника стои Сам Христос. Мога да ви разкажа един пример. Йеромонах от Солун ми разказа, че при него се изповядвало едно момче, 17-годишно. Този младеж имал добър духовен живот, изповядвал се всеки месец и се причастявал. Това е рядкост за деца на тази възраст. Веднъж като се изповядвал, попитал духовника да го посъветва как да реши един семеен проблем. На него му се струвало, че има две решения на проблема, но се страхувал, че ако не избере правилното решение, ще стане нещо много лошо. Затова момчето попитало в рамките на тайнството, като вярвало, че не духовникът, а Бог ще му даде правилния отговор и ще го напъти. Духовникът му казал какво да направи и младежът си тръгнал. Когато на следващия месец пак се върнал, за да се изповяда, казал на изповедника: „Отче, искам да Ви благодаря от цялата си душа и от името на родителите ми, защото благодарение на Вашия съвет проблемът, пред който бяхме изправени, се реши по най-добрия начин!”
Духовникът попитал: „А аз какво ти бях казал да правиш?” Детето му припомнило: „Казах какъв е проблемът ни, че има това и това решение… Вие ме посъветвахте да направя това… и проблемът се реши”. Тогава, сподели ми този духовник, почувствах, че сякаш гръм падна на главата ми, защото си спомних, че аз бях казал другото решение, а не това, което е чуло детето. Духовникът ми сподели още: „Почувствах, че тайнството на изповедта ме е надскочило, че е нещо което минава над мен и че аз не съм нищо, а че Христос е стабилната основа на изповедта, която не позволи грешката, която излезе от устата ми да достигне до това момче. Аз казах едно, а друго чу момчето. Детето чу това, което трябваше да чуе, защото то не очакваше отговора от човека, а от Бога”.
Ето така Бог не онеправдава никого. Каквото искаме от Бога, това ще получим. Затова можем и в нашето време, при толкова силно натоварените днешни духовници, да очакваме да чуем по силата на тайнството отговор за нашия живот. Господ няма да ни остави, а духовникът ще бъде за нас като Моисей, който ще ни води към Бога.

Архим. Емилиянос бе гост на Седмицата на православната книга във Варна през септември 2011
Интервю с архим. Емилиянос Казанджидис от манастира „Св. Панталеймон”, Агиа Ларисис, епархия Димитриада и Алмиру – Еладска православна църква.*
Интервюто взе: Александра Карамихалева

Наде,

прекрасна статия, много ти благодаря! Постарах се да кажа същото в рамките на два реда. Но погледни по-внимателно и ще видиш, че самият автор е монах, примерът му е с монах, а и св. Иоан лествичник, /който е цитиран/ е един от най-известните монаси. Забележи, че и госпожата, взела интервюто, го е взела не от свещеник, а от свещеник - монах. Практика, която не е безопасна, но много примамлива за подражание...

# 706
  • Мнения: 2 545
liese, радвам се за теб! Heart Eyes

Лично аз нямам абсолютно никакви угризения затова, че съм "пропуснала" някои свещеници по етапния ред в търсене на добър духовен наставник. Не робувам на подобни правила, защото следването на етапния ред често ни излиза доста скъпо.
Скрит текст:
Преди няколко години, след един тежък грип, имах неблагоразумието да проявя "послушание" към моето джипи, което ми даде съвет да изчакам няколко дни преди да ми даде направление за консултация с УНГ- специалист. В резултат от тази моя глупост - следването на етапния ред, щях да си остана с трайно увреждане на слуха за цял живот...
От този случай имам едно на ум с "послушанието" и "правилата" във всички сфери на живота.

Преди няколко години, когато реших да сменя изповедника си, и през ум не ми мина да спазя т. нар. "правило" - да му искам благословение да ме освободи, за да премина към наставничеството на друг духовник. Най-малкото, защото щеше да бъде голямо лицемерие моя страна. Имах достатъчни основания да се лиша от "бащинските" му грижи, и не вървеше да му демонстрирам "уважение", след като го беше загубил с постъпките си и то съвсем осъзнато. Тайнството Изповед предполага да има пълно доверие и уважение между духовник и християнин и, ако по някаква причина те липсват, компромиси няма как да се направят. В този случай съвсем съзнателно пренебрегнах и "правилото", че всякога нисшестоящият трябва да проявява послушание, да иска прошка и да се смирява пред висшестоящия. Такова "правило" ми се  струва доста удобно за този, който стои в по-горна позиция, но не мисля, че винаги обслужва правдата.

Правилата, които трябва да следваме, трябва да почиват върху разума и върху истината. Никому не е нужен подобен "панаир на суетата", най-малкото в духовната област. И ако в светските среди този цирк е приемлив, защото уж запазва "добрия тон", в Църквата той няма място. Тук има "грешка" и "прошка", но място за лицемерие няма.

Последна редакция: сб, 31 авг 2013, 22:38 от simpatikonia

# 707
  • София
  • Мнения: 565
 Започнах да чета част от тази книжка, изглежда ми много интересна, смятам да я потърся, за да си я купя- "Откровени разкази на един странник пред неговия духовен отец"

  simpatikonia, liese аз ви благодаря, че споделяте своя опит, който е безценен. Не искам да се повтарям, но пак ще кажа колко ми е полезна тази тема (не само за духовния отец, а цялата ни темичка). Дори когато когато имаме някакви различия, това само ни подтиква да мислим, да четем и да съпреживяваме повече.
 liese, можем да помогнем на духовния си отец и като винаги го споменаваме в своите молитви  Simple Smile
 wertyuio, продължавам да се уча и понякога в желанието си чета набързо. Знам, че не правилно, ще се постарая да се поправя. Този цитат от статията, която споделих след интервюто, ми обясни доста неща:
Скрит текст:
Църковните чинове се развивали с течение на времето и чинът на духовното отчество също не прави изключение. Той се оформил най-вече в пустинята - люлката на монашеството, и оттам по-късно напоил духовния живот на цялата Църква. Всички познаваме термините, които срещаме в аскетичната литература: "авва" и "герон" в гръкоезичното предание, "старец" в православния славянски свят.

"Какво е онова, което кара някого да действа като старец? Как и от кого се определя за такъв?" Този въпрос поставя в книгата си "Царството вътре в нас" един от най-уважаваните богослови на православната диаспора, епископ Калистос Уеър, искайки да подчертае харизматичния характер на духовното отчество. От отговора му ще приведем най-важните моменти.

"Духовният отец или старецът е в същността си "харизматична" и пророческа личност, която е приела това служение чрез прякото действие на Светия Дух. За такъв го ръкополага не човешка ръка, а ръката на Бога. Той е израз на Църквата като "факт", а не на Църквата като институция. Но в същото време между пророческия и учредения елемент в живота на Църквата няма никаква разделителна линия. Единият се развива чрез другия и са обвързани взаимно. Така служението на старците, харизматично по съшността си, се свързва с ясно определеното служение на свещеника-изповедник, който е недвусмислено част от "учредената" Църква...

Въпреки че тайнството на изповедта е подходяща възможност за духовно ръководство, служението на стареца не съвпада с това на изповедника. Старецът съветва не само по време на изповед, но и при много други случаи. Истина е, че докато изповедникът трябва винаги да бъде свещеник, старецът може да бъде и просто монах...

Ако обаче старецът не се ръкополага, нито се поставя за такъв от официалната йерархия, как може да поеме такова отговорно служение?.. В непрекъсвания живот на християнската общност се открива на Божия народ – истинския пазител на Свещеното Предание – че това или друго лице притежава дара на духовното отчество или майчинство. След това хората започват свободно и неофициално да се обръщат към него за съвети и ръководство."

 

# 708
  • Мнения: 23
Благодаря ти, Наде!

Естествено е на практика в живота такива хора да са монаси - хора, които са отдали живота и душите си изцяло в ръцете на Бога.

Но и свещениците за нас са от полза. Мисля, че за нея няма нужда да се говори допълнително...

# 709
  • Мнения: 23
simpatikonia,

имам чувството, че ти малко ме разбираш не правилно.

Разбира се, че човек трябва да търси своя изповедник и да го почувства със сърцето си като такъв. Далеч съм от мисълта за някаква вманячена дизциплина, която да няма връзка с любовта и мира в Христа. Искрено се надявам да не те изкушавам с думите си. И все пак, когато говоря за изповедника, нямам предвид "лошия" такъв.

Едно време, в БПЦ е съществувал принципът на приемството - всеки млад свещеник служи и напредва в службата под ръководството на възрастен такъв. И младият е нямал правото да изповядва, докато не набере опит и възрастният не засвидетелства, че той е готов! Младият само е присъствал на изповеди и се е учил по време на самото таинство. Днес е друго - няма свещеници, дори и кандидати за такива. Ако се появи такъв, то той винаги желае да служи в големия град, за да е подсигурен с треби, тъй като 310лв. бруто заплата е нищо за човек, който ще трябва да пътува много, да комуникира много, пък и семейство да отглежда... Е, от такъв сега и много се очаква, тъй като и нуждите са много големи... Няма приемственост, тъй като много от възрастните вече напуснаха този свят, някои от които като "пречещи" на младите да се "разгърнат"...

 Така, че търси, simpatikonia , задължително търси! Но в никакъв случай с дух на осъждане или бунтарство, а с любов и желание за възрастване в любовта  в Божието Царство!

ПП От твоите постове виждам, че си го постигнала, вярвам, че ще го запазиш като безценен бисер на твоето спасение. Аз просто бях длъжен да уточня.

# 710
  • Мнения: 2 545
wertyuio, от това, което пишеш се убеждавам най-малко в две неща: първо, че се разбираме твърде добре Simple Smile, и второ, че сме наясно с много неща в нашата действителност Peace По принцип уважавам хората, които не се боят да назовават нещата с истинските им имена, и които не премълчават безобразията, уж за да няма съблазни.  
А това, че взех цитат от твое изказване, не означава, че те нападам лично. Държа да се отбележи за протокола Simple Smile

Изказването ми беше насочено тъкмо против "вманиачената дисциплина",  за която споменаваш и ти. И то тъкмо защото съм забелязала, че чрез нея силните, бих казала и духовно нагли хора, ревниво пазят периметъра си на действие, а по-слабите и наивни успокояват съвестта си. И в двата случая е налице заблуда, която не трябва да се толерира. В противен случай с бездействието си ставаме съучастници в една умела манипулация.
То кое ли в днешно време не минава под знака на манипулацията Thinking...

И пак си прав - днес правилата не са това, което са били някога...
Затова стремежът към буквалното им спазване донякъде е проява на незрялост, граничеща понякога и с глупост. И тъй като сме призвани към духовна зрялост, не трябва да оставаме във възрастта на младенчеството, особено когато физическата ни възраст е напреднала и клони повече към старчество, отколкото към младенчество Laughing

Надявам се да няма никой лично засегнат от думите ми.
Иронията, доколкото се забелязва, е насочена предимно към моите слабости и грешки.
Защото няма човешка слабост, която да ми е чужда - за съжаление, а може би и за щастие.
Кой знае... newsm78

Последна редакция: нд, 01 сеп 2013, 00:24 от simpatikonia

# 711
  • Мнения: 21
Надето Simple Smile, и на мен винаги ми е много приятно да чета мненията на всички тук и да си размишлявам. Всеки от хората, които пишат, споделя неща, които си заслужава да се обмислят и винаги има какво ценно да научиш Simple Smile.

Извинявам се, че така често си редактирам постовете, но виждам, че пиша доста и не особено уместно, за което се извинявам на всички ви.

Последна редакция: нд, 01 сеп 2013, 01:03 от liese

# 712
  • София
  • Мнения: 565
Понеже нямам особен опит в това отношение, отново споделям статия- Изборът на духовен отец или за духовността като отговорност. Точно за рисковете и грешките при избора на духовен отец.

# 713
  • Мнения: 23
simpatikonia,

много се радвам на твоя пост. Аз и преди съм ти засвидетелствал моето съгласие с теб. Но смятам, че ще се съгласиш, че днес е много трудно време и нападките са небивали! Единственият изход, струва ми се, се крие в думите на ангелската песен: "Слава във висините Богу, на земята мир, между човеците благоволение!". Само любовта, взаимното разбирателство помежду ни и най вече смирението могат да разрушат и разкъсат мрежите на ада. Само така можем да се спасим.
Благодаря ти.

# 714
  • Мнения: 23
Понеже нямам особен опит в това отношение, отново споделям статия- Изборът на духовен отец или за духовността като отговорност. Точно за рисковете и грешките при избора на духовен отец.

Наде, благодаря ти.

# 715
  • Мнения: 2 545
wertyuio, хубаво нещо са мирът и разбирателството - съгласна съм.
И все пак... истински мир може да има само там, където вече е победило доброто - т.е. мирът е следствие от спечелената война  Laughing. А от войната не трябва да се боим. Защото ако всеки от нас я води доброволно със самия себе си, и свикне да бъде самокритичен и безпощаден към себе си, едва ли ще се впечатлява особено  от ударите на околните - било те доброжелатели или дори врагове... Пък и що за врагове имаме ние... Всеки път когато спомена думата "врагове", си спомням, че еп. Николай Велимирович ги нарича "сурови приятели" Laughing. Вярата е тази, която ни помага да ги възприемем тъкмо като "приятели", да се молим за тях и да ги обичаме, както ни е заповядал и Христос.

# 716
  • Мнения: 23
wertyuio, хубаво нещо са мирът и разбирателството - съгласна съм.
И все пак... истински мир може да има само там, където вече е победило доброто - т.е. мирът е следствие от спечелената война  Laughing. А от войната не трябва да се боим. Защото ако всеки от нас я води доброволно със самия себе си, и свикне да бъде самокритичен и безпощаден към себе си, едва ли ще се впечатлява особено  от ударите на околните - било те доброжелатели или дори врагове... Пък и що за врагове имаме ние... Всеки път когато спомена думата "врагове", си спомням, че еп. Николай Велимирович ги нарича "сурови приятели" Laughing. Вярата е тази, която ни помага да ги възприемем тъкмо като "приятели", да се молим за тях и да ги обичаме, както ни е заповядал и Христос.



Още един повод, за да отбележа, че мислим по идентичен начин. В тона на твоите думи, ако мога да допълня /и мисля, че сега му е времето/, че всъщност, любовта доказва, че има борба и победа! както и обратното - борбата и победата доказват, че има любов! Тя никога не е безлична или малодушна! Някой е водил битка за нея и тази битка е била неговото израстване, а това означава, че този някой вече е станал голям...

# 717
  • Мнения: 23
Жени,

Чрез теб, искам да поздравя и теб и всички с настъпването на Новата Църковна Година!

# 718
  • Мнения: 2 545
Срамота е, че не се сетихме по-рано да си честитим тази важна дата в календара! Embarassed

В духа на последните постове, пожелавам на всички ви повече спечелени духовни битки през настъпващата Нова църковна година! Peace

# 719
  • Мнения: 23
Амин. Благодаря.

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт